במה אנחנו צופים הסופ"ש?

dude101

New member
אנטרפרייז עונה 4 - ככה עושים סדרה

עונה 4 מאוד טובה, וככזו מאוד מתסכלת כי הסדרה בוטלה בדיוק כשהתחילה להשתפר.
יש המון דברים ממש טובים לומר עליה. בגדול, חלק גדול מהעונה מכין את הקרקע לסדרה המקורית - מסבירים איך קלינגונים איבדו את המצח שלהם, איך וולקנים עברו מגזע של פסאודו לוגיקנים מתנשאים כלפי חוץ וגזענים כלפי פנים למה שאנחנו מכירים מהסדרות האחרות ויש גם פרק שמתרחש במקביל לסדרה המקורית. הפרקים בנויים טוב והגיוניים במסגרת היקום בו הסדרה מתרחשת.
במילים אחרות, הסדרה עושה משהו עם העובדה שהיא פריקוול, ועשה את זה מצוין.
נסיתי לבחור פרק או כמה פרקים טובים במיוחד. בהתחלה חשבתי על הפרקים בהם רואים את ניצני המלחמה בין הפדרציה לרומיולאנים ובו זמנית עוסקת באנדורים. אבל הוא בתיקו עם הפרקים שעוסקים בהשבחה גנטית ומופיע בו השחקן שישחק את דאטא בתור מדען מטורף ואנושי בו זמנית. ואם כבר מדברים על הפרק הזה, אי אפשר שלא להזכיר את זה מתייחס לפרקים שמסבירים איך הקלינגונים איבדו את רכסי המצח שלהם. ועכשיו זה לא הוגן להשאיר בחוץ את הפרקים שמראים את התגובה השלילית של חלק מהמין האנושי לכך שכדור הארץ משתלב בתרבות הבין-כוכבית. אוי, כמעט שכחתי את... ובכן, שאר הפרקים. אפשר בקלות להכתיר כל פרק כפול/משולש לפרק הכי טוב בעונה (וגם הפרקים הבודדים לא רעים).
אפילו הדברים הרעים שיש לי לומר עליה די מחמיאים.
הדבר הכי רע שאני יכול לומר על העונה הזאת היא העובדה שהיא נגמרה. ממש חבל שביטלו את הסדרה בדיוק כשהיא התחילה לספק את מה שהיא הבטיחה לפני 3 עונות.
אפשר גם לומר שהעונה מהווה פריקוול יותר מדי יעיל. הרושם הוא שהאנטרפרייז אחראית באופן כמעט בלעדי להמון שינויים. בכ"ז עברו מאה ומשהו שנים בינה לסדרה המקורית, וזה נראה קצת מוזר שכ"כ הרבה אירועים מכוננים התרחשו תוך שנה על ספינה אחת. מצד שני, קשה לצפות מהיוצרים לא לספר סיפורים טובים רק בגלל שיש להם השלכות לעתיד.
הבעיה האחרונה היא שהפרק האחרון... לא משהו. בעיקר כי הוא לא באמת פרק של אנטרפרייז, אלא sidequel לדור הבא, ומתרחש כולו בתוך הולוגרמה של אנטרפרייז שרייקר מריץ. זה רעיון לא רע בתור פרק, אבל ההחלטה לסיים את הסדרה ככה נראית מאוד תמוהה. במיוחד בהתחשב בכך שיכלו לספר את אותו סיפור בלי רייקר או הולוגרמות. הפרק גם לא גרנדיוזי או בעל השפעה על היקום של מסע בין כוכבים, פרט לזמן בו הוא מתרחש (כמה ימים לפני קום הפדרציה) ולכמה שניות בסוף בהן רואים את ארצ'ר לפני הטקס. פרק בסדר, סיום סדרה נוראי.
&nbsp
ממש ממולץ לחובבי הסדרה המקורית. ו"סתם" מומלץ לחובבי מס"ב. הייתי גם אומר ממולץ באופן כללי, אבל מכיוון שחלק גדול מהפרקים עסקו במיתוס של יקום מס"ב וזאת הייתה המשיכה העיקרית בהם, קשה להעריך איך צופה שלא מכיר את היקום יגיב.
 

subatoi

New member
מסכים כמעט עם הכל. זו הטרגדיה של אנטרפרייז, עד שהיא דפקה

כמו שצריך, יותר מדי אנשים התייאשו. היוצרים לא רצו להיות פריקווליים מדי כדי לא להפחיד צופים חדשים, שזה הגיוני. אבל התוצאה היתה שתי עונות ראשונות אנמיות למדי שלא משכו קהל חדש והרחיקו קהל ישן. ועד שהיא התרוממה ויצרה דברים טובים, כבר היה מאוחר מדי והיה קשה מדי להתרומם ברייטינג.

לגבי ההתרחשויות הרבות על ספינה אחת במהלך שנה, זה מסתדר אם חושבים על זה שהיא הספינה היחידה שממש מסתובבת בשטח בתקופה שקורים בה הרבה דברים. "מסתדר" באופן יחסי, כמובן.
אני חושב שהיא מומלצת לחובבי מב"כ בכלל. יש דברים שנוגעים לסדרה המקורית בלבד אבל הם מעטים. רוב הדברים יהיו מוכרים למי שמכיר פחות או יותר את עולם מב"כ.

לגבי ה"פרק שמתרחש במקביל לסדרה המקורית" - הוא לא, הוא מתרחש בזמן שלהם, אבל ביקום המקביל, עם ספינה שהגיעה מהעתיד

ולגבי הפרק האחרון - אתה צודק מאוד. הם רצו לעשות פרק שסוגר את כל מב"כ (בהנחה שהיא התחילה בדור הבא, כמובן
) ויצא להם פרק צולע, קירח מכאן ומכאן. הפרק שבאמת סוגר את הסדרה הוא הפרק שלפניו (גם היוצרים אומרים את זה). כתבתי על שניהם יותר בשני הקישורים האלה:
http://www.starbase972.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=412
http://www.starbase972.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=413

שמח שאהבת ושהתלבטת על אילו פרקים להמליץ
 

dude101

New member
הם התכוונו לסגור מעגל? באמת?

וואו, מדהים עד כמה שזה לא עבר בתסריט. הייתי מרחיב, אבל אני אשכרה לא יכול לחשוב על משהו שלא אמרת כבר במאמרים שלך.
&nbsp
in a mirror darkly של אנט' מתרחש במקביל לרשת הת'וליאנית של הסדרה המקורית, בה האנטרפרייז של קירק נשלח לברר מה קרה לדיפאנט (לא הדיפאנט הזאת. גם לא זאת. אחת מזמנו של קירק). לא זוכר בדיוק איך הפרק ההוא מתקשר לפרק של אנט', אבל הצוות המקורי רואה את הדיפאנט בתוך הרשת הת'וליאנית ממצמצת מתוך המציאות (על הדרך, קירק dematerializes והצוות מנסה להחזיר אותו. לא זוכר בדיוק איך זה מתקשר).
 

subatoi

New member
לא לסגור מעגל בצורה הגיונית אלא רק במובן של

"מב"כ רצה ברצף מאז ש-TNG התחילה ב-87' ועד עכשיו (כלומר, 2005), אז בואו נעשה משהו בשביל המעריצים שהתמידו עד עכשיו (וגם קצת בשבילנו, כי גם אנחנו נמצאים פה מאז 87') ונעשה משהו שקשור לTNG, כי TNG זה מגניב, ואין מב"כ מלבדה! ונעשה את זה בכל מחיר". לא בקטע הגיוני כלשהו, כי אחרת היה יוצא להם משהו נורמלי וסביר
. אני מבין את ההיגיון שלהם אבל התוצאה יצאה צולעת ויותר מדי מרוכזת ב-TNG, שעם כל הכבוד, היא לא מרכז היקום. ולא שוכחים את זה לריק ברמן וברנון בראגה, שניהם בעלי זכויות רבות בפרנצ'ייז אבל עם זקנה שביישה את נעוריהם. את בראגה אני זוכר מתחרט בדיעבד חלקית על הפרק הזה, לא זוכר משהו לגבי ברמן (אבל זה לא אומר בהכרח שאין לו התבטאות בנידון).
אבל אין מה לעשות, זה מה יש. הדרך היחידה להתגבר על זה היא לקבל את זה כיצור כלאיים לא ברור ולהתייחס לצמד הפרקים שלפניו כסיום הסדרה. גם היוצרים התייחסו לזה ככה, וזה הרבה, הרבה יותר מתאים לסיים איתו את הסדרה. זה באמת מב"כ. לא כמו הפרק האחרון.

לגבי הפרק של עולם המראה - (למיטב זכרוני) הוא מתרחש בזמן של "אנטרפרייז". הוא הרי מראה את היקום והזמן והדמויות של "אנטרפרייז", ופשוט הדפיאנט צצה שם מהעתיד של The Tholian Web יחד עם כל המדים והכל. אם זה היה מתרחש בתקופת TOS ארצ'ר והחבר'ה היו צריכים לקפוץ בזמן איכשהו, וזה לא קורה בפרק. הדפיאנט צצה שם מ-The Tholian Web.
הכי טוב לקרוא בממורי אלפא. נגיד, מנקודת ה"מבט" של הדפיאנט. זה עושה קצת סדר בראש
 

dude101

New member
ההסבר שחשבתי עליו לפרק האחרון היה פשוט

שהשחקים של רייקר וטרוי היו מעורבים בהפקה כבמאים או משהו וביקשו ממש יפה להיות בפרק האחרון.
&nbsp
הריאיון שהבאת גרם לי קצת לרחם על קוטו. עד כמה שלמעריצים יש הרגשת פספוס על ביטול אנטרפרייז דווקא כשהיא השתפרה, תחשוב איך הוא הרגיש.
&nbsp
עולם המראה - אי הבנה קלה. כשכתבתי שהפרק מתרחש במקביל, לא התכוונתי מבחינת הזמן אלא מבחינת העלילה (שתי העלילות שזורות זו בזו).
 

subatoi

New member
צודק לגבי קוטו. אני בטוח שהיו הרבה רעיונות טובים לגבי ההמשך.

היחיד שאני זוכר זו האפשרות לשלב את שראן בצוות, אבל בטח יש עוד רעיונות שרשומים בממורי אלפא.

לגבי עולם המראה
 

Y. Welis

New member
אגב ריק ברמן, קטע טוב שמדגים את הפער שבין STNG

המשובחת מכולן (ככל שראיתי) לבין סרטי הקולנוע שנעשו לפיה -
http://blip.tv/redlettermedia/star-trek-generations-review-full-edit-3599264
&nbsp
הביקורת של 'מר פלינקט' הידוע (מביקורותיו על סטאר וורז החדשה) על 'דורות' - שים לב לדקה 24:47. כמה בסידרה פיקארד העריך את ה'קרלין נסקאר', ואילו בסרט הוא פשוט שומט אותו כמו איזה prop עשוי קלקר...
&nbsp
אם ברמן היה חתום על דבר כזה, כבר אז ב-1993, למה ניתן עוד לצפות?
 

subatoi

New member
אוי, נו. אדם בתפקידו של ריק ברמן לא אמור להתעסק באביזרים או

בהמשכיות. יש מספיק אנשים מתחתיו שיעשו את זה, ולתלות את זה בו זה הזוי לגמרי. 93' זו עדיין תחילת דרכו העצמאית. אם כבר שם החלה ההדרדרות שלו לטענתך, אז הוא היה גרוע מלכתחילה ושרד "על כס המלכות" עוד 12 שנים בכוח הזרוע? הרי הסדרות הצליחו רוב הזמן הזה.

אישית אני לא חובב ביקורות כאלה, בטח לא עם קריינות מנונמנת וצינית כזו, אבל אפקטי הסאונד המגוחכים שנוספו דווקא לא תורמים למסר.
 

Y. Welis

New member
אבל לא ניתן להכחיש את חוסר המחשבה שהוצג בסרט

וקח למשל את 2 קטעי האפקטים של 'ציפורי הטרף' ש'הושאלו' מסרט מס' 6. יש חוקים נגד דברים כאלה בספרים.

יש בעיה עם אי *תשומת הלב* לפרטים, כי הפרטים הם אולי לב הסדרות האלה - אלמנטים מעונה 1 יופיעו בעונה 5; חשיבות ה'פריים דירקטיב', הנזק הסביבתי של ה-WARP שהוכנס בשלב מסויים ומאז כל ה'זינוקים' מתחשבים בו ועוד.

העולם של ST נשען על הפירוט שלו; העושר הטכני והתרבותי שלו (כולל שפה מומצאת - קלינגונית). זילזול בדברים כמו ארטיפקטים, הוא אנטי מוחלט לערכים האלה.

לדעתי ברמן לא ממש גילה עניין בכך. נכון שהוא תרם ל-STNG, אבל משלב מסויים הוא כבר לא.


בעניין הקריינות - זה הייחוד של מר פלינקט - דמות בדיונית של רדנק עילג שחיסל את אשתו, ולעיתים חוטף טרמפיסטיות... (וחובב pizza rolls). אבל עדיין מסוגל לתת ביקורת נושכת ואינטילגנטית.
 

subatoi

New member
אתה יודע לומר שכמפיק ושליש מצוות התסריטאים זו היתה אחריותו?

סבבה. אני לא יודע לומר את זה, ולא שש לקפוץ למסקנות.

הפסל הזה זה דבר (שלא הייתי מודע אליו, אגב) מאוד מבאס כטרקי וכחובב "קונטיניואיטי". אבל קשה לי לומר מי אשם בזה או בשני השוטים הממוחזרים, או לתלות אשמה גדולה כלשהי על שתי הנקודות האלה.
 

Y. Welis

New member
יש עוד. הסטנדרט של סרטי הדור הבא לא התקרב לסדרות

וזה מצער - מישהו לא עבד נכון. הייתי עורך פרקים מתוך הסידרה (כמו 'הטוב שבשני העולמות', או הפיילוט של DS9) כסרט, והם היו טובים יותר.
&nbsp
ה-10 היה מוצלח בעיני - ודווקא הוא לא הוקרן בארץ... (גם ה-6 לא). כבר פחות קריטי היום.
&nbsp
לדעתי יש פוטנציאל לסידרה נוספת, אולי עם ה-REBOOT, אבל יש הכרח בכתיבה טובה, ובהשקעה ברקע ובקולטורה. אין דרך לעקוף את הרקע, כאילו זה 'סטאר וורז'.
&nbsp
 

dude101

New member
העניין עם ברמן היא שהוא לא יודע לכתוב דמויות

הוא מתייחס אליהן כמו כלים שהוא מזיז ממקום למקום כדי ליצור מתח או אקשן או סיטואציה מעניינת.
בתור דוגמא, אפשר להסתכל על הרומן באנטרפרייז בין טריפ לט'פול לרומן בחלל עמוק 9 בין וורף לז'דזיה.
וורף הוא קלינגוני שגדל בחברה האנושית, ולכן נוצר אצלו קונפליקט בו מצד אחד הוא מאוד משתדל להיות ולהתנהג כמו קלינגוני, ומצד שני הוא מנסה לדכא את האינסטינקטים הקלינגונים שלו מחשש שהם עלולים לגרום לו לפגוע בסובבים אותו. גם לג'דזיה יש קשר לתרבות הקלינגונית אבל היא מסתכלת עליה מבחוץ, לכן אצלה לא נוצר קונפליקט בין שתי התרבויות. בגלל הזיקה של שתי הדמויות לתרבות הקלינגונית זה הגיוני שהם יבלו הרבה זמן ביחד. בגלל שג'דזיה מכירה את התרבות הקלינגונית היא יכלה מצד אחד להבין את הצורך של וורף להיות קלינגוני ומצד שני לא מצפה ממנו להתנהג כמו קלינגוני רגיל, כפי שאישה קלינגונית הייתה מצפה. במילים אחרות, זה מאוד טבעי ששתי הדמויות האלה ימצאו עניין וימשכו אחת לשני. יש להם דברים במשותף, ובו זמנית הם משלימים אחד את השניה.
טריפ וט'פול נמשכים אחד לשני כי המפיקים חשבו שיווצר ניגוד מעניין אם יהיה רומן בין הדמות הוולקנית לדמות הכי אנטי-וולקנית.
היוצרים של ח"ע 9 יצרו (או שאלו) דמויות ופשוט נתנו להן להסתובב ביקום שהם בנו. היוצרים של אנטרפרייז (ושל סרטי TNG) לקחו דמויות ואמרו "טוב, איזה דברים מעניינים אפשר לגרום להם לעשות?". הקטע המצחיק הוא שהיחס של ברמן מתאים לסרטים. בסרט אין זמן לשטוח את הרקע או המניעים של הרבה דמויות באופן טוב, אז אפילו אם הכותב ישקיע חודשים בניתוח הדמויות שלו וינסה להבין איך כל דמות תפעל, לא היה מספיק זמן מסך להעביר את ההסבר הזה לצופים ("זעמו של חאן" עשה את זה לא רע עם חאן, אבל שם חלק מההסבר בא בצורת אלוזיות, ולפעמים ציטוטים ישירים, לכל מיני יצירות).
&nbsp
ה*בעיה* עם ברמן היא שגם לא אכפת לו אם הדמות מתנהגת בניגוד לאישיות המבוססת שלה וגם הוא לא יודע לנצל את המצבים שהוא יוצר. עזוב שפיקארד משליך הצידה פסל יקר מפז או שהחלונות לא אמורים להתנפץ כי הם עשויים מאלומיניום. הם הפגישו בין קירק לפיקארד - שתי דמויות מיתולוגיות עם אותו תפקיד אבל אופי מאוד שונה.
והם
לא
עשו
זה
כלום
עוד היה אפשר לסלוח לזה שקירק היה תוכנית ב' אחרי גיינן, אבל בשם אלוהים, תעשו עם קירק משהו *מעניין*!
 

subatoi

New member
"דורות" אכן היה בעייתי מהסיבות שהזכרת (ועוד).

אתה יודע לומר אם טריפ-ט'פול זו אחריותו ככותב, או שאתה מייחס לו אחריות מיניסטריאלית יוצר, מפיק בפועל ו"בעל הבית" (שזה הגיוני)?
 

dude101

New member
הרעיון היה כנראה שלו או של ברגה

אחד התסריטאים אמר שהוא רצה (וגם התחיל) לפתח רומן בין ארצ'ר לט'פל, עד שאמרו לו "מלמעלה" שהחליטו על טריפ-ט'פול.
 

מיכאל ג

New member
אם מתחשבים בזה ש-TNG עצמה היתה מלאה

בבעיות קונטיניואיטי איומות ונוראות, זה לא כזה יוצא דופן. אף פעם לא הבנתי את ההערצה לסדרה הזו.
 

Y. Welis

New member
לדעתי בהשוואה לרוב האחרות, היא היתה מאוד מושקעת מבחינה מדעית

מסכי מגע אמיתיים (היום - סטנדרטיים; קשה להבין מה ההתרגשות... גם המראה האחיד של המימשק בכל הספינה - מזכיר סמרטפונים היום ועיצובי מימשקים - לפני 27 שנים); ישיבה לפני כל החלטה (חשוב במציאות - בעייתי דרמטית); חלוקת תפקידים ברורה; מבנה הספינה ועוד.
&nbsp
כמובן שיש הרבה סטיות לכאן ולשם לצורך הדראמה, אבל המבנה הבסיסי מושקע ועל כן גם משכנע. אגב כמות הרעיונות המדעיים/מד"ביים המעניינים שהוצגו בה, לא מוכר לי מאחרות (למשל מערכת חיסון אקטיבית, שמחסנת אנשים בסביבת המחוסן).
 

מיכאל ג

New member
ישיבה לפני כל החלטה

the hallmark of good drama
ביחד עם מילוי הטפסים הנכונים. ושתיית תה.
רק היה חסר שהאנטרפרייז תעוצב בצורת הביג בן ויקחו את סר האמפרי לתפקיד סגן המפקד.

אבל אני באמת תוהה על ההודעה שלך. אמרתי משהו על חוסר בקונטיניואיטי, הגבת עם כותרת על זה שזה היה מושקע מדעית, ובתוכן ההודעה דיברת על עיצוב ממשקים ותהליכי קבלת החלטות בארגון. מה אחד קשור לשני (ולשלישי)?
 

Y. Welis

New member
אני רואה את חצי הכוס המלאה...

ממש כמו הדברים שהזכרתי לעיל שלא התייחסת אליהם.

בעיות קונט' - לא שמתי לב למשהו מיוחד.

מצד שני, אני לא מכיר עוד סידרת TV שאחד מהיועצים שלה פירסם 'מדריך טכני' מושקע, ושהעסיקה 2 מדענים כיועצים (אחד מהם, נארן שנקאר, נעשה מפיק בעצמו ואחד הכוחות המובילים בפרנצ'ייז CSI, שגם עמוסה טכנו-באבל).

הישיבה לא קשורה לתה, אלא לשיטות ניהול ופסיכולוגיה ניהולית - דברים שמעסיקים אנשי מנגנונים גדולים כמו 'סטארפליט' (ובכלל אנשי אקדמיה ויועצים בשכר שעובדים עם חברות גדולות).
שלא כמו בסידרה המקורית, כאשר קירק החליט לפי האינטואיציה האישית שלו (כמעט כל הזמן), נעשה כאן נסיון לחשוב באופן רציונלי - איך צוות ספינה אמיתי יתמודד עם אתגרים. זו התוצאה, לא דרמטית במיוחד, אבל מחוברת למציאות.
 
למעלה