פרשת השבוע ואתה תצוה - גילוי עצם הנשמה

פרשת תצווה לפי הקבלה

"ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד" (שמות, כ"ז, כ'). אומרת התורה אשר משה רבנו צריך לצוות לבני ישראל שיביאו אליו שמן זית זך כתית למאור, כלומר - שמן זית מיוחד שנכתת לצורך מאור, בכדי להעלות נר תמיד במנורה. ממשיכה התורה ואומרת: "באֹהל מועד מחוץ לפרֹכת אשר על העדֻת יערֹך אותו אהרֹן ובניו את הנר תמיד, מערב עד בוקר לפני ה' חֻקת עולם לדֹרֹתם מאת בני ישראל" (שם, פס' כ"א). מה פירוש הדברים הללו מבחינה פנימית? "ואתה תצוה את בני ישראל" - על מה רומזת המילה "ואתה"? אומר הזוה"ק - אמר רבי יצחק: אור העליון שהוא בחינת קוב"ה, ואור התחתון שהוא הנוקבא, השכינה הקדושה, כלולים יחד במילה "ואתה". "אתה" הוא שם המלכות, שם השכינה הקדושה, וה - ו' הנוספת של ואתה, היא בחינת קוב"ה. כמו שאתה אומר - "ואתה מחיה את כולם". אם כן, הזוה"ק מלמד אותנו שהמילה "ואתה" מתייחסת לייחוד קוב"ה ושכינתה. מדוע השכינה הקדושה נקראת "אתה"? אפשר לחלק את המילה "אתה" לשניים: את-ה. האות ה' - זוהי הה' האחרונה של שם הויה, שהיא השכינה הקדושה, כנסת ישראל, אשר כוללת את כל נשמות ישראל. "את" - מרמז על כל האותיות, מא' עד ת'. האותיות כידוע מרמזות על כלים, וכלים משמעותם רצונות, חסרונות. מה פירוש המושג כלי מבחינה רוחנית? כפי שבגשמיות, כלי הוא בית קיבול, מקום של חסרון שבו אפשר לתת מילוי, כך ברוחניות - הרצונות של האדם, החסרונות שלו, ההשתוקקות שלו, נבחנות לכלי, כי יש כאן בית קיבול שיכול להתגלות בו מילוי. לכן השכינה הקדושה נקראת "אתה", כי היא כוללת את כל נשמות ישראל, ולכל נשמה יש תכונה אחרת, לכל נשמה יש חסרון אחר, אשר חקוק בנשמה הזאת. כך גם בכל אדם באופן פרטי יש כל מיני סוגים של חסרונות. אם כן, "אתה" מרמז על השכינה הקדושה, וה - ו' של "ואתה" מרמז על קוב"ה. ז"א, בעצם כשהקב"ה מצוה למשה רבנו: "ואתה", הכוונה היא - שמבחינה רוחנית נשמת משה רבנו, אשר כוללת הן את האור של בחינת קוב"ה, של המשפיע, של העליון, והן את החסרונות של נשמות ישראל, שהרי משה רבנו היה מנהיגם של ישראל, הוא היה כלול מהחסרונות של כל ישראל, שהנשמה הזאת של משה רבנו תצוה לבני ישראל את ענין הבאת השמן. ז"א, משה רבנו שהיה מנהיג ישראל, צדיק יסוד עולם, היה כלול משני גורמים - מן השמים ומן הארץ, מן העליון ומן התחתון. כפי שאומרים חז"ל על משה רבנו: "שכינה מדברת מתוך גרונו", כלומר – מתוך דביקותו המוחלטת בבורא היה דיבורו נחשב כדיבור הבורא. אם כן, מצד אחד הוא היה כלול מן האור העליון, ומצד שני, הוא היה כלול מכל החסרונות של ישראל. והוא היה מקשר בין השמים והארץ, היה מקשר בין האור העליון לבין החסרונות של התחתונים. זהו פירוש "ואתה". "ואתה תצוה את בני ישראל" - משה רבנו צריך לצוות את בני ישראל. מדוע צריך דווקא לצוות? מדוע לא לבקש? למה דווקא לשון ציווי? כבר אומרים חז"ל: "גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה". מדוע הוא כך? לפי ההבנה בת ימינו, מבינים דווקא להיפך. למשל: אנשים שהם לא שומרי תורה ומצוות אומרים - אנו אנשים ערכיים, ואנו מקיימים כל מיני עניינים שבין אדם לחברו מתוך הכרה, מתוך ערכיות, מתוך אידיאלים. אבל אתם, שומרי התו"מ, מקיימים את זה מפני שאתם כפופים לאיזשהו מסמך מסוים. אין לכם ערכיות, אין לכם אידיאלים, יש לכם איזשהו מסמך מסוים שאתם כפופים אליו. אם כן, זה נראה כדבר נחות. לפי דעתם, יותר יפה ויותר מפותח, כאשר האדם מקיים תורה ומצוות מתוך ערכיות, מתוך הבנתו, מתוך אידיאליזם. אבל לא מתוך זה שהוא כפוף או מצווה. אבל חז"ל לא הבינו כך. חז"ל אומרים: "גדול המצווה ועושה, ממי שאינו מצווה ועושה". סיבת הדבר - כי אם אני מקיים מתוך הבנה שמתקבלת על דעתי, אם כן - בעצם אני עושה את זה כי זה משרת אותי, כי כך אני מבין. למשל, ניקח דוגמא - כיבוד אב ואם. את חשיבות כיבוד אב ואם מבינים גם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות. גם גויים מבינים שאדם צריך לכבד את הוריו שדאגו לו וכו'. אבל כאשר אדם מבין את זה, אם כן, הוא בעצם עושה את זה כי זה נוח לו. הוא בא לשרת את עצמו. היות והוא מבין שכך צריך להיות, וכך המצפון שלו וההרגשה שלו אומרים, לכן הוא עושה את זה. אבל, סוף כל סוף, האדם נשאר במסגרתו שלו עצמו. והרי האדם בא להתקשר עם הבורא ית', ולא להישאר במסגרת הארצית התחתונה של עצמו. לכן, אפילו דברים פשוטים כגון כיבוד אב ואם, אנו צריכים לקיים מתוך ציווי הבורא. כי אנו צריכים להתקשר אל הבורא, להתכופף לבורא, ולא לקיים דברים בגלל שהם הגיוניים, בגלל שהם ערכיים, אלא בגלל שזהו רצון האלוקים. כשאדם מקיים דברים מפני שזהו רצון האלוקים, לא רצונו, אזי הוא בעצם זוכה להתקשר עם הבורא ית', עם המלך העליון. וכי יש דבר יותר גדול מזה?! לכן כתוב: "ואתה תצוה את בני ישראל" - תבוא בלשון ציווי, כי גדול מי שמצווה ועושה יותר ממי שאינו מצווה ועושה. "בעל הטורים" מביא שהמושג ציווי - "צו את בני ישראל", הוא כפי הפירוש הידוע שרש"י אומר: "ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס" (ויקרא ו', ב'). כלומר, הלשון של ציווי זה לשון של זירוז העם. כי כל עניין ציווי מזרז את העם להקפיד לפעול כפי הציווי. אם כן, צריך באמת להבין - מדוע צריך לזרז כאן את העם? כפי שהזכרנו, רש"י אומר, שדבר שיש בו חסרון כיס הוא צריך זירוז. בגשמיות, מה פירוש חסרון כיס? הפירוש הוא: היות וקורבן התמיד שכתוב בו - "צו את בני ישראל", וכן ענין הדלקת המנורה, היו נוהגים בכל יום, על כן זה עלה הרבה כסף להביא כל יום קורבנות, להביא כל יום שמן. לכן צריך זירוז, כי יש פה חסרון כיס. אך רבנו "בעל הסולם" זצוק"ל הסביר זאת אחרת. רבנו "בעל הסולם" זצוק"ל שמע מרבו, האדמו"ר מפוריסוב, פירוש אחר - מה פירוש כיס? כיס זה כלי בגשמיות, כיס זה ארנק שבו שמים כסף. אם כן, למעשה ארנק, כיס - הוא כלי. לכן כשאומרים חסרון כיס, אין הכוונה לחסרון של מילוי, אלא הכוונה לחסרון של כלי, חסרון של חסרון. כאשר מדברים על עניינים רוחניים, זה אומר שחסר לנו חסרון לדבר. כי יש כלל - יותר משהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק. הקב"ה רוצה ומשתוקק להשפיע כל טוב מאורו ית' לנבראים, אך מה חסר לנבראים? לנבראים חסר חסרון, חסר כלי. לנבראים יש חסרון לכבוד, כסף וכו'. דברים גשמיים חסרים לנו. אבל אור ה' לא חסר לנו. האם אין אנו יכולים לישון בלילה בגלל שהקב"ה לא מגלה לנו את כבוד מלכותו? האם זה חסר לנו? לא! אנו יכולים לישון טוב מאד בלילה גם בלי זה. לעומת זאת, אם משהו פגע בכבודנו, אם מישהו תובע מאיתנו כסף, בגלל דבר כזה יש סיכוי שלא נישן בלילה. אם כן, מה חסר לנו? לא חסר לנו האור, אלא חסר לנו קודם כל חסרון לאור. חסר לנו הכלי, ההשתוקקות, הגעגועים לדבר זה. זה נקרא חסרון כיס. ממילא, במקום שאין בו חסרון, אזי צריך ציווי. כי ציווי הוא עניין של זירוז. וביותר צריך זירוז במקום שיש חסרון כיס, כלומר, במקום שיש חסרון של חסרון. במקרה כזה צריך זירוז גדול. כי לכאורה, אם אין לאדם חסרון, אם אין לאדם רצון, אזי אי אפשר להתחיל לדבר איתו בכלל. כפי שאנו רואים בגשמיות, למשל - תלמיד שאין לו רצון ללכת לבית הספר, אזי צריך קודם כל לבנות אצלו חסרון ללכת לבית הספר. זה ה - א' ב'. צריך לבנות אצלו חסרון. איך בונים חסרון? על ידי זה שמסבירים לו את גודל החשיבות של הלימודים בבית הספר. כך מתחיל להיבנות אצלו חסרון. לאחר שיש לו חסרון - אפשר להתקדם לשלב הבא. אבל אם אין לו רצון בכלל, אם לא חסר לו, אם הוא מרגיש שאפשר להסתדר ולחיות גם בלי זה, אם כן, אין לנו מה לדבר איתו בכלל על בית הספר. לכן אמרו חז"ל - בכל מקום שנאמר צו, הוא זירוז, והוא במקום שיש בו חסרון כיס. "ואתה תצוה את בני ישראל" - כל ענין של ציווי מיועד דווקא לבני ישראל, מדוע? כי ישראל הוא בחינת ישר-אל. המושג ישראל מגדיר את הרובד העליון שבאדם. כלומר, אדם שרוצה לעשות את כל מעשיו בבחינת ישר-אל, דהיינו - בכדי לשרת את הבורא, ולא בכדי לשרת את עצמו, זה נקרא ישראל. אדם שיש בו השתוקקות לה', שיש בו אהבת ה' ושכל פסיעה ופסיעה שהוא פוסע כאן היא בכדי לגרום נחת רוח לה', הוא בגדר ישראל. אומר רבנו "בעל הסולם", שבנים ובנות מרמזים על ההבנות, על המושכלות של האדם. בני ישראל, הכוונה - המושכלות הישראליות שיש לאדם. אם כן, ברור למי משה רבנו איש האלוקים יכול לצוות, כאשר כל המונח ציווי הוא מבחינת "גדול המצווה ועושה...". ציווי למעשה מקשר בין המְצַוֶה למְצֻוֶה. אין ציווי בלי מְצַוֶה. וכל המושג ציווי בא בעצם להביא את המודעות של המְצֻוֶה לכך שיש מְצַוֶה. אם כן, זה שייך רק בבני ישראל, זה שייך אך ורק לאנשים שיש להם מושכלות ישראליות. "ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור" - צריך להסבי
 
המשך תצווה

ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור" - צריך להסביר באופן כללי, מהו שמן זית? בגשמיות אנו רואים שהשמן הוא חומר בערה. ז"א, כשרוצים להדליק את הנר במנורה, ישנם שם ג' דברים - האש, השמן והפתילה. האש נאחזת בפתילה. הפתילה נמצאת בתוך השמן ויונקת את השמן. השמן למעשה הוא חומר הבערה, ובו האש נאחזת. אבל האש איננה יכולה להיאחז בשמן עצמו, אלא צריך שיהיה דבר המקשר בין השמן לבין האש, וזוהי הפתילה. מה פירוש הדברים כאשר מדברים מבחינה פנימית, באדם? האש - זהו אור ה', אור ה' הוא שמאיר באדם. השמן - הוא היגיעה של האדם. אדם צריך להתייגע, אדם צריך לעבוד. מהי מהות היגיעה והעבודה? היא צריכה להיות מרוכזת בנקודה אחת - אדם צריך לצאת מן האהבה העצמית שלו ולבוא לאהבת הזולת ולאהבת ה'. זוהי מהות היגיעה והעבודה. וכל התו"מ ניתנו לנו בכדי לעזור לנו בדבר זה. הווי אומר, אם כן, שאפשר להגדיר את השמן כיגיעה של האדם בתורה והמצוות אשר מחנכים את האדם לאהבת הזולת ולאהבת ה'. וכאשר האדם נשלם ביגיעתו ובעבודתו, אזי מאיר שם האור. האור נתפס בשמן. השמן, אם כן, הוא הכלי. והאש היא האור, היא המילוי, היא אור ה' אשר מתגלה בתוך היגיעה של האדם. ובתוך היגיעה הזאת של האדם יש להבחין שני צדדים - שלילי וחיובי. מצד אחד יש באדם זוהמה רבה, זוהמה של הרצון לקבל שלו, של האגו שלו. והזוהמה הזאת מתגלה בצורות שונות באדם. אבל מתי היא מתגלה באדם? רק כאשר האדם רוצה לקנות את אהבת הזולת ואהבת ה', רק כאשר האדם מתחיל להתייגע בזה על פי התורה והמצוות. במצב זה, פורץ היצר הרע שבאדם החוצה. ההתנגדות של הגוף, הזוהמה של הגוף, צפה למעלה. והזוהמה הזאת מתגלה בצורות שונות. זהו ענין הכרת הרע. במצב זה האדם מגלה שהוא בעצם אגואיסט גדול, שאכפת לו רק מעצמו, או שהוא בעל תאוה גדול, כל ענינו לספק את עצמו בתאוות וביצרים הבהמיים, ממש כמו בהמה בשדה. מתי האדם מגלה את כל זה? רק בזמן שהוא מתחיל ללכת בכיוון ההפוך, בכיוון הקדושה. בזמן שהוא הולך בכיוון הקדושה, אזי הטומאה פורצת החוצה. והאדם גם רואה שבזמן שהוא רוצה לשעבד את עצמו להשי"ת, פתאום מתחילות להיות לו קושיות על הקב"ה, על השגחתו ועל מציאותו. כל הזוהמה הזאת היא הפתילה. פתילה היא דבר גס, דבר קשה, שהוא אשר למעשה שואב את השמן ועל ידו אפשר להדליק את האש. משמעות הדברים - כשאומרים פתילה בהיגוי של יידיש, זה נשמע כך - פתילה (פסילה), מלשון פסול. כלומר, במצב זה צפים למעלה כל הדברים הפסולים באדם. ובעצם, כאן מתגלה הצד החיובי. כי כאשר צפים הדברים הפסולים באדם, כאשר הזוהמה שלו צפה למעלה, אזי יש בו את הצורך ואת החסרון לישועת ה'. וישועת ה' מופיעה בהתגלות האור העליון, אור האלוקות באדם. נמצא אם כן, שצריך כאן שלשה דברים - היגיעה של האדם בדרך התו"מ נקראת שמן. וככל שהאדם מתייגע יותר, כך צפה הזוהמה שלו למעלה, כל הדברים הפסולים שבו. מצב זה מחייב את האדם לעוד יותר יגיעה ועוד יותר חיבור לתורה. כלומר, להוסיף יותר שמן. והזוהמה הזאת היא הפתילה הפסילה. הפתילה הזאת יוצרת בו יותר ויותר צורך לעזרת ה' - "ויזעקו ותעל שוועתם אל האלוקים מן העבודה". את הזעקה הזאת נותנת הפתילה. ובמצב זה הקב"ה מתגלה באדם, מאיר בו, ובעצם הופעת אור גילוי אלוקותו, הוא נותן לו כח להתגבר על הזוהמה שבו, על אהבת עצמו, על היצרים, על התאוות, על הקושיות, על הספקות. אם כן, זהו פירוש הציווי "ויקחו אליך שמן זית זך". הסברתי בכללות מה המשמעות של השמן - עבודת האדם מתוך דביקותו בתורה נקראת שמן. אם כן, משה רבנו צריך לאסוף את השמן הזה מבני ישראל, בכדי שיהיה אפשר להדליק את אור ה' בנפש האיש הישראלי. הפתילה כבר נמצאת בתוכנו, היא רק צריכה לצוף למעלה, להתגלות. יעזור ה' ונזכה לשמן, ולאחר מכן נזכה להדליק את האור בקרבנו מדי יום ביומו - נר תמיד (תצוה תשס"ג שיחה כללית).
 
פרשת השבוע ואתה תצוה - גילוי עצם הנשמה

בס"ד שבוע טוב, חברים! ואתה תצוה - שיחה א' הנה אנו בפתחו של שבוע חדש הבא עלינו לטובה. קראנו השבת את פרשת "תצווה" וקראנו לאחריה את עניין "מחיית עמלק". וכעת מתחילים אנו פרשה חדשה פרשת "כי תצא". וכידוע, שכל הפרשות הן סדר רציף מיוחד המורה על התפתחות הנשמה על לכדי השלמתה. ואם נתבונן בפרשת "תצוה" נראה שכל עניין של פרשה זו הוא לגלות באדם את בחינת העצמות של נשמתו ולא גילויים רוחניים שהם חיצוניות ולבושים כלפי עצם הנשמה אשר מרומז בסוד המילה "ואתה" אשר מרמז על הזיווג למטה בזו"ן אשר דווקא מי שיותר למטה יכול להעיר ולהמשיך יתר ממידת מי שהוא למעלה וזך יותר ולהגיע גבוה יותר, ע"כ השם "אתה" הוא מורה על עצמות הנשמה שדרך ההמשכה היינו מידת הרצון להמשיך אורות נעלים למטה, לכן כתוב "ואתה" עם ו החיבור והוא מרמז על צורת ההמשכה של התחתונים וחיבורם למקורם העליון. ויש לציין, שגילוי העצמות דהנשמה מסביר מדוע שמו של משה רבינו אינו מוזכר בפרשה זו, והיא היחידה אשר בה לא מצויין שמו של משה רבינו ע"ה. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// שאלה - מדוע לא מוזכר שמו של משה רבינו ע"ה בפרשה זו לאור האמור בכאן והן לפי הידוע מפירוש רש"י ומפי סופרים? שבוע טוב ומבורך!
 

Mr Adam

New member
הסבר

שים לב שכתוב "אתה תצוה ,שהבורא פונה לאדם בתור אתה מתייחס הוא למדרגה הגבוהה ביותר של אדם מישראל שהוא כמובן משה רבינו..אם זאת בפרשה זאת פונה הבורא אל המהות הפנמית של משה ולא תכונתיו החיצוניות הגדולות .ואין כאן עניין לגרוע ממשה אלה דווקא בשל רצונו של משה להסתיר עצמו,ולראת את עצמו כאחד האדם מגלה לנו הבורא את עצם מהותו הגדולה של משה מבחינה פנמית . שוב כאשר אומרת התורה "אתה" ,מעיד על גדלות משה שזכה לבחינת "פנים אל פנים" ולא להפך . .
 
פרשת זכור

נקדים שאדם מישראל צריך לגשת לחגי ומועדי ישראל, בגישה – שאין מדובר ח"ו במאורעות הסטוריים שאנו מציינים, כדוגמת אדם שנזכר במאורע שהיה לו בעבר הרחוק, דתורתינו הקדושה נצחית היא, ומיועדת לכל דור ולכל אדם באשר הוא, והיא הדרכה אלוקית המורה את הדרך אשר בה נלך ונבוא למטרת הבריאה, שהיא הדביקות בהמלך השי"ת. ולכן צריך האדם לחפש תמיד בכל ענין בתורה, וכן בכל חג ומועד, מהו הקשר אליו ולחייו, ואיך המועד מהוה הדרכה וציון דרך להגיע לתכלית הנרצית. כתיב "זכור את אשר עשה לך עמלק" (דברים כ"ה י"ז). והיה ה" ברכת שלום" זי"ע רגיל לומר, ששמע שישנם אנשים אשר חוקרים – האם קיים עוד עם שהוא מצאצאי עמלק, שאז אפשר יהיה לקיים בו באופן מעשּׂי את מצוות מחיית עמלק. אבל כאשר מדברים אנו מצד פנימיות התורה, עמלק אינו אלא קליפה הנמצאת בתוך כל אחד ואחד מאיתנו, והוא היצר הרע שרוצה לנתק את האדם מלבוא לדביקות ה', דבכדי להגיע לקשר וחיבור עם מלכו של עולם, צריכים אנו להשתוות עמו, וכפי שאמרו חז"ל (עי' סוטה יד.) על הפסוק "ולדבקה בו" – 'הרוצה לידבק בשכינה: מה הקב"ה מבקר חולים אף אתה וכו', מה הוא רחום ואוהב את בריותיו אף אתה רחום וכו'. וכפי שאצל הבורא אהבתו היא טהורה ומוחלטת, כן צריך האדם לאהוב את זולתו, ולצאת מהאהבה העצמית שלו, שהיא נקראת נקודת העמלק שנמצאת בכל אדם. כי האדם מצד טבעו דואג רק לתועלת עצמו, עד שאינו מכיר כלל שחסר לו ענין אהבת הזולת, ואין הוא מתבונן מה רצון הבורא ממנו, דזהו הפך טבעו להיות מוכן וקשוב לענין אהבת הזולת. אבל ההולך בעבודת ה' בדרך האמת, מבין שרק כפי שחכמינו הורונו נוכל להדבק בו. וז"ש 'זכור את אשר עשה לך עמלק', והזכירה היא – בחשבו מה גודל ההפסד בזה שמרוחק כ"כ מדביקות במלך מלכי המלכים, וזהו פועל ידי העמלק שבתוכינו, אשר נותן לנו דמיון כאילו ע"י שנחיה למען עצמינו בלבד נשיג אושר והנאה בחיים. וכפל עצמו באמרו (דברים כ"ה י"ט): "לא תשכח", להשמיענו שגם כאשר אנו מקיימים תורה ומצוות, ואפילו מדקדקים בקלה כבחמורה, מכל מקום אסור לשכוח את זאת הנקודה, כי היא חלק מאישיותינו ומתלווה עמנו בכל עשיית התורה והמצוות, בכדי שנקיימם עבור תועלת עצמינו, לשכר וכבוד, היפך מתועלת ה' ולאהבת המלך הבורא יתברך. ומחיית העמלק היא על ידי שמכיר בפסולת שיש בו, ואז רוצה הוא למאוס בו, ולמחות שמו מקרבו, ושתהיה עבודתו מושתת על אהבת ה' אמיתית.
 

Mr Adam

New member
מסיבה זאת אנו עוסקים בפנמיות התורה

שהיא בחינת סוד. שתי קצבות הפוכות יש באדם וקו אמצעי עליו למצוא בשביל לגבש הכל לכלי מתוקן אחד .
 
השתוקקות לרזי וטעמי תורה

בס"ד

יישר כוח. נכון. ועוד כך כתוב בספר המיוחד "משה עבדי"
של הרב משה ברוך למברגר זצ"ל, תלמידו ומשמשו הקרוב
של מרן אדיר במרום האדמו"ר בעל הסולם זי"ע, וזאת לשונו:
"צריכים להשתוקק לרזי תורה וטעמי תורה, ולהתפלל על זה וכו'
ועל ידי שזוכים לרזי תורה וטעמי תורה זוכים לדבקות השם יתברך,
כי "קודשא בריך הוא אורייתא וישראל חד הוא". אבל אם משתוקק רק לדבקות השם יתברך
בלי השתוקקות לרזי תורה וטעמי תורה וכו' ואף אם יגדיל השתוקקות לא יועיל כלום. על
כן צריכים שתהיה עיקר ההשתוקקות והתפילות לרזי תורה וטעמי תורה, ולהגדיל את הרצון לזה". עכלשה"ק.
 
אני - אתה - הוא: ג' מצבי דבקות בעליון

בס"ד

הבחנה דקה ויפה מאוד שהינך מציג כאן לפנינו.

הנה מובא בקונטרס פורים-קטן, תשנ"ב, בדברי הרבי מחב"ד, מאמר "ואתה תצוה" בזאת הלשון:
"ועל-פי זה יובן מה שכתוב בהמאמר, דע"י שישראל מוסיפים (ע"י עבודתם) במדריגת משה, ע"י זה
יהיה נר תמיד, דלכאורה, זה שהנר דהנשמה (נר השם נשמת אדם) הוא תמיד (בשוה, בלי שינוי), הוא
ע"י גילוי עצם הנשמה שנמשך ע"י משה (ואתה תצוה), דבעצם הנשמה אין שייך שינוי ובהמאמר אומר
שהענין דנר תמיד הוא ע"י שישראל מוסיפים בדרגת משה ויקחו אליך. ויש לומר, שבהגילוי דעצם הנשמה
בדרך מלמעלה למטה ע"י ואתה תצוה, יש חילוק בין ערב ובוקר
וכו' שגם אלה שבזמן הגזירה (ערב) עמדו
במסירות נפש וכו' שגם כחות הגלויים שלהם יהיו מתאימים לעצם הנשמה וכו' כמו שהיא מושרשת בהעצמות, ולכן
נאמר שמן כתית למאור בהמשך לויקחו אליך וכו'". עכלה"ק.

שבוע טוב ומבורך!
 
למעלה