שרשור חיית השבוע

golan2072

New member
והפעם - זיקית ים-תיכונית

מוכרת גם כזיקית מובהקת או כזיקית מצויה.
 

golan2072

New member
שיוך סיסטמאטי‬

ממלכה: בעלי חיים Animalia
מערכה: מיתרניים Chordata
מחלקה: זוחלים Reptilia
סדרה: קשקשאים Squamata
תת-סדרה: לטאות Lacertilia
בת-סדרה: איגואניים Iguania
משפחה: זיקיתיים Chamaeleonidae
סוג: זיקית Chamaeleo
מין: זיקית מובהקת Chamaeleo chamaeleon
תת-מין: זיקית ים-תיכונית Chamaeleo chamaeleon recticrista
 

golan2072

New member
תפוצה


הזיקית הים-תיכונית נפוצה בכל אזור הים התיכון, כולל דרום אירופה, צפון אפריקה והחלקים בעלי האקלים הים-תיכוני בישראל, לבנון, סוריה ותורכיה. בסיני ובנגב נפוץ מין אחר, Chamaeleo chamaeleon musae - זיקית סיני, הקטן מהזיקית הים-תיכונית ברוב המקרים.
 

golan2072

New member
מאפיינים פיזיולוגיים

הזיקית הים-תיכונית יכולה להגיע לאורך של עד ל-35 ס"מ. כידוע, היא יכולה לשנות את צבע עורה על ידי פיזור או ריכוז של הפיגמנט מלנין בתאי הצבע (כרומטופורים בעור), אם כי הדבר לא תלוי רק בצבעי הסביבה אלא גם בטמפרטורה ובמצב-רוחה של הזיקית: זיקית צעירה נוטה להיות צהבהבה-אפורה כשהיא ישנה על עץ; זיית שבעה ומרוצה מופיעה לרוב בצבע ירוק - וזיקית מוטרדת או כועסת היא כהה מאוד. זיקית רעבה או זיקית שקר לה נוטה להצהיב.

גוף הזיקית פחוס. ארובות העיניים בולטות מעל לראש; העפעפיים התאחו לכיסוי המכסה את רוב העין חוץ מהאישון, והעיניים חופשיות כל אחת להתנועע בחופשיות. הדבר מאפשר לזיקית לסקור את סביבותיה בחיפוש אחר מזון וטורפים, אך להתמקד ולהגיע לראיה ספקטרוסקופית (תלת-מימדית) כאשר היא "ננעלת" על הטרף בשתי עיניה, מה שמאפשר לה לשלוח את לשונה בדיוק רב.

הזיקית פעילת יום וישנה על עצים ושיחים בלילה. בבוקר היא כהה והיא מבהירה עם התחממות היום. לזיקיות מבנה רגל המותאם במיוחד ללפיתת ענפים, עם אצבעות המחולקות לשתי קבוצות מנוגדות. גם זנב הזיקית גמיש ומשמש ללפיתת ענפים ולעזרה בטיפוס על עצים.

הזיקית הים-תיכונית אינה מאריכה ימים והיא חיה כ-3 שנים בממוצע.
 

golan2072

New member
התנהגות

הזיקית הים-תיכונית מבלה את זמנה על עצים ושיחים וגם ישנה עליהם. כשהיא מרגישה מאוימת, היא מכהה את צבעיה ומתגוננת בפעירת פה, איום בנשיכה והשמעת קול נשיפה. היא עלולה גם לנשוך, במיוחד אם הטורדן הוא זיקית יריבה.
 

golan2072

New member
מזון


הזיקית הים-תיכונית ניזונה בעיקר מחרקים, בעיקר חגבים וחרגולים. זיקית בוגרת מסוגלת גם לטרוף לטאות קטנות, כולל זיקיות צעירות מאותו המין. זיקיות ניזונות גם מפירות קשטנים, למשל של אשחר. המזון נלכד בלשון הזיקית, הנשלחת במהירות ובדיוק את הטרף. הלשון ארוכה כאורך הזיקית וקצהה מעובה ודביק. בפה הזיקית שינים קצרות וחזקות המרסקות את המזון.
 

golan2072

New member
רבייה


הזכר גדול ומגושם מהנקבה ובסיס זנבו מעובה בהרבה מבסיס זנב הנקבה. עונת החיזור היא באוגוסט-ספטמבר; אם שני זכרים נפגשים בעונה זו, הם מתכתשים על ידי שינוי מהיר של צבעיהם, תנועות הרתעה ואף נשיכות; המפסיד בקרב דוהה בצבעו ומתרחק. בתקופת ההזדווגות הזכרים לנין לצד הנקבות ולעתים אף אוחזים בהן תוך כדי שינה.

הביצים מוטלות באוקטובר; הזיקית הים-תיכונית מטילה עד 40 ביצים גמישות בגומה אותה היא חופרת באדמה. הביצים בוקעות בין סוף יולי לספטמבר בשנה שלאחר מכן (8-10 חודשים לאחר ההטלה). הצעירים מטפסים מיד על שיחים ועומדים ברשות עצמם. יש טענה הגורסת שכל זיקית מטילה ביצים רק פעם אחת בחייה.
 

golan2072

New member
קישורים

ניתן לראות תמונות רבות ואף סרטונים של זיקית ים-תיכונית בוויקימדיה.
 

golan2072

New member
רגע של עברית

יש הטוענים שה"תנשמת" המוזכרת בויקרא י"א פסוק ל' היא הזיקית, שם שמקורו כנראה ב"נשימות" (נשיפות) שהיא משמיעה כהתגוננות, אך הדיעות חלוקות לגבי כך.
 

חן 133

New member
שוב תודה רבה על כתיבת השרשור


אני מצרף תמונה לא טובה (צולמה בטלפון) של זיקית זכר בחיזור אחרי
נקבה. בתמונה רואים רק את הזכר.
 
למעלה