מה בפינה – פחדים

מה בפינה – פחדים

קראתי את הפוסט הזה בדף הפייסבוק של "בדרך הלב – פשוט להיות הורים" וחשבתי שיתאים גם כאן. אני מעתיקה כי יודעת שלא כל חברי הפורום חברים בפייסבוק.
וכמה שאלות התיחסות לאחרי שתקראו את הפוסט:
האם אתם זוכרים אם לכם היו פחדים בתור ילדים? האם היה משהוא צפציפי שפחדתם ממנו? איך התיחסו ההורים/בוגרים לפחדים שלכם?
איך אתם פועלים כאשר הילד מספר על פחדים? שווה לציין גילאים.


הספר "דרקון – אין דבר כזה" ג'ק קנט (תרגם מאנגלית – אברהם יבין) - מומלץ
הספר הזה בעיני הוא ספר להורים לא פחות מאשר ספר לילדים. קראתי השבוע את הספר הזה שמתאר בצורה מאוד מדויקת מה קורה כשאנחנו מתעלמים מרגשות או מכל דבר אחר שקיים בנו.
בילי ביקסבי מצא יום אחד דרקון קטן בחדר שלו. בילי ליטף את הדרקון והדרקון כשכש בזנבו מרוב שמחה אבל אמא של בילי מבטלת כלאחר יד את נכחותו של הדרקון: "...'דרקון – אין דבר כזה!' אמרה אמא של בילי. והיא דיברה ברצינות." ובילי, הוא מקשיב לאמא שלו ומתחיל להתעלם מהדרקון אבל ככל שהוא יותר מתעלם, כך הדרקון גדל והוא גדל עד שהוא כבר כל כך גדול שהוא משתלט על כל הבית: "... הראש שלו יצא דרך הדלת הקדמית והזנב – דרך הדלת האחורית, ולא היה חדר שלא היה בו איזה חלק של הדרקון." עד שבילי כבר לא מוכן להתעלם יותר ולמרות שאמא שלו עדיין מסרבת להאמין, בילי מתעקש שיש דרקון גדול מאוד והוא מלטף את הדרקון בראש. הדרקון מכשכש בזנבו מרוב שמחה ויותר מהר משגדל, הוא עכשיו נעשה קטן יותר ויותר וכעבור כמה רגעים הוא חוזר לגודל של חתלתול.
אמא של בילי סוף סוף מוכנה לקבל את הדרקון ובילי מסביר לה שהוא בסך הכל היה צריך תשומת לב: "..'דרקונים קטנים כאלה לא אכפת לי," אמרה אמא. 'למה היה צריך לגדול כל כך?' 'אני לא יודע,' אמא בילי, 'אבל נדמה לי שהוא פשוט רצה שישימו לב אליו'."
רגשות יכולים להיות מפחידים בדיוק כמו דרקון. מפחיד להרגיש עצב, תסכול, אכזבה ואפילו שמחה, התלהבות, התרגשות. לימדו אותנו להנמיך עצמות ולשלוט ברגשות שלנו ולפעמים אנחנו לא ממש יודעים איך להתמודד איתם. כשאנחנו מתעלמים מהם הם לא נעלמים אלא גדלים בתוכנו בדיוק כמו הדרקון של בילי שגדל בתוך הבית עד כדי כך שהוא כבר פרץ מתוכו, עד כדי כך שכל הבית היה מלא בו.
וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להכיר ברגש, לדעת שהוא קיים ולתת לו מקום.
כשיש לנו רגשות קשים, לפעמים האמפתיה כשלעצמה עוזרת לנו להמשיך הלאה ולפעמים היא עוזרת לנו להבין את הצורך שלנו או הצורך של הילדים שלנו ולחפש דרך לענות לצורך הזה ולהפוך את החיים שלנו לשמחים יותר.

ומעבר למסר הגדול יש פה גם מסר נוסף. כשהילדים שלנו מספרים לנו סיפורים, מספרים לנו על דמיונות או דברים מדהימים שכביכול קרו להם ואנחנו ברגע אחד מנפצים את כל החלומות ופותרים את הכל ב – אין דבר כזה. אנחנו הדמות ההקשרותית החזקה ביותר בחייו של הילד, כל דבר שאנחנו אומרים או עושים או חושבים משפיע עליו ולפעמים כל מה שהילד צריך זה את האפשרות לחלום, לראות את הדברים אחרת גם אם המציאות כל כך שונה מהדמיון, גם אם הדמיון כל כך "דמיוני". המציאות כבר תלמד אותו את העובדות עם הזמן ולפעמים הדמיון שלו ילמד אותנו.
הספר מתאים בעיקר לילדים בגילאי 2-5 אבל גם מבוגרים נהנים ממנו בכל גיל.‎‏

להלן לינק לדף הפייסבוק של בדרך הלב – פשוט להיות הורים:
https://www.facebook.com/pashutlihiothorom?fref=nf

וכרגיל, תרגישו חופשי להוסיף ולהתיחס לכל דבר שקשור בנושא זה.
 
אני בעד להכיל את הפחדים שלהם

לומר שזה בסדר לפחד, להראות שגם אנחנו המבוגרים מפחדים-זהו רגש לגיטימי.
יש לי ילדה בגן שאוהבת ללכת לישון אחרי כולם ולרוב אנחנו זורמות איתה במיוחד שתמיד היא מוצאת סיבות מאוד מעניינות למה לא ללכת לישון. שבוע שעבר בעקבות הנושא הנלמד-רגשות- היא אמרה שהיא מפחדת, אז שאלתי אותה ממה היא מפחדת והיא אמרה מאריות. אז שאלתי אותה (בת 2.5) מה יעזור לה לא לפחד ומה הקטנה הזו אומרת לי?
"תגידי לו שיזוז ממה". כל כך פשוט וקל, הפתרון מגיע מהם לפעמים
.
&nbsp
במסגרת מקצועי כגננת כבר הכנתי פעם ספריי קסמים למלחמה במפלצות, בובת גרב לשמירה מפני דרקונים ועוד... כל אלה רעיונות של ילדים, פשוט שאלתי אותם. נתתי מקום לפחדים שלהם ומצאנו ביחד פתרונות.
 
איזה גננת מדהימה את!!! כל כך נכון.

חבר של בוני הכין לעצמו ערכה להתמודדות מול מפלצות
זה עוזר לו, זה מלמד אותו שאפשר להתמודד, זה נכון לו. מקסים בעיני.
 
פחדים שלטו בי בילדותי,

ליוו אותי לכל מקום
זה היה נורא. גדלתי בקיבוץ עם לינה משותפת, הילדים חיים בבית ילדים רחוק מההורים שלהם. הפחד הכי גדול שלי בתור ילדה היה שמחבל יבוא לבית הילדים וירצח אותנו. איך שום דבר לא השתנה בישראל מאז
ההורים שלי לא הבינו את זה בכלל. באיזה שלב שלחו אותי עם ההורים שלי ליעוץ. אני לא זוכרת מה היה שם, אבל יצאתי משם עם בובת כלב בגודל של כלב אמיתי (שאני בחרתי) לשמור אלי בלילה.

גדלתי ולמדתי להתמודד עם הפחד, והיום אני מתמודדת עם ילדה בת 10 עם פחדים. בדיוק עכשיו היא בתקופה שממש לא רוצה ללכת לבית הספר. רק לפני יומיים הצלחנו ביחד לשים את היד על מקור הפחד. הרעש והכאוס בכיתה. רעש תמיד עשה לה רע, היא מאוד רגישה. מה שמענין הוא, שכשהיא בבית הספר היא מתמודדת עם זה טוב לדבריה, זה לא נורא בפועל, אבל הפחד מהמצב הכאוטיק הזה שקיים בבית הספר מגיע לכאבי בטן כל בוקר.
אני מנסה ללמד אותה לשלוט בפחד הזה, להסביר לעצמה ברציונל שהיא יודעת להתמודד עם המצבים האלה. לה אין רעיון איך להתמודד עם זה. חבל.

בתור אחת עם "דוקטורט" בפחדים, אני מאוד מבינה הקושי ולמה זה יכול להגיע. אני אף פעם לא יבטל פחד. הפחד שמישהוא חוו הוא הכי אמיתי בעולם, גם אם זה לא הגיוני לחלוטין.
 

forglemmigej

New member
וואו נשמע נורא פחד ממחבל

את צריכה לראות את הסרט ילדי השמש זה סרט חזק מאד על לינה משותפת בקיבוצים ומה שזה חרט בנשמתם (או חרת תמיד אני מתבלבלת)
 
אני מכירה את הסרט.

אני גדלתי בתקופה יותר מאוחרת, אבל עדין, הלינה המשותפת היתה דבר נפלא ודבר נורא. אני הייתי מאוד מקובלת בקבוצה ולכן החיים שלי היו קלים, אבל ליבי ליבי על הילדים שלא.

בתור אמא, אני לא יכולה להבין איך הן ויתרו ככה, אבל ככה זה היה בקיבוץ. היו חוקים ואם לא מתאים לכם, מקומכם לא בקיבוץ.

דווקא אני הייתי מטפלת לילדה שהאמא שלה היתה הראשונה בקיבוץ שאמרה שהיא משאירה את הילדים לישון בבית. היא היתה אומללה עד שהגעתי לעבוד בגן. היתה מגיעה עם הילדה בבוקר, מתגנבת לבית הילדים ואיכשהו משתלבת, או לא. כשהתחלתי לעבוד שם, קיבלתי את זה כמו שזה, יעלי ישנה בבית. נקודה. קיבלתי אותן בחום כל בוקר. אחרי שעזבתי את הגן, האמא סיפרה לי שהגישה הזו שלי שינתה את עולמה.
 

forglemmigej

New member
זו היתה תקופה מאד ספרטנית ותובענית

דרשו מכולם לישר קו ואיך בחברה שמראש הוותה מהפכה דרשו יותר מאוחר להתקפל לפי הנורמות , עובדה שזה נכשל ולפי מה שהראו בסרט לרבים נצרבו חסכים עמוקים מאד .

אגב קראתי שברני סנדרס אחד המועמדים (הדי ודאיים) בבחירות באמריצקה בילה תקופה כמתנדב בקיבוץ שער העמקים אז יש מצב שיהיה נשיא ראשון קיבוצניק וגם שמוצניק. הוא אמר שהתקופה בקבוץ שינתה את השקפת עולמו לגמרי והפכה אותו למה שהוא היום ,
 

danakama10

New member
לא נשמע שהיא מפחדת אלא שיש משהו אובייקטיבי שמפריע לה

צריך לעזור לה להתגבר על מה שמפריע ולא לתייג זאת כפחד.
הייתי ממליצה לקחת אותה ל OT occupational therapist לפגישה, והיא תוכל לייעץ איך להתמודד עם רעש והמולה שמפריעים. אפשר למשל לבקש מהמורה שתושיב אותה באיזור שקט, לקנות עבורה אוזניות שמסננות רעשים ולדאוג שיהיה לה אישור ללבוש אותם בבית ספר, אפשר שהמורה תביא לה רעיונות היכן איזורים שקטים בהפסקות שם יהיה לה נוח להיות.
בקיצור, יש איך לעזור לה, וחבל לפטור את הקושי שלה כפחד ותו לא.
 
תודה לך על התגובה הזאת.

הבעיה הזאת מוכרת לנו, ואני אנחנו מדברות על אפשרויות להתמודדות עם זה כבר מגיל 3. יש בבית הספר אזורים שנקראים אזורים שקטים, בדיוק בשביל ילדים שצריכים את זה, בכיתה ובהפסקות. בוני לא רוצה שאני ידבר עם המורה על זה השנה ואני מכבדת את רצונה. אני בטוחה שזה מופיע בתיק בית הספר שלה משנים קודמות בכל מקרה.

מה שכתבתי שזהינו שהפחד שהיא חווה ולא יכלה לשים את האצבע מהוא עד עכשיו הוא ... אז נכון שזה לא הפחד, זה קושי, אבל מעולה שאנחנו יודעים מה הוא ויכולים לעשות עם זה משהוא. ומבחינתי שאין משהוא יותר נורא (לא שאני מזלזלת בקושי הזה) שאני לא מודעת לו. אני מקוה שאני ברורה.
 

een ogenblik

New member
אם הילדה מגדירה זאת כפחד, אז זה פחד

כאוס בערך בת גילה של בוני. כל פעם שהיא מתרגשת לפני משהו חדש (כמעט מול כל דבר), היא אומרת שהיא פוחדת. בעבר ניסיתי להבחין בין פחד להתרגשות עבורה, אבל לא רק שזה לא עוזר, זה רק גורם לה להרגשת חוסר קבלה מצדנו.

לפתור בעיה אובייקטיבית זה משהו אחד, לומר שזה לא פחד זה משהו אחר. אם הילדה חווה משהו שהיא מגדירה כפחד - זהו פחד.
 
אני אוהבת את הגישה שלך,

אבל לפעמים אנחנו יכולים לעזור להם להיות יותר מדוייקים בהבחנה בין פחד לבין התרגשות, דריכות או קושי, שבגוף מרגיש אחרת כנראה. שלא כל קושי יטופל על ידם באותה צורה. התבגרות קוראים לזה אם אני לא טועה


בסופו של דבר זה לא משנה, הקושי קיים איך שלא נקרא לו, ותפקידי כהורה הוא ללמד את הילדה שלי להתמודד עם זה. היא כנראה תפגוש את זה כל חיי.
 

een ogenblik

New member
אממממ, יכול להיות

זו לא הנקודה.
כהורים עלינו לעזור להם להתבגר ולהבין טוב יותר, את העולם כמו גם את עצמם.

הנקודה הייתה שכאשר ילד מספר שהוא חווה פחד אין זה משנה שבראיה הבוגרת שלנו אנו יודעים שזהו אתגר/שזוהי התרגשות/שזהו קושי פיזי. אין זה גם משנה אם מדובר בפעוט שבקושי יודע להסביר את עצמו, או ילדה על סף העשרה. השלב הראשון בעזרה להתגברות של הילד על הרגשת הפחד, היא להכיר בכך שמבחינה סובייקטיבית הוא חווה פחד. איני רואה הבדל בין תגובות *מה אתה מפחד/זה לא מפחיד/תפסיק לפחד* לבין *מה שאתה מרגיש אינו פחד*. היא מרגישה פחד כתוצאה מקושי פיזי. אפשר לפתור את הקושי הפיזי, אפשר ללמד אותה כיצד להתמודד עם הקושי הפיזי כך שלא יעורר בה חרדות, אך אי אפשר לומר שאין זה פחד אלא קושי פיזי.

(על כל דבר ודבר בעולמנו אפשר לומר שבסופו של דבר אין זה משנה איך נקרא לזה, מה שלא יהיה אותו *זה*, אך מכיוון שפתחת שירשור על פחד, ומכיוון שהעלת דוגמאת התמודדות עם פחד, אנו מדברים על פחד.)
 

alphadelta

New member
אז הנה דעתי

במקום קושי-אתגר. אתגר זו מילה יותר מתאימה לדעתי כי עם אתגרים אפשר ללמוד להסתדר או להתגבר. ופחד ואתגר אכן יכולים להיות שזורים זה בזה. האתגר הוא הרעש וההמולה. הפחד או החשש הוא מהידיעה שהנה, עוד יום מתחיל ואצטרך להתמודד עם זה. אני תמיד בעד יעוץ עם אנשי מקצוע. כי יש להם נסיון וכלים לעזור. אבל הנה עוד רעיון. לשאול אותה : ״ אם היית יכולה לשנות דברים בכתה. כל דבר. ללא שום הגבלה. מה היית משנה? ״ לתת ליד הדמיון הפרועה להשתולל. יכול להיות שיצאו דברים שאכן אפשר לשנות. או זה יוביל לרעיונות. אפילו לצייר או לכתוב את הרעיונות שלה. ומשם להגיע פתרונות פרקטיים.

וגם רציתי להוסיף - כמה מבורכת בוני שאתן מדברות על זה והיא מרגישה שיש מקום להכלה.
 
תודה מתוקה, אני יבדוק איתה היום ויעדכן


יש לבוני התנגדות גדולה לפגוש יועצת. אין לי מושג למה. אבל אני זורמת איתה.
 

alphadelta

New member
מה שעולה לי לראש

משפטים שקשה לי לשמוע מבוגרים אומרים לילדים מפוחדים : - ״ זה ממש לא מפחיד״. -״מה, אתה תינוק? תראה איך ג׳וני , שקטן ממך, לא פוחד בכלל״ - ״ הנה, תגע בכלב, רואה, זה לא מפחיד. נו, מה אתה צורח״

פחד זה דבר טבעי. לעמוד בקצה צוק ולפחד ליפול זה מאד שימושי. להתמודד עם פחד זו הליכה על חבל דק. מצד אחד לתת לפחד מקום. מצד שני לא לתת לזה להשתלט על החיים. אהבתי מה שפרפרי האהבה אמרה. לקטנטנים יש פתרונות פשוטים וחכמים להתמודד עם הפחד. צריך פשוט לשאול. הנה ספר נהדר בנושא של לקחת שליטה בהתמודדות עם פחד
http://www.amazon.com/Go-Away-Big-Green-Monster/dp/0316236535

גם בתור גננת וגם בתור אמא חלקתי עם ילדים מה הפחיד אותי ואיך התמודדתי עם זה.
 
המשפטים הנוראיים האלה


ולפעמים הקושי של הורים להבין שיש פחד. הילד מתנגד, והם לא רואים שזה מתוך פחד.

יש לנו חברים שנשארים לשחק אחרי שבית הספר מסתיים. בכל פעם שאומרים שהולכים הביתה, ואחיה לא מגיע ישר, הילדה הקטנה (בת 4) מתחילה לבכות בלחץ. לי ברור שיש לה פחד שישאירו אותו שם, למרות שזה לא קרה אף פעם. האבא בכלל לא שם לב לזה, לא מתיחס ללחץ שלה. כמה פעמים אמרתי לה שהיא לא צריכה לדאוג והוא לא ישאר שם, וזה גם אף פעם לא קרה, הוא תמיד מגיע והולכים הביתה ביחד. רק בזמן האחרון, אחרי שהתחלתי להתיחס לזה, היא מתחילה להרגע. היא גם מסתכלת אלי כשאנחנו מתחילים ללכת, ואני אומרת לה שזה בסדר, הוא יבוא בזמן ללכת יחד.
 
למעלה