סופו של המדע הבדיוני
הנה מאמר קטן ונחמד הדן בסופו של ´המדע הבדיוני´. המעניין מכל אודות מיקומו של המדע בעת המודרנית היתה נטילה העמדה של המדינה המודרנית אודותיו. לקראת תחילת המאה ה-20 עת נוצרו ונוצקו יסודות המדינה המודרנית, החלו הקברניטים הפוליטיים בחיפוש אחר מנגנון שישפיע ויסרס את הדת. כל משטר נקט בגישה שונה. המשטרים הלא דמוקרטיים לא הסכימו עם הדת וחיסלו את מעמדה. כך היה במשטר הקומוניסטי, וגם במשטר הטוטאליטרי הנאצי והפאשיסטי. המדינה תפסה את מקום הדת ויצרה מערכת ערכי יסוד חלופיים לדת שהחזיקה כל עוד השלטון הרצחני והשתלטני מסגנונם התקיים. המשטרים הדמוקרטיים עמדו בפני בעיה קשה. הם מחויבים לערכים ליברליים. הערכים הליברליים לא מאפשרים התנגדות לזרם דת, משום שיש בכך ניגוד לעקרונות הליברליים והדמוקרטיים. לכן רקמו המדינות המודרניות קשר עם ´מוסדות המדע´. הן אימצו את האוניברסיטאות ויצרו דת מדינה חדשה. מטרת הדת היתה להוכיח ש´המדע´ יושיע את האנושות בחברה הדמוקרטית המודרנית, המדע מצריך מחשבה ליברלית ותמיד יפתור את בעיות האנושות בזכות דרכיו. הדת שקידשה את המדע שלטה בחמישים השנים הראשונות של המאה ה-20. עם זאת, היא הובילה את המדע המודרני לכוחות ויכולות מפלצתיות, שהמוכרת בהן היא ´פצצת האטום´. פצצה זאת כמובן נוסתה על ידי בני האדם שהנהיגו את המדינה המודרנית מתוך חוסר הבנת כוחה, או יותר נכון, מ´עודף´ הבנת כוחה. הדת שיצרו המדינות המודרניות החלה להסדק מאז שנות החמישים. גם המדינות המודרניות עצמן הולכות ומאבדות מכוחן. כיום הן פחות ופחות רלונטיות באשר לאזרחיהן עצמן. המדינות הלכו ונפתחו וכך המסחר בהן הלך ונפתח. כוחו של המדע כמושיע התגלה עד מהרה כקשקוש דתי שיסוד האמונה בו לא יותר מופרך מהאמונה הדתית. המדינות המודרניות לא הצליחו לגרום להשכלה המונית ולאמונה מושלמת בכוחות הישועה של המדע. על רקע אלה החל לצמוח ה´מדע הבדיוני´. מדובר בתופעה חברותית הקשורה לעיתים עם ´ספרות´. אבל היא מתקשרת עם עוד אלמנטים של אומנות כמו ´ציור´ ו´קולנוע´. המדע הבדיוני הוא מאווי נפשם של הנערים בני המעמד הבורגני לכך שהמדע יחזור לכוחו. הם בעצם מקווים לשוב כוחה של המדינה המודרנית, מאחר שהם מאוימים מהמגמה בה פועלים מכל העולם, יחד עם מהנדסים זולים ממדינות זרות, ואנשי תעשייה עשירים רבי ממון, לוקחים את יכולת ההשתכרות שלהם ופוגעים בה באופן משמעותי. בקיצור ה´מדע הבדיוני´ הוא תופעה חברותית בלי שום קשר לאלמנטים הספרותיים שלה, והוא קורס כי התופעה הזאת שמתחזקת בעיתות המצוקה של המדינה המודרנית, תופעה זאת מתגברת מעבר לנקודת החזור, ויותר הפנטזיות הללו לא יועילו לבני המעמד הבורגני שעומדים בעולם שבו למדינה אין הרבה יותר כח מלחברה רב-לאומית מקומית.