למדנו בדרך הקשה
היכולות שלנו הותאמו היכן שנזקקנו לזה, כדי שנשרוד בעולם.
אם אני ואת נצביע על משהו, אני אראה במשהו הזה גמל גדול, ואת תראי באותו משהו חתול קטן, לא נוכל לשרוד. גם האשליות הן סיטואציות שבהן מערכות שנועדו לפרש את העולם בצורה הגיונית, כושלות. המוח משלים את החסר, ובד"כ זה מספיק כדי שנוכל לתפקד ביום יום, וגם כדי שנוכל להרגיש טוב עם עצמנו.
יש מי שמגדיר את המוח שלנו כשתי מערכות משלימות. במונחים של דניאל כהנמן שלקח את המונחים מסטנוביץ' ו- ווסט, יש את system 1, מערכת שעובדת מהר, מקבלת החלטות באופן אינטואיטיבי ומהיר, לומדת דרך זיהוי תבניות. משלימה את החסר, אבל תמיד ננעלת על פרשנות אחת של המציאות. זוהי מערכת לא מודעת, שרגישה לדקויות שהן קטנות מכדי שנוכל לקלוט אותן במודעות שלנו. יש לא מעט אשליות אופטיות שבהן אתה יכול לראות משהו אחד או משהו אחר, אבל אף פעם לא בו-זמנית את שניהם למרות ששניהם נמצאים שם.
לדוגמה ה-
spinning dancer, או התמונה של
האשה/נערה. (ממליץ להתאמן דווקא עם התמונה הימנית מביניהן). מה שמיוחד בתמונות, זה שאנחנו יכולים לראות את את הפרשנות האחת או את השנייה, ואחרי אימון מסויים אנחנו מסוגלים להחליף ביניהן מהר, אבל אנחנו לא מסוגלים לראות את שתי הפרשנויות בו-זמנית. במקרה של הרקדנית או שאנחנו רואים אותה רוקדת לכיוון אחד או שאנחנו רואים אותה רוקדת בכיוון ההפוך. במקרה של האשה נערה, או שרואים אישה מבוגרת או נערה צעירה. זו המגבלה של system 1. מערכת זו משלימה את החסר, בלי שום מודעות לתהליך, ובד"כ זה משהו שמאפשר לנו לתפקד.
המערכת השנייה במוח שלנו היא system 2: מערכת איטית, מודעת, מוגבלת מבחינת נפח המידע שהיא יכולה לנהל בו-זמנית, ועצלנית שמסוגלת לחשיבה לוגית, ולשקילה של מספר אפשרויות.