ביקורת על A Memory of Light

ביקורת על A Memory of Light


(אזהרה אלרגנית: עשוי להכיל ספויילרים בינוניים)
(מושגים בעברית מהזיכרון)


קודם כל, כל הכבוד לסנדרסון. עם תנאי הפתיחה שהוא קיבל, נראה לי שהוא לא רק עשה את המירב אלא אף התעלה עליו. אחרי שבשני הספרים הקודמים הוא טרח וכיוון את כל השחקנים לכיוון קו הסיום, כשאת חלקם הבריש ושיפץ, ואת חלקם הקטנטן אף יצר, כולם, והכוונה היא לכולם, כולל בלה הסוסה האמיצה, לוקחים חלק בספקטקל שמסיים את הסדרה.

בספר, שמסתיים בקרב אדיר בן 300 (!) עמודים, כל אחת ואחת מהדמויות נותנת את חלקה ולפחות נותנת את ההרגשה שהיא עברה איזושהי דרך עם עצמה. בין אם בקרבות האפיים, ובין אם ברגעי המתח הקטנים, אני די משוכנע שסנדרסון עשה עבודה יותר טובה ממה שג'ורדן היה יכול לעשות. וגם בלי להשוות לג'ורדן, אפילו אם לוקחים בחשבון שמדובר בפייאוף של 13 ספרים ועשרות אלפי עמודים, הקריאה ממש זורמת ואפילו סוחפת. גם במימד של היחסים בין הדמויות ושל העולם הפנימי שלהן, סנדרסון הצליח לשבור את הלופים שג'ורדן כתב את עצמו לתוכם, כשהתוצאות, גם אם הם לא מדהימות, הן לפחות מעניינות מהבחינה הדרמטית והאנושית. (חוץ מאצל פייל ופרין – שוב הוא צריך להרגיש אשמה שתחושת החובה שלו מעכבת אותו מלהציל אותה? באמת? נודניק – הסופר והדמות)
עד לפה שבחים לסנדרסון. אולי רק אוסיף ואגיד, בהמשך להמלצות שאני קיבלתי כאן בפורום, שמי ששרד את 11 ספרי הסדרה, כדאי לו לקרוא את שלושת הספרים האחרונים, ולו בשביל לסיים את הדרך הארוכה הזו (במיוחד, אם הוא כמוני קורא את הסדרה הזו בהפסקות לאורך 15 השנים האחרונות) עם תחושה של סיפוק.

אבל מה עם מי שעוד לא התחיל את הסדרה, ותוהה אם שווה להשקיע בה כל כך הרבה זמן (וכסף)?

קודם כל, בראייה צרה של עלות-תועלת, התשובה היא לא. לא יודע אם אכן מדובר בקונספירציה מסחרית, או בנתינת יד חופשית מדי לסופר, אבל זו סדרה שמשוועת לעורך רכוב על מכסחת דשא. גם אם הסדרה הייתה באורך "רק" של שבעה ספרים של 800 עמ' בממוצע ולא של 14, עדין היה אפשר לדחוס לתוכה, על בסיס אותם רעיונות מקוריים ואותה מיתולוגיה מסקרנת, ים של דמויות וחתיכות בגודל יבשות של בניית עולם. (למי שבכל זאת מתעקש לקרוא את הסדרה, הייתי מציע לדלג על ספרים 7,8 ו-10 ולקרוא תקצירים שלהם. באמת)

אוקיי, אבל מה חוץ משיקולי עלות-תועלת? אולי למרות זאת יש ערך מוסף בלקרוא את כל הסדרה הזאת?

טוב, אז קודם כל נראה לי שהסדרה באופן מובהק מכוונת להיות פנטזיה ולא מד"ב. מה שאומר שהיא צריכה לחגוג את הבדיוניות שלה, ולא, כמו שקורה בספרים המאוחרים למצוא השראה שטחית וישירה בהמצאות טכנולוגיות (כמו אבק שרפה) וחברתיות (כמו האו"ם) של החברה המערבית המודרנית.
ובהקשר הזה – מה עם הפאקין "בורא"? "אדון האופל" הוא גם אמונה תפלה וגם כח ממשי ביקום שנוגע באופנים מאד מוחשיים באנשים, אבל "הבורא" הוא רק מיתוס? אני מניח שאפשר תמיד להגיד שזה שהוא לא מקבל הופעת אורח מפורשת לא אומר שהוא לא נוכח בסדרה, אבל לאור הדרך המאד ברורה והלא מעודנת בה מוצג "אדון האופל", זה די מוזר ואפילו צורם.
מה שמביא אותי להעיר על הרובד החוץ-עלילתי של הסדרה.
שתי סוגיות מרכזיות שעולות ממנה, הן שאלת קיומם של טוב ורע מוחלטים בעולם, ושאלת חופש הבחירה מול גורל. אלו שתי סוגיות יסודיות וותיקות בקיום האנושי, והיחס אליהן, לפחות בספרים המאוחרים, הוא בעומק של ספר עצות ניו-אייג'י.
קיימת גם שאלת המעמדות בחברה, אבל מאחר שזה עקב אכילס של כל יצירות הפנטזיה שלוקחות השראה מאירופה הפיאודלית (ומתרבויות דומות אחרות), נראה לי שזה לא המקום להרחיב עליה.

הייתי מוכן להתעלם מכל זה, אם לא היה פספוס כל כך גדול במישור הפמיניסטי. הצד הגברי והצד הנשי של "הכח האחד" הם לא יותר מהסטריאוטיפים המגדריים שקיימים בחברה שלנו. זאת היתה יכול להיות אחלה בנייה לטובת שבירה של המסגרת המחשבתית הזאת, אבל במקסימום מה שאנחנו מקבלים זה מסרים טרום-ביקורתיים של הרמוניה בין המינים ("פלאות מתחוללות כשנשים וגברים פועלים ביחד"). אם כבר יש יציאה מאותם סטריאוטיפים, המסגור שלה הוא ענישה סדיסטית ואירונית מצד "אדון האופל" (בלטמל רודף הנשים מתגלגל מחדש לארנגר בעלת הגוף נשי וגרנדל שעסוקה באובססיביות ביופי חיצוני מתגלגלת מחדש להסלאם המכוערת) ולא פתח לאיזושהי מחשבה רדיקלית חדשה על הסדר החברתי ב"רנדלנד" (ואצלנו). איפה זה ואיפה "חוף הפלדה" של ורלי שנכתב לפני משהו כמו 20 שנה?

נראה לי שאפשר לומר, שהערך המוסף המרכזי שאני קיבלתי מקריאת הסדרה הוא האפשרות לבחון את השינויים שעברו עליי כקורא בחמש עשרה השנים האחרונות.
 

Dam Right

New member
חייב לציין שבכל פעם

שאני קורא משהו על מחזור כישור הזמן - תוגבה, המלצה, ביקורת - מיד עולה בי חשק להתחיל לקרוא את הסדרה. זה מן קטע הזוי כזה. אזכור קטן לאחד הספרים, או אפילו צירופים של המילים "כישור" ו"זמן", ופשוט בא לי לפתוח את הספר הראשון ולצלול לתוכו. שלא לדבר על העובדה שהם מחייכים אליי שישה ימים בשבוע (אני עובד בחנות ספרים), עם הדפנות הצבעוניות והשמות המסקרנים. אין, אני חייב להתגבר על הפחד מסדרות ארוכות ולהתחיל לקרוא.

כל הכבוד על ההשקעה!
קראתי חלקית כדי לא להתחרט על זה בעתיד
 

annefan

New member
כמה הערות בלי ספוילרים

א. הפרק הענק אכן ענק. ומגניב. וארוך. (בקינדל היא מעריך כמה זמן יקח לך לסיים את הפרק. פתאום אני רואה שעתיים וחצי...)
ב. מסכים לגבי המלצות הקריאה. האמת שתכננתי לקרוא את התקצירים של שלושת הספרים, אבל סנדרסון יודע לכתוב טוב.
ג. לגבי האנלוגיות לעולם שלנו, זה דווקא הגיוני. בספרות פנטזיה אחד החורים הוא למה העולם נתקע בשלב האבירים והנסיכות. בכשור הזמן יש הסבר והגיוני שלקראת סוף עידן גם התפיסות התרבותיות ישתנו.
 
לגבי ג - (ספויילרים)

אין ספק שזה הרבה יותר מעניין מסתם פנטזיה נוסחתית, ודווקא בגלל המחזוריות, העידנים וכו', מורגש הפספוס.
מה אנחנו למדים על "עידן האגדה"? לא המון. הוא בעיקר מעין מחסן כזה, שאפשר להביא ממנו בהדרגה "טכנולוגיה עתידנית" בשביל לקדם את העלילה, להפוך את ההווה של רנדלנד ליותר מעניין ומורכב. או להביא ממנו שביבי מערכות יחסים ישנות בין רנד והארורים. כל אלו תורמים הרבה לסדרה ולייחודיותה, אבל לא משמשים כל כך לאמירות חברתיות מעניינות.
גם בקרב הסופי בין רנד לשאיטן, כשהם זורקים אחד על השני עתידים אפשריים, הם מפורטים, בוא נגיד, באופן די רזה וחסר מעוף.

(מודה שאני לא זוכר מה כתוב על הנושא בספר 7א', "המדריך", קראתי אותו לפני איזה 11 שנה, אבל אם נכתב שם משהו משמעותי בנושא ולא שולב בעלילה הכללית אז בעיניי הוא לא כ"כ נחשב).

תחשוב בהשוואה, אילו מטעמים עשה "המנון לליבוביץ'" הקצרצר מסיטואציה דומה
(חברה מתקדמת טכנולוגית
אפוקליפסה
פוסט אפוקליפסה
חברה נחשלת טכנולוגית
חברה מתקדמת טכנולוגית)
 

annefan

New member
זה לא אותו דבר (ספויילרים

הז'אנר של פנסטיה שהיא בעצם מד"ב אהוב עלי.
המנון הוא לא כזה וגם כישור הזמן הו אלא כזה.
בהמנון ברור לנו הקוראים איפה אנחנו חיים. גם לחלק מגיבורי הסיפור די ברור (ולחלק לא). לא עובר שם מספיק זמן מהחורבן עד העלילה.

בכישור הזמן זה טיפה יותר מורכב. בפסר הראשון, אאז"נ, יש רמזים לארצות הברית וברית המועצות, אבל גם שם לא ברור האם הן היו קיימות בעידן הקודם (עידן האגדות) או זה שלפניו (או יותר).

שים לב שגם תוצאות הקרב של ראנד מביאות למצב שהיה בתחילת עידן האגדות, אבל אם מודעות למשמעות האנרגיה\הכח הזה.
תמיד יכול לקום אדם רע וליצור את ה-bore מחדש.

ג'ורדן לא רצה לכתוב את ההיסטוריה של כל העידנים. אני מאוד אוהב את המיתוס מאחורי הסיפור (לא רק בכישור, בכלל, בגלל זה אני מאוד אוהב סיפורי פנטזיה->מד"ב) ככה שאני מזדהה עם הרצון לדעת מה היה קודם.
אבל, זה לא הסיפור שג'ורדן סיפר.

אמירות חברתיות זה די גדול על הסדרה הזו. אני לא יודע האם היחס להומוסקסואליות זה משהו שג'ורדן תכנן להכניס כחלק מההתפתחות או שסנדרסון הכניס כחלק מזה שהספרים נכתבו בשנות האלפיים.
 
ובכן, אני מניח שבאופן יותר כללי,

הביקורת שלי על ג'ורדן היא שכיצירת פנטזיה הסדרה הזו לא ממצה את הפוטנציאל הפנטסטי שלה, ומצד שני אין בה איזשהו חידוש אנושי/חברתי שגואל אותה מלהיות נטו אסקפיזם.
שזה בסדר לגמרי, אבל פשוט לא כוס התה שלי.
 

הייזל

New member
אפשר ביקורת נטולת ספוילרים

לטובת מדור הביקורות בפורום?
 
למעלה