הרפורמה בבריאות הנפש - יתרונות וחסרונות

sense9

Member
מנהל
הרפורמה בבריאות הנפש - יתרונות וחסרונות


כזכור, בתחילת החודש הועברה האחריות לטיפול ברה"נ מהמדינה לקופות החולים. בעקבות דיונים שקראתי בנושא, החלטתי לסכם את היתרונות והחסרונות של הרפורמה, כפי שהם עכשיו. אם יש לכם הערות/הארות, תיקונים והשלמות - שרשרו נא.

יתרונות
- מעתה, המידע בנוגע לטיפול הפסיכולוגי/פסיכיאטרי יהיה נגיש לרופא המשפחה וטוב שכך. אם רופא המשפחה לא יידע, למשל, על כך שמישהו מקבל תרופה פסיכיאטרית מסויימת, הוא עלול לרשום לו תרופה אחרת - לבעיה "שגרתית" - ולפגוע בבריאות המטופל בשל תגובות בין-תרופתיות מהן לא היה יכול להימנע. זה שיפור לעומת המצב הקודם כי אם מישהו היה מטופל במרפאה ממשלתית לבריאות הנפש, והקפיד לא לדווח לרופא המשפחה שלו על תרופות מסויימות שהוא נוטל - שאת המרשמים להם קיבל במרפאת ברה"ן ממשלתית, לפעמים הוא גרם לעצמו נזקים בריאותיים לא פשוטים, רק בגלל שיד ימין המטפלת, לא ידעה מה עושה יד שמאל המטפלת.
- יהיה קשה לשמור על פרטיות המטופלים באופן גרוע יותר ממה שנעשה עכשיו במרפאות בריאות הנפש ובמשרד הבריאות - התיעוד הידני, השימוש בתיקים ובתיקיות שאפשר לפרוץ עם כל מפתח, שימוש בפקס במקום במייל מאובטח וכו'.

חסרונות
- יש תיעוד לכל טיפול נפשי ואין התחיבות מצד הקופה למידת הסודיות. מטופלים קיבלו דף שמודיע שהעברת החומרים נתונה לחלוטין לשיקול דעתם ובמידה והם לא מסכימים הטיפול בהם יסתיים ללא אפשרות לחידוש. להבדיל מיוזמות כגון תרומת איברים, שבהם האדם צריך לבקש להצטרף (opt in), כאן הצירוף אוטומטי ומי שלא מעוניין צריך לבקש לצאת.יתכן שאנשים יוותרו על טיפול רפואי שמא הוא יהיה ברשומות, מסיבות שונות.
- ישנה העדפה לטיפול תרופתי על פני נפשי- זול יותר
- השפעה על הכשרת פס' ועל מטופלים מהאוכ' החלשות. כך למשל, 60 מרפאות נפתחו שבחלקן הגדול יש פסיכיאטר אחד שיושב כמה שעות בשבוע בסניף קופת החולים המקומית כאשר המרפאות הקטנות נפתחו בפריפריה. המרפאות הציבוריות והממשלתיות שהיו קיימות עד היום, שכנו בתוך מבנים פיזיים והיו בהן עשרות מטפלים - פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועו"סים. כיום, מרפאות רבות הינן למעשה פסיכיאטר אחד שיושב בתוך המבנה של קופת החולים
- הרפורמה לא מאפשרת טיפול משמעותי.
- אם פעם יכולת פשוט לפנות לפסיכולוג של הקופה- היום אתה מופנה למרפאת סינון, שתבדוק את הזכאות שלך לטיפול. יש מנויים שעובדים על מספר מגעים מוגבל, המנוי הזה מסוגל להתחדש כל 10 מפגשים, רק ש-
א. הרעיון של להתכונן לפרידה כל עשרה מפגשים הוא מגוחך ופוגע אנושות בטיפול.
ב. הקופות הגדירו מספר מפגשים ממוצע אליהם המרפאות צריכות לשאוף, מדובר ב12. ההוראה הפנימית בתוך הקופות היא לצמצם עד כמה שניתן את אורך הטיפולים.
שיטת התקצוב הזאת גם מדרבנת את הקופות לצמצם + מכיוון שהשיקול להמשך הטיפול אינו של המטפל בלבד אלא של קופת החולים, כל מי שמכיר את התנהלות קופות החולים יכול להבין שהשיקול הכלכלי יהיה מכריע, כי הקופות באמת פועלות בצמצום גדול של משאבים. (מצד שני, גם היום טיפול נפשי בבריאות הנפש מוגבל בזמן).
-בגלל שקופות החולים לא מחויבות להמשיך את פעילותן של המרפאות הציבוריות הקיימות, קשה לדעת היום האם הן באמת ימשיכו לפעול, ואם כן באיזו מתכונת
 

katzeran

New member
בנוגע לעניין התרופתי

אני רוצה להעיר בנוגע לעניין התרופות הפסיכיאטריות. במרפאות הממשלתיות לבריאות הנפש (לפחות כך אני רואה את זה עובד במרפאה בה עשיתי את התמחותי), המטופל לא מקבל מרשם אלא מכתב לרופא המשפחה ואיתו הוא הולך לרופא והוא מפיק את המרשם... כך שרופא המשפחה בכל מקרה אמור לדעת מה הטיפול התרופתי שמקבל המטופל (וכך זה אכן צריך להיות בדיוק מהסיבות שציינת). האמנם נגרמו נזקים בריאותיים לא פשוטים כי יד ימין לא ידעה מיד שמאל?
 

sense9

Member
מנהל
תודה על ההבהרה.

יש לציין שאת היתרון הנ"ל כתב מישהו שקשור לרפורמה, באחד מהפורומים ואף אחד מהמתדיינים לא תיקן אותו.
 
למעלה