||
מורה חדשה

||../images/Emo13.gif מורה חדשה

שלום, אחרי הרבה זמן של צפיה פסיבית בפורום, אני שמחה וגאה להצטרף אליכם/ן. היום נודע לי שקיבלתי כיתה מקדמת , כיתה ח´. אני מתרגשת, מפחדת, שמחה ומבוהלת. כיתה ח´? אני? מחנכת? רק אתמול הייתי אני בכיתה ח´! כצופה מהצד, הפורום נראה מאוד תומך, עוזר ומעודד. אשמח מאוד לקבל עצות לגבי המסגרת (כיתה מקדמת), הגיל (גיל ההתבגרות המפחיד), וטיפים ו/או רעיונות, בעיקר לימים הראשונים. מקווה שהודעתי תיענה בהקדם...
 

Diana M

New member
../images/Emo9.gifוהינה נענית בהקדם האפשרי

ברוכה הבאה אלינו ותודות על מילותיך החמות.
אני מבינה כי את מורה צעירה וכי קיבלת חינוך כתה. מזל טוב ובצלחה רבה! חינוך כתה הינו אחד האתגרים הגדולים יותר בכלל ובחינוך המיוחד בפרט. מחנכת כתה בחינוך המיוחד אינה רק מחנכת, אלא למעשה מנהלת כתה. שכן הכתה המקדמת כיום היא מיקרוקוסמוס בפני עצמו, הכולל מורים מקצועיים, מטפלים, יועצת, פסיכולוג ומטפלים בתחומים שונים ועל כל התזמורת הזו מנצחת המחנכת. אם תראי בעבודתך אתגר, את הולכת להנות . אם תבחרי לראות את הקשיים והמצוקות יהיה לא קל. קשה יהיה בכל מקרה אך עשוי להיות גם מתגמל ומהנה מאוד. תלוי בגישתך. ח´ זו אכן כתה מאוד בוגרת. יש בכך חסרונות ויש הרבה יתרונות. עצות ליום הראשון? דברי עם תלמידיך בגובה העינים. זה שהם ילדים ובחינוך המיוחד לא עושה אותם לפחות רגישים. להיפך אפילו ליותר רגישים. הפגיני כלפיהם כבוד. הראי כי אכפת לך. אגב, רעיון לא רע יכול להיות לשתף אותם בכך שאת חוששת וכי את זקוקה לשיתוף הפעולה שלהם על מנת להצליח. זה יראה כי את אנושית ומאידך גם עשוי לגייס אותם לטובתך. שוב תלוי כיצד תעשי זאת. ישנן דרכים רבות בתנאי שהכל אמיתי ועם כוונה אחרת אין טעם. הקדישי את היום הראשון להכרות ופעילויות מהנות. בהמשך נתייחס לעצות קונקרטיות בהתאם לשאלות שתעלי. בהצלחה!
 
../images/Emo140.gifWelcome to the caub

שלום לך, מורה טריה!! קודם כל, אני מקדמת אותך בברכה, את במקום הנכון!!
המון המון
כפי שאולי ראית, אני מורה בכיתה מקדמת, כבר 4 שנים. אומנם עבדתי בכיתות נמוכות, וזה מאד שונה, אבל קצת אני יודעת... אגב, אני גם כרגע מבוהלת מהעובדה שאני עולה לה´... אני גם מאד בעד תקשורת פתוחה עם התלמידים, גם על הנושא הרגיש של המצאותם בכיתה המקדמת, וכל מה שזה כולל. מקווה ששתינו נגלה שה
לא כל כך נורא...
בהמשך אצרף רעיונות נחמדים לפתיחת שנת הלימודים, שקבלתי היום ממורות. המשיכי להתחלק איתנו
 
כפי שהבטחתי - רעיונות לפתיחה../images/Emo124.gif

אז ככה, משיחותי עם מורות היום, שמעתי מספר רעיונות נחמדים לפתיחה, אכתוב אותם כאן, לתועלת המורות הבודדות שביננו...
לוח תפקידים מכינים כרטיסים עם שמות התלמידים, וכמספר התלמידים - כרטיסים ריקים. יחד עם התלמידים מחליטים על תפקידים חשובים שדרושים בכיתה במהלך שנת הלימודים, וכותבים או מדפיסים אותם על הכרטיסים. (לדוגמא: שליחויות, נקיון הלוח וגירים, אחראי על יומן הכיתה, כיבוי האור בסיום יום לימודים, וכו´) תולים על הקיר בטור אחד את התפקידים, ולצידם בטור מקביל את השמות, כך שכל אחד יודע מה תפקידו. בכל יום שישי או ראשון, מעבירים כל שם צעד אחד קדימה, וכל אחד מקבל את התפקיד הבא לשבוע הקרוב. יתרונות הלוח:
כולם נושאים בתפקידים בכיתה כל הזמן.
כל אחד יודע מה תפקידו בשבוע זה.
כל אחד יכול לראות מה עומד להיות תפקידו בשבוע הבא.
גם אם יש תלמיד שקצת "מבריז" ומתרשל בתפקידו, לא נורא, בשבוע הבא יבוא תלמיד אחר, ויעשה את התפקיד טוב יותר. פשוט ומומלץ!
 
ועוד - בקבוק ציפיות

מתאים לדעתי, לילדים בוגרים. כל אחד כותב על פתק את שמו, וכותב גם מה הציפיה שלו משנת הלימודים הקרובה. (אפשר לעשות מספר פתקים: ציפיה לימודית, ציפיה חברתית, ציפיה אישית וכד´) כל אחד מקפל את הפתק שלו, בלי לגלות מה כתב, ומכניסים את כל הפתקים לבקבוק. המורה שומרת אצלה את הבקבוק, וביום האחרון של שנת הלימודים, פותחים את הבקבוק, ובודקים האם התגשמו הציפיות... תמיד יש הפתעות, והתלמידים מאד אוהבים!!
 
חויות מהחופש ../images/Emo135.gif../images/Emo179.gif../images/Emo180.gif

כל תלמיד מקבל דף חלק, ונותנים לתלמידים מדבקות בצורות שונות ובצבעים שונים (יש להשיג בחנויות מכשירי כתיבה דפי מדבקה צבעוניים שחרוצות בהם מדבקות בצורות הנדסיות שונות), ניתן להשתמש, לחילופין, בגזירי עיתונים. כל אחד צריך ליצור משהו מהמדבקות, שמסמל חוויה מהחופש שעבר עליו, ולאחר מכן הוא מציג את יצירתו לפני הכיתה, ומספר את החוויה. חמוד, יצירתי ומעניין!
 
ואחרון בינתיים - לוח שנה

הפעילות היא כזאת (מתאימה בכל גיל!!) הכנת לוח שנה עם התלמידים בימים הראשונים של שנת הלימודים: חלקו התחתון של הלוח, משובץ (לוח חודשי) עם ימי השבוע ותאריכים. בחלק העליון, (שבו יש תמונות שונות בדרך כלל) שמים צילומים של התלמידים. עושים "יום צילומים", מצטלמים ב"פוזות" מתאימות לכל החודשים. לדוגמא: לחודש כסלו מצטלמים עם חנוכיות, בחודש אדר- מתחפשים לליצנים וכו´. בכיתות גבוהות, ניתן לתת לתלמידים להכין את התפאורה או התלבושות לבד, ובכיתות נמוכות- להנחות אותם, או להכין איתם. לאחר פיתוח התמונות, מגדילים אותן, ומשבצים בחדשים המתאימים בלוח, ותולים על הקיר. התוצאה היא לוח שנה יפהפה, שבו מופיעה תמונת התלמידים בכל חודש בצורה שמתאימה לחודש. בחלק התחתון ניתן להשלים במשבצות ימי הולדת, ימי פעילות, מבחנים, טיולים וכו´. (אפשר גם לתת לתלמידים להיות אחראים על זה, ולעשות את זה בצורה יפה עם ציורים, הדבקות וכו´) אני אימצתי את הרעיון, אספר לכם על התוצאה...
 
ומשפט אחרון להלילה ../images/Emo124.gif

אשמח לקבל רעיונות נוספים, לפתיחת שנת הלימודים, לשיעורי חברה, או לכל הזדמנות אחרת!
 

Diana M

New member
אוריתוש, את פשוט נהדרת../images/Emo45.gif

את אכן יצירתית ועל פי התוצאות, היה לך לילה פורה. שבת נהדרת
 
לאוריתוש 5 שלום!

הרעיונות שלך בשאלה כיצד להתמודד עם פתיחת שנת לימודים חדשה, באמת מקסימים וחמודים, כפי שכתבה דיאנה. עד עכשיו התאפקתי ולא הגבתי, אבל לא יכולתי יותר. בהזדמנות זו, אני אספר על רעיון שאימצה המלאכית שלי:במסיבת הסיום של שנת הלימודים תשס"ב, [שזו השנה שבה נאלצתי לעזוב], יצרנו יחד דבר חמוד שקראנו לו:פרחי השנה, בכל פרח כתב בן משפחה את תכונות האופי של התלמיד שבעיניו הן הכי טובות. לדעתי, זהו רעיון מקסים, ואני ממליצה לכל המורות החדשות ליישמו, כי כך הן יכירו טוב יותר את התלמיד, לילה טוב, ממני, ליאת.
 
../images/Emo51.gif רעיונות מקסימים!

תודה על התגובות החמות! באמת היה כדאי להכנס לפורום... אורית, הרעיונות מקסימים, את ממש יצירתית... שווה להתחבר איתך... סתם... אני מאחלת לך בהצלחה בשנה החדשה. אני מתארת לעצמי שהשבועות הראשונים יהיו מאוד קשים ומעייפים, אבל בטח אחרי חודשיים נתרגל והקושי הגדול יהיה מאחורינו. כיף לחשוב שאני לא לבד
אם למישהי/ו יש רעיונות כיצד להתמודד עם בעיות משמעת בגיל ההתבגרות, אני אשמח, ואקבל בשמחה כל רעיון.
 

Diana M

New member
בעיות התנהגות

בשמחה רבה ושמחים על הצטרפותך. ובענין המלצות, בעיות התנהגות קיימות כמעט בכל כתה. בחינוך המיוחד לעיתים בעיה חריפה עוד יותר, תלוי באיפיון אוכלוסיית התלמידים של הכתה. הסיבות לבעיות אלה יכולות להיות רבות ומגוונות ועל מנת להציע פעולות יעילות לתקיפת הבעיה יש להכיר את התלמידים ואקלים הכתה. אין לי ספק כי תקבלי כאן בפורום המלצות קונקרטיות מהמורות הוותיקות יותר. אני הייתי מציעה לקרוא את ספרו של פרופ´ חיים עומר, שיקום הסמכות ההורית. שכל משפט בו נכון גם לגבי מורים. כמו כן הייתי ממליצה לקרוא חומר על עיצוב התנהגות ובפרט על כלכלת אסימונים. שבת נהדרת
 
../images/Emo91.gif לשני ../images/Emo63.gif נוספים:

הילד הסרבן / בארקלי ובנטון איך לדבר כך שילדים ילמדו / פייבר ומייזליש גם אני שוברת את הראש על מערכת עיצוב התנהגות לכיתה, אבל כמובן אני לוקחת זמן קודם להכיר את הילדות, את בעיות ההתנהגות, את הפרסים (והעונשים) שעובדים עליהם, ומכל זה אנסה לבנות משהו. אולי נכין משהו ביחד?
שבת שלום
 
בעיות משמעת בגיל ההתבגרות

אני מאמינה שבגיל ההתבגרות יש צורך בגבולות באותה מידה כפי שילדים צעירים זקוקים לגבולות,אולי במידה מסוימת הם זקוקים אפילו יותר להדרכה. גיל ההתבגרות מאד מבלבל גיל בו הרבה דברים מתרחשים, במיוחד חברתית. הרבה בעיות משמעת נובעות מהמאבק הפנימי לתדמית איפה אני ממוקם כלפי בני גילי ולא מצורך נטו להתנגש עם מורה ולהפר את האיזון במילים אחרות זו לעיתים רק הצורה החיצונית שבאה לידי ביטוי בבעיות משמעת . ולכן כאשר עוזרים להם לבנות כמה שיותר מהר תחושה חיובית לגבי המיקום שלהם בסולם הזה תוך שמירה והשמת דגש על המיוחד, פחות יהיו בעיות משמעת אני אישית לא מאמינה במשחק של אנחנו חברים כי זה פתח לבדיקת גבולות או חותר נכון חיפוש החוליה הרכה אצל המורה. מכיון שאנחנו מדברים פה עם מתבגרים אפשר לעשות משחקי סימולציה מקרו חברה דמיונית והכללים החיונים לקיומה התלמידים יכולים לעבוד בקבוצות :לתת להם אפשרות לחפש סוגי חברות בתקופות שונות ועל פי אלו כללים היו מבוססים ומה קרה להם לאורך זמן מכאן כמובן אפשר לגלוש למיקרו - כיתה מה הצרכים והכללים לקיום הרמוני מתוך הבנת הצורך של הפרט ושל הכלל. שהם יגיעו להבנה איפה עובר הגבול!! הם יכולים להעביר שעור - לא להציג נושא ממש שעור כאשר המרכיב היחודי ( מה הם רואים כמטרה בהקניה שהם הולכים להעביר) יהיה עליהם להגדיר עם המורה הם ירגישו./יבינו : את המסר מה שרואים מפה לא רואים משם! תרגיל מסוג זה מלבד התנסות ,יאפשר להם לראות את עצמם מחוץ לאני הצר יוסיף לתחושת הגדרה של המיקום - התרומה לאותה מיקרו חברה ....וכו, הרבה שיחות עם בני נוער נוגעות לנושאים של ערך עצמי ( בגלל הבילבול בכיוון - גם לימודית וגם לאיפה אני הולך - הדבר שהם יודעים זה צבא ! וכיום המצב עוד יותר מבלבל)
 
אוריתוש

אני אשמח מאוד לעבוד איתך... נראה לי שיותר קל למצא פרסים ועונשים לילדים קטנים מאשר לנערים בגיל ההתבגרות... אני מקווה שיעלו לי רעיונות איך להתמודד איתם, ומי יודע, אולי הם לא כל כך מופרעים... תודה רבה שבת שלום
 
למעלה