../images/Emo124.gifהנה זה בא... בובולוגיה שימושית 1../images/Emo140.gif
שלום לכל החברים והחברות וברוכים הבאים לפינת הבובולוגיה השימושית הראשונה. לפני שנתחיל אני רוצה לומר שחשוב לי שהפינה תהיה סדנא פעילה. מה זה אומר?
זה אומר שהמטרה היא לא להעביר לכם רעיון מסוים ושאתם תקראו ותפרגנו בלבד אלא לעורר שאלות, דיון ומחשבה בנושאים חשובים אשר נוגעים לכולנו, לכל מי שידו קשורה בעיסוק עם ילדים.
זה אומר שאתם מוזמנים ומתבקשים ואנו נשמח לשמוע דעתכם, גם דעות סותרות, תוספות, דוגמאות מנסיונכם וכל מה שאתם מעוניינים לחלוק כדי להעשיר את הדיון בכל פינה. (כאשר מובאים בדרכי נועם כמובן)
זה אומר שמי חש כי הוא "בובולוג" מנוסה או כי יש לו דברים להוסיף על הנאמר, מוזמן ומתבקש לעשות זאת. אני יודעת שאני לא היחידה בפורום שעוסקת בתחום.
זה אומר שמי שיש לו שאלות, בקשות או תהיות לגבי עניין מסוים שעלה או לא עלה מוזמן להעלותן ולתת להם מקום. אחרי שהבהרנו את אופיה המיוחד של הפינה, ניגש לעניין!|
בכדי שיהיה בסיס להמשך אקדיש את הפינה הראשונה לסקירת מהות הבובולוגיה, קלינית וחינוכית וכן אתחיל לדבר על הקשר בין בובולוגיה להצגות ילדים.. (להסרת כל ספק כשאני אומרת "קלינאים" אני מתכוונת לפסיכולוגים, מטפלים באמנות לסוגיהם, עו"ס קליניים וכל מי שמקצועו עוסק בבריאות הנפש של הילד...)
מהי בובולוגיה? תיאוריות בפסיכולוגיה פסיכודינאמיות למינהן עוסקות רבות במושג ההשלכה. המושג התחיל מפרויד (projection) ומשמעותו ייחוס רצונות ורגשות שלנו לאדם אחר באופן בלתי מודע. בעת טיפול במבוגרים, ניתן לדבר איתם על האופן בו הם משליכים רגשותיהם על סביבתם וכך לעזור להם להגיע לתובנות רגשיות ולהתפתח מבחינה חברתית ואישית. עם הילדים המצב מורכב יותר מכיוון שהם אינם מסוגלים לדון ברגשותיהם כפי שמבוגרים יכולים ומעבר לכך, הם אינם מבינים מספיק את רגשותיהם בכדי לעשות זאת. נכון, גם מבוגרים לא תמיד מבינים את רגשותיהם. כעס יכול בקלות להתבלבל עם עצב, אכזבה או קנאה ואפילו הגבול בין שנאה לאהבה יכול להיות דק מאוד לעיתים. ואם לנו קשה, על אחת כמה וכמה קשה המלאכה עבור ילד אשר נמצא בשלבים שונים של התפתחות העצמי שלו, כאשר הבנת העולם החברתי ומקומו בתוכו עודנה חלקית. (על ציר ההתפתחות והמעבר מגילאי הגן לבי"ס וגיל ההתבגרות נדבר בהמשך). קלינאים של הילד משתמשים במשחק ויצירה בכדי לאפשר לילדים להשליך רגשות, מאווים וחוויות פניומיות, לשחרר ולשתף והילדים יכולים להאניש ולהשליך על כל דבר החל מקוביות עץ חלקות, מכוניות, לגו וכל דבר אחר כיד דמיונו של הילד. כך, בעת המשחק מקבל המטפל הצצה לעולמו הפנימי של הילד ויכול להבין היכן נמצאת הבעיה וכיצד לגשת אליה. וכאן נכנסות הבובות. באופן בסיסי מהוות הבובות דבר ראשון כלי להשלכה. אך הן למעשה הרבה יותר מכך. "בובולוגיה" הינה מונח שהגיתי כאשר חיפשתי משהו שייצג עבורי צורך אישי להעניק לבובות התיאטרון ככלי נישה נפרדת בתוך עולם הכלים הקליני והחינוכי שלי, אשר מלא בצעצועים משחקים ויצירות למיניהן.
בובולוגיה קלינית החל מהילדות המוקדמת ועד לבגרות עוברים חברינו הקטנים תהליך חינוך אינטנסיבי של כניסה לחברה (סוציאליזציה) הדורש מהם לעצור את עצמם, להתאפק, לאגור פנימה את כל היצרים הטבעיים שבנו שלא יאה להראות בחברה, להיות מנומסים, קשובים, נעימים, צייתניים והרשימה ממשיכה... דרישות לא פשוטות. דרך הבובה ניתן להגיע לילדים שהתייאשו, שקשה להם להקשיב לכללים מסיבות שונות ואיבדו אמון במערכת, לכל אלה שפוחדים להתנהג שלא כשורה או שכבר רגילים להנזף וגם לילדים שמשהו מציק להם והם פשוט מאוד מתביישים לדבר עליו ולעיתים קרובות אפילו לא יודעים להסביר אותו. החל מגיל 2-3 הילדים כבר מבינים שיש קשר בין המפעיל לבובה, השימוש בהומור, בכישורי הפעלה ומשחק בכדי להאניש גורמים לה להתחבב על הילד, הוא נהנה ומרגיש שהכל בסדר ומתחילה לחלחל המסקנה שמפעיל הבובה הוא "מהחברה הטובים". בכדי לעודד השלכה ניתן לייצר דמות המעוררת הזדהות אצל הילד שלנו. ככל שמבנה הבובה וההפעלה יאפשרו לה להפגין יותר רגש ומגוון תנועתי, הפוטנציאל שלה לעורר הזדהות והשלכה גובר. לאחר שההגנות יורדות, מתפנה מקום גם בשביל דמות המטפל להכנס לתמונה. אך הבובה יכולה לחזור בכל פעם שהילד יתקשה להביע דברים או התנהגויות מול המטפל ויזדקק לדמות מתווכת. כך למשל קרה לי עם ילד שחנכתי שלאחר היכרות ממושכת בינינו ניגש אלי לאחר הפגישה וביקש להסביר לי שהבובה, בה נהגנתי להיעזר רבות, פוחדת. ניגשנו אני והבובה לבירור נוסף עם הילד שבסופו של דבר הביאה אותו להתמודדות מול הפחד המדובר. מעבר להזדהות והשלכה, המפגש עם הבובה מאפשר לילדים לדבר עם ייצור אמפטי שאינו שיפוטי ומאפשר להם להתנהג ולדבר כפי שהם היו רוצים בלי הפחד להינזף על כך. ולשחרר תחושות שהם אינם מרגישים בנוח לשחרר עם מבוגרים או עם בני גילם. בנוסף, היא מהווה כלי אבחון עבור המטפל וכלי לשיתוף עבור הילד. כל זאת מבלי שדיברנו על טיפול המאפשר לילד להפעיל את הבובה בעצמו...
בובולוגיה חינוכית והצגות ילדים דיברתי על הדאגה של המטפל לבריאות נפשו של הילד במקביל לתהליך חינוך לא פשוט. מצד שני, ישנו הצוות החינוכי שתפקידו לדאוג להתפתחותם של חברינו הקטנים להיות אזרחים נעימים, מועילים, ערכיים ומשכילים. משימה חשובה לא פחות. הבובות יכולות לשמש כלי חינוכי המשקף לילדים גבולות ולעזור להם לפתח את ההבנה הרגשית והחברתית, שכפי שהסברתי נמצאת במצב חלקי ובשלבים שונים, תלוי בשכבת הגיל. הבובולוגיה החינוכית עוסקת בהמחשת אירועים ומצבים חברתיים ורגשיים. לעובדים בגנים ובבתי הספר-ניתן להתייעץ עם אנשי החינוך ולפנות לבעיות קיימות ורלוונטיות. למשל בעיה שנתקלתי בה של ילדי גן אשר אינם מבינים את ההשלכות של משחק אגרסיבי עם החברים. יכול להיות מתוך חוסר בגרות רגשית או מתוך לקות חברתית המלווה לעיתים ילדי חינוך מיוחד (גם להם אקדיש פינה מיוחדת כמובן בהמשך). להתמודדות חינוכית עם הבעיה אירגנתי מפגש בובות (בקבוצות קטנות) שהמחיש משחק אלים בין 2 בובות המחקה את המשחק של הילדים. הבובה בכתה, הילדים נשאלו למה ודיברנו על זה. מתי כואב, למה כואב. חשוב לייצר תיקון. אנשי חינוך לא תמיד מראים מה נכון אלא פעמים רבות נתקעים בציון שוב ושוב מה לא עושים בלי להסביר את הרציונאל שמאחורי האיסור. אז חשוב להראות איך כן נכון לשחק ולהדגים גם משחק נכון. כאן נכנסות הצגות הילדים. כמעט לכל הצגת ילדים יש מוסר השכל. אם אתם כותבים הצגה וברצונכם להכניס בה פן חינוכי, המלצתי היא לוודא שההצגה מכילה גם שיקוף של המצב השגוי וגם תיקון שלו - שיקוף של המצב הנכון. גם אם אתם מציגים סיפור קיים, כדאי לבחור סיפור הממחיש את הסיטואציה בהתאם ליכולת ההבנה של גיל קהל היעד, חישבו האם הקהל שלכם יהיה מסוגל לייצר בעצמו הבנה של תיקון ולתרגם את ההבנה הזו לחיי המציאות ואם יש צורך, הוסיפו משלכם להצגה בהתאם. על יכולות ההבנה והצרכים הפסיכו-חינוכיים של ילדים בגיל הרך, גן חובה, בי"ס יסודי ומתבגרים נדבר בפעם הבאה! תודה רבה שקראתם, מקווה שהיה מעניין. מחכה לתגובות, שאלות והתייחסויות
שלכם,
חמוטל
שלום לכל החברים והחברות וברוכים הבאים לפינת הבובולוגיה השימושית הראשונה. לפני שנתחיל אני רוצה לומר שחשוב לי שהפינה תהיה סדנא פעילה. מה זה אומר?








