greywolf

New member
מחברה קולקטיביסטית לחברה אינדיבי

דואלית? סרבנות מצפון היא דוגמה לדרך בה שיח זכויות האדם הוא חלק מהשתנות הדמוקרטיה המערבית. בדמוקרטיות המערביות עלה בעשורים האחרונים שיח דמוקרטי חדש המדגיש את זכויותיו הבסיסיות של האדם שאל למדינה לפגוע בהן. הזכויות הבסיסיות של ריבונות עליהן התבססה המערכת הבינלאומית מאז שלום וסטפאליה- הזכות לפתוח במלחמה והסמכות לפסוק על חיים ומוות של אזרחיה הולכות ומוצאת מידי המדינה. זאת במקביל להכפפתה של מדינה לגורמים בינלאומיים, כחלק ממגמת הגבלוליזציה. על רקע זה כשהחברה מוגדרת לא על סמך מטרה קולקטיבית כלשהי אלא על בסיס האנשים כיחידות הבסיסיות, אדם בוחן עצמו ביחס להגדרה הרחבה ביותר שהיא גם הבסיסית ביותר- האנושות/ הזולת. בחברה הליברלית המערבית יכול אדם צעיר שגדל בתרבות הליברלית להחליט שהוא מסרב לסרב למלא שליחות קולקטיבית, כדוגמת שירות בצבא בטענה שהדבר עומד בניגוד לערכיו שהם ערכי החברה. אולם חברה כזו המדגישה את הפרטים מצמיחה גם את מקבילו המשלים של סרבן המצפון, מומחה האלימות שהוא החייל המודרני. בחברה המבוססת על הפרטים והתמחות בה הצבא כבר איננו מבוסס על התגייסות קולקטיבית ותחת זאת הצבא נהפך לטכנולוגי המדגיש התמחות צומח טיפוס חייל של אדם שמקום עבודתו הוא ההשתמשות באלימות. אדם זה יוצא גם הוא מנקודת ההנחה שהאדם הוא היחידה הבסיסית, אולם בחברה התחרותית הצבא עבורו היא לא בחירה מצפונית אלא בחירה כלכלית. בעוד שהאפשרות לבחור לוותר על אפיקי הקידום שמציעה המדינה היא אופציה כאשר ישנו חופש כלכלי המקנה חופש לפעול בחברה, כך העדרו מפנה לאפיקי הקידום שמציעה המדינה. שכבת ההנהגה של הצבא תהיה בחברה כזו דומה יותר לחברה הרחבה יותר, מאחר ותבוא מאותו רקע של בחירה חופשית, ועשויה להיות דומה לסרבני המצפון בכך שתראה בשירותה בחירה מצפונית. אולם עבור מומחה האלימות בשטח תהיה זו התנהגות שאיננה הולמת את הגבריות. אולם במדינת ישראל שיח זכויות האדם מאפיין חלק מהחברה הדמוקרטית. חלק הרואה את האוריינטציה שלו כמערבית. עבור חלק זה לסרב לפקודה הנראית לו כלא נכונה הוא מימוש זכותו הדמוקרטית. אולם ישנה אפשרות שהחברה הרחבה יותר בה מממשים מבחינתם סרבני המצפון את זכותם, רואה את הדמוקרטיה בצורה אחרת. בישראל, מקובל לומר התקיים אתוס קולקטיביסטי במסגרתו ראו הפרטים את עצמם כמחוייבים לטובה הכללית של המדינה מעל לכל ערך אחר. הטיעון המקובל הוא שבעשורים האחרונים החברה הישראלית נהפכת לחברה אינדיבידואליסטית בה צרכי הפרט הם מעל לכל. אולם, טענתי היא, שהקולקטיביסטיות שינתה את פניה אולם נשארה. ישראלים רבים פונים באופנים שונים לעבר יהודי קולקטיביסטי מיתי כעוגן זהותי. בין אם פריחת התנועה הרפורמית, או התגברות פולחן קברי הצדיקים או החזרה בתשובה ההתחברות להמשכיות היהדות נהפכה לעוגן זהות. הזהות הנעדרת היא בנייה של תרבות עכשווית המגלמת את ערכי ההווה שניתן להתאגד מסביבם. אם האוריינטציה של סרבני המצפון היא מערבית במובן של התמקדות בהווה שהוא הכנה לעתיד, הרי שהחברה בה הם פועלים מרוכזת באוריינטציה להמשכיות עם העבר. כאשר ההווה הוא רק חלק משרשרת שצריכה להימשך לעתיד, והיחיד הוא חלק מגוף המחויב למתי העבר ולילדי העתיד, סרבנות לערכים היא חטא/
 

iceviper

New member
מספר הערות

1.מצטער,מעולם לא ראיתי את עצמי כ"מומחה לאלימות",למרות שבהחלט הייתי חייל מודרני.עם זאת אין לי ספק שברגע שאעמוד מול הוראה לבצע מעשה העומד בסתירה חריפה לערכים שאני מאמין בהם-אסרב. 2.האם אתה טוען (ואולי תומך בדעה) שהחברה מבקשת לעודד את השירות הצבאי ככלי לביסוס כלכלי,ויתרה מזאת:תקבל בהבנה ילד להורים עשירים שלא ימצא לנכון להתגייס? 3.אני חושב שדוקא מגמת החזרה לדת מצביעה על מגמת האינדיבידואליות בישראל 2003.הרי בסופו של דבר החזרה בתשובה הנוכחית בהרבה מקרים מלווה בתפילות,צומות,לימודי גמרא ושיעורים.כל הדברים האלה נעשים כדי לקבל שכר בעולם הבא וכו'.אני לא רוצה להכליל,אבל יש לי תחושה שזו הכוונה העיקרית של צורת החיים הדתית כפי שהיא כיום:כמה שיותר להחמיר,להקצין,כדי שאראה לעצמי ולעולם עד כמה אני מתקרב לשלמות דתית. בנושאים שבין אדם לחברו ישנה שתיקה רועמת.אם בכלל שומעים משהו,זו הקצנה ביחס לתרבויות אחרות,כולל החילוניות.
 

orlyt

New member
משהו קטן על ההערה השלישית

למרות שעל פניו המטרה המוצהרת של החזרה בתשובה על פניה השונים היא שכר בעולם הבא, הרי שהתגמול בעולם הזה גבוה מאוד בתחושה של ההשתייכות לקהילה והתמיכה המתקבלת ממנה, במיוחד בקהילות מלוכדות מאוד (בעיקר הקהילות האורתודוכסיות למיטב הבנתי את הזרמים השונים ואופיים) המשך יותר מאוחר.. חייבת לרוץ..
 
למעלה