קריאת השבוע - פרשת ואתחנן

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת ואתחנן


קבלת עול מלכות שמים וממלכת כהנים

קריאת שמע של ערבית היא נושא הדיון הראשון שמופיע במשנה. היא הפותחת את הש"ס. רמזו על זה חז"ל באומרם שמשמעות המילה "בם" בפסוק ודברת "בם" היא ללמדנו שתורה שבכתב ותורה שבעל פה חייבים להשאר צמודים זו לזו ואסור להפריד ביניהן: בי"ת היא רומזת על המילה הראשונה בתורה שבכתב: בראשית ברא אלקים, ומ"ם היא רומזת למילה הראשונה בתלמוד הפותחת את משנת ברכות: מאימתי קורין את שמע בערבין. והיות שמשמעותה של קריאת שמע היא קבלת עול מלכות שמים, היא היא המצוה שחלה ראשונה על כל אדם מישראל בעת היותו לבר מצוה, לכן היא הפותחת את הש"ס. כביכול אפשר לקרוא את המשנה כך: מאימתי קורין את שמע? ממתי חלה המצוה של קריאת שמע על האדם?

רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו צדקת הצדיק פותח דוקא בשאלה זו. כי דוקא בתוך החושך דערבין, ברישא חשוכא, כדבריו, צריך קבלת עול מלכות שמים אף מתוך החושך והסכלות, דוקא כשאין עדין מעשים; וזהו מה שאנו אומרים בקריאת שמע של ערבית אמת ואמונה לעומת אמת ויציב דקריאת שמע של שחרית. כי מה שאני עושה ביום כאשר הדברים ברורים ומהלך העולם הולך בצורה ודאית וברורה לכיוון של גאולה אזי אמת ויציב הדבר; אולם בלילה בזמן החושך והגלות שבהן מתגברים הקשיים ונראה כאילו הכל אינו מתקדם לכיוון הנכון אזי אמת ואמונה גדולה צריכים אנו; ולכן איזהו בן העולם הבא (כבר כאן בעולם הזה) זה הסומך גאולה לתפלה בערבית, שלמרות הקשיים ולמרות החושך המתגבר הוא מתעלה ומצליח לסמוך גאולה לתפלה ולהבין שהקשר הינו בל ינותק גם בלילה. לכן כל זמן הלילה כשר לקריאת שמע של ערבית בעוד זמנה בבוקר רק תקופה קצרה ואין כל היום כשר למצוה אלא כאדם הקורא בתורה. כי די בעול מלכות שמים בתחילת המעשה ואחר כך קדושת המעשה עצמה היא הממשיכה, וזו היא כוונת הפסוק: בשכבך, כל זמן שאתה שוכב, ובקומך זה רק בזמן שאתה קם. וזאת היא גם הסיבה שכתוב בשכבך ובקומך ולא בערב ובבוקר, משום שערב ובוקר הם שינויים החלים בעולם בעוד כי שכיבה וקימה הם שינויים שחלים באדם ומתוך התייחסות לשינויים אלו דוקא חייב האדם בקבלת עול מלכות שמים באותם הזמנים דוקא, בעת חווית המעבר כביכול מרשות לרשות, מרשות העולם הרצוני והחופשי אשר בו האדם נמצא לנוכח אור פני מלך חיים, לרשות של עולם החושך וההכרח, המציאות אשר בה גובר החלום השולל את חוקות השמים והארץ שיציבותם היא תנאי לאפשרות של כל פעולה יזומה. וכן בשחרית כשהאדם חי את אותו המעבר עצמו אלא בכיוון הפוך.

אלו הם הזמנים אשר בהם האדם הפרטי והכללי חייב להכריז על אמונתו בהשם אחד, ועל עדות זו רומזות האותיות עי"ן ודל"ת רבתי שבתחילת וסוף הפסוק, כלומר שהשם הרומז בכל מקום על הריבוי, העי"ן שהוא הבחינה של שבעים אומות כנגד שבעים נפש במשפחת יעקב, יצב גבולות עמים למספר בני ישראל, שמהווה את המציאות ההתחלתית, חייב להתחלף לסופו של דבר בשם בן ארבע ברוך הוא שהוא הדל"ת שבסוף הפסוק.

זאת אומרת שכשאדם מישראל מקבל על עצמו עול מלכות שמים יש לדבר הזה משמעות אוניברסלית. הוא מעיד ע"י זה על כך שישראל מקדים את אומות העולם ובין ברצונם ושלא ברצונם הוא הפותח להם את ציר האמונה עד אשר יהפוך השם על העמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם השם והיתה להשם המלוכה, אותה מלוכה שאנו כבר עכשו ממליכים אותו עלינו. כי עול מלכותו שאנו מקבלים על עצמנו לחוד ועול מצות לחוד,

בפרק שני של קריאת שמע. ומה הוא עול מלכותו, עול מלכות שמים? הוא להסכים להיות ממלכת כהנים, בעוד כי קבלת עול מצות היא בבחינת גוי קדוש דכתיב אשר קדשנו במצותיו. וגם על זה רומזת המשנה בהשוותה את זמן קריאת שמע של ערבית דוקא לכהנים שנטמאו ונמנע מהם לעשות עבודתם עד אשר יטהרו כדי ששוב יוכלו לאכל בתרומתן. והדבר כרוך בעבודת ישראל את אדמתם כי אין תרומה אם אין תבואה והיחס בין ישראל לכהנים הינו דוגמא ליחס בין אומות העולם לישראל שהוא הכהן.

שבת שלום ובשורות טובות
 

yoelnd

New member
פרשיה

פרשת ואתחנן מעמד הר סיני שנקטע באבו, ומאז לא הסתיים
יש משפט האומר: "קשה להפסיד במשחק שאת חוקיו קבעת בעצמך". בדרך כלל משפט זה בא לומר במעין קריצה, שזו לא חוכמה לנצח כשאתה גם השופט במשחק, או שכשאתה הוא זה שקבע את החוקים כך שתוכל לעמוד בהם. באופן מפתיע, המשפט הזה מזכיר את ההתנהגות התמוהה של בני ישראל במעמד הר סיני.
הבה נניח שמתקיים אירוע מכונן ומרכזי, ומגיע הנואם מהמעלה הגבוהה ביותר, ומכין נאום מסודר, נניח בעל 10 חלקים, ואחרי 2 חלקים בלבד הקהל מחליט על דעת עצמו לעצור אותו, כי זה "יותר מדי בשבילו", ומבקש מהנואם לדבר רק עם נציג אחד שכבר יעביר את הדברים לכל הקהל...
לפי הכתוב בפרשת ואתחנן, זה מה שבני ישראל, פחות או יותר, עשו – הם עצרו את ה' באמצע, כי הם הרגישו שהם הגיעו לקצה. ופנו אל משה בבהלה:
"וַיְהִי, כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת-הַקּוֹל מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ, וְהָהָר, בֹּעֵר בָּאֵשׁ; וַתִּקְרְבוּן אֵלַי, כָּל-רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם וְזִקְנֵיכֶם. וַתֹּאמְרוּ, הֵן הֶרְאָנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת-כְּבֹדוֹ וְאֶת-גָּדְלוֹ, וְאֶת-קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ, מִתּוֹךְ הָאֵשׁ; הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ, כִּי-יְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם וָחָי. וְעַתָּה, לָמָּה נָמוּת? כִּי תֹאכְלֵנוּ, הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת; אִם-יֹסְפִים אֲנַחְנוּ, לִשְׁמֹעַ אֶת-קוֹל ה' אֱלֹהֵינוּ עוֹד--וָמָתְנוּ.
כִּי מִי כָל-בָּשָׂר אֲשֶׁר שָׁמַע קוֹל אֱלֹהִים חַיִּים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ, כָּמֹנוּ—וַיֶּחִי"?

בני ישראל טוענים שהגיעו לקצה, וש"הבינו" את המסר – ה' יכול לדבר עם בני האדם, והם יישארו בחיים. ועכשיו, אחרי שתי דברות, הם מבקשים מה' להפסיק וממשה, להיות השליח והמתווך:
"קְרַב אַתָּה וּשְׁמָע, אֵת כָּל-אֲשֶׁר יֹאמַר ה' אֱלֹהֵינוּ; וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֱלֹהֵינוּ אֵלֶיךָ--וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינו".
זו התנהגות לא צפויה, ואפילו מעליבה. מה עוד שלפי הפשט, נראה שאם הם לא היו מפסיקים את ה', הוא היה ממשיך. תגובת ה' מפתיעה אפילו עוד יותר מהמהלך התמוה והלא מנומס של עם ישראל. ה' מברך על מהלך זה:
"וַיִּשְׁמַע ה' אֶת-קוֹל דִּבְרֵיכֶם, בְּדַבֶּרְכֶם אֵלָי; וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי, שָׁמַעְתִּי אֶת-קוֹל דִּבְרֵי הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבְּרוּ אֵלֶיךָ--הֵיטִיבוּ, כָּל-אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ".
בהמשך ה' "מתפלל" שהלוואי שכך ימשיכו בני ישראל לעבדו, באותו "לב":
"מִי-יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם, לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתַי--כָּל-הַיָּמִים: לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם, לְעֹלָם".
והמעמד מסתיים באמירה: "לֵךְ, אֱמֹר לָהֶם: שׁוּבוּ לָכֶם, לְאָהֳלֵיכֶם".
משה נשאר עם ה', ובני ישראל חוזרים לאהלים. אכן נראה מפתיע. ניתן לומר שה' לא סימן לבני ישראל איפה לעצור, הוא חיכה לראות מתי זה יקרה מבחינתם. יש כאן הבנה מעמיקה כיצד ה' פונה אלינו, וגם הבנה, מי אמור לקבוע מתי לעצור, מי אמור "לקבוע את החוקים".
אנחנו רואים שעם ישראל הגיע לאיזה קצה, וכמו שהמדרש אומר, המפגש עם ה' במעמד הר סיני גרם לנשמתם של בני ישראל לפרוח. עם ישראל באמת הלכו צעד אחד יותר מדי, לאחר שפרחה נשמתם, ואז הבינו שהם חייבים לעצור. אם היו עוצרים את ה' מתוך עצלות או חוסר מחוייבות, תגובת ה' היתה אחרת, אבל הדגש הוא שחובת ההבנה מתי לעצור היא עליהם. ה' מבחינתו היה ממשיך, וזה בעצם חלק מהמבחן. המפגש עם ה', וגם המפגש עם התורה הוא מפגש עצום, ומטלטל. אי אפשר בלעדיו. אבל הוא גם מסוכן, כי מדובר במפגש אמיתי, שכאשר הוא קורה, כל השאר הופך ללא חשוב. וזו סכנתו, ולכן בני האדם מפחדים ממנו, ומהשפעותיו.
הראשון שפרץ לנו את הדרך בסוג מפגש כזה היה אברהם אבינו, שהבין בסופו של דבר שיצחק צריך להשאר בחיים ולא להעקד, למרות המפגש עם ה'.
במשך תקופות רבות, ואפשר לומר שגם היום, חזות הדת מתפרשת לרוב כהתנגדות כמעט מוחלטת לחיים הרגילים, להגיון השפוי, ולטעם הטוב. תיאור מעמד הר סיני נותן נקודת התייחסות עוצמתית אך מדוייקת יותר – האתגר הוא לדעת איפה לעצור, כדי שהמפגש באמת יקרה. כנראה שהדרך הנכונה לממש את המפגש העוצמתי הזה, היא "לפרוש" אותו לאורך הזמן, כדי שיתקדם בהדרגה, ולכן בעצם גם "לפרוש" את המפגש הזה באדם, לפי תקופות חייו הייחודיות לו, כישלונותיו והצלחותיו.
 

חוטהשני

New member
דברים לפרשת ואתחנן
&nbsp
http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=3900660
&nbsp
פרשת ואתחנן היא פרשת השבוע השניה בספר דברים. פרקים ג-ז.
את פרשת ואתחנן קוראים תמיד בשבת שאחרי תשעה באב, והיא נקראת "שבת נחמו" על שם ההפטרה שלה.
מה בפרשה:
בפרשת ואתחנן מסיים משה את הנאום הראשון שנשא לפני מותו (הנאום ההיסטורי) ופותח בנאום השני (נאום המצוות).
סיום הנאום הראשון:
* האיסור על משה להיכנס לארץ ישראל והעברת ההנהגה ליהושע.
* אזהרה על שמירת המצוות והזכרת מעמד הר סיני.
* משה מזהיר את העם שאם לא ישמרו את המצוות יתחייבו גלות.
* אזכור ראשון של מושג התשובה.
* חתימת הנאום ההיסטורי - הנסים שעשה אלוקים לישראל ומשמעותם הדתית.
בין סיום הנאום הראשון ותחילת הנאום השני מסופר כיצד הבדיל משה שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי.
הנאום השני - נאום המצוות:
* חזרה על עשרת הדברות.
* פרשת שמע ישראל - יסודות האמונה וזכירתם.
* אזהרה על השמדת עבודת האלילים בארץ ישראל.
&nbsp
ולדבר התורה:
גם השבוע אני ממשיכה במתכונת של הקשר בין ההפטרה שקוראים לאחר קריאת התורה לפרשה עצמה.
פרשת ואתחנן תמיד יוצאת אחרי תשעה באב, וההפטרה פותחת סדרה של שבע הפטרות העוסקות בנבואות נחמה ונקראות שבע דנחמתא. הפטרת ואתחנן היא מספר ישעיהו פרק מ'.
כאמור, השבת קרואה על שם הפתיחה של ההפטרה "נחמו נחמו עמי..." שבת "נחמו".
הרעיון הבא הוא מדבריו של דוד נתיב מאתר כיפה.
http://www.kipa.co.il/jew/pash/79/33911.html
הפטרת ואתחנן היא תמיד בשבת שלאחר ט' באב וקוראים בה בספר ישעיהו בפרק מ'. פתיחתה במילה "נחמו" אף נתנה לשבת את שמה המיוחד "שבת נחמו".
השבת היא הראשונה ב"שבעה דנחמתא", שבע שבתות רצופות בהן ההפטרות הן פרקי הנחמה בספר ישעיהו.
כיון שאין אמירה מפורשת בפרקים אלה על מועד השמעתם, קשה לדעת בוודאות מתי ובאיזה הקשר הושמעו. הפטרת "נחמו", והפרקים שאחריה (מהם נלקחו ההפטרות הנוספות של "שבעה דנחמתא") מופיעים לאחר הפרקים המתארים את כישלון המצור האשורי על ירושלים בימי חזקיהו.
יתכן שיש בכך רמז על הרקע להשמעתם. מלכות ישראל גלתה, וזו הייתה מכה קשה לעם ישראל. מלכות ישראל השתרעה על שטח שהיה גדול משטחה של מלכות יהודה. גם אוכלוסייתה של מלכות ישראל הייתה גדולה יותר.
חורבן בהיקף כזה לא היה מאז הגיע העם לארץ בימי יהושע. הסיכוי לתיקון השבר היה גדול נוכח מפלת אשור בשערי ירושלים, שנים ספורות לאחר חורבן מלכות ישראל. חז"ל תיארו ימים אלה של חזקיהו מלך יהודה: "בקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג...". אלא, שחזקיהו לא השכיל להתרומם נוכח אירועים כבדי משקל אלה. נבואות הנחמה שהושמעו ביהודה וירושלים על ידי ישעיהו על רקע זה, הושמעו קודם כל לשעתן ולמקומם: כדי לעודד את העם ולחזקו כאשר הוא ניצב נוכח אירועים הרי גורל. בדיעבד, כאשר נבואות נחמה אלה לא התקיימו במלוא היקפם, הם הפכו בסיס לתיאור הגאולה השלמה, שאנו מקווים ומאמינים כי ימינו הם ראשית התממשותם.
ההפטרה פותחת בקריאת ה' לנביאיו לנחם את עמו: "נחמו נחמו עמי", "דברו על לב ירושלים" - פייסו אותה ועודדו אותה נוכח חוויית הכמעט חידלון, שירושלים ומלכות יהודה עמדה בה.
לאחר שמלכות ישראל חרבה וגלתה, היה צורך ליצור וודאות בגאולה. לדבר על לב העם ולצקת בו תחושה: יהיה אשר יהיה - עם ישראל לא יעלם והוא יגיע בסופו של דבר לחזון אחרית הימים.
הרעיון המרכזי של ההפטרה הוא: אפסות האדם לעומת נצחיות ה' ודברו. "כל הבשר - חציר...ודבר אלוקינו יקום לעולם..."
על כן, ניסיונות העמים השונים להעמיד אלטרנטיבה אלילית לאמת האלוקית לא תצלח. האדם ויצירותיו הם בני חלוף. ה', בורא העולם ומנהיגו, הוא שקובע את מהלך ההיסטוריה, לכן קריאתו לנחמת עמו וגאולתו היא אמת מוצקה, שאיש לא יוכל לערער אותה. זו הוודאות בגאולה, העוברת לאורך כל שנות הגלות. היא חוזרת ומהדהדת בכל בתי הכנסת בכל מקום ובכל זמן בשבת שלאחר ט' באב. אמת גדולה זו היא שמפעמת בלבם של ישראל, והיא המשמשת כדלק לגאולת ישראל גם בימים האפלים ביותר.
ניתן להרהר ולחשוב איך התייחסו בתקופות החשכות לדברי ההפטרה, איך הרגישו אנשים שעברו את מסעות הצלב, את השואה האם הם התייחסו אל דברי הנביא כהזויים? איך הם הרגישו באותם ימים כואבים ?
יכול להיות שקריאה מתמדת של ההפרטה לאורך כל השנים - היא בעצם הנדבך הראשון של הגאולה. ובעיני גם מאד יכול שבאמת הדת, הנותנת לאדם איזו אמונה, היא דבר שיכול לעזור כדי לחוש את הגאולה.
&nbsp
שנשמע בשורות טובות ושתהיה לכולנו שבת שלום
&nbsp
זמני כניסת השבת:
ירושלים- 18:54. תל-אביב- 19:10. באר-שבע- 19:11. חיפה- 19:02
זמני יציאת השבת:
ירושלים- 20:08. תל-אביב- 20:11. באר-שבע- 20:10. חיפה- 20:11
רבינו תם- 20:52
&nbsp
קישור לדף פרשת ואתחנן
http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?r=1&EntryId=2581163
&nbsp
 
למעלה