ראיון עם מנכ"ל לופטהנזה ישראל
אנו ראשונים בהפעלת אינטרנט בכל הטיסות הארוכות" מה החידוש בשירות שאתם מציעים? "כיום, על חלק גדול מהמטוסים שיש ללופטהנזה בטיסות הארוכות - ה–747 ואיירובוס 330 ו-340 - מותקנת מערכת אינטרנט אלחוטי של קונקסיון, חברה בת של בואינג. כל נוסע שיש לו מחשב נייד איתו ויש לו כרטיס רשת אלחוטי יכול בעצם להדליק את המחשב שלו בטיסה, ולהיות מחובר און-ליין לאינטרנט. לופטהנזה היא חברת התעופה הראשונה בעולם שהכניסה את השירות הזה, והיא עדיין חברת התעופה היחידה המציעה את זאת בצורה כמעט מלאה. אני יודע שיש חברות נוספות שהולכות בכיוון זה, אך מבחינה טכנולוגית הן עדיין לא הגיעו לרמות שלנו. העניין הזה מאוד פופולרי בעיקר בקרב אנשי עסקים. הזמן היחיד, שניתן היה להירגע ולא לקבל טלפונים ולא להיות מחובר לעולם וקצת לנוח במהלכו – גם זה נלקח מאיתנו". יש בעיה אחרת – הסוללה נגמרת... "יש לנו נקודות התחברות לחשמל מהמושב. בינתיים זה קיים במחלקת עסקים ובמחלקה ראשונה". כמה עולה התענוג? "יש תעריף קבוע לטיסות קצרות ולטיסות יותר ארוכות. בין 20 ל-30 דולרים לטיסה". זה לא כל כך זול "אתה צריך לראות כמה אנשים משלמים על טיסה. אם איש עסקים משלם היום 1,500 דולרים לטיסה לאירופה... תלוי גם מה השימוש. לאנשים שמשתמשים בזה לצורך עסקי – המחיר ממש בטל בשישים. תחשוב כמה שווה שעת עבודה של איש עסקים אם הוא יכול להיות פרודוקטיבי. בזמן הקצר שהשירות פועל יש לו פופולריות מאוד גבוהה". כמה זמן פועל השירות? "זה התחיל לפני כחצי שנה על קווים מסוימים, ולאט-לאט זה מגיע לכל הטיסות הארוכות. אתה צריך להוציא מטוס מסבב של טיסות כדי לבצע את השינויים הטכניים, ואי אפשר לבצע את זה תוך יום אחד בכל המטוסים". כיצד מתקדם התהליך של מעבר לכרטוס אלקטרוני? "כרטוס אלקטרוני קיים כמעט לכל היעדים בעולם, למעט תחנות נידחות במדינות לא מפותחות, כי צריך תשתית מיחשוב שתהיה מחוברת למיחשוב העולמי של לופטהנזה. אותה תחנה שנמצאת בקזחסטן חייבת להיות מקושרת ישירות למערכת הצ'ק אין של לופטהנזה, ולהיות מותאמת לקבלת כרטיסים אלקטרוניים. ב-90% מהיעדים בעולם המערכת מזהה את הנוסע, ויכולה להכיר בזה שהוא שילם עבור כרטיס ומקבלת אותו לטיסה. אחד היתרונות הגדולים שהכרטיס האלקטרוני נותן, מעבר לחסכון בנייר והצורך להחזיק משהו ביד ולא לאבד אותו, הוא שהיום למשרדי נסיעות אין יותר צורך להפעיל מערך כל כך נרחב של שליחים, להביא כרטיסים ללקוחות ולפעמים זה ברגע האחרון. הנוסע פשוט צריך להגיע לשדה התעופה והמערכת מקבלת אותו". האם תוכל לפרט על שאר מערכות ה-IT? יש לנו מערכת ניהול תפוקה, שמחפשת לנוסע את טיסת ההמשך הנוחה ביותר והמהירה ביותר, כשבתוך המטוס עצמו מבחינת חלוקת המקומות, המערכת נותנת עדיפות ללקוחות שמשלמים על כרטיסי הטיסה מחיר גבוה יותר. כשטיסה מתקרבת לתפוסה גבוהה, או שהמערכת מזהה שהטיסה הזו תהיה מאוד מבוקשת בגלל שהיא נופלת בתאריך מסוים, המערכת סוגרת באופן אוטומטי את המחלקות הזולות יותר, ורק אם היא מזהה תקופה קצרה לפני מועד הטיסה שהטיסה לא מתמלאת, אז היא פותחת שוב את המקומות הזולים בתקווה למלא את הטיסה. מערכת נוספת היא ה-Hub Management המתבססת על נושא של גלים - יש גלי כניסות של טיסות, שנכנסות בטווח של שעה, כש-40 דקות לאחר שהטיסה נכנסת מתחיל גל חדש של יציאות החוצה, שנותנות לנוסעים את הזמן הכי קצר לעבור מטיסה לטיסה בלי לחכות שעות לטיסת ההמשך שלו. בנמל תעופה כמו מינכן יש גל של כניסות, ואחר כך גל של יציאות. יש בין 5-6 גלים ביום אחד בנמל כזה".