פינה שבועית- בעלי-חיים. נושא: פילים

Uדית

New member
../images/Emo108.gif פינה שבועית- בעלי-חיים. נושא: פילים

מיתולוגיה: באחד מהייצוגים הפופולריים ביותר שלה, לקשמי, אלת העושר ההודית יושבת על פרח לוטוס כאשר שני פילים רוחצים אותה בזרמי מים (סמל לגשם שיורד מהעננים), ומידיה נשפכים זרמי מטבעות אל האדמה(ראו איור). פיליים (שם מדעי: Elephantidae) היא משפחה של בעלי חיים המהווים את היצורים החיים הגדולים ביותר על פני היבשה כיום. שני סוגים מהמשפחה חיים בימינו:
הסוג פיל אפריקני
הסוג פיל שבו המין פיל אסייתי כיום, ישנם שלושה מינים של פילים: פיל סאוונה אפריקני ופיל יער אפריקני המשתייכים לסוג פיל אפריקני, ופיל אסייתי שהוא מין יחיד בסוג "פיל". בעבר קיים היה גם סוג נוסף, שהיה נפוץ באפריקה, והיה קטן יותר מהפיל האסייתי. פילים אלו שימשו בצבאו של חניבעל בתור פילי מלחמה. הפילים משתייכים לסדרת בעלי חדק, שאליה השתייכו גם המסטודון והממותה. הממותות נעלמו מן העולם לפני כעשרת אלפים שנה (גם בישראל נמצאו שרידי שלדים שלהן). אחד המינים, הממותה המלכותית, הוא ככל הנראה היונק הגדול ביותר שנע אי פעם על פני היבשה. תזונה הפילים הם צמחוניים. אוכלים הן עשבים גבוהים והן ענפים ועלים של עצים. פיל אפריקאי זקוק לכ-140 ק"ג של צמחיה ליום על מנת לשרוד. ילודה הריון הפילות הוא הארוך בין חיות היבשה - 20-22 חודשים ומניב לרוב 'תינוק' יחיד במשקל של עד 120 ק"ג. פעוטות אלה צורכים כ- 12 ליטר חלב ביום ורק בגיל 5-6 הם נגמלים. האם מטפלת ברך הנולד, אולם את השמרטפות היא חולקת עם שאר פילות העדר שנאספות סביבה עם היוולדו ומברכות את הנולד בתרועות בעוד האם מסייעת לו לקום על רגליו. בשנותיו הראשונות שבהן הוא רוכש את הידע ה'תרבותי' וההישרדותי שלו תלוי הפילון באמו לחלוטין. התבגרות תקופה זו נמשכת מהגמילה ועד גיל 17 בערך ובה מתהווה מבנה העדר. בגיל 13 מתחילים הזכרים להיפרד מעדר האמהות וחוברים למה שמכונה 'עדרי רווקים'. בהמשך יצטרפו לנקבות רק לשם רבייה. הנקבות נשארות בעדר בו נולדו עד למותן. בגיל ההתבגרות הן מתחילות לפתח חושים אימהיים ולהתעניין בוולדות שזה עתה נולדו. מבנה הגוף:
אוזניים: לאוזני הפיל הרחבות יש תפקיד חשוב בשמירה על טמפרטורה יציבה של גופו, באופן פעולה הדומה לזה של מקרן חום. אוזני הפיל מורכבות משכבה דקה של עור המתוח על גבי סחוס ועל גבי רשת ענפה של כלי דם. בימים חמים, פילים מנפנפים תדירות באוזניהם וכך יוצרים משב רוח קל. הרוח, יחד עם השטח הגדול של אוזן הפיל, גורמת לכך שנפח גדול של אוויר פוגש את אוזן הפיל ומקרר את כלי הדם שמסיעים את החום החוצה מגוף הפיל. הדם החם הנכנס לאוזן יכול להצטנן בכ-5.5 מעלות צלזיוס באופן זה. ניתן להסביר באופן חלקי את ההבדל בין גודל האוזן של הפיל האפריקאי לזו של הפיל האסיאתי (אוזני הפיל האפריקני גדולות פי 3 משל הפיל האסייתי), על פי המיקום הגאוגרפי שלהם. מוצאם של הפילים האפריקניים הוא אזור קו המשווה, מקום חם יותר, ולכן יש להם אוזניים גדולות יותר. הפילים האסייתים חיים במיקום צפוני יותר, חם מעט פחות, לפיכך יש להם אוזניים קטנות יותר.
חדק הפיל: המאפיין הבולט ביותר של הפיל הוא החדק כמובן, שכולל שני נחיריים לכל אורכו ומשמש לא רק כאף אלא גם לצורך גירוד, זריקת חפצים, ליטוף, חישת הסביבה, שנורקל בשעת שחייה וכמובן לשתייה. הפיל ממלא את הנחיריים במים ומעבירם לפיו. החדק הוא שריר גמיש ביותר שמתפקד כגף חמישי. לפיל האפריקני יש 'שתי אצבעות' בקצה החדק לתפישת חפצים ואילו לפיל האסייתי רק 'אצבע' אחת.
חטי השנהב:למרבה הצער חטי הפיל, השנהבים, הובילו כמעט להכחדתו בגלל ציידים רודפי בצע. אל הן השיניים החותכות היחידות של הפיל שבעזרתן הוא חופר, מקלף את קליפת העץ, ואף משתמש כבנשק. לשני מיני הפיל האפריקני שנהבים ארוכים ואילו בפיל האסייתי שנהבי הנקבה קצרים משנהבי הזכר. חותכות הבוגרות מתחילות להופיע בגיל 2-3 לאחר ששיני החלב נושרות, אולם לרבים מהפילים האסייתים אין שנהבים כלל וזה משפיע על מבנה הגולגולת שלהם. נתראה בפינה בשבוע הבא
 

Uדית

New member
משקל הפילים

הפיל האפריקני יכול להגיע ל10 טון, בעוד האסיאתי ל5.
 

Uדית

New member
לא יודעת. לא טעמתי/tapuzforum/images/emo13.gif

מענין באמת האם נעשים שימושים שונים בחלב של יונקים לסוגיהם.
 
למעלה