משחק, דמיון ואפשרויות נוספות

E סדר

New member
משחק, דמיון ואפשרויות נוספות

במוסף "הארץ" מתפרסם ראיון עם ראיון עם פרופ' צחי זמיר שכותרתו 'תורת המשחקים' מאת נטע אלכסנדר ( עמ' 58 - 60). לא מדובר על 'תורת המשחקים' של ענף המתמטיקה אלא בהקשר להתנהגות אנושית, לתיאטרון ולערך שיש בלדמיין. הראיון נערך בעקבות ספרו: "Acts: Theater, Philosophy and the performing self".
במהלך הראיון חשבתי לא מעט על החיבור שבין הרעיונות שמובעים בו לבין ענין ה'אבא החדש'.
אולי זו מערכת האסוציאציות הפרועות שלי ואולי תמצאו בזה עניין.

הנה כמה נושאים שדיברו אלי :
החשיבות שיש לדמיון כאמצעי להרחיב את הניסיון הקיומי שלנו. כלומר, הדמיון משמש כאמצעי לחוויה אחרת:"..באותה נשימה צריך להבין שדמיון הוא לא שקר או אשליה. זו צורה שמאפשרת לי לחיות ולחוות באופן אחר" . (עמ' 59). כלומר, הדמיון משמש מישור נוסף של חוויה שמערערת על ההפרדה שרק 'במציאות' אפשר לחוות דברים. נדמה לי, שיש ערך לתובנה הזו, כהורים. ככל שהילדים גדלים אנחנו פחות ופחות נותנים לגיטמציה לדמיון. למעשה, גם כמבוגרים וכהורים רוב הזמן אנחנו ב'מציאות' ושוכחים שיש ערך גדול לדמיון. למשל, ביצירת תמונה עתידית חיובית. באופן ספציפי, יצירת תמונה עתידית חיובית, מדומיינת היא אמצעי חזק מאוד לשינוי ההווה. כמובן, שנדרשים גם דברים מעשיים כדי שיתרחש השינוי אבל ללא הדמיון זה לא אפשרי.

למה כדאי להמשיך ו'לשחק' דמויות שונות? לכל אחד מאתנו יש את ה'תיאטרון של העצמי' אלו הם "..תהליכים שבהם אנחנו הופכים את עצמנו לשחקנים דרך התנהגויות....היות והעצמי הוא אוסף האפשרויות שלי ....אנחנו מגיבים בצורה נורא חזקה לאובייקטים שמגדילים את האפשרויות שלנו...משחק מרחיב את קשת האפשרויות העומדות בפנינו, גם אם באופן מדומיין". (עמ' 59 ). לפעמים, בזוגיות וגם בהורות, אנחנו מתבקשים לעשות דברים שאנחנו מרגישים ש'זה לא אנחנו' או שאם אעשה את זה זה כמו 'לשחק'. נדמה לי, שכאן מוצעת האפשרות כן 'לשחק' את התפקיד החדש ולראות אם באמת יש תחושה של הרחבת קשת האפשרויות או צמצום. לצאת מ'עצמי' ולהרחיב את מי שאנחנו יכולה להיות חוויה עוצמתית.

אז מה הקשר ל'אבא החדש'?
כשאני חושבת על ה'אבא החדש' הרי חלק מההתנהגויות שאפשר לאפיין אבות 'חדשים' אינם אלו שהחברה עודדה אותם בילדותם. כלומר, אם את הבנות מעודדים לשחק בבובות ודרך המשחק, וחיקוי פעולות האמא הן 'מתרגלות' את תפקיד האם. רוב הסיכויים (לצערנו) שלבן יתנו רובים, מכוניות וכו' ומגיל מסוים לא ייראו בעין יפה משחקים עם בובות. כלומר, אבות חדשים, למעשה, 'מייצרים'/'משחקים' בהתהחלה התנהגויות עד שאלו מופנמות ו'טבעיות ' להן ו/או לחברה. הרי צריך לזכור שהאבות של היום גדלו עם דפוסים של אבאות 'ישנה' כך שלרובם לא היו מודלים לחיקוי /הפנמה של 'אבא חדש'. (אני משערת...)
עבור חלק מהגברים, שיתכן ונשותיהם מניעות את התהליך לקראת אימוץ דפוס אבהות חדש, או שהם עצמם רצו לאמץ דפוס זה, אין לי ספק שחווית 'האבא החדש' בתחילה היא חוויה זרה ו'משחקית'. אבל זו גם יכולה להיות הזדמנות להרחבה. (שזו לדעתי אחת החוויות הכי עוצמתיות שיש ). יש מי שינצלו את ההזדמנויות ויראו בהם סיכוי למשהו חדש וטוב ויש מי שיוותרו עליה. יתכן שאני טועה ומעניין לשמוע את הזוית שלכם, הגברים שחווים את זה והנשים שעם הגברים.


עוד ציטוט שמדגיש את חשיבות הדמיון והמשחק:
"הנקודה שהספר חוזר אליה בכל מיני צורות היא איך קורה שדוקא בתוך סיטואציה משחקית, מאוחרי המסיכה, יש תחושה שאנחנו פוגשים משהו יותר ממשי ויותר אינטנסיבי. בהרחבה הקיומית הזו - שנעשית דרך כניסה לחיים אחרים ולאפשרויות אחרות באמצעות הדמיון - פתאום אני חי יותר במובן מסוים. כשאני מגלם דמות, אני למעשה פוגש שוב ושוב אפשרות חיים שאני מממש באופן אינטימי. במקביל זה מאפשר לי לדמיין אינספור אפשרויות חיים שוויתרתי עליהן או שיש לי אפשרות אמיתית לממש." (עמ' 59).

הרעיונות שמובעים בראיון מרתקים לא משום שהם חדשים, אלא משום שהוא מציג אותם מהכיוון הפילוסופי ומחבר אותם לחיים. בעיקרון, חלק מהדברים שהוא מציג ידועים זה מכבר בפסיכולוגיה. למרות זאת, הראיון מרגש.

לכן, כדאי לנו להמשיך לדמיין, לשחק תפקידים שונים 'בתיאטרון של העצמי' (רצוי חיוביים...) הן כאפשרות להעשרת החוויות שלנו והן כאפשרות להרחיב את מי שאנחנו.

שבת שלום.
 

E סדר

New member
מעניין...

שאת מציינת שזו דרך חיים. מוכנה לשתף?

קראתי את הסיפור שכתבת. כתיבה שנוגעת. הספור צובט את הלב.
נדמה לי, שבסיפור הדמיון היווה חסם למימוש המשאלה שלה במציאות. אני מתכוונת לכך, שאולי אם היא לא היתה שקועה בלדמיין ומתעקשת להשיג את מה שהיא רוצה במציאות, היו להם ילדים. אולי הסיפור שלך מדגים את הצורך לסייג את הדמיון ולדעת לעבור ממנו אל המציאות.
דרך אגב, מצב שבו כל אחד מהם 'קורס' לתוך השני (הדמיון לתוך המציאות ולהיפך) הוא מצב שמוגדר כפתולוגי.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
זה פתולוגי כשהבנאדם לא יודע להבדיל ביניהם
כשהוא בטוח שמה שדמיין מציאותי ולהיפך.
מצב שבו, כמו בסיפור וכמו בטקסט שהבאת, הדמיון הוא חלק מהחיים- לא בולם שומדבר,
להיפך- מאפשר, מרחיב את הקיום,
הוא מצב של חיים מלאים, רבגוניים, עשירים.

כמו למשל בשיר הזה (בגרמנית, אבל יש כתוביות תרגום לאנגלית, גם ליפנית
)
https://www.youtube.com/watch?v=-cwJQlsUf7U

או בשיר הזה
https://www.youtube.com/watch?v=3MmCMPqK9v0
(ואכן הוא מספר שאנשים מנידים בראשם וחושבים שהוא משוגע/ עצלן ושאר "ברכות"
.
רוב האנשים מוגבלים למציאות דו-מימדית, ארצית, במעבר בין ילדות להתבגרות איבדו את הרובד הנוסף, האינסופי
ולכן אנשים שלא איבדו אותו, למשל אמנים, אנשי רוח ואחרים, נראים בעיניהם קצת קוקו
).
 

schlomitsmile

Member
מנהל
עוד שיר

ביקשת שיתוף- אצלי החיים נחווים עם פס-קול: כמעט כל דבר שאני חווה או חושבת, מתחיל לנגן בי שיר/ים.
אז הנה עוד שיר שהדיון הזה מנגן בי
https://www.youtube.com/watch?v=8dgM5L4-ZlA
&nbsp
אנשים שחיים כמו שכותב המאמר שהבאת ממליץ, מכירים את הציפור הזאת.
אנשים אחרים יגידו שהם הוזים, קצת לא שפויים
 

E סדר

New member
ואוו...איזה שיר הבאת....

מעניין לאן האסוציאציות שלך הלכו כשהבאת את השיר הזה ("ציפור שניה" ).
כי להבנתי, 'הציפור' בשיר היא מטאפורה. אפשר להחליף בשיר את המילה 'ציפור' במילה 'אשה'.

בכל מקרה, נתן זך בכלל והשיר הזה בפרט, מרטיט.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
כל אחד יכול להחליף אותה באיזו מלה שמתאים לו

בשבילי
ציפור היא ברייה שחיה בין השמיים לארץ.
הציפור שהוא פגש היא ציפור אחרת, שניה, לא ציפור כנף רגילה.
ברק של אור גנוז.
 

E סדר

New member
לא בטוח...

לא בטוח שהמחשבות שלנו אכן חופשיות, כמו שהשיר בגרמנית טוען (thoughts are free). אני מתכוונת לכך, שגם התוכן של המחשבות שלנו וגם האופן שבו אנו חושבים מעוצבים בסופו של דבר על ידי התרבות שלנו. גם אם נדמה לנו שהמחשבה שלנו 'מנוגדת' לתרבות או שוברת מוסכמה תרבותית, נקודת ההתייחסות שלה היא התרבות. לכן במידה מסויימת התרבות 'מעצבת' או 'מגבילה ' את המחשבה. אני לא ארחיב אבל דוגמא לכך היא יכולת ההתמצאות המרחבית של אנשים מתרבויות שונות. פעם גם דיברו על הבדלים ביכולת להבחין בין גוונים שונים של צבעים בתרבויות שונות.
אני חושבת שגם מדענים הם אנשים שזקוקים להרבה מאוד דמיון. חלק מהתגליות/בעיות מדעיות נפתרו בעזרת ה'דמיון'.
לכן, אני מסכימה מאוד עם הדברים שכתבת בהתחלה בפוטנציאל שיש בדמיון להרחיב את הקיום וביצירת מצב של חיים מלאים, רב גוניים ועשירים. זה אתגר לא קטן לשמור על קיומו של הדמיון גם בבגרות.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
נכון, כנראה שאין דברים מחלטים בחיים

כולנו מושפעים מהסביבה התרבותית, הפיזית, הרוחנית, הרגשית בה אנו חיים,
כי אנו ניזונים ממנה במידה כלשהי.
אבל הכל יחסי- יחסית לקיום הארצי, המחשבות חופשיות.
&nbsp
אתגר?
מניחה שכל אחד חווה את זה אחרת

כמו שכתבתי קודם, עבורי זה פשוט מי שאני.
בלי זה אין אני.
אז מכיוון כלשהו זה בכ"ז אתגר בשבילי-
אתגר להתמודד עם העולם הזה שלא ממש נותן מקום לקיום כזה
&nbsp
https://www.youtube.com/watch?v=cm7XzgZXRjg
 

rubber duck

New member
רכשתי אך טספיקותי לעיין בו - כמאמר הגשש החיוור

תודה על האיתגור המוחי
כשאסיים להתאושש מרכיבת הבוקר
אקרא בעיון


שרון
 

rubber duck

New member
אחרי שקראתי כמה פעמים , מצאתי שלא מצאתי הרבה דברים

מבחינת עידוד למשחקי דימיון וכו , אני לא הדוגמא הטובה לכך
אני טיפוס פרקטי והדימיונות שלי נוגעים למציאות שבה אני חי
כך גם השאיפות שלי ...........

אני לא מאלו שימנעו מהילדים לשחק משחקי דימיון
כמו גם לא מאלו שידחפו משחק זה או אחר באופן כוחני
מה שהם רוצים , חופשי - אלא אם זה נוגד ערכים בסיסיים ( דגש על אלימות )

הדבר שקשור לדימיון או לראיה שונה שאני משדר
הוא להאמין בעצמך
בדיוק כמו שאני מציג יעדים בתחומים האישיים שלי ומשתף בהם את כל המשפחה
אני גם מראה שאפשר להציב יעד להצליח ואפשר להציב יעד ולהכשל ( וזה לא אסון )

שרון
 

E סדר

New member
אין בהכרח סתירה בין פרקטיות לדמיון.

יש אנשים עם נטיה כזו, יש עם נטיה כזו ויש שמשלבים את שניהם. הכל בסדר.
 
למעלה