זכויות יוצרים

זכויות יוצרים


שתי מילים שגורמות לרבים מהעוסקים בתחום תיאטרון הבובות, הצגות הילדים, תיאטרוני הסיפור והז'אנרים הקרובים,להזיע ואפילו לרעוד מפחד רק מהמחשבה עליהן,
באמצע נמצאים כאלה שפועלים מתוך תמימות,חוסר ידיעה או הבנת התחום ומשתמשים בחומרים שעליהם הם מחוייבים בקבלת אישור וזכויות יוצרים
וכן,יש גם כאלה שמודעים לבעיה ובכל זאת בוחרים להשתמש ובסיפורים כאלה ולהעלות אותן כהצגות, כל אחד מסיבותיו הוא,
"אהה מי ידע? אני מופיע רק בגנים\בקטן\בימי הולדת\אני עובד בישובים נידחים\אין לי אתר\יש לי אתר אבל לא מפורסמות שמות ההצגות\שמות ההצגות מפורסמים אבל שיניתי אותם\ההצגות מבוססות על הסיפור אבל שיניתי קצת והוספתי דמויות וסצינות שאין בסיפור המקורי ובכלל מה כבר יעשו לי אם יתפסו אותי???! מה כבר עשיתי???!

מי משלושת הקבוצות צודק?
אף אחת!!!
אלה שמזיעים ופוחדים - אין צורך וגם אין ממה! ככה אתם רק מרחיקים את עצמכם מהסיכוי שאפילו תחשבו אי פעם להעלות הצגה שמבוססת על סיפור שמצריך אישור\קנייה\תשלום זכויות יוצרים והייתם רוצים להעלות הצגה שמבוססת על סיפור\ספר כזה אז ככה אתם מפספסים וחבל!
אם פועלים מראש וכנדרש לקבל אישור ואו להגיע להסכם על זכויות יוצרים ופועלים ע"פ הסיכום, אין שום בעיה וההתנהלות והתפעול מול הגורם המאשר יכולה להיות פשוטה וקלה ממה שאתם מדמיינים לעצמכם בתסריטי הבלהות שעולים בראשכם רק למחשבה על עיסוק בזה, מה שבדר"כ גורם מיד לכאב ראש,עייפות ובעקבות כל זה ויתור


קבוצת האמצעיים התמימים וחסרי הידע - זהו צילצול השכמה
עבורכם,
אפילו יותר בכיוון של כאפת התעוררות...
לא היה אייקון של כאפה אבל גם בוקס מתאים למי שמתקשה להתעורר,
תאמינו לי שאח"כ תודו לי ותבינו שעדיף הבוקס שלי על להיות
מטעויות,גם כאן תופס החוק: "אי ידיעת החוק אינו פוטר מעונש" ואני מוסיף ואחריות על המעשים שלנו


ולאלה עם הסיבות והנסיבות ה"מקלות":
גם אם מופיעים "רק" בגנים\בקטן בימי הולדת,אלו אינן סיבות שפוטרות מהצורך והחובה לבקש זכויות יוצרים או לכל הפחות אישור מהסופר\ת או אלה שמחזיקים בזכויות מטעמם!
אפילו אם אתם מופיעים רק בישובים רחוקים,עם\בלי אתר,כן מפרסמים,לא מפרסמים וכ'ו, חשוב שתבינו שמספיק שבהופעה אחת שלכם, מבלי שידעתם ישב בקהל מישהו שמכיר מישהו שקשור לסופר או לבעל הזכויות או אפילו הוא בעצמו או ילדיו ונכדיו, נשמע לכם הזויי, אני יודע אבל זה קרה כ"כ הרבה פעמים (השמות שמורים במערכת),
מספיק שהמתנ"ס,המועדון,הסיפרייה או המשחקייה שאתם מופיעים בה יפרסמו באתרי האינטרנט ובעיתונות המקומית את ההצגה שלכם,
מצבים כאלה מסתיימים לעיתים נדירות ביותר ורק במקרה הטוב באי נעימות,בנזיפה ובהשפלה ובדר"כ בתביעת גדולה וכואבת

החלפתם את השם? שיניתם,הוספתם דמויות ואירועים שאינם מופיעים במקור? לא רק שלא פתרתם את עצמכם אלא שסיבכתם את עצמכם עוד יותר,
מעבר לעובדה שלא ביקשתם אישור להעלות את ההצגה,עשיתם עיבוד משלכם לסיפור,סעיף נוסף שחייב להיות מוסדר במסגרת קבלת הזכויות או האישור,אתם נותנים עילה להוסיף לחיזוק התביעה את העובדה שניסיתם להסוות את הדבר בכל מיני דרכים, מה שאומר שידעתם מראש שאתם אמורים לקבל אישור ולשלם במקרה הצורך ולא עשיתם זאת...
*לאלה ששואלים: מה כבר יעשו לי? - בטח שלא יתלו אתכם בכיכר העיר ואפילו לא יכניסו אתכם לכלא אבל תאמינו לי שאתם לא רוצים לדעת כמה זה עלול לעלות לכם כלכלית ובעקבות כך גם עסקית ותדמיתית.
**ולאלה שאומרים: מה כבר עשיתי? צר לי להגיד אבל במילים אחרות עבירת זכויות יוצרים היא פשוט, גניבה!
גניבה של החומר עצמו והשימוש בו וגניבה מזכותו של היוצר להחליט במי הוא בוחר וסומך,על השפעתו על תהליכי כתיבת העיבוד,הבימוי,ההפקה מה שיכול להעיד עבורו איך אמורה להיות התוצאה הסופית שתכבד לדעתו את היצירה שלו.

בשנים בהן אני מנהל את הפורום עסקנו פעמים רבות בנושא זכויות יוצרים ולמרות זאת השאלות בעניין שבות ועולות בפורום בעקביות לאורך כל הדרך ולאחרונה קיבלתי מאחורי הקלעים שאלות על כך,מלא מעט חברי\ות פורום,
בשל כל אלה החלטתי שבזמן הקרוב נשוב לעסוק בכך בסדרה של הודעות וננסה להסביר,להבהיר,לספר ולענות על כל שאלה שלכם
אתם מוזמנים להעלות בשרשור זה תהיות,שאלות ובקשות ואני מבטיח להשיב עליהן בתגובה מיוחדת או באחת במסגרת אחת מסדרת ההודעות.
מחר אעלה הודעה ובה דוגמאות מתוך תגובות שלי לשאלות שהועלו בפורום במהלך השנים.
מה לא עושים, כבר הבנתם,
אז מה כן

למי פונים

למה אני מפריד בדברים שכתבתי בין קבלת אישור,קניית וקבלת זכויות

התשובות: מחר
ועל עוד נקודות במהלך הימים הקרובים ואתם מוזמנים לעקוב,להתעדכן ולשאול
 
מעניין מאוד...תודה דבורה , ראו מה מצאתי....

סיפור מסגרת: הזכות לקניין רוחני – זכויות יוצרים
כתבה: בוכניק אסתר


במדינת ישראל, כמו במדינות לא מעטות בעולם, קיימת תופעה חמורה של פגיעה בזכויות יוצרים.
זכויות יוצרים הן שם כולל לזכות האדם לקניין רוחני. כל יצירה שיוצר אדם בתחומים שונים: אמנות, ספרות, מוסיקה ועוד נותרת קניינו גם כשהיא מפורסמת ברבים, והוא בעל הזכות הבלעדית להרשות או למנוע העתקה של יצירתו.
במדינת ישראל, מתבטאת הפגיעה בזכויות יוצרים בצורות שונות :" הורדות" של שירים ,קבצי מוסיקה וסרטים מהאינטרנט; מכירה ורכישה של קלטות, דיסקים, משחקי מחשב הנעשים באופן פיראטי;
מכירת מוצרים מזויפים של ביגוד, צעצועים, בשמים; העתקת עבודות מהאינטרנט ועוד .

תופעה זו קיימת בקרב מבוגרים, בני נוער וילדים, מכל שכבות האוכלוסייה, ומכל המגזרים.
הצרכן הישראלי, כמו צרכנים אחרים בעולם, לעיתים איננו מודע כלל לחומרת המעשה של הזיוף עצמו, מכירתו או רכישתו, ואינו תוהה גם כאשר עלות המוצרים המזויפים נמוכה בהשוואה למוצר המקורי.

מדינת ישראל אמנם מנסה להתמודד עם התופעה, באמצעות חקיקה כגון: חוק זכויות יוצרים 2007, אימוץ אמנות בינ"ל והצטרפות לארגון העולמי לקניין רוחני.
גם משרד המשפטים פועל בעניין, באמצעות מחלקת הייעוץ והחקיקה, ובמשטרת ישראל קיימת יחידה קטנה העוסקת באכיפה פלילית של הפגיעה בקניין רוחני.
למרות כל אלה, ולמרות קיומם של גופים שונים כגון: BSA (ארגון הנלחם בפיראטיות בתחום התוכנה), אקו"ם (ארגון האחראי על שמירת זכויות יוצרים ) והפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות , כל זה עדיין איננו מספיק כדי למגר או לפחות לצמצם את התופעה.

בעיה זו של פגיעה בזכויות יוצרים קשורה לנושאים שנלמדו באזרחות כגון: עקרון זכויות אדם ואזרח, זכויות אדם ואזרח בישראל, עקרון שלטון החוק, רשויות השלטון, מערכת המשפט וכו.
.

התופעה עליה מדבר הסיפור מצביעה על קשיים, אילוצים, פער בין רצוי למצוי וקונפליקטים שונים.
הנכם מתבקשות לאתר בעיה אזרחית הקשורה לתופעה זו ולהציע לה פתרון מעשי.

במהלך העבודה עליכן
 לזהות קושי אמיתי הקשור לתופעה עליה מדבר סיפור המסגרת ולהציגו כבעיה אזרחית
 להסביר את הרקע של הבעיה האזרחית בקצרה, תוך שימוש ב – 2-3 מקורות אמינים, עדכניים ורלוונטיים לנושא המבהירים את הבעיה ומאפשרים ניסוח ממוקד יותר של הבעיה ; עליכן לנמק מדוע בחרתן דווקא במקורות מידע אלה, תוך קישור והתבססות על ידע נלמד מתחומי התוכן
 לבדוק את הבעיה האזרחית ולאסוף עליה נתונים מהשטח באמצעות כלי בדיקה מתאים - עריכת שאלון הכולל 20 – 30 נשאלים, 5-10 שאלות לשאלון או ראיונות לשני מרואיינים מתאימים לדון בבעיה כאשר הראיונות מתייחסים ובודקים את הבעיה שהקבוצה בחרה לעסוק בה ותורמים להתוויית דרך לפתרון. עליכם לנמק מדוע בחרתן להשתמש דווקא בכלי החקר המסוים.
 להציג את הממצאים שנאספו על פי כללי הצגת ממצאים שלמדתן ובדיקת ההלימה בין הממצאים לבין הבעיה שניסחה הקבוצה.
 לבסס טיעון, על סמך הממצאים שנאספו בסקירת הספרות ובבדיקת השטח, שיוביל למסקנה שתהווה בסיס לפתרון.
 למצוא לבעיה הנבדקת פתרון מעשי ומנומק, תוך התייחסות ליתרונות וחסרונות הפתרון המוצע. הפתרון צריך להוכיח את הידע שלכם על התכנים ומושגים שלמדתן בשיעורי האזרחות מתחומי התוכן. לבחור דרך הולמת ליישום הפתרון הנבחר ולהתחיל בביצועה. התוצר – הדרך ליישום הפתרון - הוא מהלך המהווה את תחילת הביצוע של הפתרון המוצע. עליכן לנמק את בחירת התוצר תוך התייחסות לגורם האזרחי אליו מופנה הפתרון והסבר מדוע דווקא הוא נבחר על ידכן .
 התוצר יכול להיות עצומה, כתבה, הפגנה, פניה לגופים שונים - עתירה לבג"ץ, פניה לחברי כנסת עם טיוטת הצעת חוק, פניה לארגונים חברתיים, דעת קהל ועוד. עליכם, התלמידים, להעביר את התוצר לגורם האזרחי אליו הוא מופנה.
 לכתוב יומן למידה אישי לאורך כל התהליך – החל מגזירת הבעיה ועד הצגת הפתרון ושליחת התוצר למענו, תוך ציון תפקידו של כל תלמיד בכל אחד משלבי העבודה.
 כתיבת העבודה ועריכתה על פי ההנחיות שניתנו.
 
תעשו מה שאני עושה....

מחפשת בסיפרייה ספרים שיש בהם מסר חינוכי לגיל הרך ופונה להוצאה ....
יש שם אחראי על זכויות יוצרים ,הוא ישאל אתכם שאלות לכמות המופעים, כמות המשתתפים ,היכן ההופעה ,
ובפגישה אישית תחתמו על מסמך של תשלום לפי אחוזים מההופעה . כל הופעה מפרישים להוצאה...פייר אינף!!
אופציה שנייה שאיתה אני מתחילה היא פשוטה ביותר , לנסות לקבוע פגישה עם הסופר או לשוחח באדיבות בטלפון
ישנם סופרים רבים שמאוד מעוניינים שתספרו את סיפורם בגנים .....בקשו הסכמה בכתב!!!

מן הסתם לא אוכל להעלות את רשימת הסופרים שמסכימים ....אחרת יציפו אותם בבקשות ואז הם ידרשו תשלום.
אז חברים קדימה להתחיל לשווק את עצמכם אף אחד לא יעשה זאת במקומכם.
גמר חתימה טובה!
 
תודה רבה וכל הכבוד ל 2 ה


תודה רבה על תגובתכן והתייחסותכן להודעה
שבנוסף לכל תרמתן חומר נוסף
*דבורה ( ואני מתכוון לצפריר ) הקישור שהוספת לא עובד אבל העיקר הכוונה ואני מעלה אותו מחדש בהודעה זו
על זכויות יוצרים היסטוריה וכו' בויקיפדיה
 
למעלה