סינדרום העולם האכזר ואנחנו.

רינתי77

Active member
סינדרום העולם האכזר ואנחנו.

סינדרום העולם האכזר הוא מונח שטבע ג'ורג' גרבנר, אחד מחלוצי החוקרים את השפעת
הטלוויזיה על החברה. סינדרום העולם האכזר מתאר תופעה שבה ככל שצופים נחשפים
יותר לתכנים הקשורים באלימות במדיה כך הם נוטים לראות את העולם כמקום מסוכן יותר
מכפי שהוא במציאות וכמו כן נוטים לרצות הגנה יותר ממה שמתבקש ע''י איום ממשי.
סינדרום העולם האכזר הינו אחת המסקנות של תיאורית הטיפוח אשר גורסת שככל
שאנשים מבלים יותר זמן בצפייה בטלוויזיה, כך הם נוטים יותר לאמץ ולהאמין בתמונת
העולם שהטלוויזיה מציירת.
אז מה דעתכם? האם העולם הוא פחות נורא ממה שנשקף מהמרקע?
מה זה אומר על כוחה של הטלוויזיה לעצב דעת קהל?
אותי זה די מטריד. ואתכם?
 
יום חלש היום

אני אומרת שסוקרטס היה עושה מטעמים מההודעה הזו שלך.

הוא היה מסכים ואומר שהטלויזיה הרסה את התרבות של כולנו ודפקה לנו ת'מח.
 

רינתי77

Active member
את כמובן מתכוונת לפילוסוף היווני המפורסם,

נכון? כי אני די בטוחה שהיה לו מה לומר על איך אנשים
תופסים את המציאות כשמאכילים אותם בצורה סלקטיבית...
 
משהו שקראתי בפייסבוק

בהקשר לדיון שהתפתח על הגניבה של בוקי נאה בתוכנית הישרדות, נתקלתי באחת התגובות מאת בחור בשם אדר אבישר:

"פרשיית בוקי נאה אשר נשאבתי אליה בעל כורחי והדיון המאולץ של "האם הוא בסדר או לא בסדר"... והאם תורג'י צדק או שבוקי צדק... מחזרים אותי לשעורי התקשורת של שלום רוזנפלד באוניברסיטת תל אביב...
אדגיש ואומר, שהכאב האמיתי שלי ככותב, כעיתונאי לשעבר, הוא שבכל חיי המקצועיים כעיתונאי, כפרשן, כעורך וככותב מאמרי מערכת לא זכיתי לכמות כזו של תגובות כמו רבע הפוסט הזה שפרסמתי בפייס – בוק. פרסום שנועד לאמר, היי, תתעוררו יש חיים מעבר למה שתורג'י אמר, או בוקי גיהק.... יש חיים, והם לא בדיוק מחייכים אלינו כרגע... האמינו לי... לפני כחודש וחצי ישבתי בפגישה בד' אמות עם נשיא ארצות הברית אובמה.... יש בעיות הרבה יותר כבירות מכמה פעמים בוקי נפח ואיזה יופי שענת הראל לא זכתה במיליון.
הביטו מעט מסביבכם.... אני מודע לכך שלא כל אחד למד אצל ד"ר אמאל ג'מאל את "התיאוריה הביקורתית" - הניאו-מרקסיזם ואת הגישות של הקונפליקט. אבל מה שהיה נכון בהיסטוריה האמריקנית עת השלטון ו אליטת הממון עשו כדי להסוות את המצוקות החברתיות שנבעו ממהומות השחורים או בעקבות המלחמה בוייטנאם, נכון לישראל של שנת 2012 :" המחאה החברתית גוועה, הדלק מתייקר, יש איום קרוב וממשי למלחמה אזורית, אין מספיק מסכות אב"כ, עיתונים ותחנות טלוויזיה נסגרים מספר המובטלים מאמיר והציבור (והתקשורת) מתעסקים בכמה פעמים בוקי הפליץ.... ומה לבשה אנה אהרונוב ואיך היא תנהג בג'יפ אם אין לה רישיון.
התיאוריה הביקורתית משתקפת במלוא עוצמתה ולעיתים אני מיצר על כך שסיימתי מזמן את חוק לימודי האקדמיים כי אחרת הייתי יכול לכתוב 7 עבודות סמינריוניות על אך שהתקשורת הנשלטת בידי האליטות הכלכליות והפוליטיות (מישהו אמר שלדון אדלסון ? ), מפיצה "תעשיית תרבות" רדודה ולעתים אלימה, שיוצרת "תודעה כוזבת" של אושר צרכני. כמעט כמו הקיסרים שבנו את הקולוסאום ברומא שם נערכו קרבות בין גלדיאטורים לעבדים כך האליטות והשלטון מספק להמונים המשועשעים חומר גלם להתעסקות שמסיחה את דעתו מהבעיות הקיומיות האמיתיות ובכך שהציבור צמוד במעין קדושה אלוקית למסך הקטן שלו ב HD הוא שוכח לזעוק ולמרוד ויוצר שקט לשלטון להמשיך ולהאמיר את מחירי הדלק, לנהוג בחוסר הגיון מדיני ומונע הפיכות פוליטיות ושינוי החברתי.
פוסטמן ומאירוביץ, תלמידיו של מרשאל מקלוהן, פרסמו את מחקרים בשנות ה 80 כי התקשורת גורמת ל"אבדן הילדות", וזאת באמצעות שבירת מבנה המשפחה ושבירת מבנה הידע המסורתי של ההורים. המחקרים שלהם הוו הרחבה את משנתו האפוקליפטית של מקלוהן לגבי השימוש המסוכן של האליטות בתקשורת, המשנה את אופני הקליטה של החושים והחשיבה. החלחול של גישות אלו לסדר היום בישראל נעשה אקוטי לאור העובדה שכיום מרבית ממשדרי הטלוויזיה הפופלרית בישראל הם משדרי ריאליטי, וגם העיתונות הכתובה בוחרת לעצמה להבנות על הרייטינג המסחרי הקשור במשדרים אלה על ידי סיקור הריאליטי הזה או בעקיפין על ידי הרחבת שטחי כתבות בדבר "הכדורים הפסיכיאטריים שניתנו באח הגדול".
כל אלה בצירוף רעיונות פוסט-מודרניים, שדחקו עוד לפני כשני עשורים את הפרדיגמה הפונקציונליסטית הוותיקה, שהתבססה בישראל על ידי אליהוא כץ אבי תורת "מדורת השבט" המחקר דהיום, כולל העבודה האקדמית שלי בתחום פרשיית קצב, עוסקת בשיח ההגמוני, בתדמיות ובהטיות. במיוחד בבחינת הטשטוש בין התרבות הגבוהה לפופולארית, והפלורליזם המודרניסטי הנתפס כ"עתיק" מפנה מקומו ל"רב-תרבותיות" של קבוצות "שוות אך שונות".
הפרשיה הזו של "הישרדות, מחייבת בראש וראשונה את מערכת החינוך להעמיק את לימוד הביקורתיות של התקשורת.. ללמד את התלמידים לדעת לעשות אבחנה בין מציאות למציאות תקשורתית. כפי שלומדים בכיתות הראשונות בבית הספר היסודי להבין טקס, הבנת הקריאה ואוריינות, כך יש ללמד את התלמידים לדעת לבקר את מה שנצפה או נכתב בעיתון. לדעת לעשות את האבחנה בין שאו טלוויזיוני לבין מציאות ושהבעיות המרכזיות של החברה שלנו נמצאות הרחק הרחק מהסלון הנוח שבו ניצב מקלט הטלוויזיה שלנו.."

אני חושבת שהוא מאוד צודק
 

רינתי77

Active member
אני בהחלט מסכימה עם זה שיש ללמד

ולעודד גישה ביקורתית כלפי התקשורת. בכלל, יש ללמד חשיבה
ביקורתית באופן עקרוני. יחד עם זאת, אינני שותפה להשקפתו בקשר לריאליטי. תכניות הריאליטי אינן בוראות מציאות אלא מספקות סחורה
שיש לה ביקוש מלכתחילה. הן מספקות את יצר המציצנות הטבוע
בכולנו. כמו תמיד, כשיש ביקוש לדבר מה, ימצא מי שיספק את הסחורה.
 
למעלה