קריאת השבוע - פרשת וישלח

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת וישלח


שמא יגרום החטא!

בתחילת פרשתנו מתכונן יעקב למפגש עם עשו ואומר לנו הכתוב "וירא יעקב מאד וייצר לו" וכן אומר יעקב "כי ירא אנכי אותו", כלומר שהוא מתיירא מפני המפגש הצפוי עם אחיו. וקשה הדבר, היאך מתיירא יעקב והרי הקב"ה הבטיחו לפני יציאתו לחרן "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" האם אין בפחדו של יעקב משום חוסר אמונה ח"ו?

הגמ' במסכת סנהדרין דף צח ע"ב מביאה לנו את דבריו של רב יוסף שלעומת אלו שאמרו יבא המשיח אבל לא אראנו אמר יבא ואראנו ואזכה ואשב בצל גלליו של חמורו. ושאל אביי את רבה מה הטעם שאינו רוצה לראות את המשיח? אם זה משום שהוא חושש מהייסורים והתקופה הקשה שתהיה בזמנו הרי למדנו ששאלו תלמידיו של רבי אלעזר את רבם מה לעשות כדי להנצל מאותן צרות וענה להם שיעסקו בתורה ובגמילות חסדים והרי לך, רבה, יש גם תורה וגם גמילות חסדים אז ממה אתה חושש? אמר לו שמא יגרום החטא כדר' יעקב בר אידי שהטיל קושיא בין שני פסוקים כתוב הנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך וכתיב וירא יעקב מאד וייצר לו (אם כן היאך ייתכן) שהיה מתיירא שמא יגרום החטא כמו ששנינו עד יעבור עמך ד' זו ביאה ראשונה (בימי יהושע) עד יעבור עם זו קנית זו ביאה שניה (בימי עזרא) אמור מעתה ראויים היו ישראל לעשות להם נס בביאה שניה כביאה ראשונה אלא שגרם החטא. ואולם צריכים אנו להבין מהו אותו החטא שאליו מתייחס יעקב ושגרם לכשלון ביאה שניה ושגורם לפחדם של גדולי עולם כאמוראים מפני ימות המשיח?

בדר"כ רואים את "החטא" כמייצג כל עבירה על דברי תורה, אולם אם זאת היתה הכוונה היתה צריכה הגמרא לומר "שמא יגרמו החטאים" או "אלא שגרמו החטאים", או בלשון יחיד "שמא יגרום חטא". מה הוא אם כן "החטא" בה"א הידיעה שחוזר על עצמו בכל אחד משלבי ההיסתוריה דוקא לעת חזרתם של ישראל מהגלות?

התשובה לקושיות אלה טמונה בעצם דברי ההתנצלות ששולח יעקב לעשו אחיו בפרשתנו באומרו "עם לבן גרתי ואחר עד עתה". פחדו של יעקב נעוץ במודעותו לכך שהתאחר בבית לבן, שהיה אמור להיות שם רק "ימים אחדים". (דברים כגון אלה אמר הגר"א לתלמידיו תמיד עם דמעות בעיניו, כפי שמובא בספר קול התור לר' הלל משקלוב "שלא לאחר את המועד" וכן כתב הגרי"ד סולובייציק זצ"ל במאמרו הידוע "קול דודי דופק").

אלא שעל אף הכל הגאולה תבא מכל מקום, רק שהנסיבות עלולות להיות קשות יותר ככל שהאיחור יהיה גדול יותר. אולם מהו אותו האיחור? הרב סולובייציק זצ"ל כתב במאמרו הנ"ל כי אילו היו היהודים מאכלסים את כל שטחי ארץ ישראל לאלפים ולרבבות, לא היה מי שידמיין שיהיה ניתן להחזיר את הגלגל אחורה (בנסיבות הזמן בו נכתבו הדברים היה מדובר על טענותיו של נאצר על אדמות הנגב).
וכן כתב המהר"ל בספרו נצח ישראל המדבר על גאולת עם ישראל, שעצם העובדה שדור יוצאי מצרים לא נכנס לארץ בגלל חטא המרגלים (שנובע גם הוא מאותו האיחור ומאותו הרצון לשבת עוד בחוצה לארץ במקום להיכנס לארץ) גורם לחולשה בקשר שבין עם ישראל לארצו ומאפשר בעצם את טענת "ליסטים אתם" מצד הגויים.

וזהו מה שגרם לכשלון שיבת ציון בימי עזרא שלא עלו כל היהודים לארץ כשנתאפשר הדבר, וגרמו לפספוסה של הגאולה שהיתה אמורה להיות בימי עזרא (כפי נבואת ירמיה רני ושמחי בת ציון כי הנני בא – והיתה הכוונה לגאולת ישראל שתתקיים בימי עזרא רק שנתפספסה ונדחתה הגאולה בדיעבד לעתיד לבא בב"א).

ומסיבה זו חשובה לנו מכל הצהרתיו הנלהבות של רבנו הרב צבי יהודה קוק זצוק"ל כמו בכרוזו הידוע "למען דעת" שלא נאפשר לאף אחד לחשוב בטעות שבויתור כלשהוא אנו מחזקים את עמדתנו ומפייסים את אויבינו. כי אם להיפך בעצם האפשרות של ויתור מתפרשת כהודאה בכך שאין זו ארצנו ומודה במקצת חייב להישבע על הכל.

ולכן יעקב אבינו בגלל חששותיו מכך שאיחר לחזור לארץ ושאולי משום כך כבר לא תעמוד לו זכותו ואין לו לסמוך על ההבטחה שהבטיחו הקב"ה הכין עצמו למפגש עם עשו על ידי תפלה דורון ומלחמה, לא על ידי ויתור על שלו, אלא תוך עמידה איתנה על עמדותיו ודיעותיו "עד אשר אבא אל אדני שעירה" ואזי עזב עשו את א"י והלך לו להר שעיר, עד בא היום בא יעלו מושיעים לשפוט את הר עשו והיתה לד' המלוכה בב"א.

שבת שלום
 

חוטהשני

New member
דברים לפרשת וישלח http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?r=1&EntryId=2692507

אני מתחילה השבת את הסבב הרביעי בבלוג !

הפינה נוצרה בעיקר בשביל לזכור מה פרשת השבוע - כי החיים שלנו סובבים סביבם (החגים, ימים מסויימים ועוד...) ולכן לעתים אני מעלה העלתי רק וורט קטן ולא רעיון גדול... (אם כי עכשיו נראה לי שאמשיך את רעיון של הקשר של ההפטרה לפרשה...)


במסגרת הפינה - דבר תורה לפרשת השבוע.



פרשת וישלח


כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת וישלח היא הפרשה השמינית בספר בראשית. פרקים ל"ב-ל"ו
הפרשה משתרעת על תקופה של 23 שנה: ממועד המפגש בין יעקב לבין עשו, בעת שובו של יעקב מחרן לשנת מות יצחק

נושאי הפרשה

* פגישת יעקב ועשיו - לאחר ההכנות יעקב נפגש עם עשיו. במפגשם מגלה עשיו סימני אחווה ליעקב, מקבל את מנחתו ומזמינו לבקרו במקום מגוריו - ארץ שעיר. לאחר המפגש יושב יעקב זמן מה בסוכות, ולאחר מכן מתיישב באזור שכם.

* מעשה דינה - דינה בת יעקב, יוצאת העירה, נחטפת ונאנסת על ידי שכם, בנו של חמור החיוי המתואר במקרא כ'נשיא הארץ':
לאחר המעשה באים חמור ושכם בנו ומבקשים את הסכמתם לנישואי שכם עם דינה. בני יעקב מתנים במרמה את הסכמתם במילה של כל תושבי העיר, דבר שמתקבל על תושבי העיר. ביום השלישי לאחר מילת אנשי העיר יוצאים שמעון ולוי בני יעקב לעיר, הורגים את כל תושביה, מחלצים את דינה מבית שכם, ובוזזים את העיר. יעקב מותח ביקורת חריפה על מעשה זה של שמעון ולוי.

* הנסיעה לבית אל - יעקב עובר לבית אל. ה' מצווה על יעקב לעלות לבית אל ולקיים את נדרו שנדר בעת יציאתו לחרן, בתחילת פרשת ויצא. מסע זה משכם לבית אל נעשה בצל החשש מנקמת תושבי הארץ על הריגת תושבי שכם, חשש שלא מתגשם לבסוף.

* פטירת רחל - רחל מתה בעת לידת בנימין, ונקברת על הדרך, בסמוך לעיר בית לחם.

* מעשה ראובן - ראובן, בנו הבכור של יעקב, שוכב עם בלהה, פילגש יעקב.

* מות יצחק - יצחק מת זקן ושבע ימים, ונקבר על ידי עשיו ויעקב בניו. למעשה, לפי החשבון המקובל במדרשי חז"ל מת יצחק לאחר מכירת יוסף, כך שמיתת יצחק אינה נמצאת בזמנה הכרונולוגי המתאים בספר בראשית. ('אין מוקדם ומאוחר במקרא)

* תולדות עשיו ואדום - תולדות עשיו - תיאור מפורט של בני עשיו ונכדיו.





ולדבר התורה:

גם השבוע אני ממשיכה במתכונת של הקשר בין ההפטרה שקוראים לאחר קריאת התורה לפרשה עצמה.


ההפטרה ברוב הקהילות היא מספר עובדיה - חזון עובדיה.

הדברים מאתר כיפה



חלקה הראשון של הפרשה מתאר את המפגש בין יעקב לעשו, מפגש טעון - שהחששות לקראתו התבדו.

רבים מן הפרשנים רואים במפגש זה דגם ליחסי ישראל ואדום בהמשך ההיסטוריה. אחד המפגשים הללו התרחש בסוף ימי הבית הראשון, בתקופת עובדיה.

נבואת עובדיה מתארת התנהלות זדונית של אדום, השכנה בדרום-מזרח, למרות היותה קרובת משפחה - אחי יעקב. אדום היתה כאחד האויבים הזרים, הנכרים, שבאו לירושלים: לבזוז אותה, להסגיר שבוייה ולשמוח לאידה.

אמנם, מפסוקי ההפטרה, קשה לדעת בוודאות את מועד ההתרחשות המתוארת, אבל אחת האפשרויות המסתברות היא: ימי חורבן הבית הראשון.

הנביא עובדיה בא חשבון עם אדום, על זדון לבו ועל העלמות מצפונו. הוא מבטיח שה' יפקוד על אדום את מעלליו: "כאשר עשית - יעשה לך, גמולך ישוב בראשך". ובסופו של תהליך: "ועלו מושיעים בהר ציון לשפט את הר עשו, והיתה לה' המלוכה".

יחסי אחים הוא נושא מורכב, בחיים ובתנ"ך. אברהם אבינו הרחיק את ישמעאל ולא מצאנו בכתובים מתח וחיכוך בין יצחק לישמעאל. בין יעקב ועשו היה מתח וחיכוך לאורך כל הדרך. עם זאת, לא מצאנו התפרצות איבה ביניהם. בין יוסף לאחיו היה מתח וחיכוך לאורך כל הדרך והתפרצות האיבה היתה קשה במיוחד. אמנם בהמשך הדרך אוחו הקרעים במידה רבה, אבל צלקות נותרו.

יש ומתפרצת איבה אף בין אחים, אבל הציפיה היא שיסוד האחווה לא יעלם גם בשעת התפרצות קשה. על כך התמיהה הגדולה של הנביא: "אם גנבים באו לך, אם שודדי לילה...הלא יגנבו דים, אם בוצרים באו לך, הלא ישאירו עללות". גם לאכזריות ואלימות יש גבול! "מחמס אחיך יעקב תכסך בושה". "אל תעמד על הפרק להכרית פליטיו ואל תסגר שרידיו ביום צרה". השנאה התהומית הזאת, לרסק הכל עד הסוף, מביאה למסקנה: "הלכה - עשו שונא ליעקב".



שתהיה לכולנו שבת שלום

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:04. תל-אביב- 16:19. באר-שבע- 16:23. חיפה- 16:08



זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:18. תל-אביב- 17:19. באר-שבע- 17:21. חיפה- 17:17

רבנו תם- 17:56
 
למעלה