כמו שאתם יודעים מתקיים

levinerez

New member
אליפות העולם - היום - 200 משתתפים

הטיפ החם שלי: 192 Julio Alberto Perez Cuapio (Mexico) זוכרים אותו? מטפס מעולה לקח חולצה ירוקה בג'ירו לפני שלוש שנים? לא ראו אותו הרבה זמן מאז..... מחפש חוזה טוב לשנה הבאה........... נראה איך הוא יתפקד ארז
 
../images/Emo103.gif כמו שאתם יודעים מתקיים

היום בורונה איזה מרוץ קטן. אז תעזבו את השטויות ויאללה הימורים (הרוכבים נמצאים בערך בק"מ ה-100). ההימור שלי להיום: פאקו מנשבו אלוף ספרד, יוסיף לעצמו חולצה חדשה היום.
 

Mont Ventoux

New member
על המירוץ

קודם כל, הספרדים היו מרשימים ביותר, גם חכמים וגם חזקים. מנוזאל ועד ואלוורדה היה תענוג לראות אותם עובדים. למרות שבנבחרתם לא חסרו כוכבים, לדעתי הם שחקנים קבוצתיים טובים יותר, בוודאי כאשר משווים אותם לאיטלקים. מזל שפאוליני הציל את הכבוד של בלריני מקפיצה מיידית לתוך האדיג'ה. אז נבואתו של בטיני התגשמה ופריירה לקח בגדול, אבל איפה הכפיים לצאבל? אין גבול לקונסיסטנטיות (גם אם היא מערבת אירוניה מרירה על מקום שני), אבל, איזה אלוף. אגב, מעניין לראות שרובם של 15 הרוכבים שהגיעו בזמן זהה למנצח, הם יוצאי הוואלטה האחרונה (בין אם סיימו אותה ובין אם רכבו את רובה). לדעתי, הסלקטורים צריכים ללמוד מזה.
 
גם אני, גם אני

גם אותי הרשימה מאוד היום הנבחרת הספרדית ששלטה באופן מוחלט במרוץ ולא השמיטה שום מהלך. כל ההתקפות הרציניות כוסו במהירות. אפשר היה לראות את הבריחה של באסו ובוחרד שנראתה מסוכנת בשלב הראשון, אבל כשבאסו רצה שבוחרד יעבוד הוא סימן לו שחבל על המאמץ כי הספרדים כבר עשרים מטר אחריהם. אני עוד לא החלטתי אם זה שהגיעו ל-15 הראשונים רוכבים כמו פרירה, צאבל, אוגריידי, פאוליני, דיוויס והונדו שנחשבים כספרינטרים, זה תוצאה של היותם רוכבים כל כך איכותיים, או שזה תוצאה שהמרוץ היה איטי, או שזה תוצאה מכך שחלק גדול מהרוכבים לא נמצאים בכושר. בכל אופן, אותי זה די מדהים שכמעט חצי מהראשונים בקבוצה הלא גדולה שהגיע ראשונה נחשבים כספרינטרים. הנבחרת האיטלקית המשיכה את האכזבה האיטלקית בכל האליפות (נדמה לי שהם לא לקחו שום זהב?). זה שפאוליני לקח מדליה זה רק מדגיש את חוסר יכולתם של כל הכוכבים הגדולים. עם כל המרוצים החד יומיים הגדולים שיש בחודש האחרון באיטליה היה אפשר לצפות מהם לקצת יותר.
 
בשש השנים האחרונות זה לא

כל כך מפתיע שספרדי (בעיקר פריירה) זוכה באליפות העולם. אבל השנה זה פשוט מדהים, הספרדים שולטים בחד יומי (למרות ששני איטלקים מובילים את סבב הגביע העולמי). פריירה ניצח את מילאן-סאן רמו, פרדיגוארו את סאן סבסטיאן, "החץ" (פלצ'ה) את ציריך ועכשיו פריירה מנצח את אליפות העולם. זו עונה ממש לא צפויה מבחינת הרוכבים הספרדיים, בתחילת העונה גם פריירה וגם אסטרלואה התלוננו שהם (הרוכבים החד יומיים) מופלים לרעה בספרד, שבספרד נותנים כבוד רק לרוכבים של מרוצי קטעים. אבל בסופו של דבר השנה, מי שהביא לספרד את עיקר הכבוד, אלו הרוכבים של החד יומי. ולסיום אני חייב הערה אישית: כאשר ראיתי את בטיני סובל היום ופורש, חשבתי רק על שני רוכבים שלא זכו לקבל הזמנה מבאלריני. נראה לי שהיה ראוי שמיקלה בארטולי או דוידה רבלין היו מקבלים את הכבוד לייצג את איטליה, יותר גרועים מבטיני היום הם לא יכלו להיות. אני רק מקווה (למען האמת אני לא) בשביל באלריני שבארטולי לא ינצח בג'ירו דה לומברדי.
 
זה כמו בכדורגל

תמיד האוהדים מקללים את המאמן למה הוא לא הרכיב את משה למשחק בזמן שכולם יודעים שהחלוץ שמשחק לא שווה כלום ולא מכניס גול גם ממטר. תמיד זה שחסר הוא הכי טוב. לפי המאמצים שבטיני והאיטלקים עשו כדי לחזור למרוץ לא נראה לי שהם ידעו שהוא פצוע. ואם הם לא ידעו - באיזה תלונה אפשר לבוא אליהם? מילא רבלין, אבל ברטולי לא עשה השנה שום דבר. לא בונים נבחרת על כבוד ועל הישגים היסטוריים אלא על רוכב שהנבחרת תעמוד מאחריו.
 
וקצת סטטיסטיקה

המהירות היום במרוץ היתה 38.2 קמ"ש. הגברים עד גיל 23 עשו את המסלול שלהם (הקצר יותר) ב-38.8 קמ"ש והנוער ב-38.7 קמ"ש. הנשים ב-35.5 קמ"ש והנערות ב-33.6 קמ"ש. זה היה נראה לי קצת מוזר שהגברים רוכבים יותר לאט מעד 23 ומהנוער, בזמן שבנשים למרות הבדלי המרחק נשמרת הבכורה במהירות לנשים. לכן, הלכתי לבדוק מה קרה באליפויות העולם הקודמות וראה איזה פלא, התופעה הזו חוזרת על עצמה ברוב הפעמים. מ-1998 רק בזולדר (2002) ובוורונה (2000, דרך אגב, אז היתה המהירות של פרירה 41.1 קמ"ש) היו הגברים יותר מהירים מעד 23. האם אפשר ללמוד מכך משהו? אני לא בטוח מה הסיבה לכך. הניחוש שלי הוא שהקבוצות הגדולות במרוץ הגברים מביאות למרוץ הרבה יותר טקטי ומנטרלות יחסית בקלות את הבריחות שנוצרות וזה מביא מראש לפחות נסיונות בריחה. בזמן שבמרוצי הנוער ובמרוצי עד 23 הקבוצות הן קטנות וקשה להן יותר לשלוט בבריחות, מה שמביא למרוץ הרבה יותר אגרסיבי ומהנה לצופים. בקיצור, לדעתי היה טוב לו היו מקצרים קצת את המסלול ומורידים את מספר הרוכבים לקבוצה.
 

Mont Ventoux

New member
למה לקצר?

חלק ניכר מן הקושי זה המרחק. נראה לי שהעניין המרכזי הוא גודל הרכבי הנבחרות המובילות. לדעתי, זה לא שזה מאפשר מירוץ יותר טקטי, אלא הטקטיקה היא פשוט אחרת: רכיבה יותר 'הגנתית', אם תרצה. באולימפיאדה היו הרכבים קטנים, ולדעתי גם הנשים וגם הגברים נתנו לנו מירוץ מעניין יותר שם (האם זה בגלל שהמדליות גדולות יותר?). בסה"כ רוב המירוץ אתמול היה משעמם (חוץ מהופעות של פליאריני וכו') ולקח הרבה זמן עד שהעניינים התחילו. לדעתי דווקא באליפות עולם אין סיבה שהמדינות המובילות יקבלו כזה יתרון מספרי, שלא לומר שאולי קשה יותר לגבש 12 רוכבים. במירוץ גביע, על אותו מרחק, ישנם רק 8 רוכבים. הרכב קטן מחייב טקטיקה אחרת, מכיוון שקשה יותר 'לשמור', נכנסים ליותר בריחות,נוצרים יותר בריחות חזקות... ויותר דינמיות. דוגמא לכך אפשר לראות ברכיבה של הקולומביאנים אתמול. כולה הרכב של 5 רוכבים, אבל הם עשו יותר 'רעש' מהרבה הרכבים שהיו פי שניים מגודלם. בטיני והאיטלקים - הטיעון הזה של לא " ידעו שהוא פצוע" לא נראה לי. אבל לדעתי הם גמגמו שם יותר מידי זמן לפני שקיבלו החלטה לרדת ממנו (עניין לא פשוט כשמדובר באלוף אולימפי איטלקי באליפות על אדמת איטליה) ובזבזו הרבה כוחות על להחזיר/להשאיר אותו בפלוטון, למרות שהיו להם מובילים אלטרנטיבים. האמת, שלזמן מה היה נראה שהפלוטון עושה לו ג'סטה, קצת כמו שעשו לואלוורדה בוואלטה. אולי. הספרינטרים - הלו, הלו, לא כולם פטאקי. לא כולם פותחים מנוע רק בק"מ האחרונים כשמדובר באיזה מישור לא טקטי מידי עם רכבת מפולסת היטב בחזית. כיצד זה מטיל אתה ספק באיכותם? כבר שכחת את צ'ורט דה קאטי? פריירה הראשון שיוצא לרדוף אחר חימנז בתלילות של איזה 18% ? או'גריידי נכנס רק איזה חצי דקה אחרי חימנז (הרוכב המטפס)? המיקומים של צאבל בקטעי ההרים? בנוסף לכל הם גם יודעים לעשות ספרינט.
 
הספרינטרים של היום...

זה לא מה שהיה פעם. אין ספק שיש תהליך מתמשך, של הפיכתם לרוכבים חד-יומיים שיכולים לטפס והרבה. ראינו באחד מהשלבים בוואלטה את האופן שבו הם יכולים להצטרף לקבוצה שבורחת גם במסלול הררי (סלחו לי שלא זוכר איפה, עקבתי כזכור בחצי עין). אופס, נראה לי שזה מה שדובר עליו למעלה. לגבי הקבוצות והמרחק, הרי שניתן לראות את ההבדל בין אתונה 2004 לוורונה 2004: פחות רוכבים, מרחק קצר יותר=יותר תחרותיות ומהירות גבוהה יותר (זה מהזיכרון, תקנו אותי אם אני טועה). בטיני? לפי הספריי שהוא התיז על רגלו, נראה שמדובר במשהו מקומי ולא בעיה מתמשכת. היה יפה, כל הסימפטיה לצאבל, אבל אני כמו רבים בוודאי אמרתי לעצמי כבר בהתגבשות הקבוצה שהוא עומד להיות שני. בכל זאת ספורטאי גדול בעיני.
 
תשובות

למה לקצר? כי המרחק לא נותן כלום. הוא רק גורם לכך שאת ה-100 ק"מ הראשונים ירכבו לאט. את ה-100 ק"מ השניים ירכבו קצת יותר מהר ורק ב-60 ק"מ האחרונים מתחילים לרכוב בקצב אמיתי. התופעה הזו חוזרת על עצמה בכל אליפויות העולם. לא רק אתמול היה מרוץ משעמם יחסית אלא בכל אליפויות העולם האחרונות. הבעייה היא מבחינתי שאם במסלול "הררי" כמו בורונה אין אקשן, אז באיזה מסלול כן יהיה? כשמדובר על מירוצים קלאסיים אז אין כל כך ברירות כי בדרך כלל המסלול הוא די קבוע, אבל אם מדובר על מרוץ שמתקיים בכל שנה במקום אחר, אז למה חייבים 260 ק"מ? כדי שזה לא יהיה פחות ממרוצי הגביע העולמי? לזה יש את היוקרה שלו ולאחרים יש את היוקרה שלהם. עובדה שבוואלטה קיצרו את הקטעים וזה לא פגע בשום דבר, להיפך. לגבי בטיני והאיטלקים - מה שמתברר עכשיו זה שבטיני נפצע מדלת מכונית הליווי בזמן שהחליפו לו גלגל. אולי עכשיו יגידו שבלריני היה צריך ללכת לפני המרוץ לקוראת בקפה כדי שהיא תספר לו על התקלה הצפויה. האיטלקים יכולים להאשים רק את עצמם. בטיני יצא מהתמונה בשלב יחסית מוקדם של המרוץ והיה להם מספיק זמן לעשות הרבה דברים עד הסיום. היום יש קשר ואפשר לתת לרוכבים הוראות וזה לא איזה מצב שכל הרוכבים פתאום חסרי ישע ולא יודעים בשביל מי לעבוד. אם 3-4 סיבובים לפני הסוף האיטלקים היו שולחים רוכב רציני כמו פריגו + עוד פועל + עוד כמה חברים זרים מפאסה בורטולו + מי שבא ברוך הבא, אז כל המרוץ היה מתפתח אחרת. יכול להיות שבסיום התוצאה היתה נשארת זהה, אבל לפחות הם היו מנסים. כשמסתכלים על המרוץ - הפעולה היזומה הרצינית היחידה של האיטלקים היתה הבריחה של באסו. לגבי הספרינטרים - דבר ראשון, הקטע בוואלטה עם הספרינטרים הוא לא דוגמא טובה כי חוץ מחימנז לא היו בבריחה רוכבים מהשורה הראשונה או מטפסים טובים, אז זה שפרירה, צאבל ואוגריידי הגיעו אחרי חימנז לא אומר שהם כאלו מטפסים מעולים. היחידי שאני מוכן לאכול בשבילו את הכובע (כי אמרתי שהמרוץ לא מתאים לספרינטרים) הוא פרירה. אחרי שרסמוסן תקף ונתפס בעלייה האחרונה אתמול, מייד יצא בוחרד בהתקפה נוספת. הראשון שנצמד אליו לגלגל היה פרירה. הצליחו להצמד אליהם רק עוד 3-4 רוכבים ורק בשלב מאוחר יותר הצליחו היתר להצטרף. על-זה שספרינטר מצליח להדבק לגלגל של בוחרד כשהוא תוקף בעלייה מגיע לו כל הכבוד (לא שהוא צריך את הכבוד ממני אחרי שהוא קיבל אותו מכל העולם).
 
אודי לא כל כך הבנת את הכוונה שלי

לגבי בטיני, בארטולי ורבלין. אין לי ספק שבטיני חייב להיות בנבחרת האיטלקית (אלא אם כן הוא בעצמו מוותר על הזכות), בטיני הוא רוכב החד יומי הטוב בעולם. הקשר בין בטיני לאי הכללה של רבלין ובארטולי. הוא שלפחות ע"פ העבר, בטיני לא מתלהב מהזמנתם של בארטולי ורבלין, וכשהוא לא מתלהב ממשהו, בדר"כ באלריני מקשיב לו. לדעתי היה מקום לנבחרת בה יהיו בו זמנית בטיני,קונאגו, באסו ובארטולי או רבלין. ובמידה ואחד מהם היה מגיע אולי לאיטלקים היה קל יותר לוותר על בטיני ולא להתאמץ להשאיר אותו במרוץ. לגבי לא מזמינים רוכב לאליפות העולם כדי לעשות לו כבוד. דעה אישית שלי, לרוכב ברמה של בארטולי, מגיע שיעשו לו כבוד ויתנו לו בעונה הלפני אחרונה שלו להתחרות באליפות העולם (בעיקר כשהיא מתרחשת באיטליה).
 

Mont Ventoux

New member
על פחות מחנות כובעים

לא אתפשר. סתם. אבל מסתבר שאחרי דיבורים של שנים, לפי cycling4all ה-uci כבר הצהיר, שהחל משנה הבאה מס' הרוכבים של הרכבי הקבוצות המובילות יהיה 9 במקום 12. שיפור. שנה הבאה במדריד יש שוב מסלול שטוח. מי יוביל את האיטלקים? צ'יפו כבר אמר לפני איזה שבוע שהוא רוצה לנצח שם שוב את האליפות. ייתנו לו? או שסוף סוף נראה את פטאקי אלוף? אם פטאקי רוצה ללכת לשם אז כדאי לו להתחיל להראות שהוא בלתי מנוצח גם במרחקים ארוכים. יום ראשון הנסיון הבא: פרי-טור (שאגב, יהיה מעניין לראות מה יעשו רעיו בטיני ורבלין ביריבותם שם, ואיך יקלפו את כבודם מן הכביש). העניין עם המרחק הוא, שהרבה מרוכבי הפלוטון לא מחזיקים מרחק רכיבה כזה. מן הסתם זה גם דורש אימונים תואמים. להלן רוכבי הקלאסיקות. לקצר את המרחק לנניח 180-200 ק"מ זה כבר whole new ball game. בפועל, אם רוצים מרוץ דינמי מיריית הפתיחה (ללא הפסקה), אז כנראה שאו שצריך לקצר אותו לאיזה 50 ק"מ (ראה מקצי וולודרום וכו'), או שצריך לפוצץ אותו בספרדים. מכל מקום צמצום חברי הקבוצה הוא צעד בכיוון, אם כי ניתן היה לצמצם גם יותר.
 
לגבי רוכבי קלאסיקות ואליפות העולם..

הרי שהרוכב האחרון שלדעתי (וכרגיל, תקנו אותי...) מתאים להגדרה היה מר קמנצינד ב-1998. אסטרלואה לא בדיוק מתאים להגדרה הזאת.
 

Mont Ventoux

New member
לא הבנתי את ההגדרה שלך

אם אתה שואל מתי בפעם האחרונה זכה רוכב באליפות העולם ובקלאסיקה באותה שנה, אז צ'יפו לקח את מילאנו-סאן-רמו, גנט-וופלגם ואת האליפות ב-2002. ממ.. הגדרה צרה משהו, לא? למיטב הבנתי רוכב קלאסיקות, הוא כזה המתרכז בתוצאות טובות בקלאסיקות. זה לא חייב להיות כל הקלאסיקות, וזה גם לא חייב למנוע ממנו מלהגיע לתוצאות גם בטורים.
 
אני השתמשתי בהגדרה שלך...

אז אם זה לא ברור ננסה (ביחד) להגדיר שוב. אולי על דרך השלילה: רוכב קלאסיקות אינו ספרינטר, למרות שיש קלאסיקות, ומילאנו-סן רמו היא הדוגמה הטובה לכך, שספרינטרים יכולים לנצח בהן (למרות שמהזיכרון הייתי אומר שבעבר הלא-רחוק ספרינטרים "אמיתיים" לא היו שורדים את העליה האחרונה באותו מרוץ, וזה השינוי שדיברתי עליו לגבי הספרינטרים). רוכב קלאסיקות אינו מטפס מצטיין, למרות שגם כאן יש יוצאים מן הכלל, שהרי מטפסים כן זכו במרוצים קלאסיים (והבריחה של ויראנק בפארי-טור אינה דוגמה לכלום, כמובן). ברור שהוא מתרכז בקלאסיקות, אבל הוא גם צריך להביא תוצאות. עוד רעיונות להגדרה?
 
בקשר לבטיני

ביומן שלו בסייקלינגניוז הוא מאשר את ההתרשמות של מון ונטו לגבי זה שהפלוטון חיכה לו. הוא גם כותב שהוא בספק אם הוא ירכוב במרוץ פריז-טור שיתקיים ביום א' הקרוב.
 
המרוץ מגיע עוד מעט למחצית המרחק

בינתיים יש בריחה של 2 רוכבים כשהפלוטון מתנהל בנוחיות כ-7 דקות אחרי הבורחים. שון קלי נתן ביורוספורט הימור מפתיע קצת של מנסבו הספרדי. אבל האמת היא שבשנים האחרונות כמעט תמיד המנצח היה הפתעה. נראה לי שהקצב הנוכחי נותן אפשרות ליותר רוכבים להגיע לסיבובים האחרונים יחד עם הפלוטון. הייתי מצפה דווקא מהנבחרת האיטלקית שאין לה ספרינטר אמיתי מצד אחד, אבל יש לה שפע של רוכבים מעולים, להכניס יותר פלפל למרוץ כבר בשלב מוקדם. לא שמעתי את ההסבר של שון קלי לבחירה במנסבו, אבל אני חושב שיש לרוכבי הגרנד-טורים מה למכור במרוץ היום. ספירה מהזכרון של פודיומיסטים מביאה לי את: באסו, מנצבו, ואלוורדה, וינו, קונגו, פופוביץ, רומסאס ובטח שכחתי כמה. אבל בסופו של דבר, למרות שהוא מסומן מכף רגל עד ראש, אני מהמר על בטיני.
 
מה מפתיע? ../images/Emo3.gif

שים לב שרשור אחד מתח, גם אני הימרתי על פאקו (ולא שמעתי את קלי, בדיוק התעוררתי ופתחתי טלוויזיה). ובשביל הסדר אני יחבר בינהם עכשיו.
 
רוכב נוסף ששווה לשים עליו עין

הוא לואיס פרז מקופידיס. פרז אמנם לא ניצח באף קטע בוואלטה, אבל כמעט בכל קטעי ההרים הוא היה מקדימה והוא סיים בטופ 10. פרז מטפס מצוין וחשוב לא פחות יש לו יכולות טכניות כדי לבצע בריחה בגלישה מהפסגה. הוא יכול להיות מסוכן היום, בעיקר בגלל שהוא לא מסומן ע"י האיטלקים.
 
למעלה