פינת "על הפרק"

פלגיה

New member
../images/Emo142.gif פינת "על הפרק"

חוזרת לאחר היעדרות של שבוע, פינת הלימוד השבועי. והפעם - יוסף ואחיו בספר בראשית פרק לז. והדיון - לרשותכם.
 

yuvalif

New member
האמת שהיו פה כמה דיונים על פרשת

"וישב" לא מזמן: www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?forum=1314&firstmsg=46 הסבר יפה שקראתי על פירושו של רש"י בענין הבור (זה הריק, שאין בו מים): מאחר ויוסף מואשם שהוציא את דיבת האחים (לשון הרע) רעה הוא מושם בבור הנחשים (בעלי הלשון) המשמשים כעונש לאלו שחטאו בלשונם. ומאחר ויוסף אינו מוכש הרי שלא חטא בלשונו. אבל האמת, שהדבר הלא ברור לי לחלוטין הוא האם יוסף תמים או מיתמם? ברור שהוא חכם (פירוש החלומות), אבל "חכמת האדם" שלו לוקה (לפחות בתחילה), הוא אינו חושש לפגוש את אחיו לבדו, הוא מספר להם את החלום השני למרות שראה את תגובתם לחלום הראשון, הוא ניכנס לבית פוטיפר הריק (פרק ל"ט) לאחר שאשת פוטיפר כבר הפצירה בו. אבל זה אותו האדם שמביא את איכרי מיצרים (תוך הסתמכות על הכרתו את נפשם) להיות לאריסים על אדמתם, שלא לדבר על התלאות הריגשיות שהוא מעביר את אחיו (פרקים מ"ב-מ"ד).
 

shushu10

New member
יוסף אינו תמים או מיתמם כלל.

לענ"ד,יוסף מכיר היטב את מקומו בקרב בני המשפחה. חלומותיו הם עצם מהותו של יוסף ולכן הוא מרגיש חייב לבטא אותם, בפרט כשהוא בטוח שיש בהם מסר עתידי בעל חשיבות עליונה. אע"פ שדנו אותו ברותחין, הוא ממשיך בקו של עשיית "חובותיו". אלו חובות שהוא מקבל על עצמו באומץ. כשאביו שולח אותו לדרוש בשלום אחיו - אין הוא מסרב. את הדרך אליהם אינו מכיר אך משהוטלה עליו השליחות - הוא יעשה הכל כדי לבצע אותה. אפשר גם להניח כי עם הגיעו למצרים יכול יוסף למצוא דרך להודיע לאביו כי הנו בחיים, אך בזה הוא דן את אחיו לקלון, אם לא למעלה מזה. גם בביתו של פוטיפר מוטלת עליו מלאכה, מדי יום ביומו, ואין הוא מתחמק מלבצעה, אף כשגבירתו חומדת אותו, ועליו לעמוד כנראה בנסיון כפול. "התלאות הרגשיות העוברות על אחיו", כדבריך, מטרתן להביא בסופו של דבר לאחדות המשפחה. בסה"כ הוא מצליח בשקום רוחני ופיזי של המשפחה, ואל תשכח שזה אותו יוסף שניצל מהבור פעמיים.
 

yuvalif

New member
"אותו יוסף שניצל מהבור פעמיים"

אני חושב שזה המפתח להבנתו, החוויות (שלא לאמר טראומות) שעברו עליו מהיותו נער ועד היותו משנה למלך שינו אותו. ישנו מאמר (משכנע למדי): http://www.daat.ac.il/daat/tanach/samet/b9-2.htm שטוען כי יוסף ובני משפחתו שגו בהבנתם את חלומותיו, וכי אותו ייעוד - אותה כתונת מלכות - הובן לו רק לאחר שטיפס אליו ממעמקי הבור.
 

שיבולית

New member
מממ

דיון ממש אין לי, רק מקסים אותי כל פעם מחדש המשפט "הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן" ... מה זה רואה את אחיו? למה לא עם אחיו? ועוד מסקרן אותי - עד כמה היה מקובל באותה תקופה להתייחס לחלומות כאל נבואה? (הרי האחים ישר מפרשים זאת כרמז לעתיד, כך גם יעקב וכך גם עם שאר החלומות בחומש...)
 

shushu10

New member
הרשב"ם מפרש-

"היה רועה את (עם) אחיו בצאן - בני לאה לפי דרך ארץ קורא 'אחיו' ולא בני השפחות. והוא נער את בני בלהה וגו'... נערותו ורגילותו ומשתאיו היו עם בני בלהה ובני זלפה, ומתוך כך התחילו אחיו בני לאה לשנוא אותו. את אחיו - עם אחיו רועה ובשמחת נערותו היה נבדל מהם ורגיל עם בני השפחות ולא עמהם... הולך ומונה כל מיני ענינים שגרמו לשנוא אותו וגם ויבא יוסף (את) דבתם רעה. את דבתם של אחיו רעה...שאמר לאביו כך מבזים הם בני השפחות אבל אני מכבדם ואני רגיל אצלם". החלומות בחומש, לדעתי הבלתי נחשבת, יש בהם אמירה עתידית אבל השאלה האם ניתן לקרוא להם נבואה, שהוא מושג רחב, - הדעות חלוקות . מאחר ואנו דנים ביוסף - ברור שהוא כמו שומעיו מאמין כי הפתרונות מצויים אצל האל והוא משמש רק כצנור להעברתם. זה כשלעצמו מעיד על האמונה בשליחות שהוטלה עליו. האם זו נבואה?
 
למעלה