הנחת יסוד מספר 8 ללמידה

../images/Emo131.gif הנחת יסוד מספר 8 ללמידה

אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל. להלן הנחת היסוד הבאה: אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל. השאלות: 1. מה לדעתכם עומד מאחורי הנחת היסוד? 2. מה היא מאפשרת לך לעשות בתהליך תקשורתי בין המאמן למתאמן? 3. מה ניתן להסיק ו/או להניח בעקבות הנחת היסוד הזו? בהצלחה מיקי
 

tlingit

New member
הפעם שמת לפנינו עצם רצינית ../images/Emo22.gif

יכולה להעיד על עצמי, שקראתי ומאחר שהרגשתי הרבה בלגן עולה, עזבתי את הדברים למחשבה נוספת, ו"משום מה" לא חזרתי.. תודה על הדירבון לא לוותר
אז מאיפה הבלגן? מפני שמה שקודם כל אני שומעת מהנחת היסוד הזו הוא הטענה שאם אדם אחד יכול לעשות משהו גם אחרים יכולים לעשות אותו דבר אני גם שומעת ציפיה מכל אדם להיות מסוגל להפעיל את הכל. הממ. טוב, קוראת שוב: אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל. אמנם הטענה הזו מאד מושכת, אבל אני לא יכולה שלא לראות את המון הדוגמאות שמראות אחרת, ומצטרפות להן כמה טענות חדשניות שאני עוד לומדת להכיר אני מתכוונת לתיאוריית האינטילגנציות המגוונות. אז אמנם זו יכולת אנושית, אבל אני עדיין חושבת שלכל אדם יש יכולות שונות ולא נכון לצפות מכולם להיות מסוגלים להפעיל את כל היכולות שטמונות בו אולי הכוונה שבעיקרון לכל אחד יש את כל היכולות טמונות בו, והוא יכול להפעילן ברמות שונות של יעילות. כמאמנת למדתי, בתיאוריה וגם מהניסיון המציאותי, לא לסגור את האפשרויות שעומדות בפני מתאמן לפי הנחות מוקדמות לעומת זאת גם למדתי, שיש דברים שצריך למצא דרך אחרת לבצע כי המתאמן לא באמת יוכל ללמוד לבצע אותם ברמה שתועיל לו. אם כך אולי הנחת היסוד הזו באה שוב להזכיר לי להשאיר את האופציות פתוחות? הוא שאמרתי, בלגן של מחשבות. אני רוצה לומר לך
על ההזדמנות להרגיש קצת לא נוח
 
כל הכבוד על המוכנות להתאמן!

הכי קל להתאמן כשקל - אך האימון האמיתי הוא כשמתאמנים כשקשה - זהו באמת מרחב הצמיחה.. צמיחה של אזור הנוחות שלנו..
ברשותך אגיב פסקה פסקה בכדי שאוכל להיות הכי ממוקד ועניני: ""יכולה להעיד על עצמי, שקראתי ומאחר שהרגשתי הרבה בלגן עולה, עזבתי את הדברים למחשבה נוספת, ו"משום מה" לא חזרתי.. תודה על הדירבון לא לוותר "" כל הכבוד שחזרת! ""אז מאיפה הבלגן? מפני שמה שקודם כל אני שומעת מהנחת היסוד הזו הוא הטענה שאם אדם אחד יכול לעשות משהו גם אחרים יכולים לעשות אותו דבר אני גם שומעת ציפיה מכל אדם להיות מסוגל להפעיל את הכל. הממ. טוב, קוראת שוב: אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל. אמנם הטענה הזו מאד מושכת, אבל אני לא יכולה שלא לראות את המון הדוגמאות שמראות אחרת, ומצטרפות להן כמה טענות חדשניות שאני עוד לומדת להכיר אני מתכוונת לתיאוריית האינטילגנציות המגוונות."" א. אני לא מכיר את תיאוריית האינטליגנציות המגוונות, אני מכיר את תיאוריית ה NLP - כל תיאוריה ומה היא מאפשרת.. את יודעת שהתיאוריות של הפסיכולוגיה הקלינית עד השנים האחרונות יצאו בספר עב כרס עם יותר בעיות ותחלואים פסיכולוגים אנושיים ממה שיש מילים בשפה העברית...?? את יודעת שבשפה האנגלית לכל מילה שמתארת חיוביות יש 10 מילים שמתארות סבל.. קטע, אה... ידעת שהפסיכולוגיה הפכה לחקר הסבל האנושי ולא חקר הנפש האנושית, בגלל זה כיום יש "פסיכולוגיה חיובית" - איזה אבסורד - פסיכולוגיה חיובית... אבסורד שיש פסיכולוגיה מצד אחד ופסיכולוגיה חיובית מצד שני - בעיני הפסיכולוגיה מעצם שמה הייתה אמורה להקיף גם את השלילי וגם את החיובי.. לא ככה? ב. היען (יחידת עיבוד נתונים = מינד) מתכוון ורואה את מה שאנו מכוונים אותו לראות. כמו כשאשה בהריון היא רואה רק הריוניות מסביב, וכשיש לנו אוטו חדש פתאום לכולם ברחוב יש את אותו האוטו וכו'.. כך שאם את רואה המון דוגמאות שמראות אחרת - תשאלי את עצמך לאן היען שלך מכוון. ""אז אמנם זו יכולת אנושית, אבל אני עדיין חושבת שלכל אדם יש יכולות שונות ולא נכון לצפות מכולם להיות מסוגלים להפעיל את כל היכולות שטמונות בו"" א. מי אמר שזה לא נכון לצפות מכולם להיות מסוגלים להפעיל את כל היכולות שלהם? ב. הנחת היסוד לא אומרת לצפות אלא אומרת בואו נהיה ערים שזה אפשרי - זה יהיה אפשרי אם אני אאמין שזה יהיה אפשרי - אך אם לא אאמין שזה אפשרי זה בטוח לא יהיה אפשרי. ""אולי הכוונה שבעיקרון לכל אחד יש את כל היכולות טמונות בו, והוא יכול להפעילן ברמות שונות של יעילות."" זו גם דרך להסתכל על זה - דרך אפקטיבית שכן היא מאפשרת עשיה, היא מעצימה.. "כמאמנת למדתי, בתיאוריה וגם מהניסיון המציאותי, לא לסגור את האפשרויות שעומדות בפני מתאמן לפי הנחות מוקדמות לעומת זאת גם למדתי, שיש דברים שצריך למצא דרך אחרת לבצע כי המתאמן לא באמת יוכל ללמוד לבצע אותם ברמה שתועיל לו." א. תני דוגמה למשהו שמתאמן לא יוכל ללמוד לבצע ברמה שתועיל לו. ב. אני מסכים עימך לחלוטין במקרה הזה - במקום שבו התוצאה חשובה יותר, יש מיומנויות שלמתאמן א' יהיה יותר קל כדי להגיע לתוצאה X ולמתאמן ב' יהיה יותר קל להגיע לתוצאה X דרך מיומנויות אחרות... ""אם כך אולי הנחת היסוד הזו באה שוב להזכיר לי להשאיר את האופציות פתוחות?"" מה דעתך? אני דיי מסכים עם האמירה הזו... ""הוא שאמרתי, בלגן של מחשבות."" איזה כיף ללמוד ולצמוח?
""אני רוצה לומר לך על ההזדמנות להרגיש קצת לא נוח "" תודה לך.. מיקי
 

tlingit

New member
../images/Emo22.gif

אני אשאר עם הדרך האפקטיבית להסתכל על הדברים (אני אוהבת אפקטיביות
) ועם האופציות שנשארות פתוחות
 

bisquit

New member
הנחות בכלל והנחות יסוד בפרט..

כולנו מניחים כל הזמן הנחות, אלו דעותינו. הנחות יסוד. מה זה? הנחה שמישהו שדעתו נחשבת בעיננו הניח... האם זוהי הנחת יסוד? הנחה מתוקף מהותה לא יכולה להיות יסוד למשהו פרט להנחה נוספת. מה ההבדל בין הנחה בכלל להנחת יסוד? בוא נראה..אם אדם יכול לרוץ 200 מטר ב-3 דקות האם גם אדם קטוע רגל יכול? האם אדם שרק צולע מעט ברגלו הימנית יכול? ואולי שני האחרונים יכולים לכופף כפיות בלי מגע יד האם גם זה שרץ יכול לכופף אותן? לכן תשובותי לשאלותיך הן אלה: 1.מאחורי הנחת היסוד הזו יש מי שהניח את ההנחה הזו, ומי שמתייחס אליה כהנחת יסוד. 2.מה שכל הנחה אחרת תאפשר לי, כולל הנחה שכלל שלא מתוייגת כהנחת יסוד. 3. ניתן להניח שהאפשרויות הקיימות בעבור כל אחד מאיתנו הן אינסופיות וכל אחד מאיתנו יכול לעשות משהו מסויים בדרך מסויימת המיוחדת לו וליצור עוד ועוד הנחות ומסקנות שיהו נכונות לאחד ולא נכונות לאחר. סופיה.
 
היי סופיה

מה שאת מעלה הוא בהחלט נכון ומעניין ונושא לדיון שלם. הנחות היסוד שאני מעלה הינן הנחות היסוד של ה NLP. הנחות יסוד שמנחות את אופן הפעולה של מטפלים ומנחים בשיטת ה NLP. ולכן, זה לא רלוונטי כ"כ לדיון הספציפי הזה, מי הניח אותן ולמה... היות שזהו תהליך לימודי/ אימוני - אנו יכולים לנצל אותו ולהתאמן, או לא לנצל אותו ולא להתאמן. הנחות היסוד הללו כבר קיימות - לא אני המצאתי, אני רק מביא אותן כאן... היות גם שמטרתנו כמאמנים הינה לפתוח אפשרויות ולא לצמצם אותן (וזו גם הנחת יסוד בעולם האימון - ולא של כל מאמן) אזי השאלה הנשאלת היא כיצד השימוש בהנחת היסוד הזו יכול בעצם לאפשר לי להתקדם. וכן, אני מאמין שאם אדם קטוע רגל יחליט לרוץ 200 מטר ב-3 דקות, והוא יחפש את הדרך לעשות את זה - בסופו של דבר הוא גם יצליח!!! - אם מתאמנים מספיק ואפקטיבי אין דבר שעומד בפני הרצון! (
לפעמים יש רצון והדבר לא עומד - אבל זה בדיחה מסיפור אחר) פעם חשבו שאי אפשר לשבור את השיא של מייל בפחות 4 דקות. זהו היה השיא האנושי הבלתי שביר.. והנה הגיע מישהו שהחליט לשבור את השיא הזה - וראי זה פלא, שבר אותו. ואם אני מקבל במייל סרט על בחור בלי ידים שמנגן גיטרה בצורה מדהימה שלא הייתה מבישה אף אחד. או סרט על אדם בלי יד ורגל ימין שרוכב על אופנועי כביש מהירים בהצלחה מרובה. או סרט על אשה בלי ידים שמגדלת את הילדים שלה, מחתלת אותם, מחליפה להם מצעים ואפילו משחקת סנוקר... אז אני חושב שכל עוד יש לי את כל הגפיים שלי - אני יכול להשיג כמעט כל דבר שאני אחליט להשיג!!! יש פתגם שאומר: "אל תתן למי שאתה לעצור את מי שאתה יכול להיות" מכירה? לסתור, לבטל, למצוא בעיות, לצמצם אפשרויות זה הדבר הכי קל שיש בחיים - למה? כי כל חיינו לימדו אותנו לעשות את זה, אז זה קל ופשוט... אך כשאנו נתקלים בדבר קשה (הוא קשה מעצם חוסר הידע או חוסר הניסיון שלנו! ) בני האדם יוצרים כל מיני אמונות מגבילות - שהקשר בינן לבין המציאות מקרי בהחלט. לא כך? מיקי
 

bisquit

New member
עכשיו קצת בלבלת אותי..

אם הכל אפשרי אז מה הטעם בהנחות יסוד? הכל אפשרי, לא מכיר את הנחות היסוד לכן הוא הכל אפשרי. ואכן מיקי, אנשים יוצרים כל מיני אמונות מגבילות שהקשר בינן לבין המציאות הוא מקרי בהחלט. אמונות מגבילות מה שונות הן מהנחות יסוד? שתיהן מגבילות ומצמצמות את המרחב האינסופי של האפשרויות. והקשר בין הנחות יסוד שהונחו בעבר כלשהו למציאות שהיא בהווה מקרית באותה מידה. סופיה.
 
הבה נבחן...

""אם הכל אפשרי אז מה הטעם בהנחות יסוד?"" היות שבני האדם חיים מתוך הנחות כאלה ואחרות - ובדרך כלל אלו הן הנחות מגבילות - הנחה בסגנון של "הכל אפשרי" דרושה על מנת לעורר את בן האדם. ""הכל אפשרי, לא מכיר את הנחות היסוד לכן הוא הכל אפשרי."" לפי מה את קובעת את זה? ""ואכן מיקי, אנשים יוצרים כל מיני אמונות מגבילות שהקשר בינן לבין המציאות הוא מקרי בהחלט. אמונות מגבילות מה שונות הן מהנחות יסוד?"" שאלה רטורית או שאלה כדי לדעת? ברשותך אני אתייחס לזה כאל שאלה כדי לדעת, אף על פי שענית עליה אח"כ.. אמונות מגבילות נוצרות מתוך הפירוש של האדם לחוויה מסויימת שהוא עבר מספר פעמים בילדותו. לדוגמה, נניח צייר הילד עץ כחול עם גזע סגול ובאה המורה ואמרה לו "ככה לא מציירים עץ".. מספיק פעמיים שלוש שהילד יקבל הערות כאלה כדי שהוא יבין שהוא לא יודע לצייר. - וזו כבר אמונה מגבילה שתישאר עימו עד שיעשה שינוי בה. יתרה מכך, ברגע שנוצרה האמונה המגבילה אותו אדם יוכיח לעצמו שוב ושוב שהוא צודק. לגבי הנחות יסוד - הנחות יסוד הינן אמונות מאפשרות, אשר אנשים שמים אותן כחלק מתוך תהליך ספציפי אשר מטרתו ליצור ולפתוח אפשרויות. ברגע שהן הופכות לאמונות - הן אמונות מעצימות. ההבדל אם כך בין אמונה מגבילה להנחת יסוד הוא: א. באופן היווצרות ההנחה/אמונה. ב. במטרת ההנחה/אמונה הראשונה מאפשרת השניה מגבילה. ""שתיהן מגבילות ומצמצמות את המרחב האינסופי של האפשרויות."" זהו שממש לא - כרגע הסברתי את זה.
""והקשר בין הנחות יסוד שהונחו בעבר כלשהו למציאות שהיא בהווה מקרית באותה מידה."" הקשר בין הנחת יסוד לבין המציאות איננו מקרי, הוא מכוון.. שכן הנחת היסוד הונחה שם מלכתחילה במטרה מסויימת! מיקי
 

bisquit

New member
תהיות על הנחות בכלל ובפרט

אתה צודק. אני רק תוהה, אם האמונה שלך אומרת "שהנחות יסוד הינן אמונות מאפשרות" האם אז לא תעשה הכל כדי להצדיק אותן? "אשר אנשים שמים אותן כחלק מתוך תהליך ספציפי אשר מטרתו ליצור ולפתוח אפשרויות". בהנחה שהנחות שיסוד הן אכן מאפשרות (כי גם את זה, מי קבע?) ובהנחה שאנשים שמים אותם כחלק מתוך תהליך אימוני. מה זה אומר? שאם חלק מהאנשים שמים חלק מהנחות היסוד ככלי אימוני מעצים זו תורה מסיני? לא. זו רק עוד אמונה, עוד הנחה...כי יש גם אנשים ששמים את כל ההנחות מכל סוג שהוא מחוץ למרחב שבין המתאמן לבינם ושמים שם את ה"הכל אפשרי" הלכה למעשה לא כהנחה , כהוויה. מאלה האחרונים גם אפשרי לדלות הנחות יסוד חכמות באותה מידה. הנחות שנולדו מתוך ההכל אפשרי שהרגע יצר. אולי מתוך האמונה או הנחת היסוד שהכל אפשרי,אולי.. ואולי, מתוך ההוויה הכל אפשרית המאפשרת להנחות להיות במקומן. הן לא החומר שממנו מורכב האינסוף. ואם תשאל, מי קבע? אענה לך, זו דעתי. כך אני מניחה. אם תרצה תוכל להשתמש בה כהנחת יסוד, אין לי עניין בבעלות על הנחה כזו או אחרת. תוכל להניח אותה בצד כמו עוד אינספור הנחות המרחפות בחלל ונוצרות מעצמן ממש ברגע זה. בסך הכל הנחות,עד שמישהו הניח שהן הנחות יסוד ובא עוד מישהו והניח שהנחת יסוד זו או אחרת היא כלי אימוני שמאפשר משהו? איזו מציאות יש בהנחה? הנחה של זמן עבר, איזה קשר יש לה למציאות? תודה מיקי,על ההזדמנות המופלאה שנוצרה כאן לחלוק ביננו הנחות. סופיה.
 
המשך למשפט

אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל. ואם יש אדם אחר שאינו עושה (ונניח שרוצה) מה שעוצר אותו אלו נסיבות ולא מגבלה אינהרנטית במהותו. ועוד - כל אחד יכול לפתח כל יכולת, נקודת הפתיחה וקצב ההתקדמות תלויות בנסיבות ולא במהות. למען הבהירות - במהות הכוונה לאמירות כגון - "זה באישיות שלי ואני לא יכול לשנות זאת" (משפט ששמעתי דווקא השבוע מלקוח
) מה אני עושה עם זה - ראשית לא קונה משפטים כגון זה לעיל, השאלה שאשאל לאחר משפט כזה יכולה להיות "נניח שזה היה אפשרי לשנות אישיות, היית רוצה לשנות" אם התשובה היא לא יש אפשרות לזנוח את הכיוון מתוך כיבוד רצונו של הלקוח אם התשובה היא כן, ממשיכים לנהל שיחה על בסיס ההנחה ההיפוטתית שאפשר יש אפשרות לעמוד על הפרדיגמה הזו ולפתוח אותה, מה זו אישיות ואיך אתה יודע שאי אפשר לשנות אותה אבל לרוב אני לא הולך לשם כיוון אלא אם היא איננה מתפוגגת בהמשך לבד מה שקורה מדי פעם. נקודת המוצא שלי היא שיכול להיות שיש לך איזשהן מגבלות שמונעות ממך לעשות דבר מה ואני אפילו יכול לקבל אותן, אבל בראש ובראשונה מה שמעניין אותי אלו לא ההסברים האם אתה יכול או לא יכול אלא האם אתה רוצה, הפותטי ככול שיהיה. אנשים מוותרים על הרצון כיוון שמתוך התבוננות בנסיבות נראה ששום כוח רצון לא יעזור. יש מקרים (ואני אומר בזהירות) שאולי זה נכון, ויחד עם זה אני אסתכן ואומר שברוב המקרים זה לא נכון. הנה מאמר שקראתי פעם והוא מלווה אותי מאז כדוגמא לכל מי שיש לו ספק בעוצמה של כוח רצון ואמונה ביכולת האנושית. יום מבורך
 
תוספת קטנה

כשמישהו אומר לי שזו האישיות שלו או האופי שלו ואופי אי אפשר לשנות.. אני שואל: איך האופי בא לידי ביטוי? - בהתנהגויות. אחלה, שמור את האופי ("החרא") שלך. אל תשנה אותו.. מוכן לשנות התנהגות אחת קטנה, ועוד אחת ועוד אחת... והפלא וואפלה.. תראה מה יקרה.. (-; זה כמו אלו שמגיעים לטיפול מדוכאים ומדופרסים ואומרים בקול הכי מדופרס שלהם: "אין לי חברים, אני רוצה שיקבלו אותי כפי שאני..." - ידידי, תתעורר, תריח את החומוס.. מי רוצה להיות חבר של אדם מדופרס? אפילו לא אתה.. (כמובן באינטונציות הרבה יותר הומוריסטיות
) מאמר מעורר השראה!! שלחו לי במייל פעם סרט על אחד מקסיקני שנולד בלי ידים ואיך הוא מנגן בגיטרה ושר בצורה מדהימה! ויש עוד סיפורים מדהימים כאלה.. חבל שלרוב בעלי כל הגפיים יש מום נפשי (-; בשם "אופי" מיקי
 
מה אומרים ב NLP על הנחת היסוד הנ"ל

אנו יכולים לדגום מצוינות ואפילו גאונות אם נפרק את הפעילות והמיומנות לחלקים מספיק קטנים. אחת הפעילויות המרכזיות ב NLP זה דיגום. כלומר לקחת אדם המצוין בתחום כלשהו ולדגום את היכולות שלו: דרך פירוק העשיה שלו לכל הגורמים האנושיים שלה (אמונות, דעות, תפיסה, דימויים, אסטרטגיות חשיבה, התנהגויות, הרגלים ועוד...) כאשר מסתיים תהליך הדיגום אנו נשארים עם דגם (מודל) של מצוינות – כל מה שנשאר לנו עכשיו, זה ללמד את המודל הזה לאנשים אחרים בכדי שיוכלו לפעול באותה הרמה והמצוינות. כאן חשוב לציין שעל הלומד להראות כושר למידה, גישה ורצון לפתח את המיומנויות השונות אשר בדגם שנוצר – ע"מ שהוא יגיע לתוצאות דומות לאלו של האדם שנדגם. במילים אחרות, אמנם ניתן לדגום בקלות יחסית את המרכיבים השונים של אצן אולימפי ולהכין מהם דגם עבור אנשים אחרים – אדם בעל רגל אחת, או אדם עם משקל עודף באופן קיצוני או שאינו מעוניין להשקיע את המאמץ באימונים אין סיכוי שיוכל להגיע לתוצאות של האצן האולימפי - אך בהחלט יש סיכוי שישפרו את התוצאות שלהם. מיקי
 
כן!!!! ../images/Emo45.gif

"אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל." אני ממש פועלת לפי זה. כשאני נתקלת במשהו שאני מרגישה שקשה, אני מסתכלת על אחרים ורואה שאם הם יכולים אז גם אני יכולה!!!!
1. מה לדעתכם עומד מאחורי הנחת היסוד? הראייה שמערכת אנושית מסוגלת לכל כך הרבה. ושאנו מתוכנתים לכל מיני דברים (לא משנה למה - סביבה, חינוך, דפוסים, הורים, חוויות שעברנו, וכו') ושאפשר לשנות את התכנותים ולממש את עצמנו בכל דבר. אם אדם אחר יכול, אז גם אני יכול. מה היא מאפשרת לך לעשות בתהליך תקשורתי בין המאמן למתאמן? להאמין בו. לדעת שהוא יכול עם העזרה הנכונה. לראות אותו מגשים את מה שהוא רוצה, כי זה אפשרי. מה ניתן להסיק ו/או להניח בעקבות הנחת היסוד הזו? שהחיים הלאו נפלאים
 
למעלה