פרשת השבוע "ויחי"

פרשת השבוע "ויחי"

ב"ה שלום חברים, השבת הזאת אנו מסיימים בשעה טובה את ספר בראשית, לכן השבת הזאת נקראת "שבת חזק". הנה נוהגים לקרוא בקול את סיום הפרשה "חזק חזק ונתחזק". פרשת "ויחי" משלימה את הספר בראשית הנקרא גם "ספר האבות" וגם ידוע בכינוי "ספר הישר" שהאבות הקדושים נקראים "ישרים". והנה יוסף נכלל הן בכלל האבות ככתוב בתחילת פרשת "וישב": "אלה | תולדות יעקב יוסף בן-שבע-עשרה שנה" ובפרשת "ויחי": "ויחי יעקב בארץ שבע עשרה", והן בכלל הבנים ככתוב "תולדות יעקב" וכן כתוב "וישראל אהב את-יוסף מכל-בניו". יוסף הוא בחינה ממוצעת בין האבות לבנים ככתוב בפרשת "ויחי" ויאמר יוסף אל-אביו בני הם" וכן כתוב "ישִמך אלהים כאפרים וכמנשה וישם את-אפרים לפני מנשה" ופרש"י: "ויאמר איש לִבְנו ישימך אלהים כאפרים וכמנשה" - וזה סוד "איש לִבְנו ישימך אלהים" הנאמר על יוסף שהוא הממוצע המחבר במעבר בין האבות לבנים בסוד "איש לִבְנו". והנה על כך כתוב "וירא ישראל את-בני יוסף ויאמר מי-אלה" ועל-דרך הקבלה יש להבין, כי "ישראל" זה מצב המצביע גדלות וראיה מיוחדת בבירור נינוצי השפעה ברצונות דקבלה שבאדם לכן כתוב "וירא" היינו שראיה מצביעה על בירורים של רצונות קבלה גדולים הרוצים לקבל אורות נעלים של חכמה, ועל-כן, והבירור הזה הוא בסוד "ויאמר מי-אלה" שזה עניין נפילת האח"פ לחצי מדרגה כאשר "מי" הוא סוד "בינה" ו"אלה" נקראים "זו"ן", דהיינו,"מי" הוא בינה הוא "רצון להשפיע" וזו"ן הם "אלה" דהיינו, "רצונות הקבלה" ועל בחינת הצדיק שבאדם לברר ניצוצות דהשפעה גדולים וכמו שרבי נתן כותב בליקוטי הלכות "ללמד זכות על הכל", דהיינו לברר את בחינת היחס באהבת חברים, אהבת ישראל ואהבת השם דרך ספירת היסוד דז"א שהוא נקרא "יוסף הצדיק" כי יסוד הוא היחס, הכוונה לכל מעשה ומעשה וכמו שממשיך רבי נתן וכותב: "עד שהשיב לו יוסף: בני הם, אשר נתן לי אלקים בזה. שהראה לו שגם בזה בעצמו נמצא זכות, שיגע ומצא נקודות טובות גם בהרשעים שיצאו מהם" עכלה"ק. כלומר, אותם רצונות לקבל, בחינת מלכויות בסוד ירבעם שיצא מאפרים ויהוא ממנשה, מלכי ממלכת ישראל, נתבררו ע"י יסוד דז"א הוא יוסף שבאדם, והבן היטב. ולאחר שנתבררו אותם הניצוצות דלהשפיע מתוך כלי קבלה גדולים בבחינות של נה"י שנפלו לסוד "מצרים" נעשה שלמות בעולמות ונתגלה הרצף של השפעת האור על העולמות בסוד הכתוב: "ויאמר יוסף אל-אביו בני הם אשר נתן-לי אלקים בזה ויאמר קחם-נא אלי ואברכם" ( פרשת ויחי מח, ט). והוא שנעשית מדרגה שלמה בסוד "אלקים" בסוד "מי ברא אלה" אותיות "אלקים". ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// שאלה בפרשת השבוע: מדוע פרשת "ויחי" מתחילה כ"פרשה סתומה"? ניתן להעיזר לגבי מהי פרשה סתומה בלינק הבא: http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=12645 שבת שלום ומבורך!
 

Mr Adam

New member
תשובה והסבר

"ויחי יעקב". אומר רש"י: למה פרשה זו סתומה? – לפי שכיוון שנפטר יעקב אבינו נסתתמו עיניהם וליבם של ישראל מצרת השיעבוד . ןמבחינה פנמית יותר אפשר להבין שברגע שמת הצדיק שבתוכינו נסתמות עיננו מלראות את האמת..ובן אדם יכול ליפול שוב לשיעבוד הכליפות והיצרים שלו עד אשר יקנה לעצמו שוב בחניה דלהשפיע מחדש ויגלה שוב את הצדיק רק במדרגה גבוהה יותר מהקודמת והבן .
 
למעלה