עומר שוברט - עקיצה בצפרה
http://www.haaretz.co.il/food/restaurants-reviews/.premium-1.3115157
עקיצה ב-60 דקות: איך קיבלתי חשבון של יותר מ-600 שקל בארוחת צהריים בצפרה?
כשהמלצרית הציעה לטעום מ"ארוחת הפתעות" של צפרה, אף אחד לא ציפה שזה ייגמר עם כזה חשבון ועוד על ארוחה בינונית.
״אתם רוצים לעשות את החוויה של צפרה?״. מה זה החוויה של צפרה? ״שהמלצרית בוחרת עבורכם את המנות״. נשמע נחמד, אבל באנו לעסקית. ״אין בעיה, אפשר לעשות את זה גם בעסקית״. זה לא ייגמר עם חשבון מנופח? שמענו כמה סיפורים. ״לא, לא, אפשר בעסקית. אתם נותנים כיוונים, מה אתם אוכלים, מה לא אוכלים, חריף, לא חריף, ואני בוחרת את המנות״. אם זה בעסקית, אז בסדר. אנחנו אוכלים הכל. מה תבחרי לנו? ״נו, כל העניין שזה בהפתעה. נתחיל במנות קטנות, מה שאפשר לשלב לכם בעסקית, אחר כך נבחר את הגדולות ונמשיך לפי כמה שתהיו רעבים״. זה נגמר בקצת יותר מ-600 שקל. איך זה קרה? גם אנחנו עדיין מנסים להבין.
הדיל: עסקית הכוללת מנה קטנה, מנה גדולה ושתייה (תה, לימונדה או ״מים חיים״) במחיר המנה הגדולה. תפריט הקטנות מציע שבע מנות לבחירה (סלט בודהה, אגרול ירקות, חציל מאודה ועוד). מחירי העיקריות נעים בין 73 שקל (אטריות ביצים עם עוף) ועד 135 שקל (קוביות פילה בקר). מנות דג לפי משקל.
האוכל: אני לא חושב שאי פעם הזכרתי את המילה ״עסקית״ כל כך הרבה פעמים בשיחת פתיחה עם מלצרית. אבל לא רצינו להשאיר מקום לטעויות. ידענו ש״החוויה של צפרה״ מקפלת בתוכה סיכון כלכלי מסוים, אבל בהינתן גבולות הגזרה של העסקית, זה היה נראה סיכון מחושב. גם אם לצוות המסעדה יש טעם יקר. ויש לו. את שותפי לארוחה חייבו פה ב-105 שקל על בקבוק בירה. 750 מ״ל. אינדיט. באמת אחלה בירה. הברמן המליץ.
מבט מהיר על תפריט הצהריים גילה כי העיקרית היקרה בתפריט מתומחרת ב-135 שקל (רוצים להמר כבר עכשיו אם המלצרית שלנו בחרה אותה?). שאר העיקריות סביב המאה שקל, פחות או יותר. באמת סביר. יש גם מנות דגים על משקל, שיכולות לטפס להרבה-הרבה יותר, אבל לפני שהוציאו אותן במפתיע - והנה הדבר החיובי היחיד שיש לי להגיד על ההתנהלות בארוחה הזאת - טרחו לבדוק איתנו.
ארוחת ההפתעות שלנו נפתחה עם שתי מנות דג נא זעירות וזהות, שכל אחת מהן כללה שני טאקו פריכים, אחד עם טרטר טונה ואחד עם טרטר סלמון. לא לגמרי הבנו אם מדובר במנה ראשונה אחת בגודל סביר שחולקה לשניים (לא) או בראשונה מיניאטורית שהוזמנה עבורנו פעמיים (בערך). למעשה, מדובר בערבוב בין שתי מנות שונות (טאקו טונה וטאקו סלמון), שעל כל אחת מהן חויבנו ב-56 שקל. מחוץ לעסקית. הטאקוס עצמם היו חטיף פתיחה כיפי. לא יותר.
העסקית כוללת, מה אתם יודעים, גם שתייה קלה. לימונדה ג׳ינג׳ר, תה קר או כוס ״מים חיים״ (הגימיק הזה עדיין לא מת). הלימונדה והתה קר מכילים סוכר. אכלתי עם מישהו שמנסה להתנזר. הוא ביקש להחליף לסודה. מים מוגזים במקום ה״מים חיים״. אמרו שזה לא אפשרי. חויבנו ב-19 שקל על סודה קטנה. סתם שתדעו.
הגיעה עוד מנת דג נא קטנה: דאבל ווסאבי. שני נתחי סשימי סלמון עם אדממה ווסאבי. מנה שהציגה דג טרי, טכניקה גבוהה (סלמון שקיבל לוק של טונה) ופיקנטיות טובה. לא בטוח שהיינו משלמים זה עוד 48 שקל. די בטוח שלא. אבל בשלב הזה עוד היינו בטוחים שמדובר בראשונה הנוספת שהוציאו לנו במסגרת עסקית ההפתעה.
ואז הגיעו יחד שלוש מנות קטנות נוספות: סלט ״בודהה משוגע״, פופקורן שרימפס ומלאנג׳ו דאמפלינג. כאן חשדנו. ושאלנו. אם אנחנו עדיין במסגרת העסקית. וקיבלנו תשובה מרגיעה חלקית: ״כן, אמרנו שנחזק קצת את הראשונות, אבל זהו, אני כבר באה לדבר אתכם על המנות הגדולות״. הדחקנו והתחלנו לאכול. ה״בודהה משוגע״ התברר כסלט מוצלח במיוחד: דייקון, נבטים, וואסבי מוקצף. באמת טעים. ואפילו כלול בעסקית. פופקורן השרימפס, שעדיין מוצגים כמנת הדגל של המקום (נו, באמת, לא יוציאו לכם את מנת הדגל רק משום שאינה כלולה בעסקית?), היתה טראשית ומהנה כהרגלה: בלאק טייגר שרימפס מעולים שמטוגנים במיומנות עם קרם טוגאראשי נפלא. אם עוצמים עיניים, מרגישים טעם שמזכיר את כנפי העוף המיתולוגיות של הדיקסי. הגרסה המקורית.
מלאנג׳ו דאמפלינג - אותם בלאק טייגר שרימפס, הפעם בתוך כיסונים מאודים ששוחים בקציפת תירס - היתה המנה הטובה בארוחה. וזה המקום להגיד משהו על שף אבי קונפורטי, מהשפים היותר טובים שלנו. שעושה כיסונים מרהיבים ואוכל באמת טעים ובעיקר שובר שגרה. ושטופולופומפו שלו היא מהמסעדות האהובות עלי. ושגם בארוחה בינונית, וזו היתה ארוחה בינונית ללא קשר לתג המחיר שלה, הברק שלו בצבץ. ושהתחושה המאוד לא נעימה איתה יצאנו לא נבעה מבינוניותה של הארוחה, אלא אך ורק משום שהרגשנו - ואין דרך אחרת להגיד את זה - מרומים.
בכל מקרה, המטבח באמת הפסיק לפלוט מנות והמלצרית אכן חזרה כדי לדבר איתנו על העיקריות. ״נעשה מנה של דג ומנה של בשר? הדגים זה לפי משקל, בואו נראה מה יש היום״. ואז היא שלפה טאבלט מגושם שהזכיר מ.ק. צבאי והודיעה שיש טראוט ב-70 שקל ל-100 גרם וקוד שחור ב-110 שקל למאה גרם. וכשתהינו על כמה גרם מדובר, התברר ש״מהקוד יש רק נתחים של 320 גרם, זה באמת לא הרבה לשני אנשים, ומהטראוט יש נתחים קצת יותר קטנים״. בתום חישוב מהיר ובשקלול החשש מהשלכות הראשונות הנוספות על החשבון, החלטנו לוותר על מנות הדגים. תפתיעי אותנו במשהו עם מחיר קשיח.
ואז קיבלנו - איזו הפתעה - את ה״בו לוק לאק״, המנה היקרה בתפריט (שאינה תלוית משקל). מנה די מאכזבת של קוביות פילה בקר. הבשר אמנם היה מצוין - חסר היה שלא - אבל טעמי הבצלים המקורמלים שעורבבו בו היו עזים מדי ורוטב ההדרים שהגיע בצלוחית נפרדת התקשה לספק את הרעננות המצופה.
לעיקרית נוספת הגיעה ״האי סאן״, מנת צפרה קלאסית של אטריות אורז עם סקלופס, שרימפס, תיבול דומיננטי (גלייז גנגל) ושלל פרחים אכילים. לפני עשר שנים, כשצפרה נפתחה, זו היתה נחשבת למנה חדשנית וסופר מעודכנת. היום היינו מעדיפים להמיר את שלל הצבעים בסקלופס טובים יותר.
בעיצומן של העיקריות הגיעה המלצרית כדי להודיע שהיא יורדת מהמשמרת ולהעביר את ההגאים של רכבת ההפתעות למחליפתה, שמיד ניצלה את העניין: ״מה, לא תתנו לי להפתיע אתכם עם קינוח? אתם מעדיפים שוקולד או פירות?״. קיבלנו סאשימי אננס: פרוסות אננס דקיקות, ששימשו בסיס לקרם ברולה חצי קפוא וסורבה קוקוס (שׁהתברר כאלמנט המוצלח בעסק). זה עלה 58 שקל. אבל זו כבר בעיה שלנו. היינו צריכים לשאול.
החשבון שהגיע עמד על 604 שקל, לפני טיפ. המנה הראשונה היחידה עליה לא חויבנו היתה סלט הבודהה. מתברר שמרוב רצון להיצמד לעסקית, הוציאו לנו רק מנות ראשונות שלא כלולות בה. ואם זה לא מספיק, חויבנו בעשרה שקלים נוספים על האורז הלבן שיצא עם מנת הפילה (למרות שבתפריט מצוין כי מדובר בחלק מהמנה). המלצרית המקורית כבר לא היתה בסביבה. המלצרית החדשה לא ממש ידעה מה לעשות. היא פנתה למלצרית אחרת, שהזעיקה שתיים נוספות, ומולנו התכנסה ועדת חקירה תלת ראשית. בתום דיון של כמה דקות נמסר לנו, בתוספת התנצלות קורקטית, שאכן נפלה טעות קטנה ושלא יחייבו אותנו על הפופקורן שרימפס. גם לא על האורז.
שירות ומהירות: השירות, אם היה ספק כזה, היה פנטנסטי. מהיר, ידעני. כזה שגורם לך לא לפקפק במלצרית. אכן, לא פקפקנו.
תמורה לכסף: ואחרי כל ההפתעות והמחיר המופקע, לא יצאנו שבעים מדי. לא רעבים חלילה, אבל גם לא מלאים לשארית היום. ומה שמאכזב אפילו יותר: זו לא היתה ארוחה כל כך טובה.
בקיצור: עקיצה.
חשבון:
מים מוגזים קטן - 19 שקל
טאקו טונה - 56 שקל
טאקו סלמון - 56 שקל
דאבל ווסאבי - 48 שקל
פופקורן שרימפס (במחיר העיקרית)
בודהה משוגע (במחיר העסקית)
מלאג׳ו דאמפלינג - 58 שקל
בו לוק לאק - 135 שקל
האי סאן - 94 שקל
סאשימי אננס - 58 שקל
טיפ - 78 שקל
סה״כ - 602 שקל
צפרה, יגאל אלון 96 תל אביב, 03-6240044, תפריט העסקיות מוגש בימים ראשון עד חמישי בין השעות 12:00 ל-17:00