המנעות מאפקט המישור
ישנם בוני דגמים מנוסים שמאמינים שהדרך היחידה להקים מערכת דגמי רכבות היא על בסיס שלד מקרשי עץ - שלד כזה הוא קל וחזק, ומכיוון שהוא יוצר רק את המסגרת, ממילא יצירת הנוף תיעשה בכל גובה שהיוצר רוצה, ומסגרת העץ יכולה להיות מעוצבת כך שתתמוך בכל צורת נוף דרושה. הבעיה עם השיטה הזאת היא שצריך בשבילה מיומנות נגרית מסוימת (לא מאוד גבוהה, אבל מיומנות) וצריך בשבילה גם חומרים מתאימים - קרשים וברגים באיכות גבוהה - וכלים כמו מסור חשמלי (Jig-Saw) ומקדחה טובה. לכן רבים מאיתנו פונים לפתרון הפשוט והזמין של דלת או שולחן ישנים, או 'סתם' קרש גדול שמצאנו/קיבלנו. קודם כל צריך לזכור שגם משטחים כאלו דורשים תמיכה חזקה אם לא רוצים שיתכופפו ויקבלו 'בטן' אחרי זמן קצר, ולכן ממילא נידרש לבצע מעט עבודת נגרות (או מסגרות, לבעלי מיומנות בריתוך). אז יוצרים עמקי נחלים מתחת למסילה שמונחת על דלת ישנה? הפתרון הכי יעיל הוא כנראה לא להניח את המסילה על הדלת, אלא להגביה אותה במידת מה (למשל 10 ס"מ), יותר גבוה מהסוללה שממילא היא מונחת עליה בדרך כלל במציאות. בשביל להגביה כך את המסילה צריך ליצור משטח משנה לאורך התוואי שלה, לדוגמה באמצעות לוחות בלזה (שלא דורשת ניסור של ממש אלא מספיק סכין חיתוך חזק) ולתמוך אותו במרווחים על-ידי חתיכות עת או כל דבר אחר שימלא אחר הדרישות - קשיח ובר חיבור לבלזה ולמשטח הבסיס. אחרי שיצרנו מסילה מוגבהת, נוכל ליצור את הנוף כרצוננו, עם עיסת נייר או כל שיטה אחרת שהוזכרה - הנוף בדרך כלל לא נושא עומסים, ואפילו אם יתקמט או יתעוות, זה לא אמור להשפיע על המסילה אותה הנחנו על משטח מחוזק. לגבי ענייני השיפוע - השיפוע מאוד משפיע על המסילה, אבל רק היכן שיש מסילה - הרי יש קטעים נרחבים של הנוף ללא מסילה, שם נוכל ליצור שיפועים ככל העולה על רוחנו, כמו במציאות. חשוב מאוד להקפיד על הגיאומטריה האנכית והאופקית של המסילה - ללא שיפועים חדים, חיבורים טובים בין המסילות וכיו"ב - אבל חשוב לא פחות להקפיד שהגיאומטריה לא תשתנה לאורך הזמן בגלל שקיעת הלוח או המשטחים עליהן מונחת המסילה, ויש לחזקם בהתאם, דבר שלא קשור בכלל לשאר הנוף, כאמור.