הדרכה הורית

הדרכה הורית


הילד המקסים וה"חנון" שלנו, מתנהג אחרת בגן. מתחילת השנה מקבלים עליו פידבקים בעייתיים. על כך שהוא סוער, "מורד", ולא תמיד מוצא את עצמו וזה ככל הנראה נעוץ בצד הרגשי.
כיוון שבבית הוא מתנהג למופת, המליצו לנו על "הדרכה הורית", אך המבחר באינטרנט כל כך רחב ועצום.

יש המלצה למישהו ספציפי? שיכול להתאים לבעיה שתיארתי כאן?

תודה!
 

Arkady Volman

New member
כמה שאלות שעלו לי מהתיאור של הבעיה

איך הגיעו למסכנה שזה מה שצריך ?
אם בבית הוא מתנהג למופת, אולי ההורים בסדר ?
אולי בגן זאת הדרך היחידה שבה הוא זוכה לתשומת לב ? אולי הגננות נוהגות כלפיו בכוחנות (לאו דוקא פיזית) ולכן הוא מורד ?
אולי בגן הוא מרגיש שאין מי שיגן על מקומו מילדים אחרים ולכן הוא סוער ?
אולי הצוות של הגן צריך הדרכה נוספת ?

לגבי הצד של ההורים, אני שואל:
האם לילד יש מספיק זמן איכות עם ההורים ?
האם ההורים אומרים לו מה נדרש ממנו בגן ? האם ההורים משדרים לו שבגן הגננת היא הסמכות ?

לגבי המלצה על הדרכת הורים: איפה אתם גרים ?
 
תשובות

איך הגיעו למסקנה שזה מה שצריך?
בגן היתה גננת, נפלאה, רגישה ומקצועית. מוערכת מאוד. בהתחלה היא המליצה על הדרכה הורית וחודשיים אחרי זה אף הרחיקה ואמרה שלדעתה יש מקום לאבחון. הופתענו מאוד, מאחר וזו השנה הראשונה שבה אנחנו מקבלים פידבקים כאלו לגבי הילד. (בן 4).

בהמשך, הגננת התחלפה בגננת אחרת (מקסימה ומקצועית גם כן) שכרגע חושבת שאין צורך באבחון, אבל כן ממליצה על הדרכה הורית, מאחר ולדבריה יש משהו לא מאוזן בויסות, שנוגע במקום רגשי. הילד מן הסתם צעיר מדי לטיפול פסיכולוגי ולכן ההמלצה היתה על הדרכה הורית.

אם בבית הוא מתנהג למופת, אולי ההורים בסדר?
אנחנו סמכותיים ויש אצלנו גבולות ברורים. אך גם מכילים וחמים. משתדלים להיות הורים טובים ככל האפשר.


אולי בגן זאת הדרך היחידה שבה הוא זוכה לתשומת לב? אולי הגננות נוהגות כלפיו בכוחנות (לאו דוקא פיזית) ולכן הוא מורד?
לתחושתי, הגננות אינן כוחניות כלפיו. תשומת לב? ייתכן בהחלט. בכל זאת בגן הוא אחד מ- ולא אחד ל-. למרות שאם זה העניין - כל הילדים היו צריכים להתנהג ככה.

אולי בגן הוא מרגיש שאין מי שיגן על מקומו מילדים אחרים ולכן הוא סוער?
בטוח. לא הייתי משתמשת במילה "מגן", כי מדובר בילד גדול חזק וחכם, אבל כשאני חושבת על ההבדל בין הבית לגן, ההבדל העיקרי הוא בעיקר באינטרקציה החברתית. אין ספק שהיא מביאה אותו להתנהגות מסויימת. מצד שני, החיים החברתיים בגן הן מנת חלקם של כל הילדים בגן ועובדה שעם אף הורה אחר לא עשו שיחות כאלו.

האם לילד יש מספיק זמן איכות עם ההורים?
בכנות - אולי לא. בעלי חוזר בשעות מאוד מאוחרות ואני עם הילד ועם תינוק בן 8 חודשים. הוא זוכה כמובן לאהבה וליחס (גם מהמשפחה המורחבת והעוזרת) אבל תמיד אפשר יותר.

האם ההורים אומרים לו מה נדרש ממנו בגן ? האם ההורים משדרים לו שבגן הגננת היא הסמכות?
בהחלט. אנחנו כל הזמן אומרים לו מה נדרש בגן ושהגננת היא סמכות.

אנחנו גרים במרכז.
 

Arkady Volman

New member
יכול להיות שלילד שלך יש כוחות נפש שלאחרים אין

ילדים שונים יכולים להגיב באופן שונה לאותה סביבה.
אני לא מכיר מספיק מכיר את המקרה ואני לא חושב שאני יכול להכיר אותו מספיק טוב דרך התכתבות,
אבל חשוב לי לספר לך ולאחרים על ילדים איכותיים במיוחד שהרבה פעמים "מסתבכים" במסגרות.

כשהחברה או הממשלה מתנהלות בחוסר צדק, רובנו נכנעים לתכתיבים של הסביבה ו"מסתגלים".
יש מעט מאוד אנשים עם כוחות מרי חזקים שלא מוכנים להשלים עם חוסר הצדק והתכתיבים של הסביבה.
אלה הם כוחות מאוד חיוביים שיכולים להיות מנותבים להתמודדות נכונה עם לחץ חברתי,
לעמוד מול ניצול לרעה של סמכות, להילחם בכל מיני עוולות ולהנהיג אותנו לעולם טוב יותר.
לצערי, הרבה פעמים אנשי חינוך והורים לא יודעים איך לגשת לילדים האלה נכון ומגיעים לעימותים אישיים וליצירת תדמית של "מרדן" במובן שלילי.
למשל אם ילד מקבל 20 "עיטורים" ביום על התנהגות לא נאותה, הוא כבר מתחיל לחשוד שזה מה שמצפים ממנו ושככה מתאים לו להתנהג. הוא רואה שלמרות שהוא משתדל להיות בסדר, עדיין הוא מאוד לא בסדר, אז הוא מתחיל לחשוב שהוא פשוט כזה.
ויש עוד גורמים שמשפיעים על ילדים ומביאים אותם להתנהגות "מופרעת" או "סוררת".
ויש בזה ניואנסים מאוד עדינים. אפשר לתת לילד הוראות ליגיטימיות כך שישמעו לו כהנהגה מחייבת ושל מישהו חזק שאוהב אותו ודואג לו, וזה טוב, ונותן ייציבות וביטחון ואפשר לתת את אותן ההוראות כך שהן ישמעו לו כהשתלטות עויינת - ואז הוא ימרוד, ואפשר לתת את אותן ההוראות כך שהילד ירגיש שאלה בקשות לא מחייבות ואפילו גולי חולשה מצד ההורה\המחנך - ואז הילד ירגיש שאין מעליו סמכות והוא צריך
"לדאוג לעצמו".

ברוב המוחלט של המקרים, באמת לא הילד "הסורר" זקוק לטיפול פסיכולוגי, אלא ההורים או המחנכים זקוקים להדרכה מתאימה (מתאימה להם ולילד).

אני יכול להמליץ על רן רייטר – מטפל התנהגותי.

טיפ לגבי זמן איכות: בהרבה מקרים כשהילד מקבל יותר זמן איכות לפני השינה, לפני הפרידה בבוקר ואחרי שהוא פוגש את ההורים אחרי הגן, זה משפר את ההתנהגות בגן. גם חשוב לשפר את האיכות של זמן האיכות בזמנים הקריטיים האלה: חשוב להיות פנויים לגמרי בשביל הילד (בלי טלפונים, בלי לדאוג לסידורים וכו', לא להיכנס לעימותים, בלי שיחות חינוכיות, בלי ביקורת, פשוט להיות שם בשביל הילד ושיהיה לו כיף).
אם מקפידים על הזמנים האלה (זה יכול להיות 10-15 דקות בכל זמן) - אז הילד נמצא בגן עם יותר תחושה של נוכחות הורית בלב ופחות מנסה "להשתלט על העניינים".

בהצלחה.
 
ממליצה על מכון אדלר

יש הנחיית קבוצות הורים בכל הארץ.
המנחות מקצועיות ובעלות ניסיון.
אם יש צורך בהתערבות,
כבר יפנו אותך.
בהצלחה,
חדוה
 

tipul rigshi

New member
כאשר יש פער בין ההתנהגות בבית להתנהגות בגן

בדרך כלל זה יושב על משהו רגשי וקשור לקושי רגשי שיש לילד עם מה שקורה בגן - אולי ההשתלבות עם החברים, ניהול יחסים חברתיים, תסכול וכיוצ"ב.
אני חושבת שאתם דבר ראשון צריכים להבין מה קורה לו בגן - אם תדברו עם הילד לא יועיל הרבה מכיוון שילדים בגיל הזה מתקשים לבטא את עצמם באופן מילולי. מעולם לא פגשתי ילד שיפרט לכם באופן ברור והגיוני מה עובר עליו ו-"למה בגן הוא מתנהג ככה". ההמלצה שלי היא להשתמש בכלי של משחק על מנת לראות מה מעסיק את הילד מבחינה רגשית. קחו לכם חצי שעה בשבוע ושבו לשחק עם הילד - בלי הפרעות, בלי אחים, בלי טלפונים ובלי שום הסחות דעת חיצוניות - נטו אבא/אמא והילד. פזרו צעצועים מסביב לילד השתדלו שהם יהיו מגוונים - בובות של בנים/בנות, תינוקות, בית בובות, חיות אגרסיביות וחיות פרוותיות, מכוניות,כלי מטבח, אקדחים, חרב וכיוצ"ב ותנו לילד לשחק באופן חופשי *אתם לא משחקים איתו - אלא אם כן הוא מזמין אותכם למשחק מפורשות* במהלך המשחק שקפו לילד כל מה שהוא או הדמות שהוא משחק עושה, מרגיש, חווה במשחק.. "הנה אתה כועס עכשיו", "סידרת את כל המכוניות בשורה.." וכיוצ"ב
בדרך כלל ילדים מבטאים באמצעות המשחק את מה שמעסיק אותם מבחינה רגשית - ואתם תראו את זה במשחק שלו.
הרעיון הוא לאפשר לילד לבטא את עצמו במשחק, במקום שהוא לגיטימי ומקבל ובכך להעצים אותו מבחינה רגשית וגם ללמוד מה שמעסיק אותו. הייתי ממליצה גם לגננת להשתמש בכלי הזה על מנת לראות איך הוא מבטא את עצמו ומה הוא מרגיש ובמקביל לשדר אליו מסר שכל מה שהוא עושה הוא מקובל ולגיטימי - גם אם במשחק הוא בוחר להרביץ לכל הבובות ולשים אותם ב"עונש".
במקביל, אני חושבת שהגננת צריכה לקבל הדרכה - איך לשים לו גבולות בדרך מכבדת ואוהבת שתתן תוצאות באופן חיובי ובלי לתת לילד הרגשה שהוא "בעייתי". הדרכה כזאת כמובן גם רלוונטית אליכם.
ההדרכה מבוססת על עקרונות של העצמת הילד, חיזוק הקשר איתו, קבלה שלו על כל המאפיינים שלו - גם אלה שהם "בעייתיים" כביכול. ואני מאמינה שאם הילד יבטא את הרגשות שלו ואת האגרסיות שלו במשחקף יקבל עליהם פידבק שהם מקובלים וליגיטימיים במסגרת של המשחק ולא בחיים האמיתיים- הוא ירגיש הרבה פחות צורך לבטא את האגרסיות שלו בגן.
 
למעלה