קריאת השבוע - פרשת ויגש

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת ויגש


בין יהודה ליוסף

ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני ידבר נא עבדך דבר באזני אדני ואל יחר אפך בעבדך כי כמוך כפרעה

אחרי ששמע יהודה את דבר השלום מפי יוסף בסוף פרשת מקץ ברור לו שהגיע עתה הרגע המכריע. הוא מחליט ראשון להוריד את המסכה ולדבר ישירות אל יוסף, ללא "מליץ ביניהם" זאת אומרת בלי מתווך. תם הזמן של ה"כאילו" ושל העמדת הפנים. עכשיו יש להכריח את יוסף לבחור את המחנה אליו הוא רוצה להשתייך. כי ברור בודאות שמגמתו היא לקחת אליו את בנימין אבל מה שעדיין מוטל בספק הוא שמא יש עדיין תקוה לאחוה בין בני יעקב או שמא יוסף וויתר על כולם ועל אביו ורוצה להמשיך בדרכו הוא.

יהודה אינו יודע - וגם התורה לא פרשה לנו עד כה - אם יוסף מעמיד אותם במבחן או כבר החליט. אמנם אנו יודעים שיוסף הסתתר כדי לבכות ללא עדים. אבל התפרצות רגשית יכולה לסמן עצבות חולפת, אם כי עמוקה, ושעליה יש להתגבר כדי לבצע את המזימה עד תום. מה שכן, האחים יודעים שהינם מול יוסף, ויוסף יודע שהם יודעים והם יודעים שהוא יודע שהם יודעים. אבל נכון לעכשיו המצב הוא "כמוך כפרעה". לכן פתיחת דבריו של יהודה מתחת למסוה של הכבוד הראוי אינם משאירים מקום לספק:

"בי אדוני", בי עוברת השושלת המשיחית ולא בך, בי תכונן מלכות שמים ולא בך, אף על פי שלעת עתה "כמוך כפרעה" והשלטון בידיך. ודע לך כי אם תקניטני אהרוג אותך ואת אדוניך. ואם אני קורא לך אדון זה בגלל שהשעה משחקת לך ואני מוכן ללכת בדרכך לזמן מה, עד שיעבור הרעב ונאסוף את אשר לנו ונשובה לארצנו. בתחילה אמרתי לך "והאחד איננו" אבל עכשיו אני מחריף דברי ואומר "ואחיו מת", "כי כמוך כפרעה" ורשע נחשב כמת ומתאמתים דברי אבינו שאמר "טרוף טורף יוסף" ואינו מוחזק בין הכשרים.

ולא עוד, אלא אתה טוען, לפי דרכך, שיש להשקיע את כח ישראל בתרבות העמים כדי שתוכניתו של הבורא תצליח מתוך כלל האנושות כפי שהיתה כוונתו בתחילה, לפני שבחר באברהם ובזרעו אחריו. אתה טוען שתרבות מצרים שהיא עתה התרבות המובילה והשולטת בעולם היא אשר צריכה לשמש ככלי בידי היוצר ליישם דרכה את מחשבת הבורא. אבל לנו יש אב זקן וילד זקונים קטן: העבר והעתיד שייכים לנו ולכן ההווה הנראה עתה לעין על אף גדלותו ועוצמתו הוא רק אשליה.

אם שמים אנו לב, אנחנו יכולים להווכח שכל המעצמות - המלכויות - שבקשו לשלוט בישראל, למרות נצחונם הראשוני המוחלט לכאורה, המלווה חורבן וגלות, לא רק נכשלו אלא בסוף עברו לגמרי מן העולם והשאירו אחריהם נכסים ארכיאולוגיים חשובים הממלאים מוזיאונים, פגרים מתים, בעוד עם ישראל חי. נכון שלמראית עין פרס היא שהחריבה את בבל ויון הוא ששם קץ למלכות פרס ורומי השתלתה על שרידי יון במצרים ובסוריה. אבל זה תמיד קרה דווקא בעת העימות עם ישראל בעידנים של סוף גלות.

ורומי שאין לה שום ערך עצמי מקורי ורק ירשה את כחם של שלושת המלכויות שקדמו לה, את הכח הגופני של בבל, את הכח הרגשי מפרס ואת הכח השכלי מיון מתפארת בהצלחותיה התרבותיות המרשימות בטכנולוגיה בספרות ובכל האומנויות. אבל כשבאים לבחון את ערכיה המוסריים אנו רואים שהמילה מוסר אף הפכה להיות אצל רבים ממנהיגיה כמעט מילה גסה. היא מרגישה שהיא מאבדת את נשמתה אבל אין לה כבר בשם מה לבסס את מה שנשאר לה מזכר ערכיה.

והנה, במשך כל שנות הגלות החיל הזה אשר כמו התהום לא ידע חקר, קרוב לאלפים שנה, כוחו הנסתר של יוסף ניסה לפעול בקרב העולם המערבי בכל מיני דרכים, דתיים, חברתיים ותרבותיים עד שבמאתיים שנה האחרונות יצא כח זה מן המחתרת של הגטו ובמאמץ אדיר גרם להתפוצצות מדעית, טכנולוגית וחברתית ללא תקדים. וכל זה לשווא. היום, שנאת ישראל, שנאת היהודים, מגיעה לשיאים חדשים בעולם, בסגנון שחשבנו עד לפני זמן מועט כבלתי אפשרי אחרי השואה.

היוסף של התנ"ך הוא יוסף הצדיק שעשה מה שעשה בפנים מגולות מול המצרים אם כי היה נראה שאימץ את דרכיהם החיצוניות הוא לא הסתיר את עבריותו והרפורמות הכלכליות והחברתיות שהוא ניסה להחדיר למצרים היו מהפכניות. ריכוז הכלכלה בידי המלכות ובתמורה התחיבות המלכות לכלכל את העם (מין ביטוח לאומי!) ובמקום שהעם יהיה עבד לפרעה, מסתפק יוסף במס הכנסה בגובה 20% "החומש לפרעה" (הלואי עלינו?!) חלומו של יוסף היה שתהיה תורה בגוים. הוא נכשל. במיוחד בגלל שלא הצליח לכפות את הרפורמה האגררית שלו גם על אדמות הכהנים. החברה המצרית לעמקה נשארה כפופה לתפיסה הקיינית (וקין היה עובד אדמה והביא מנחתו זרע פשתן, אותו פשתן אשר מקומו ידוע במצרים העתיקה; וזאת היתה גם הסיבה שתועבה היא למצרים כל רועה צאן כהבל).

אבל לא עבר הרבה זמן עד אשר התאמתו דברי יהודה. כאשר קם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף והיה מה שהיה, וכשהגיע הזמן לצאת ממצרים היתה יהודה לקדשו.

שבת שלום
 

חוטהשני

New member
דברים לפרשת השבוע http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?r=1&EntryId=2717956


פרשת ויגש

כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת ויגש היא פרשת השבוע האחתית בספר בראשית. פרקים מ"ד-מ"ז.
הפרשה ממשיכה לתאר את מסכת אירועי יוסף בפרשה זאת בעצם מסתיים סיפורו של יוסף, כי הפרשה הבאה, פרשת ויחי, עוסקת בסוף חייו של יעקב.

הפרשה הקודמת הסתיימה בדרישתו של יוסף להחזיק אצלו את בנימין לאחר שהואשם בגניבת גביע הכסף של יוסף.
יהודה הציע שהאחים כולם יישארו במצרים כעבדיו של יוסף, אך יוסף מוכן לאפשר לשאר האחים לחזור לארץ כנען ולהשאיר אצלו רק את בנימין.

יהודה ניגש ליוסף ופורש בפניו בנאום ארוך את השתלשלות העניינים מנקודת מבטו. הוא מתאר את מערכת היחסים המיוחדת בין יעקב ובנימין ("ונפשו קשורה בנפשו") ואת מצבו הנפשי הרעוע של יעקב מאז היעלמות יוסף. יהודה מדגיש כי הוא ערב לשלומו של בנימין בפני יעקב ומציע להישאר במקום בנימין כעבדו של יוסף.

בשלב זה יוסף איננו מצליח יותר להסתיר את זהותו מהאחים. הוא משלח את כל הנוכחים מהחדר, פורץ בבכי ומציג עצמו בפני אחיו: "אני יוסף, העוד אבי חי?"
האחים נבהלים ושותקים, ויוסף מסביר כיצד התגלגלה מכירתו לטובה, וכיצד הוא מסוגל כעת לכלכל את משפחתו במהלך הרעב השורר במצרים ובכנען.
לאחר פיוס הדדי הוא שולח את האחים, עם עגלות וציוד שמספק פרעה, חזרה לכנען, מתוך כוונה שהמשפחה כולה עם יעקב תבוא אל יוסף למצרים.

יעקב מקבל בהתרגשות גדולה את הבשורה ויוצא לדרך למצרים. הוא עוצר בבאר שבע ומעלה קורבנות, שם מתגלה אליו אלוקים ומחזק את ידיו בירידה למצרים.
אלוקים מבטיח ליעקב כי זרעו יהיה לגוי גדול במצרים ובסופו של דבר יעלו חזרה לארץ ישראל. לאחר מכן מובאת רשימת צאצאי יעקב שירדו למצרים.

משפחת יעקב מגיעה למצרים ויעקב ויוסף נפגשים. יוסף מדריך את אחיו לומר לפרעה שהם רועי צאן, כדי שישכן אותם באזור נפרד במצרים. בני יעקב נפגשים עם פרעה ואחריהם בא גם יעקב עצמו ומברך את פרעה. יוסף משכן את אחיו בארץ גושן ומספק להם מזון במהלך שנות הרעב.

במקביל מנהל יוסף את הכלכלה המצרית כולה בזמן הרעב. המצרים הרעבים ללחם נותנים ליוסף את כספם ואת מקניהם, ולבסוף נותנים את אדמותיהם וגם את עצמם לעבדים לפרעה בתמורה לאוכל. יוסף קובע מערכת של מסים, שבה פרעה מחזיק בכל הנכסים, מספק לעם זרעים לעבודת האדמה והעם מחזיר לו חמישית מן היבול.



ולדבר התורה:

גם השבוע אני ממשיכה במתכונת של הקשר בין ההפטרה שקוראים לאחר קריאת התורה לפרשה עצמה.


ההפטרה היא בספר יחזקאל, פרק ל"ז, פסוקים טו-כח.

הדברים מאתר משרד החינוך על פרשת השבוע.

פרשת השבוע עומדת בסימן המשכו של המפגש והעימות בין האחים.

נבואת יחזקאל שנבחרה להפטרת השבוע היא מתוך פרקי הנחמה של יחזקאל. יחזקאל מדבר על התחיה הלאומית, על קיבוץ גלויות ואיחודן המוחלט של שתי הממלכות, מלכות יהודה ומלכות ישראל, היא מלכות יוסף. "ודבר אלהם כה אמר ה' אלוקים הנה אני לוקח את בני ישראל מבין הגויים אשר הלכו שם, וקבצתי אותם מסביב, והבאתי אותם אל אדמתם". לפני שהתוודע יוסף לאחיו החזירו את שמעון מבית האסורים, בנימין בא אתם מצריימה. כל האחים נמצאים יחדיו. זהו מעין אות לקיבוץ גלויות בעתיד.

יחזקאל, המשתמש יותר מכל יתר הנביאים בדרך המשל והסמל, משתמש לצורך תיאור איחודן של הממלכות בסמל העצים. הוא לוקח שני עצים. על האחד הוא כותב: ליהודה ולבני ישראל חבריו, כלומר, בנימין שנלווה עליו, ועל השני: ליוסף, עץ אפרים, וכל בית ישראל חבריו, כלומר תשעת השבטים שהיו אחרי ירבעם שהיה משבט אפרים. הוא מקרב אותם זה לזה, והעצים מתאחדים לעץ אחד. חיבור זה הוא סמל לאיחוד שתי הממלכות, יהודה וישראל, כבימי דוד ושלמה.

איחוד זה הוא בבואה לדברים שקראנו בפרשת השבוע על האיחוד של יוסף עם אחיו לאחר שנים של התנכרות. איחוד הממלכות אינו צירוף מדיני בלבד, אלא גם חידוש ברוחו של העם. העם יתאחד בתשובתו אל ה', באמונתו ובשמירת התורה.
עשרת השבטים שגלו ראשונה, יתאחדו עם בני יהודה שנשארו בארץ.

הסדר שהנביא קובע הוא: תחילה קיבוץ גלויות: "וקבצתי אותם מסביב, והבאתי אותם אל אדמתם", האיחוד יבוא בארץ: "ועשיתי אותם לגוי אחד בארץ, בהרי ישראל". המלך יהיה מבית דוד, כלומר: משבט יהודה. "וכרתי להם ברית שלום, ברית עולם יהיה אותם, ונתתים והרבתי אותם ונתתי את מקדשי בתוכם לעולם." המאבק על המלכות בין יהודה ליוסף מסתיים בארץ ישראל, באחדות ובהעברת המלכות לבית דוד, ליהודה. זוהי אחדות לעולם. "וידעו הגויים כי אני ה', מקדש את ישראל, בהיות מקדשי בתוכם לעולם".

יחזקאל מנבא על איחוד ממלכת יהודה וממלכת ישראל, המיוחסת אצלו ליוסף.



שתהיה לכולנו שבת שלום

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:00. תל-אביב- 16:14. באר-שבע- 16:18. חיפה- 16:03



זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:15. תל-אביב- 17:16. באר-שבע- 17:18. חיפה- 17:14

רבנו תם- 17:53
 

yoelnd

New member
תיזמון......

היי
הפירסום של הדברים יפה לכשעצמו אך ממש בכניסת שבת - כשעתיים לפני....... אולי בהסתכלות של אינטרנט זה המון זמן אך בעשיה לשבת זה........ אז קוראים את הכתוב אחרי שבת.......
 
למעלה