יצרני החומוס העלו את אחוזי השומן בחדות

tapuzo2

New member
יצרני החומוס העלו את אחוזי השומן בחדות

הורים, כמה ממכם מרימים מהמדף חומוס בלי לבדוק כמה אחוזי שומן יש בו? בדיוק את זה מנצלות כעת היצרניות.
עד לפני כמה חודשים, על המדפים הופיע חומוס מסוג חדש: "חומוס 9% שומן". 9% שומן, בקטגורית החומוס,
נחשב מוצר מצויין. מרבית היצרנים כולל הגדול ביותר, שטראוס עם אחלה, ייצרו חומוס עם 15% שומן.
אלא שמוצר זה ירד מהמדפים. ובמקביל, החלו אחוזי השומן אצל היצרניות (שטראוס, צבר, שמיר, סלטי מיקי) לעלות.

בנוסף לעליית המחירים החדה (בעיקר עקב העדר תחרות בקטגוריה), מצאו לאחרונה
היצרנים דרך חדשה להוזיל עלויות, כמובן חלילה לא להוזיל את המוצרים כי כאמור, אין ממש תחרות.
ובכן הדרך הזו היא בהעלאת אחוז השומן. שומן הוא מוצר זול, וככל שיותר ממנו יהיה במוצר, הוא
מוזיל ליצרן עלויות, והופך כמובן את המוצר למשמין הרבה יותר ובריא הרבה פחות.

לפני 4 שנים, פורסם תחקיר על אחוזי השומן. בעקבותיו, היצרנים הורידו את אחוז השומן ל-13-15%
לאחר שבעבר היו מעל 20%. כנראה שהם בונים על הזמן שחלף מאז, והמחסור החמור בארגוני
צרכנים אמינים בישראל שיזהירו את הציבור מתכסיסים כאלו, אז לאחרונה העלו מחדש את אחוזי
השומן במוצרים.
למשל, בסלטי צבר יש כבר חומוס לבנוני, חומוס מסעדות וחומוס צבר רגיל עם 28-30% שומן.
כלומר, כמות שומן כפולה מאותם מוצרים זהים. חלק מהיצרנים העלו מ-13-15% ל-18% שומן.
עליות קטנות, אך משמעותיות. תארו לכם שניצבו מולכם גבינה לבנה 9%, ולידה גבינה לבנה 18%.
ברור שהייתם בוחרים במוצר בעל טעם זהה עם חצי מכמות השומן.

אז נשאלת השאלה: למה יצרניות החומוס לא מדגישות (מתחרות) את נושא הורדת אחוז השומן בחומוס?
התשובה פשוטה להפליא. החוק לא מחייב אותן לציין על האריזות כמה אחוז שומן במוצר.
הרבה מעבר לכך: החוק אפילו לא מחייב להציג את אחוז השומן והתוית עצמה במקום נגיש בצידי המוצר
או על גבי המכסה. אין גם כללים לגבי גודל הפונט (גודל האותיות). אין שום פיקוח בשום צורה.
ולכן מרבית היצרנים מצאו פטנט: את הרכיבים הם שמים במדבקה בתחתית המוצר, היכן שהצרכן
לא יוכל לראות אותה אלא אם ירים את המוצר יהפוך אותו יקרב אותו (כיתוב מזערי). כמה מאיתנו נעשה
זאת בבחירת חומוס? ובדיוק כך אפשר לשחק באחוזי השומן, והצרכן ממשיך לחשוב שמדובר באותו מוצר.
לא רק זה, על ידי כיתוב מטעה שאין שום בקרה גם לגביו כמו "חומוס מסעדות" "חומוס השף" וכו',
החברות גובות הרבה יותר על הרבה פחות מוצר עם הרבה יותר שומן. אם לפני שנתיים נמכר 1 ק"ג
חומוס של יצרן מסויים ב-12 שקל, הרי שכיום הפטנט הוא אריזת 400 גרם ב-9 שקל ואפילו אריזות
400 גרם ב-13-14 שקל, כאשר ה"מבצע" הוא 2 ב-20-24 שקלים. כלומר, 800 גרם חומוס ב-20-24 שקל,
עלייה של מעל 200% ממחירו לפני שנתיים.

הבעיה לא רק בהעדר תחרות, בסימון מטעה ללא פיקוח בתחתית המוצרים, אלא בהרכב התזונתי
ההולך ומדרדר - שוב - בגלל העדר תחרות והעדר פיקוח. חומוס של 30% שומן, כבר מזיק כמו חטיף
או שוקולד.. אלא שבעוד אלו בתודעת הצרכן הישראלי בקטגוריה 'לא בריא', החומוס עדיין מוחזק
בקטגוריה אחרת, של ממרח בריא. האם הייתם קונים גבינה לבנה למריחה 30% שומן? אז למה חומוס?
 

tapuzo2

New member
השוואה קטנה בין אחוזי שומן בכמה יצרני חומו

ההשוואה מהערכים כפי שהועתקו באתר MySupermarket
(היחיד אגב בו מצאתי את כל הערכים של כל היצרנים מפורטים..)

שימו לב לפערים האדירים באחוזי השומן.
היכן ששמן צמחי / שמנים צמחיים מופיעים כמוצר השני ולא טחינה,
אחוזי השומן קופצים מעל 20%.
 
למעלה