שאלה למבינים

נהורית1

New member
שאלה למבינים

בבראשית לא מצויין מותה של רבקה.
א. מה הסיבה? (כאשר ידוע שמותה של דבורה המיניקת כן מצויין. מה החשיבות
של דבורה במקרה הזה?)
ב. האם בכל זאת ציינו חז"ל מתי רבקה מתה? לפני או אחרי יצחק?

תודה למשיבים.
 

E טי

New member
שאלה טובה

רש"י במקום עונה על כל שאלותיך:
"ותמת דבורה" - מה ענין דבורה בבית יעקב אלא לפי שאמרה רבקה ליעקב ושלחתי ולקחתיך משם שלחה דבורה אצלו לפדן ארם לצאת משם ומתה בדרך מדברי רבי משה הדרשן למדתיה
"תחת האלון" - בשפולי מישרא ... ואגדה נתבשר שם באבל שני שהוגד לו על אמו שמתה (ב"ר) אלון בלשון יוני (אבל) אחר ולפיכך (ולפי ש) העלימו את יום מותה שלא יקללו הבריות כרס שיצא ממנו עשו אף הכתוב לא פרסמה

וגם הרמב"ן מוסיף בפירושו:
והקרוב מה שאמרו רבותינו (ב"ר פא ה) שירמוז למיתת רבקה, ולכן קרא שם המקום ההוא אלון בכות, כי אין בכי ואנקה על המינקת הזקנה שיקרא שם המקום עליו. אבל יעקב בכה והתאבל על אמו הצדקת אשר אהבתהו, ושלחה אותו שם ולא זכתה לראותו בשובו, ולכן נגלה אליו האלהים וברך אותו לנחמו כאשר עשה ליצחק אביו אחרי מות אברהם (לעיל כה יא). ובשניהם אמרו חכמים (סוטה יד) ברכת אבלים ברכו. וסיוע לזה מה שאמור למטה (פסוק כז) ויבא יעקב אל יצחק אביו ממרא קרית הארבע, ואלו היתה רבקה שם היה מזכיר "אל אביו ואל אמו", כי היא השולחת אותו שם והגורמת לו כל הטובה, ויצחק בעצתה צוה אותו ללכת שם.
וכתב רש"י ולפי שהעלימו את יום מותה שלא יקללו אותה הבריות, כרס שיצא ממנה עשו, אף הכתוב לא פרסמה. ומדרש חכמים הוא (פסדר"כ זכור ד). והנה גם מיתת לאה לא יזכיר. אבל הכוונה להם מפני שהזכיר המיתה ברמז, ותלה הדבר במניקתה, וכיון שדבר בה למה הסתיר הענין ולא גלהו. וטעם הקללה אינו מחוור, שהרי הזכירו במיתת יצחק (להלן פסוק כט) ויקברו אותו עשו ויעקב בניו. אבל יתכן לומר שלא היה לה כבוד במיתתה, כי יעקב איננו שם, ועשו שונא אותה ולא יבא שמה, ויצחק כהו עיניו ואיננו יוצא מביתו, ולכן לא רצה הכתוב להזכיר שיקברוה בני חת.
וכענין הזה מצאתי (באלה הדברים רבה בפרשה כי תצא למלחמה) תנחומא תצא ד, אמרו אתה מוצא כשמתה רבקה אמרין מאן יפוק קמא, אברהם מת, יצחק יושב בבית ועיניו כהות, יעקב הלך לו לפדן ארם, יפוק עשו רשיעא קמא ויימרון ברייתא ליטין בזיא דהא כדין ינקין, מה עשו הוציאו מטתה בלילה. אמר רבי יוסי בר חנינה,, לפי שהוציאו מטתה בלילה לא פרשו הכתובים מיתתה אלא מן הצד, הדא הוא דכתיב ויקרא שמו אלון בכות, שתי בכיות. הדא הוא דכתיב וירא אלהים אל יעקב ויברך אותו, מה ברכו, ברכת אבלים ברכו, עד כאן. והנה בעבור שהיה עשו יחידי בקבורתה פחדו מן הקללה ולא ראו שיהיה לה לכבוד, וזה ענין הרמז.
והיתה דבורה עם יעקב, כי אחרי שבאה עם רבקה שבה לארצה, ועתה תבא עם יעקב לראות גברתה. או נתעסקה בגדול בני יעקב לכבוד רבקה ולאהבתה והיתה בביתו. ויתכן שאינה היא המינקת שנאמר בה (לעיל כד נט) וישלחו את רבקה אחותם ואת מניקתה, אבל היתה מינקת אחרת שנשארה בבית לבן ובתואל, ועתה יביא אותה יעקב עמו לכלכל את שיבתה לכבוד אמו, כי כן דרך הנכבדים להיות להם מיניקות רבות, כי רחוק הוא שתהיה הזקנה השליח שתשלח אמו ליעקב כדברי רבי משה הדרשן.
 

מתלמד8

New member
הייתי מצפה שיגידו מפני שרבקה עשתה את ההונאה הגדולה בתורה-

לכן לא נכתב יום מותה,
מה עשתה אימנו הצדיקה?
-ניצלה מצבו העגום של יצחק(ולפני עיוור-לא תיתן מכשול !!!)מה עוד שכתוב שיצחק אהב את רבקה,מה שלא כתוב על אברהם,רבקל'ה! ככה מתנהגים לבעל אוהב?
- הדיחה את יעקב בנה הקטן שלמד "בישיבה הגדולה" של שם ועבר(גם הוא יוצא רע בסיפור ההונאה כבוגר ישיבה)לעשות הצגה ולרמות את אביו.
-גנבה את הברכה מבנה בכורה .
אז מספרים לנו שזה בגלל שהרשע יצא מכרסה,אוי ואבוי- הייתה לה שליטה על זה?.
לא קראתי אצל אף אחד מהחכמים והצדיקים שפירשו את נושא ההונאה
לאורך כל הדורות "בדל" של ביקורת על מעשיהם של רבקה ויעקב.
אולם דווקא כתבו הרבה אגדות הזויות על מעשיו של עשו,לכן "מגיע לו" שיגנבו לו את הברכה.
אם אלה המודלים לחיקוי של עם ישראל,מה אנו רוצים מהרב צמל(בכלא),הרב בקשי דורון,(בדרך לכלא),הרב יהושיהו פינטו והרשימה המפוארת של רבני ש"ס ???.
את יום מותה של רבקה לא ציינו,כי התורה לא ניתנה בסיני,אלא נכתבה בידי אנשים ושוחזרה פעמיים, אז כנראה זה "נפל בעריכה".
הערה-להוא שטוען שאני ממציא כל דבר שהוא לא מבין,את המשפט "ההונאה הכי גדולה בתורה" על מעשה רבקה ויעקב קבע שר המשפטים לשעבר-דניאל פרידמן.
 

the ror

New member
אפשר קישור לידיעה בשביל ההוא שהראה כבר מספר פעמים

שהמצאת דברים או שפשוט טעית וגם כשההוא הראה לך את זה לא ידעת להודות בכך...
אז כדי שח"ו אותו "ההוא" לא יטעה שאתה ממשיך בהרגלך אז תוכל להראות לו שהפעם לשם שינוי יש בסיס לפרשנויות שלך...
בסדר, זו פרשנות שמתעלמת מפרשנויות ודעות של מומחים בנושא, שלא לדבר על המקורות עצמם אבל לך תדע אולי תפתיע ואשכרה תראה שמדובר בפרשנות עם בסיס אמיתי...
חג שמח...
 
למעלה