פסח - חג שמח

טאוֹ

New member
היסוד הלאומי של חג החרות

רוב ככל הפרשנויות על מצוות התורה בהקשר לחג פסח עוסקות בחובת היחיד או הקהילה (קרבן פסח). ההיבט הלאומי כמעט ואבד בשל הגלות הארורה שאילצה את חכמינו לשים דגש על חובות היחיד.
המאמר
 

טאוֹ

New member
חג הפסח בחברה החילונית בישראל

על חג הפסח במסורת היהודית, בתפישה החילונית, ההכנות לחג, ליל הסדר ועוד.
המאמר
 

טאוֹ

New member
החגים הפגאניים של ישראל

שלוש הרגלים של עם ישראל הם לא רק חגים שמסמלים את ההיסטוריה שלו, אלא גם מבוססים על חגים פגאניים קדומים יותר, שחגגו את העונות המתחלפות.
המאמר
 

טאוֹ

New member
צרכים מיוחדים - איך לפסוח על הקשיים בחג הפסח?

חג פסח מסמל עבורנו חרות, חופש, שינוי בשגרה הקבועה, המסגרות חינוכיות בחופשה, אביב, המולה בכל מקום.
מה כל זה יכול לגרום לילד בעל הקשיים בעיבוד-ובויסות החושי/רגשי? מה קורה לילדים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם בתקופה זו של חג הפסח?

המאמר
 

טאוֹ

New member
יציאת מצריים בראי התפיסה הסינית

למה קראו למשה משה אם הוא מעולם לא משה מישהו מן המים? באיזה מסיפורי הבריאה הוא תמך? למה הוא כמעט לא הוכלל בהגדה של פסח (ואהרון דווקא כן)? האם מרים הייתה אחותו הביולוגית (ולך תוכיח שאין לך אחות...)? איך כל חג החרות הזה מתקשר לכוחות הטבע של היין והיאנג? המאמר כולל קישור להורדת מצגת הגדה משפחתית של פסח (עם טאץ' סיני) מלווה באיורים, אנימציות והסברים משעשעים וקישור להורדת הגדה להדפסה. השנה, כולם עוקבים אחר אותו עמוד ומגיעים בשלום לשלב הארוחה...

המאמר
 

טאוֹ

New member
בוודאי, דוקטור

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם - אמנון ריבק

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וְנֶחָמָה, וְהַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה אַחַת,
שְׁתֵּהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף -
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעֹד הַיְשֵׁר אֶל תּוֹך הַמַּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָּחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדַּקֵּףְ.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלַיִם,
וּמַסָּע אָרוֹך אֱחָד,
לִזְכֹּר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.

המקור: הבלוג של אורי אורבך ז"ל

חג שמח ומואר.
 

יעל ND

New member
עבדות

פרעה = "פה רע", במילים רכות ונשמעות כביכול הגיוניות משך יהודים תמימים לאמונות גויים, לע"ז. ואלה שנכשלו - הפכו לעבדים.

נכון, היום אנחנו לא נמצאים במצריים הפיזית, אלא כל אחד בעבדות שלו. אצל אחד זה סמים, אצל שני - קפה, אצל שלישי - טלוויזיה... כל אחד בעבדות שלו וסדר פסח שנעשה כהלכה עם כל הדקויות שבדבר נותן כלים לצאת מעבדות זו.
לא מכירה את כל העבדויות שלך, אבל לפחות אחד כן: הנך נמצא בעבדות ושמה התיוונות.
רבי שמעון אומר, שגבולות מצרים היו פתוחים - למה עבדים לא ברכו? - מפני שכאשר אדם נמצא בעבדות אינו חש בכך.
אתה משועבד קשות עד כדי כך שלא רק שלא חש בדבר, אלא שגם הפכת לפרעה - מפיץ ע"ז...

רק יהודים יצאו ממצרים וערב רב אתם. וערב רב הנם מצרים שהתגיירו. סינים באותו עת ישבו אצלם בסין, הם גם לא היו מעמד הר סיני ולעומתינו חייבים רק ב-7 מצוות בני נוח בלבד.

אמונות גויים אל תאמין, רק חכמת גויים תאמין.
שיאצו - חכמת גויים, אתה טוב בזה? אתה מאמין בזה? זה עוזר לאנשים?... - כמה טוב תעשה לכולם ולעצמך כשתתרכז בזה....

כמה חבל לנצל פורום רפואי, שמטרתו לעזור לאנשים חולים, למטרות אחרות.
לשם דברים אלה לא חסרים פורומים אחרים.
 

טאוֹ

New member
נו שויין, אני מבין שהיית במעמד הר סיני

ושאלוקי ישראל לוחש באוזנייך באופן אקסלוסיבי. כבר מזמן הבנתי שאין לך כל עניין לתרום לפורום מהחוכמה היהודית הרבגונית והעשירה כל כך, ואת מסתפקת בכל פעם שאני מעלה מאמרים במחאה נגד ה"עבודה הזרה" כביכול. מה יש לומר, אות ומופת לקירוב לבבות. גישה חשוכה מהסוג הזה היא מה שמרחיקה רבים כל כך - לדעתי הצנועה, שאינה טובה יותר ואינה טובה פחות מדעתך שלך - מעולם היהדות, אבל זה לא קשור ישירות לענייננו כי זה פורום רפואה משלימה, לא פורום יהדות - לשם דברים אלה לא חסרים פורומים אחרים. אם ממש רוצים, אפשר אולי להיזכר בכמה סיפורים על אהבת ישראל של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב - או שמא גם הוא לא עומד מספיק בקריטריונים שלך?

מתשובות שכתבת כאן בעבר ברור לחלוטין שדרך הטיפול שלך מושפעת מהאמונות שלך, וזה הגיוני וטבעי; כך גם דרך הטיפול שלי, ודרכם של מטפלים רבים אחרים. אם אמונות מסוימות לא משתלבות עם ההשקפה שלך, גם זה הגיוני וטבעי; לא חייבים להסכים, ולמעשה בלתי אפשרי שכולם יסכימו - אבל אפשר לכבד גם את אלה שאיננו מסכימים איתם, וזו בחירה שכל אחד ואחת יכולים לעשות. לכן אודה לך אם להבא תימנעי מלכנות אותי במגוון המחמאות המפוקפקות ששפעת עליי ברוב טובך.
.
כל טוב.
 

יעל ND

New member
גם אני הייתי במעמד הר סיני וגם אתה, ואילו סינים

היו רחוקים מאד משם.

וכן, אני לא הולכת לשכנע את אף אחד, וזאת מ-2 סיבות:
1. מי שרוצה - ימצא דרך. תמיד. ומי שלא רוצה - ימצא תירוץ. תמיד.
2. אני בעד מקצוענות. להחזיר אנשים בתשובה, כמו כל דבר אחר דורש מיקצוענות. וזה לא התחום שלי. ואיפה שאני לא מקצוענית - אני לא נכנסת.

ובמקרה ספציפי הזה - אנחנו בפורום רפואי, כך שזה ממש לא המקום.
זאת דעתי. וכן, שמתי לב, שאתה חולק עליו, ואין לי בעיה עם זה, רק שמידי פעם אתה ממש-ממש מגזים.
וחבל. מכל הבחינות.
בין היתר, חבל על הזמן והמאמץ שמושקע לבזיון הפורום ומטרות זרות כאשר יכול היה להביא תועלת...
לילה טוב ומועדים לשמחה.
 

טאוֹ

New member
הפוסל - במומו פוסל

לא אטרח להתייחס לדברי הבלע האישיים שהפנית אליי, ואסכם בקיצור נמרץ לגבי הגישה - כיוון שזה הדבר היחיד שרלוונטי לפורום, שמשמח אותי לראות שאת כה חפצה ביקרו. בכל שנות קיומו של הפורום הזה, מיום הקמתו והרבה לפני עשר השנים שבהן אני מנהל אותו במשותף עם מנהלת נוספת (בשנים האחרונות וכיום זו אור), התקיים כאן פלורליזם רחב מספיק כדי לקדם בברכה שיטות טיפול שונות, מטפלים שונים, השקפות עולם שונות וגם אמונות שונות - יהדות, בודהיזם, שמאניזם, הינדואיזם ועוד - שחלקן גם משתלבות בשיטות הטיפול עצמן ובראיית העולם של אותם מטפלים. המקום הזה מספיק רחב להכיל גם נקודות מבט פחות מקובלות, שלא לומר צרות אופקים או קיצוניות, ותודה לאל שכך.

חגים וזמנים לששון.
 

0 אור 0

New member
פורום רפואי?

יעל יקרה,
בין כל הנאות ועבודות החג נשמטה ממני התכתבות זו ולכן לא התייחסתי עד כה.
אין לי מה להוסיף על דבריו היפים של טאו לגבי תרבות דיון ופתיחות בפורום, אך כן רציתי להוסיף ולהתייחס לקביעה שזהו פורום רפואי.
השם רפואה משלימה הינו שם שנוי במחלוקת במידת מה בין מטפלי הפורום לדורותיהם, מאחר שהוא כביכול מכתיר את הרפואה המערבית כרפואה עקרית ואנו עוסקים בהשלמה.
בחרנו להשאיר את שם הפורום על כנו מכיוון שזה ביטוי מקובל שמאפשר נגישות לאנשים שמבינים מהשם על מה מדובר, ויחד עם זה התפיסה שלנו (לא רק טאו ואני אלא רוב אם לא כל העוסקים בתחום) היא שהרפואה ההוליסטית על ענפיה השונים הינה הרפואה הראשונית , זו ששומרת על הבריאות באופן טבעי, ורק לצורך בדיקות חודרניות (כמו בדיקות דם) או במקרים אקוטיים נדרשים לרפואה המערבית.
והרפואה ההוליסטית , כשמה כן היא, עוסקת בשלם - לא רק בגוף הפיזי, אלא גם ברגש, בנפש, בנשמה , בהיבטים האנרגטיים.
הכלים והטכניקות שאנחנו נעזרים בהם פותחו במשך אלפי שנים רבות במסורות של רפואה טבעית,
מהאיזור שלנו קיבלנו את חוכמת הרמב"ם ואת רפואת הצמחים ה"מערבי" כי שאר הידע שאולי היה לא שרד, ולכן את הידע והטכניקות אנו מקבלים מתפיסות שהתפתחו באופן מלא יותר:
-אני שואבת בעיקר מהתפיסה ההודית-איורוודית - הצ'אקרות ו 4 האלמנטים, תרגילי היוגה, שיטות מגע (אפילו הרפלקסולוגיה "שלי" היא בגישת 4 האלמנטים), ערוצי ונקודות אנרגיה הם הנאדים והמארמות והסנים התאילנדיים
- טאו ואחרים שואבים בעיקר מהתפיסה הסינית עם 5 האלמנטים והמרידיאנים ועבודה על מרכזים אלו במגע ובדיקור
ותפיסות אלו, שנראות לך אולי כזרות, משרתות מטפלים הוליסטיים ברחבי העולם לבריאות השלמה של מטופליהם, דוקא בגלל שהן לא שיטות טיפול במובן הצר של המילה, אלא נשענות על פילוסופיה וידע ושיטת חשיבה, שניתן ליישם אותה בקלות גם לארועים מודרניים וגם להתבוננות בלקחים מארועי עבר.
הפוסט של טאו שפתח לנו התבוננות אחרת לארועי יציאת מצר היה מרתק ומעורר מחשבה, חשוב ושייך לפורום הזה - העוסק ברוח ובשלמות.
אגב,
בחתימה שלך את מציגה עצמך כמי שעוסקת בדיקור - איך את מטפלת בדיקור בלי להבין את התפיסה שמאחוריו?
&nbsp
 

יעל ND

New member
אין לנו מחלוקת לגבי רפואה משלימה

אני לגמרי מסכימה איתך לגבי מהותה וחשיבותה ולא הייתי מגדירה ומנסחת טוב ממך.


אני גם מסכימה אתך לחלוטין בנושא שם של הפורום.

אין לי גם שום מחלוקת בנושא יעילות שיטות טיפול שונות שהתפתחו והוכיחו את עצמם במקומות שונות בעולם.
כפי ששמת לב, אני עצמי גם משתמשת בעת הצורך גם ברפואה סינית, גם ברפואה אינדיאנית, הודית וכו'. אין ואתם שום בעיה, בדיוק כפי שאין שום בעיה בבדיקות דם שפותחו ברפואה הנוצרית - כפי שאין כל הבדל בין נוצרות והינדואיזם - אלה ואלה עע"ז באותה מידה. ואין לזה שום קשר לרפואה.

העיקרון החשוב הוא: לחכמת גויים - תאמין, לאמונת גויים - אל תאמין.
את אומרת שאת יודעת יוגה, לכן אני אתייחס ליוגה (במידת האפשר, כי אני עצמי לא מומחית ליוגה). ביוגה יש כמה חלקים: ראג'ה-יוגה, קארמה-יוגה, ג'נאנא-יוגה, בכאקטי-יוגה וחאתכה-יוגה, כאשר כל חלק ממנה עוסק באספקט אחר.
כאשר אנחנו משתמשים בחאתכה-יוגה (אני לא יודעת איך לכתוב את זה נכון כי יש לנו הבדלים פונטיים בשפות, הכוונה ל- Hatha yoga) - את החלק שעוסק בשמירה על בריאות הגוף ולא נוגע באמונות ההודיות, כך שאין בזה משום ע"ז, ח"ו.
אני מקווה שעניתי.

לגבי גישה הוליסטית. אני חסידה הדוקה של גישה הוליסטית, ואני מסכימה אתך בהחלט שכל דבר משפיע על כל דבר.
אני גם חושבת ג שרפואה מודרנית (קונבנציונאלית, אם את רוצה...) חוזרת להבנה זו - וזה דבר מבורך בעיניי.
אבל אדם לא יכול להיות מומחה בכל. אם למטופל יש בעיה פיננסית אנחנו לא נקח על עצמינו לפתור אותה אלא נמליץ לו לפנות ליועץ בתחום. אם אדם סובל מלחץ דם גבוה בגלל שבשבת דירתו הוצפה בביוב ולא היה מי שיטפל בזה - לא נלך לפתור לו סתימה. במקרה הטוב נדע להמליץ על אינסלטור טוב. נכון?
אנחנו נקח על עצמינו אץ החלק הרפואה שבדבר: נוריד לחץ דם, ניתן לו כלים להתמודדות בלחצים בעתיד וכו'.

גם אם יש לך רעיונות לגבי אינסטלציה או מניות - את לא מגיע לפורום רפואה משלימה בטענה שהכול קשור לכל ולא מתחילה להפיץ כאן את הרעיונות שלך. ועד כמה שראיתי עד עכשיו - גם אחרים לא. וזאת על אף שיתכן ורעיונות שלך דוקא מאד שימושיים ונהדרים ומועילים. אבל את וכולם מבינים שזה פשוט לא המקום.
מה גם - בוודאי יש פורומים מתאימים לכך. לא בדקתי, אבל היום יש פורומים אפילו בשביל סטיות למיניהם, כל תיבות פנדור נפתחו, והשדים מתרוצצים בחופשיות. (תאירי, כמובן...)
ורק כאשר אנחנו מגיעים לע"ז המצב משום מה משתנה. זה לא סתם. זה בדיוק עניין של פרעה...

הייתי מצפה ממך דוקא שתגני על טהרת הפורום: כל עוד מילה "רפואה" כלולה בשם הפורום הוא חייב להיות חף מפוליטיקה, גזענות, דת, עדתיות, מגדריות... - אחרת זה לא רפואה. לא משנה באיזו שיטה את מאבחנת או מטפלת. למרות שכל הדברים שציינתי בוודאי ובוודאי משפיעים השפעות חשובות ביותר על החולה - ואנחנו מתחשבים בהם. יותר מזה: אנחנו לא יכולים שלא להתחשב בזה.
ואני מניחה, שגם בזה אין לנו מחלוקת. :)

אז אולי אנחנו נאחד כוחות במטרה לעזור עד כמה שניתן לאנשים שבאים לכאן - במקום להדבק בדברים שנויים במחלוקת, בלשון המעטה? את הדברים הללו אפשר בקלות להוציא לפארומים אחרים, המיועדים לכך, שם ימצאו להם אזן קשבת ואוהדים. לכל סיר יש מכסה...
ואילו כאן, הם הופכים פורום רפואי למשהו אחר. וזה לא לטובת הפורום, ולא לטובת האנשים שבאים אליו (אני מכירה אישית כמה שדברים כאלה הבריחו אנשים מכאן, וחבל, יש כאן מטפלים איכותיים מכל מיני תחומים שבאים ע"מ לתרום זמנם, ממידע וניסיון שלהם ולעזור).
 

0 אור 0

New member
אני לא ראיתי את כל הדברים הללו במאמר

אני כמובן מסכימה אתך שכל מיני נושאים שלא רלבנטיים לפורום עדיף שימצאו את מקומם בפורומים אחרים (אף שבתקופה שהפורום היה תוסס ופעיל בהרבה אז אנשים שכותבים בפורום הרבה , התבטאו גם לגבי נושאים שונים שהעסיקו אותם באותו יום, מותחושה של בית בפורום, וזה התקבל באהבה, כי זה התאים ומעולם לא קרה שמישהו הפריז וניצל זאת לרעה)
הנקודה היא שהחלק הרוחני והאנרגטי ביוגה ו/או רפואה סינית אינם משהו נפרד, אלא הם חלק מהמהות שעושה את הריפוי.
לדוגמא ברפלקסולוגיה, הרובד הפשטני ביותר של העבודה היא השתקפות של האיברים הפיזיים בכף הרגל, אבל מכאן נכנסים לרבדים ועומקים נוספים שהרלבנטיים בהם לדיון הזה הם האלמנטים והצ'אקרות.
כשאני מטפלת באיזון האלמנטים, או באדמה שבורחת לאויר, או בחולשה של צא'קרת הגרון - אני מטפלת בתכונות אנרגטיות שנובעות מהתפיסה של הגופים האנרגטיים.
אפילו האטה יוגה שהיא היוגה דרך הגוף, אינה נעשית בהודו כהתעמלות, אלא האנשים מודעים למשמעות העמוקה יותר של היוגה. רק במערב בתחילת הדרך עיקרו מהיוגה את מהותה והפכו אותה לפילאטיס
זהו פספוס גדול, שנובע בחלקו משטחיות ובחלקו מפחד פן חו"ח יחדרו אמונות דתיות שונות לעולמנו - אבל היוגה אינה דת, ולכן דוקא לאדם דתי יתכן שתתאים מאד הקארמה יוגה , שהיא יוגה דרך עשיה, או הבהאקטי יוגה שהיא יוגה דרך התמסרות ותפילה (וכל אחד יבחר את התפילה שמתאימה לעולמו ודתו)
בקונדליני יוגה ובשיטות אנרגטיות בהן אני מטפלת, אנו מתייחסים למשמעויות של כל ערוץ אנרגטי, ונעזרים גם במנטרות לריפוי (ואני מודה שלמרות שאיני דתיה, אני מתחברת יותר עם מנטרות ללא צורה שהם צלילים אוניברסליים ועובדת אתן - בדומה דוקא לאנשים דתיים שאני מכירה ויש להם אי נוחות ממנטרות שמתייחסות כביכול לאלים, ועל זה אם תרצי ארחיב בנפרד)
להבנתי, בדומה ליוגה, כך גם ברפואה הסינית - אם את מטפלת ב"כבד" אז מדובר במשמעות אנרגטית שיש לכבד ולא לאיבר הפיזי
שורה תחתונה: גם חכמי קדם ידעו שהריפוי אינו בא רק מהגוף אלא גם מהנפש - וזהו המקום שבו אנחנו מרחיבים את עיסוקנו לתחום הרוח
 

טאוֹ

New member
ההכנה הנפשית המלווה את הניקיונות לפסח

לא רק נקיונות, צריך גם להתכונן באופן נפשי לפסח. הרב חגי לונדין מדבר על ההכנה הנפשית המלווה את הנקיונות הסיזיפיים לפסח.

 

טאוֹ

New member
העיניים יבשות, הגוף מגרד: המכות של ערב פסח

גירודים, אדמומיות ויובש בעיניים, הם תסמינים מובהקים של עונת המעבר. תחושה לא נעימה וחוסר נוחות, הם חלק בלתי נפרד מהתופעה המטרידה. הימנעות ממזונות מסוימים יכולים למנוע ממך את הסבל הזה. כמה טיפים שיעזרו לך לטפל בעצמך בפנים ובמחוץ

הכתבה
 

טאוֹ

New member
ההגדה משעממת? אפשר גם אחרת

זה כבר לא סוד שכולנו מחכים בקוצר רוח כל הסדר לחלק של הארוחה. אבל יש לא מעט דרכים להפוך את הערב הזה להרבה יותר כיפי: מליל סדר בחיק בטבע, דרך שעשועון בנושא ידע משפחתי, ועד המחזת דמויות ההגדה. נשמע לכם כמו רעיונות יפים רק בתיאוריה? קבלו טיפים ממשפחות שעשו את זה
 

0 אור 0

New member
האמת שהסוד פשוט יותר

האמת שנחמד לעשות סדר בחיק הטבע (נרתעת מכך רק בגלל הלוגיסטיקה, והצורך לוותר על המטעמים המופלאים והמושקעים שבשבילנו הם חלק מליל סדר כהלכתו), אבל הגדה משעממת?
כשהסדר מורכב מאנשים אוהבים ואהובים, עם חברים ומשפחה שיושבים וצוחקים ביחד ונהנים מהעצם המפגש,
אז ההגדה לא צריכה לענין ולשעשע,
היא מהווה ציר מרכזי של מוכר וידוע שסביבו נוסף הטעם של השנה הזו:
מי הוא אב (או אם) הסדר השנה
השירים
הבדיחות
הצחוקים שפורצים באופן טבעי בקטעים שונים - אם בגלל המילים או בגלל הפוזה של הרמת הזרוע והמרור
אצלנו כמובן כל אחד מקריא קטע, וצריך לעשות התאמות למי שמגיע השנה.
השנה פצחנו במסורת חדשה, לאחר שהצעיר ביותר הגיע לגיל 14, הוחלט ברוב עם ש"מה נשתנה " יושר על ידי המבוגר ביותר שקרב לשנתו ה 90
ההגדות השונות, שאף אחד לא יודע איפה השני נמצא, רק מוסיפות לשמחה ..
--
את הציון לשבח לשיטה קיבלנו השנה כשהבת הקטנה היתה בסדר אצל משפחת החבר שלה, הגיעה למחרת היום והכריזה ששם לא היה סדר "כמו שצריך" ...
&nbsp
 
למעלה