מצטערת על האיחור, הסתבכתי עם
תריסים.
להורידם, להביאם לתיקון ולנקותם - ניחא.
אבל להחזיר אותם למסילותיהם - וואלה, זה כבר לא כל כך בשבילי.
התייחסתי לכל מה שנכתב על תכנית המקור אמש, וכיון שאת ראית והתיחסת, הגבתי דווקא לפוסט שלך.
ואלו הדברים (המפוזרים) שחשבתי עליהם.....
אי אפשר ליחס את כל המחדלים למ. החינוך
בשלוש השנים בחטיבה העליונה קשה לדחוס את כל החומר לקופסאות הקטנות של התלמידים.
בתכנית אתמול קראו תיגר על ההעדפות של מ. החינוך.
לא כל מה שאמרו היה מדוייק. התכנית הרבה יותר נרחבת.
בהיסטוריה, למשל, יש הרבה יחידות שהן בחירה.
אני יודעת שבני ניגש ליחדה כזאת (אז קראו לזה יחידה ה') - מלחמת העולם השניה – ( D-DAY חוף ג'ונו חוף אומהה, הבחור ידע בדיוק כמה טנקים היו בכל חוף.לא שזה חשוב, אבל אותו זה ענין)
תולדות עם ישראל כולם לומדים כיחידת חובה - ובצדק.
כך גם חשוב ללמוד תחביר, שהוא בעצם לוגיקה של הלשון ,
(תסכימי איתי ש"כלב נשך אדם" ו"אדם נשך כלב" זה לא אותו הדבר, למרות המלים הזהות*).
וכך זה בכל שפה, לא רק בעברית.
הבורות שהוצגה אמש לא מפתיעה אותי בכלל.
זה כבר יותר מ-10-15 שנים כך וזה מחמיר יותר ויותר.
בשיחות עם תלמידים ראיתי שאינם מבדילים בין מלחמות המכבים למלחמת השחרור
שתי המלחמות האלה היו "מזמן"
יש כאלה, ורבים הם, ששוכחים את ענין לפני ואחרי הספירה.
בטוח שלימדו אותם, אבל שכחו.
הרבה מזה תלוי גם בבית, ובסקרנות של התלמיד.
לא בכל אשמה מערכת החינוך.
זה שאנחנו מידרדרים מדור לדור - זה בטוח.
בקיצור – תכנית הלימודים זקוקה לניעור, אבל....
לא כזה שדרוקר ושות' חולמים עליו, וגם לא תכנית שהגה המפמ"ר להיסטוריה, שננראה לי שהוא קצת פרנואיד (אצר לדרוקר: "אתה רוצה להשכיח מהתלמידים שהם יהודים").
אני חושבת (מקווה ומאמינה, לפחות) שבוועדות הקובעות את התכנים יישבו אנשים שכמובן יהיו בקיאים במקצועות, אבל גם רחבי אופקים, שיודעים מה קורה מעבר למקצוע שלהם, ושיראו במקצוע שלהם משהו ראוי - אבל לא חזות הכל.
גם הרלבנטיות זה משהו משתנה. שיחשבו על הרלבנטיות של הדברים היום, אבל שיזכרו שתכניות הלימודים לא משתנות כל עשור, ולכן אם יש דבר כזה "רלבנטיות לטווח רחוק" שיקחו אותה בחשבון. וגם.......
שלא יהיו מרובעים.
שיקבעו עקרונות של מבנה המקצוע שלהם, ושיאפשרו למורים לבחור תכנים שיש בהם מענה לעקרונות האלה. שכל מורה יוכל לבחור מה שהוא אוהב....
כשמורה מלמד משהו שהוא אוהב - תלמידים מרגישים את זה, ואם הוא עושה זאת כרוטינה משועממת – גם התלמידים משועממים.
ומילה אישית: מתימטיקה, והמקצועות ה"מדעיים"
לא מספיק לדעת את 4 פעולות החשבון ? מקסימום - גם את הנושא של ריבית (כדי שלט ידפקו אותך בבנק).
גיאומטריה, טריגו – למה זה טוב, לעזאזל ? (מי שרוצה להיות מהנדס, שילמד את זה...).
כשאני הייתי בתיכון עוד עסקנו בחוברות דקיקות שנקראו "לוחות לוגריתמים".
לפחות על זה ויתרו כשפלש לחיי התלמידים מחשב הכיס.
מה מכל מה שלמדתי בכימיה ופיסיקה עוזר לי בחיים ? כלום, גורנישט, נאדה.
למרות שאני בטוחה שכל מה שהולך במטבח זה כימיה ופיסיקה, אבל לא כל זה לימדו אותנו.
את זה (שחמאה נשרפת יותר מהר משמן זית במחבת) לומדים מהחיים אח"כ.
טוב, אני מניחה את נמעדר שלי. הקץ לחפירות.