מעשה אבות לא סימן לבנים
הפרק הזה נותן לנו להסתכל אחרת על גיא: הוא לא כזה נורא כמו שחשבנו עד עכשיו. הוא לא באמת מתכוון להלבין כספים כמו האבא שלו.
יואל מנסה להסביר לשרון למה גיא הוא יעד משטרתי כמו אביו, ואין לו ממש הסברים. הוא רק מסתמך על הנחה לא מוכחת, שאם האבא מלבין כספים - זה ברור שגם הבן יעשה את זה, לא? איזו סיבה יש לו לא ללכת בדרכי אביו? וזו הנחת העבודה של משטרת ישראל (לפחות לפי הסדרה). והרי אנחנו ראינו כבר בפרק שעבר שגיא מסרב להצטרך לאביו בהרפתקאות שלו, ובגלל זה הם רבו.
כשרואים את הפער הזה בין הנטיה האמיתית של גיא לבין איך שהמשטרה רואה אותו (ולצורך העניין - מי שמייצג אותם כאן זה יואל), אפשר לקרוא אחרת את ההתרחשות בינו לבין ירון סגל לפני כמה פרקים. לירון הייתה טראומה טריה מאדי, מהאיומים של אדי כלפיו ומכך שהוא כפה עליו את סצנת ההתנצלות המגוחכת בפני הטווס המת ("סליחה ארקדי"), ולכן הוא הסיק חד-משמעית שגם גיא פסיכופת לפחות כמו האבא שלו. יכולנו איכשהו להזדהות אתו כשהוא רץ לראות מה עם נילי, כשהוא היה בטוח שהאס.אמ.אס שלה ש"הכל בסדר" היה מוכתב וכפוי, ורצה לוודא שגיא לא תקף אותה איכשהו. עכשיו מתברר שכל היסוד של ירון סגל לחשוד בגיא היה רק בגלל האבא שלו - בדיוק כמו עם המשטרה. גיא צריך לחיות תחת חשדות של אנשים רק בגלל מעשיו של אבא שלו.
יונתן היה חסר בפרק הזה, בשתי סצינות עיקריות שבהן הוא היה יכול לקחת מקום חשוב - גם כשאביו, מרקוביץ' מתנצל איכשהו (עם חור רציני בתסריט) בפני גלי על ההברזה מהטקס של יונתן, והיא מקבלת בקלות ובאופן חלק מדי את ההתנצלות הרפה, וכמובן בארוחה המוזרה אצל איתי ויפתח, והרי גם אנה מגיעה לשם עם סופי וויצמן, ואנחנו כבר ראינו בפרקים הקודמים איך שאנה ויונתן מתקרבים. הייתה צריכה להיות סיבה ממש אמינה בתסריט למה הוא לא יהיה שם.
וייצמן - לאורך כל הסדרה עד עכשיו לא מוזכר שוייצמן גדל רוב שנות ההתבגרות שלו בלי ההורים שלו (המאפיין הכי בולט שלו בסדרת התיכון בזמנו), אבל זה נמצא שם ברקע. כנראה שזה מה שהופך אותו ל"מגשר" הבלתי רשמי בין סופי לאנה, מי שמנסה גם להבין את זוגתו אבל גם את הבת החיה בבלבול ובמסגרת משפחתית לא קונבנציונאלית. על הרקע הזה זה מעניין מה שמרקוביץ' זורק לו, שאין לו לא הורים, לא אשה ולא כסף ("אין לך את שלושתם"). זה לא אומר בהכרח שההורים שלו לא בחיים (אולי זה יתברר יותר מאוחר), אלא שוייצמן עדיין נתפס בסטטוס הייחודי שלו, כמי שחי בלי הוריו.
הסצנה של המסיבה / הארוחה החגיגית אצלי איתי ויפתח יצאה מאולצת מדי, ואני מתחבר כאן למה שמרצי כתבה על חוסר ההיגיון שבמסיבה לחמש שנות נישואין (או זוגיות, אם אל רוצים להשתמש במילה "נישואין" לזוג הומוסקסואלי) נוכחים רק שני חברים מהתיכון, על בנות זוגם, שנפגשו עם איתי מחדש רק לא מזמן, ואין אף-אחד אחר מעולמם האישי לא של איתי ולא של יפתח. כנראה שהרעיון היה ליצור סצנה שבה בא לידי הביטוי הפיצוץ שבין יפתח לאיתי, דווקא בסיטואציה חגיגית, כדי להביא ל"דינמיקה קבוצתית" שבה נפתחים כל הדברים הבעייתיים המעסיקים כל אחד מהנוכחים, בנוכחות כולם.
ולגבי מאיה והוריה - מתישהו בתחילת הסדרה תיארתי לי שתהיה סצנה שבה אחת הבנות תעקוץ את שרון על זה שהיא עקרת בית ללא קריירה עצמאית, למרות שהבנות הללו נהנות מזה יפה מאוד. והנה, זה מגיע על רקע הפיצוץ עם גיא, אלא שזה די מאולץ כיוון שקשה להבין במה מאיה מאשימה את שרון, שבעצם הייתה לצידה כל הזמן. אולי זה יותר קל לעקוץ את האם עקרת הבית, שמאיה רואה אותה כחוליה החלשה במשפחה, מאשר את האב השוטר, החזק?
ומה אנחנו יודעים? הפרק מסתיים בסצנת מתח, כשפתאום דניאל נעצר, ופתאום יש סיכויים שאיתי דווקא יושיע אותו, יבין את הצורך שלו במקלט, ויחזור בעצמו הביתה... או שלא.