ציףציף1000
New member
../images/Emo124.gif החשדות 8.12.04 ../images/Emo124.gif א'
פרשת תביעת התשלום של הילדים אשר שרו ב-ABITW2 תפסה כותרות בעתונות הבריטית. אפילו העיתונות הרצינית, הקדישה מאמרים נרחבים לסיפור: ה"אינדיפנדנט" ראיין שניים מהילדים, הנזכרים בהקלטות, תחת הכותרת : "הצד האפל של החומה" ואת ג'ראלד סקארף, המאייר של היצירה, הנזכר גם הוא באותם ימים. להלן תרגום קטעים מהראיון עם הילדים, שהיום הם מבוגרים, כמובן: יום אחד, בסתו 1979, הופיע טכנאי הקלטות מסכן בשם ניק גריפית'ס בבית הספר המקיף איזלינגטון גרין, וביקש לדבר עם המורה למוסיקה. הוא אמר שהוא עושה את המיקסינג לאלבום מסויים באולפן סמוך, וחייב להקליט ילדים שרים עבור האלבום, עד מועד נתון. המורה למוסיקה בבית הספר, אלן רנשו, אסף כתריסר ילדים שידעו לשיר, ושאל אותם: האם הם מעוניינים להיות מוקלטים לאלבום של אחת הלהקות הבריטיות הגדולות ביותר באותה תקופה - פינק פלויד? "חשבתי: פינק מי? מעולם לא שמעתי עליהם", אומר פיטר תורפ, שהיה אז בן 13. "אבל מכיוון שאהבתי לשיר, הצבעתי בכל זאת". הילדים נלקחו לאולפן הסמוך, Britannia Row [שהיה אז בבעלות הפלויד - צ.], וניתנו להם דפים עם מילות השיר, שהגיעו באמצעות שליח באותם רגעים מחברי הלהקה, שהיו באותה עת בקליפורניה. לדברי תורפ, זו היתה הפעם הראשונה שהוא או רנשו ראו את המילים שהם נדרשו לשיר: we don't need no education.... [תורפ נזכר שהמורה לא אהב את הרעיון, אבל הילדים חשבו שזה פנטסטי]. בשבת הזו ימלאו 25 שנים ליציאת האלבום.. שמאז יציאתו מכר מעל ל-30 מיליון עותקים בכל רחבי העולם, מה שהופך אותו לאלבום השלישי הנמכר ביותר בהסטוריה. בהתאם לטעם שלכם (ואולי גם גילכם), זהו או אחד מאלבומי הקונצפט הגדולים ביותר שהופקו מעולם - והעוסק בתימות של ניכור, פחד ועריצות - או אוסף שטויות יומרניות. אבל המילים הדכאוניות של רוג'ר ווטרס, נגינת הגיטרה הנוסקת של הלהקה, האיורים המצמררים של ג'ראלד סקארף, והשירה של ילדי בית הספר איזלינגטון, תורמים כולם להפיכת היצירה לאיקונית. שירתם של הילדים ב-ABITW2, היא אחד הקטעים המוכרים ביותר ביצירה. "התראיינתי בתוכנית הבוקר של ריצ'רד וג'ודי לפני כחודש [בטלוויזיה - צ.] מודה מתופף הפלויד, ניק מייסון, "והם הקרינו קטע שבו הם יוצאים לרחוב ושואלים אנשים עד כמה הם זוכרים מהשיר. למרבית ההפתעה, רוב האנשים זוכרים את כולו, גם אנשים מקבוצות גיל שלא היו אז חשופות לאלבום. הילדים [ששרו] אולי לא הביאו להצלחת האלבום, אבל הם היו מרכיב חשוב בשיר." בספרו החדש מספר מייסון כיצד, בעוד הלהקה עסוקה בקליפורניה, ניק גריפית'ס עבד על האלבום באולפני BRITANNIA ROW, כשהוא מוסיף אפקטים שונים. בשיחת טלפון לילית אחת, הלהקה בקשה ממנו להקליט שניים או שלושה ילדים שישירו את המילים "בקול מסכן". גריפית'ס הציע לעשות משהו גדול יותר. "שאלתי אם זה יהיה בסדר אם אקליט מקהלה". [גריפית'ס נזכר איך הוא עבד אל תוך הלילה, והיה חייב לסיים את ההקלטה עד הבוקר, ולשלוח אותה ללהקה בקליפורניה]. "לכן הלכתי לבית הספר הסמוך... הילדים היו בסדר גמור, ונראה שהם נהנו מתהליך ההקלטה... ניצחתי עליהם, ובשלב מסויים קפצתי למעלה ולמטה, כאשר הם שרו את hey, teacher, leave them kids alone וגם הם קפצו. גריפית'ס הכפיל את הקולות, כך שהם נשמעו כמו מקהלה גדולה. סיבילה אגאסי היתה גם היא בת 13, אך לעומת פיטר תורפ היא ידעה מיהם הפלויד. "אהבתי את DSOTM, ולכן התרגשתי שהולכים להקליט אותנו. אבל כשהגענו לאולפנים חשבתי "מה, זה הכל?" כי זה נראה כמו בית חרושת או משהו כזה. אבל כשנכנסנו זה היה פשוט "וואו" - שטיחים כיסו את הקירות, היו ספוטים על התקרה... באותם ימים, לא ראו דברים כאלו בדרך כלל, זה נראה כמו מקום של עשירים."... אגאסי נזכרת איך הילדים הוקלטו כשהם עומדים בחצי-מעגל סביב מיקרופון, עם כל הדחיפות והנפילות שהתלוו לכך. "היינו די פרועים", היא נזכרת בחיוך. אגאסי זוכרת את גריפית'ס מורה להם לצעוק תוך כדי שירה. היא נזכרת איך הילדים חייכו כולם תוך כדי השירה, כי הם ידעו שהם שרים מילים "חצופות". [שני הילדים נזכרים שהם לא הבינו את החשיבות או המשמעות הרחבה של מה שהם שרו. בשבילם זה היה צ'ופר - הם יצאו מבית הספר, ושולחו לבתיהם שעה מוקדם יותר, לאחר ההקלטה]. האכזבה הגיעה עם הצלחתו של השיר. [לקליפ צולמו ילדים מביה"ס למשחק, לא הילדים ששרו. גריפית'ס נזכר שהם החליטו לצלם ילדים שנראים "מתאימים" לתפקיד]. "לא קיבלנו כל הכרה, היינו אנונימיים לחלוטין", אומר תורפ, שהוא כיום בן 38 ועובד עבור עמותה למען הומלסים. "כל אחד מאיתנו קיבל עותק חינם של האלבום - ללא חתימה של הלהקה - וככרטיס להופעה של הפלויד בארל'ס קורט. בהופעה, כולנו ישבנו בשורה הראשונה, אבל לא הוזמנו לאחורי הקלעים. ועם הילדים האחרים שצולמו לקליפ... זה היה פשוט הונאה." לאגאסי, שהיא היום עורכת דין, גם כן יש רק זכרונות טובים מהפרשה, מלבד עניין הקליפ. "התאכזבנו מכך שלא הופענו בקליפ כי חשבנו שבחרו אותנו לשיר כי היינו הזמרים הטובים ביותר, מה שלא בהכרח היה נכון אבל העדפנו לחשוב כך. כשראינו את הילדים האחרים בטלוויזיה, כעסנו. הרגשנו שזה פשוט לא פייר." לגריפית'ס ולמנהלת בית הספר היו, בינתיים, בעיות אחרות. העיתונות, שהריחה סקנדל - להקת רוק מנצלת ילדים תמימים - התמקמה מחוץ לאולפנים. [גריפית'ס טוען שלא היה ניצול. הילדים היו בבית הספר הסמוך, והוא חשב שזה יהיה חוויה טובה עבורם. החלטתו להקליט אותם היתה, לדבריו, ספונטנית, ולא היו לו כוונות רעות. הוא גם לא חשב על ההשלכות המשפטיות של המעשה]. "חברת התקליטים אמרה לי להמנע מהעתונות בכל מחיר." גריפית'ס נאלץ להכנס לאולפן ולצאת ממנו, דרך חלון אחורי. מנהלת בית הספר - שלא ידעה מראש על ההקלטה - ספגה את כל הביקורת. [היא נזכרת במאמרי עיתונות שאמרו שיש לפטרה בגלל מילות השיר. היא אף הופיעה בתכנית טלוויזיה, עם שלושה מהילדים, והגנה על השיר]. "פינק פלויד היו להקה נהדרת, ואנחנו צריכים להיות גאים בהם. אבל המעורבות של בית הספר בהקלטה היתה עבורנו חרב-פיפיות." המנהלת נזכרת בבעיות שזה יצר, עם הועד המנהל של בית הספר והמורים, אבל לדבריה עבור הילדים זו היתה חוויה חיובית. לדבריה, בית הספר קיבל המחאה ע"ס 1000 פאונד, עבור ההקלטה, והכסף הועבר לתקציב המחלקה למוסיקה של ביה"ס. אף כי הפלויד וחב' התקליטים שלהם התייחסו בהוגנות לילדים, העיתונות בכל זאת התקיפה אותם, על כך שהילדים לא קיבלו תשלום ישיר. [חוק שנחקק בשנת 1996 מאפשר להם לקבל תשלום עבור שירתם, וזה ההליך שהם נוקטים בו כיום. התשלום הוא מקרן מיוחדת - לא מהפלויד או מ-EMI - צ.] הילדים נבחרו ע"י אלן רנשו בשל יכולת השירה שלהם. הם היו מכיתות שונות ולא הכירו זה את זה. לא היתה אפילו רשימה של שמותיהם. אגאסי ותורפ אינם זוכרים מי היו הילדים האחרים. שניהם אינם שרים כיום. אבל בית הספר, בינתיים, אימץ את השיר מחדש, והוא מקור לגאווה למורים ולתלמידים. את הכתבה המלאה ניתן לקרוא כאן: http://enjoyment.independent.co.uk/music/features/story.jsp?story=587938 ותמונות סרוקות של המאמר ניתן לראות כאן: http://www.rogerwatersonline.com/roger_waters_news/3rd12200403.htm
פרשת תביעת התשלום של הילדים אשר שרו ב-ABITW2 תפסה כותרות בעתונות הבריטית. אפילו העיתונות הרצינית, הקדישה מאמרים נרחבים לסיפור: ה"אינדיפנדנט" ראיין שניים מהילדים, הנזכרים בהקלטות, תחת הכותרת : "הצד האפל של החומה" ואת ג'ראלד סקארף, המאייר של היצירה, הנזכר גם הוא באותם ימים. להלן תרגום קטעים מהראיון עם הילדים, שהיום הם מבוגרים, כמובן: יום אחד, בסתו 1979, הופיע טכנאי הקלטות מסכן בשם ניק גריפית'ס בבית הספר המקיף איזלינגטון גרין, וביקש לדבר עם המורה למוסיקה. הוא אמר שהוא עושה את המיקסינג לאלבום מסויים באולפן סמוך, וחייב להקליט ילדים שרים עבור האלבום, עד מועד נתון. המורה למוסיקה בבית הספר, אלן רנשו, אסף כתריסר ילדים שידעו לשיר, ושאל אותם: האם הם מעוניינים להיות מוקלטים לאלבום של אחת הלהקות הבריטיות הגדולות ביותר באותה תקופה - פינק פלויד? "חשבתי: פינק מי? מעולם לא שמעתי עליהם", אומר פיטר תורפ, שהיה אז בן 13. "אבל מכיוון שאהבתי לשיר, הצבעתי בכל זאת". הילדים נלקחו לאולפן הסמוך, Britannia Row [שהיה אז בבעלות הפלויד - צ.], וניתנו להם דפים עם מילות השיר, שהגיעו באמצעות שליח באותם רגעים מחברי הלהקה, שהיו באותה עת בקליפורניה. לדברי תורפ, זו היתה הפעם הראשונה שהוא או רנשו ראו את המילים שהם נדרשו לשיר: we don't need no education.... [תורפ נזכר שהמורה לא אהב את הרעיון, אבל הילדים חשבו שזה פנטסטי]. בשבת הזו ימלאו 25 שנים ליציאת האלבום.. שמאז יציאתו מכר מעל ל-30 מיליון עותקים בכל רחבי העולם, מה שהופך אותו לאלבום השלישי הנמכר ביותר בהסטוריה. בהתאם לטעם שלכם (ואולי גם גילכם), זהו או אחד מאלבומי הקונצפט הגדולים ביותר שהופקו מעולם - והעוסק בתימות של ניכור, פחד ועריצות - או אוסף שטויות יומרניות. אבל המילים הדכאוניות של רוג'ר ווטרס, נגינת הגיטרה הנוסקת של הלהקה, האיורים המצמררים של ג'ראלד סקארף, והשירה של ילדי בית הספר איזלינגטון, תורמים כולם להפיכת היצירה לאיקונית. שירתם של הילדים ב-ABITW2, היא אחד הקטעים המוכרים ביותר ביצירה. "התראיינתי בתוכנית הבוקר של ריצ'רד וג'ודי לפני כחודש [בטלוויזיה - צ.] מודה מתופף הפלויד, ניק מייסון, "והם הקרינו קטע שבו הם יוצאים לרחוב ושואלים אנשים עד כמה הם זוכרים מהשיר. למרבית ההפתעה, רוב האנשים זוכרים את כולו, גם אנשים מקבוצות גיל שלא היו אז חשופות לאלבום. הילדים [ששרו] אולי לא הביאו להצלחת האלבום, אבל הם היו מרכיב חשוב בשיר." בספרו החדש מספר מייסון כיצד, בעוד הלהקה עסוקה בקליפורניה, ניק גריפית'ס עבד על האלבום באולפני BRITANNIA ROW, כשהוא מוסיף אפקטים שונים. בשיחת טלפון לילית אחת, הלהקה בקשה ממנו להקליט שניים או שלושה ילדים שישירו את המילים "בקול מסכן". גריפית'ס הציע לעשות משהו גדול יותר. "שאלתי אם זה יהיה בסדר אם אקליט מקהלה". [גריפית'ס נזכר איך הוא עבד אל תוך הלילה, והיה חייב לסיים את ההקלטה עד הבוקר, ולשלוח אותה ללהקה בקליפורניה]. "לכן הלכתי לבית הספר הסמוך... הילדים היו בסדר גמור, ונראה שהם נהנו מתהליך ההקלטה... ניצחתי עליהם, ובשלב מסויים קפצתי למעלה ולמטה, כאשר הם שרו את hey, teacher, leave them kids alone וגם הם קפצו. גריפית'ס הכפיל את הקולות, כך שהם נשמעו כמו מקהלה גדולה. סיבילה אגאסי היתה גם היא בת 13, אך לעומת פיטר תורפ היא ידעה מיהם הפלויד. "אהבתי את DSOTM, ולכן התרגשתי שהולכים להקליט אותנו. אבל כשהגענו לאולפנים חשבתי "מה, זה הכל?" כי זה נראה כמו בית חרושת או משהו כזה. אבל כשנכנסנו זה היה פשוט "וואו" - שטיחים כיסו את הקירות, היו ספוטים על התקרה... באותם ימים, לא ראו דברים כאלו בדרך כלל, זה נראה כמו מקום של עשירים."... אגאסי נזכרת איך הילדים הוקלטו כשהם עומדים בחצי-מעגל סביב מיקרופון, עם כל הדחיפות והנפילות שהתלוו לכך. "היינו די פרועים", היא נזכרת בחיוך. אגאסי זוכרת את גריפית'ס מורה להם לצעוק תוך כדי שירה. היא נזכרת איך הילדים חייכו כולם תוך כדי השירה, כי הם ידעו שהם שרים מילים "חצופות". [שני הילדים נזכרים שהם לא הבינו את החשיבות או המשמעות הרחבה של מה שהם שרו. בשבילם זה היה צ'ופר - הם יצאו מבית הספר, ושולחו לבתיהם שעה מוקדם יותר, לאחר ההקלטה]. האכזבה הגיעה עם הצלחתו של השיר. [לקליפ צולמו ילדים מביה"ס למשחק, לא הילדים ששרו. גריפית'ס נזכר שהם החליטו לצלם ילדים שנראים "מתאימים" לתפקיד]. "לא קיבלנו כל הכרה, היינו אנונימיים לחלוטין", אומר תורפ, שהוא כיום בן 38 ועובד עבור עמותה למען הומלסים. "כל אחד מאיתנו קיבל עותק חינם של האלבום - ללא חתימה של הלהקה - וככרטיס להופעה של הפלויד בארל'ס קורט. בהופעה, כולנו ישבנו בשורה הראשונה, אבל לא הוזמנו לאחורי הקלעים. ועם הילדים האחרים שצולמו לקליפ... זה היה פשוט הונאה." לאגאסי, שהיא היום עורכת דין, גם כן יש רק זכרונות טובים מהפרשה, מלבד עניין הקליפ. "התאכזבנו מכך שלא הופענו בקליפ כי חשבנו שבחרו אותנו לשיר כי היינו הזמרים הטובים ביותר, מה שלא בהכרח היה נכון אבל העדפנו לחשוב כך. כשראינו את הילדים האחרים בטלוויזיה, כעסנו. הרגשנו שזה פשוט לא פייר." לגריפית'ס ולמנהלת בית הספר היו, בינתיים, בעיות אחרות. העיתונות, שהריחה סקנדל - להקת רוק מנצלת ילדים תמימים - התמקמה מחוץ לאולפנים. [גריפית'ס טוען שלא היה ניצול. הילדים היו בבית הספר הסמוך, והוא חשב שזה יהיה חוויה טובה עבורם. החלטתו להקליט אותם היתה, לדבריו, ספונטנית, ולא היו לו כוונות רעות. הוא גם לא חשב על ההשלכות המשפטיות של המעשה]. "חברת התקליטים אמרה לי להמנע מהעתונות בכל מחיר." גריפית'ס נאלץ להכנס לאולפן ולצאת ממנו, דרך חלון אחורי. מנהלת בית הספר - שלא ידעה מראש על ההקלטה - ספגה את כל הביקורת. [היא נזכרת במאמרי עיתונות שאמרו שיש לפטרה בגלל מילות השיר. היא אף הופיעה בתכנית טלוויזיה, עם שלושה מהילדים, והגנה על השיר]. "פינק פלויד היו להקה נהדרת, ואנחנו צריכים להיות גאים בהם. אבל המעורבות של בית הספר בהקלטה היתה עבורנו חרב-פיפיות." המנהלת נזכרת בבעיות שזה יצר, עם הועד המנהל של בית הספר והמורים, אבל לדבריה עבור הילדים זו היתה חוויה חיובית. לדבריה, בית הספר קיבל המחאה ע"ס 1000 פאונד, עבור ההקלטה, והכסף הועבר לתקציב המחלקה למוסיקה של ביה"ס. אף כי הפלויד וחב' התקליטים שלהם התייחסו בהוגנות לילדים, העיתונות בכל זאת התקיפה אותם, על כך שהילדים לא קיבלו תשלום ישיר. [חוק שנחקק בשנת 1996 מאפשר להם לקבל תשלום עבור שירתם, וזה ההליך שהם נוקטים בו כיום. התשלום הוא מקרן מיוחדת - לא מהפלויד או מ-EMI - צ.] הילדים נבחרו ע"י אלן רנשו בשל יכולת השירה שלהם. הם היו מכיתות שונות ולא הכירו זה את זה. לא היתה אפילו רשימה של שמותיהם. אגאסי ותורפ אינם זוכרים מי היו הילדים האחרים. שניהם אינם שרים כיום. אבל בית הספר, בינתיים, אימץ את השיר מחדש, והוא מקור לגאווה למורים ולתלמידים. את הכתבה המלאה ניתן לקרוא כאן: http://enjoyment.independent.co.uk/music/features/story.jsp?story=587938 ותמונות סרוקות של המאמר ניתן לראות כאן: http://www.rogerwatersonline.com/roger_waters_news/3rd12200403.htm