../images/Emo41.gif מדיה | עיתונים: נופלים בין המילים
בעידן הנוכחי, יש לנו הרבה עיתונים. מגזינים, מקומונים וכמובן- עיתונים יומיים מכסים כל חלקה טובה. שלושת העיתונים הגדולים – "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו-"הארץ" היו ונשארו עמוד הטווח של העיתונות הישראלית, אך גם בין השלישייה הזאת התחרות גוברת וניסיון משיכת תשומת הלב של אלה שעוד קוראים עיתונים- גדלה. וזה באמת הזמן (לחובבי העיתונים מביננו), לעשות סקירה קצרה ולראות מה קורה בשלושת הטייקונים הגדולים בעיתונות בארץ, ולעמוד על העניין שהם מביאים לקורא, בעולם של 2008. ובכן – מעלעול קל בתכני סוף השבוע בשלושת הגדולים עולה תמונה מאוד מדאיגה בכל הנושא של עיניין לקורא ושל התחרות העיתונאית בכלל. נדמה כי המגמה שהתחילה כבר לפני כ-10 שנים – אז התחיל העיתון "ידיעות אחרונות" לצבור תאוצה על פני מתחרו העיקרי – "מעריב" – ממשיכה במלוא עוצמתה גם ביום הזה, ואני לא יודע אם אי אפשר לקבוע שידיעות פשוט משאיר את מעריב מאחור- כמעט בכל אספקט. בעוד ב"ידיעות אחרונות" מנסים לחדש (עד כמה שאפשר היום) בתחום, להביא ראיונות וכתבות מעניינות, אנשי מקצוע טובים שיכתבו דברים מעניינים, ושומרים על צבע המוספים שלהם (במיוחד בסופ"ש), נראה כי "מעריב" כאמור, הולך ודועך לו לאיטו. בסופ"ש הנוכחי, הדבר בא לידי ביטוי בצורה ברורה: קחו את שני העיתונים, ידיעות ומעריב, ותראו כמה זמן יקח לכם להניח את שניהם בפינה. או במילים אחרות: "מעריב" מדפדף מהר יותר מרבע אחד בכדורסל. נראה שמשהו רע עובר שם במערכת "מעריב". "סופשבוע" לדוגמה, מגזין הדגל של העיתון מזה שנים רבות, מצביע על שיממון רב בתקופה האחרונה. פשוט אין מה לקרוא בו. קוראים נאמנים (שאני מכיר) מדווחים אפילו על זילות יתרה של מוסף הספרות של העיתון, שבעבר היה המוביל בשוק העיתונות. נראה כי רק המוסף "פרומו" עוד שומר על ראש מעל המים (וגם- בקושי רב). אם ניקח לדוגמה את עיתון "הארץ" נראה כי הוא בהחלט מביא גוון שונה בשלישיה הזאת, ועל זה יצביעו גם נתוני הקריאה של העיתון שנמצאים בעליה מתמדת בשנים האחרונות (ועלו גם בשנה האחרונה). ובכלל- הוא מביא עניין עם כתבות והרחבות שבעיתונים המקבילים לא מקבלים תשומת לב יתרה (ובכלל- "הארץ" הוא העיתון העמוס ביותר מבחינת תכנים מכל מבין שלושת העיתונים). "הארץ" גם חתם על תפוצה יד ביד עם העיתון הכלכלי המצליח "דה-מרקר", מה שמוסיף לו צבע ייחודי ("ידיעות" נכנסו בשבוע האחרון עם "כלכליסט" שינסה לתת תחרות ל"דה-מרקר" ו-"גלובס" הותיקים). הארץ מציג כאמור, נישה מעט שונה מהשניים האחרים וזה בהחלט משחק לטובתו, שכן- שינויים כאלו או אחרים מתקבלים ביותר סלחנות (עיצוב העיתון אגב, מקביל לעיצוב העיתונים הגדולים בעולם, בשונה מ"ידיעות" ו"מעריב"). "ידיעות אחרונות" הוא העיתון היחיד שמצליח להציג צמיחה משמעותית בשוק, ונראה כי רוב האוכלוסייה מבין קוראי העיתונים- קוראים אותו. הוא אומנם פחות מחוכם מ"הארץ", אבל מצליח לעניין את הקהל בצורת הגשת העיתון והתכנים המפורסמים בו. הגיליון האחרון של "7 לילות" (המקביל של "פרומו") מעיד על כך יותר מכל- יש מה לקרוא בתרבות וזה דיי מעניין. כמו שזה נראה עכשיו- מעריב חייב להתעשת ומהר לפני שהפער שיווצר בינו לבין ידיעות רק ילך ויגדל, וזה אומר- מכת מוות לעיתון הזה, שכידוע, יוצא כבר שנים רבות.