קריאת השבוע - פרשת האזינו

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת האזינו


על הדין על האמת ועל השלום

השנה אנו קוראים את פרשת האזינו בשבת שבין יום הכיפורים לסוכות, ומעיון בהם נוכל לראות איך הפרשה מחברת את הימים הנוראים לחג הסכת.
יום כיפור הינו בחינת החסד שהקב"ה עושה עם בריותיו, לאחר ראש השנה שהוא יום הדין. שלאחר שנכתב הדין נותן הקב"ה לבריותיו זמן להגיש כביכול ערעור על גזר הדין ולהביא טיעונים להקלת העונש עד כדי ביטולו ע"י תשובה שלמה מאהבה.

לעומת הימים הנוראים חג הסכות הינו לפנים משורת הדין כפי שכתב הבן איש חי (דהיינו שלא רק שסכות בא אחריהם וכביכול נכנס יותר פנימה אלא גם שכל אחת מהאותיות של "סכות" באה אחרי אחת האותיות של "הדין"…), כלומר שבפנימיות הדין מגיעים לשמחה של "וצדקנו במשפט המלך המשפט". ובימים אלו שבין יום הכיפורים ועד להושענא רבא אנו נמצאים בתקופה בה אנו כביכול תלויים בין שלב החתימה לבין שלב המסירה של גזר הדין. זו תקופה של מפגש בין המעגל של הרגלים המתאימים אחד לאחד, פסח לעומת ראש השנה בבחינת החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה; שבועות לעומת יום כיפור שבו נתנו לישראל הלוחות השניות המעידות על כך שהקב"ה סלח להם על חטא העגל; ובעמקם של דברים, סכות לעומת הושענא רבא, שהוא היום האחרון של חג הסכות ושל הימים הנוראים גם יחד, שיא המפגש בין הדין והשמחה. וראוי לשים לב: בעוד הדין הוא על כל באי עולם, רק ישראל מתנהג בתפילה ובתחנונים בעד כל העולם כולו. נכון שהאדם הפרטי מתפלל על עצמו ועל משפחתו, אבל כנסת ישראל מתפללת כדי ש"תעביר ממשלת זדון מן הארץ" ולהמליך את ד' על כל העולם כולו בכבודו כדי שיהיה אפשרי לומר "ברוך שם כבוד מלכותו" בקול רם כי הדברים לא יהיו רק בבחינת אמונתם של ישראל אלא גם בבחינת אמת ברורה לכל.

פרשת האזינו היא פרשת העדות והיא מין תרכיז של ההסתוריה של עם ישראל. והיא מעידה על הכרחה של הגאולה לבא גם בלא תשובה מצד ישראל וזאת כפי שכתב הרמב"ן שזהו מצד הדין להיותנו עושים הרעות ונוכל ושהוא ית' יעשה עמנו בתוכחות חימה אבל לא ישבית זכרנו למען שמו. כי ישראל זכאי בבחינת כללותו למרות החטאים הפרטיים של כל אחד ואחד אשר עליהם הוא נותן את הדין.

שירת האזינו מפרשת את מערכת הבעיות שעם ישראל יצטרך להתמודד איתן במשך ההיסתוריה ובתור שכזאת יש ואנו רואים למפרע עד כמה ההיסתוריה "מפרשת" את הפרשה ואיך הפרשה מסבירה את ההיסתוריה. (ודברים אלו קשורים לסוגיה שלימה של בחירתו החפשית של האדם ומה שאומר רבי עקיבא ש"הכל צפוי והרשות נתונה" ואין כאן מקום להאריך בזה. והדין דין אמת).

לתקופתנו נראים במיוחד דבריו של רש"י ז"ל שכולם ברוח הקודש נאמרו, על פס' מ"א ומ"ב "אם שנותי ברק חרבי, אם אשנן את להב חרבי כמו למען היות לה ברק ספלנדו"ר (splendor); (דהיינו שמידת משפטו תהיה נראית לכל בבהירות), ותאחז במשפט ידי, להניח מדת רחמים באויבי שהרעו לכם, אשר אני קצפתי מעט והמה עזרו לרעה, (דהיינו שהם נדונים על השמחה ששמחו לעשות שפטים בישראל), ד"א ותאחז ידי את מדת המשפט להחזיק בה לנקום נקם: אשיב נקם וגו', למדו רבותינו באגדה מתוך לשון המקרא שאמר ותאחז במשפט ידי לא כמדת בשר ודם מדת הקב"ה מדת בשר ודם זורק חץ ואינו יכול להשיבו והקב"ה זורק חציו ויש בידו להשיבם כאילו אוחזן בידו שהרי ברק הוא חצו שנאמר כאן ברק חרבי ותאחז במשפט ידי והמשפט הזה לשון פורעניות הוא בלע"ז יושטיצ"א (justice): (דהיינו שהגיע זמן הפרעון של חובותיהם). אשכיר חצי מדם, האויב: וחרבי תאכל בשר, בשרם: מדם חלל ושביה, זאת תהיה להם מעון דם חללי ישראל ושביה ששבו מהם, (ודברים אלו לא צריכים הסבר): מראש פרעות אויב, מפשע תחלת פרצות האויב כי כשהקב"ה היה נפרע מהעובדי כוכבים היה פוקד עליהם עונם ועונות אבותיהם מראשית פרצה שפרצו בישראל: (שברור שכל הפסוקים מדברים על משפטם של שונאי ישראל כפשוטם).

גמר טוב ושבת שלום!
 

yoelnd

New member
משהו לשבס'

פרשת האזינו ייחודה של שירת 'האזינו'
במה נתייחדה פרשת "האזינו" שזכתה להכתב כשירה?

משה רבנו מלמד על מהלך היסטורי אותו יעבור עם ישראל:
"הנך שכב עם אבתיך וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ.. ועזבני והפר את בריתי.. וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לאכל ומצאהו רעות רבות וצרות" (דברים לא/טז-יז).

המשמעות הכואבת של "הסתר הפנים" היא כי תחינות וגם תפילות לא ייענו באותה שעה. עם ישראל יגיע למצב הנורא בו יתייאש ויאמר:
"ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הרעות האלה" (שם לא/יז).

למרות הייאוש ימשיך הקב"ה ב"הסתר פנים":
"ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים" (שם לא/יז)

ניתן לבאר כי "הסתר פנים" נועד למנוע את המחשבה המסוכנת כי למרות עזיבת דרך התורה יוכל היחיד או הציבור להתפלל, להתחנן והעונש הקשה ייפסק. התורה מגלה כי אין "כפתור מצוקה", לא ליחיד ואף לא לעם ישראל. בלי "הסתר פנים" לא יוכל הקב"ה להעניש בחומרה את ישראל, שהרי כבר בתחילת הענישה יתכנס העם, יבקש מחילה ובקשתו תתקבל. התורה מזהירה מפני ימים קשים, ממציאות של תחינות שלא נענות וימים ללא תקווה, כפי שעבר עם ישראל רק לפני מספר דורות.

בנקודה מייאשת זו מתגלה תפקידה המרכזי של שירת "האזינו", בגללו עליה להיות חקוקה בפיהם של ישראל:
"ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם.. והיה כי תמצאן אתו רעות רבות וצרות וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא/יט-כא).

שירת "האזינו" היא שירת התקווה בימי חושך ואפילה המזכירה כי אפילו ל"הסתר פנים" יש סוף. ידיעת השירה על-פה נועדה למנוע את הייאוש הגמור מהקב"ה בשעת השפל.

המהפך הגואל יבוא בתגובה לשחצנותם של שונאי ישראל אשר את המציאות היהודית הקשה יפרשו ביוהרה ויגיעו עד חילול שם שמים:
"לו חכמו ישכילו זאת יבינו לאחריתם. איכה ירדוף אחד אלף ושנים יניסו רבבה אם לא כי צורם מכרם וה' הסגירם" (שם לב/כז-ל). "לולי כעס אויב אגור פן ינכרו צרימו פן יאמרו ידנו רמה ולא ה' פעל כל זאת.. ואמר אי אלהימו צור חסיו בו.. יקמו ויעזרכם יהי עליכם סתרה" (שם לב/כז, לז-לח).

ברגע קריטי זה יסיים הקב"ה את "הסתר הפנים":
"אם שנותי ברק חרבי ותאחז במשפט ידי אשיב נקם לצרי ולמשנאי אשלם.. הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו" (שם לב/מא,מג).

בספרו על שירת "האזינו" כותב דב רפל על המפנה הדרמטי בו יסתיים "הסתר הפנים" ומדגיש כי "סיבת המפנה תהיה אזלת היד (של ישראל – י.א) ולא התשובה" ואכן הצלת עם ישראל משמד אינה סוף המהלך, היא רק ראשיתו. ההמשך תלוי בשובו של עם ישראל להכרה ביד הקב"ה הפועלת בהיסטוריה היהודית:
"ראו עתה כי אני אני הוא ואין אלהים עמדי, אני אמית ואחיה מחצתי ואני ארפא ואין מידי מציל" (שם לב/לט).

אחרי ההכרה בחוסר המקריות שבתולדות עם ישראל, חייבים ישראל לשוב אל הקב"ה כדי שיושלם המהלך המובטח של שיבת העם לארצו:
"והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה.. והשבת אל לבבך.. ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקלו ככל אשר אנכי מצוך היום. ושב ה' אלקיך את שבתך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלקיך שמה.. והביאך ה' אלקיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשת והיטבך והרבך מאבתיך" (דברים ל/א-ה).

הנה כי כן, שירת "האזינו" משמעותית מתמיד, ודווקא בדורנו. ועזרת הקב"ה? היא תלויה במעשינו.
 

yoelnd

New member
בהזדמנות חגיגית זאת.......

היי חברים וחברות
אני מודיע על הפסקת הכתיבה בפורום, נהנתי לכתוב ולשתף, ולחלוק מהאוצר הגדול שלנו שנקרא תורה!
אז שיהיה לכולנו שנה טובה, בריאות ושמחה.
 

רוזהלי

New member
yoelnd

למה אתה מפסיק את כתיבת פרשת השבוע?
מאד נהניתי לקרוא כל שבוע.
תודה רבה ויישר כח גדול
 
יואל היקר!!!

מי נתן לך אישור להפסיק ליכתוב יש לך מנהג,ומנהג צריך התרה,ומכיוון שאין שלושה גברים שיתירו,אתה צריך להמשיך
בכל אופן אם אתה עדין מתעקש אז תודה על העבר והרבה הצלחה לעתיד רוב נחת ובריאות
 

yoelnd

New member
אז ככה......

היי
ראשית היתה לי תקופה נפלאה לכתוב ולשתף את הרבים.
ישנם המון אתרים הכותבים על פ"ש חלקם מענינים וחלקם מדברים בשפות גבוהות וחלקם רק שיעורים במלל ולא בכתוב.
אני נכנס לתקופת עמוס (עבודה והרבה התנדבות לקהילה) ולכן לא יכול להבטיח כתיבה שבועית קבועה, כמובן, אם אזדמן לי יעשה זאת בשמחה רבה.

בברכת שבוע טוב וחג סוכות שמח!
 
למעלה