שבת שלום לכולם!
(חלק א')

../images/Emo16.gif שבת שלום לכולם! ../images/Emo16.gif (חלק א')

נפתח את שרשור ההמלצות השבועי בהמלצה על דיסק שהיה מצורף לאחד הגליונות של MOJO שקניתי לאחרונה. הכתבה המובילה בגליון הוקדשה לסקס פיסטולס, והדיסק נקרא "שורשי הפיסטולס". הדיסק כולל שירים אשר נתנו את ההשראה לפאנק האנגלי. הדיסק כולל את השירים הבאים: 1. The Modern Lovers - Roadrunner שיר נהדר של ג'ונתן ריצ'מן האמריקאי, משנת 1973 (ה-Modern Lovers זה הוא וחברים). ריצ'מן אימץ בשיריו גישה מינימליסטית, הסתמכות על מספר מצומצם של אקורדים בשירים בעלי מבנה רוקנרולי בסיסי, ורוח נעורים חסרת יומרות. בשיר הנ"ל - שהוא המפורסם משיריו - הוא שר על חוויותיו הישירות מהסביבה המוכרת לו, מעיר הולדתו בוסטון. שיר שאני אוהבת במיוחד. אפשר למצוא אותו באלבומם המצויין של ה-Modern Lovers, הנושא את שם הלהקה. 2. Paul Revere and the Raiders - (I'm not your) Stepping Stone 3. Count Five - Psychotic Reaction הגראז' האמריקאי של אמצע שנות השישים השפיע קשות על הפאנק לדורותיו. כאן יש לנו נציגות מכובדת של הז'אנר, באמצעות שניים מהשירים הידועים שלו. בתקופה מסויימת, לא היתה להקה אחת שלא ביצעה את שני הנ"ל בהופעות, פול רביר והריידרז היו בעצם להקת פופ. חבריה נהגו להופיע (ולהצטלם) במדים בנוסח המהפכה האמריקאית (ומכאן גם שם הלהקה), והם שווקו בעיקר לקהל של בנות-נוער. אבל הם הקליטו חומר משובח, כולל הנ"ל. השיר, שנכתב ע"י שני כותבי-שירים מקצועיים, טומי בויס ובובי הארט, זכה לעשרות ביצועים, כולל של המונקיז, ג'ימי הנדריקס - וגם הריידרז (כמדומני שהם המבצעים המקוריים). הפיסטולס גם הם הקליטו גרסת כיסוי לשיר, וקל לראות למה: מדובר בשיר נעורים "קשוח" ומתריס, עם hook רציני - כזה שנכנס לכם למוח, ולא יוצא לעולם. ניתן למצוא את השיר באוספים של הלהקה, ואוספים איכותיים של שנות השישים, במיוחד Nuggets. הקאונט פייב היו להקת גראז' טיפוסית, ו-Psychotic reaction היה להיטם היחידי (מה שלא ממש משנה, כי מקומו של השיר בפנתאון המוסיקה, מובטח). השיר נכתב ע"י אחד מחברי הלהקה (למרות שהקרדיט ניתן לכולם), והוא "שואב השראה", אם תרצו, מהיארדבירדז. את השיר ניתן למצוא באלבום אוסף של הלהקה, המצוי בחנויות, וכן ב-Nuggets ודומיו. 4. Johnny THunders and the Heartbreakers - Born to Lose ג'וני ת'אנדרס היה אחד מהפנקיסטים האמריקאיים האולטימטיביים. חייו נראים כאילו הם לקוחים מפארודיה על רוק'נ'רול, כולל מותו בגיל צעיר, כנראה מסמים. ת'אנדרס נולד כג'ון גנזאלה, ולקח את שם הבמה שלו משיר של הקינקס. הוא התפרסם לראשונה כחבר בניו יורק דולז (ראו בהמשך), ואח"כ כאמן בפני עצמו, עם להקת הליווי שלו, ההארטברייקרז. את השיר ניתן למצוא כיום רק באוספים של שירי פאנק משנות השבעים. 5. The Runaways - Cherry Bomb ה-Runaways היו, אם תרצו, המקבילה הנשית ל-Monkees: להקת-בנות שהומצאה ע"י מפיק, התמרדה נגדו, וזכתה למקום של כבוד בהיסטוריה. המפיק קים פאולי, הידוע בגימיקים שלו, המציא את הלהקה (באמצע שנות השבעים) כי חשב שבנות בנות-עשרה המנגנות רוק זה קוריוז שימשוך קהל, בעיקר קהל של בנים באותו גיל. הדגש היה על המראה החיצוני של הבנות: מעילי עור, גיטרות חשמליות, פוזה מתריסה... הן שווקו בערך כמו בריטני ספיירס בתחילת דרכה, עם קריצה לפנטזיות המיניות של חלק מסויים מהקהל, רק שהמוסיקה לא היתה פופ-מסטיק, אלא רוק כבד שנטה לפאנק. אלא מה, לבנות - שבתחילת דרכן בקושי ידעו לנגן בכלים - היה כשרון. ואף על פי שהתדמית שלהן היתה גימיק, היא סללה את הדרך לקבלה של נשים כנגניות ומבצעות של רוק. ג'ואן ג'ט, ליטה פורד, וחברותיהן, הפכו עם הזמן לאמניות מוערכות (גם אם המוסיקה שלהן אינה כוס התה שלי בדיוק). Cherry Bomb היה שירן הידוע ביותר של הבנות - שיר חביב ואנרגטי העוסק, אף הוא, במרד נעורים. הוא ניתן להשגה כיום רק באוספי שירים מהתקופה, ואוסף שיריהן הידועים יותר של ה-Runaways. 6. Dave Berry - Don't Give Me No Lip, Child הסיפור של דייב ברי הוא סיפור מוזר, שטרם סופר במלואו (היינו, הסיפור עוד מחכה לכתבה בת 20 עמודים ב-Mojo). ברי היה זמר פופ אנגלי בשנות השישים. הוא שווק בתחילת דרכו לקהל של בנות טפש-עשרה, התמרד נגד מפיקיו, הקליט שירי רוק שנכשלו מסחרית, וזכה להערכה ממסדית מסויימת רק עשרות שנים אחר כך (דהיינו, כיום). Don't Give Me No Lip היה אחד מנסיונותיו של ברי להקליט שירי R'n'B בריטיים, בנוסח הסטונס והיארדבירדז (אגב, ג'ימי פייג' ככל הנראה ניגן גיטרה בהקלטה). הטקסט השוביניסטי של השיר - התרסה כנגד חברתו, שהעיזה לומר את דעתה - טיפוסי אף הוא לשירים של הסטונס וה"מי" מאותה תקופה. הפיסטולס הקליטו גרסת כיסוי לשיר. את השיר לא ניתן להשיג כיום באלבום רשמי, מלבד הדיסק הזה של mojo. אך השיר אולי המעניין ביותר שהקליט ברי היה 'בלדה' שקטה שמפיקיו קנו מריי דייויס מהקינקס, This Strange Effect - שיר אהבה נפלא, כאשר לא ממש ברור מה מינו/מינה של מושא האהבה, כצפוי אצל דייויס. השיר היה להיט היסטרי ברחבי אירופה (אך לא באנגליה) בשנת 1965. 7. Eddie Cochran - Sweetie Pie קוקרן הוא מאבות הרוקנרול. הוא היה כותב שירים, גיטריסט ומבצע מוכשר מאוד, ומותו בתאונת דרכים בשנת 1960 הוא אחת מהטרגדיות הגדולות של הרוק. שיריו עסקו בנושאים המקובלים באותה תקופה: העולם של בני הנוער - הנאותיו ובעיותיו. שיריו הידועים ביותר (והטובים ביותר, לטעמי), הם Twenty Flight Rock, C'mon Everybody והחביב עליי: Summertime Blues. לדעתי, כשרונו לא נפל מזה של צ'אק ברי, אולי מלבד תחום כתיבת השירים, בו ברי גובר עליו. את השיר Sweetie Pie ניתן למצוא באוספים של שיריו של קוקרן.
 
חלק ב'

8. MC5 - Shakin' Street להקה מהעיר דטרויט, שפעלה בסוף שנות השישים והיתה, יחד עם הסטוג'ס (איגי פופ היה הסולן) החוליה המקשרת בין הגאראז' לבין הפאנק האמריקאי שבא אחריו. קל לראות את הקשר שבין סגנונם, לזה של ג'ונתן ריצ'מן, ולזה של הפיסטולס, שבאו כמה שנים אחר כך. הלהקה היתה ידועה בפוליטיקה ה"רדיקלית" אשר קידמו, בזמנם. העיתונות - גם עיתונות המוסיקה של אותה תקופה - תיארה אותם כרדיקלים חצי-מסוכנים, ובוודאי כחבר'ה שחיים 'על הקצה' (זכור לי במיוחד ראיון עם מיק ג'אגר, משנת 1969 כמדומני, שבו הוא נתן את ה-MC5 כדוגמא ללהקה עכשווית "רדיקלית" שהוא מאזין לה). בדיעבד, זה היה הרבה רוח ומעט בשר. כל חברי הלהקה היו ממשפחות בורגניות, והתמסדו בהמשך הזמן. פרד "סוניק" סמית', גיטריסט הלהקה ומחבר השיר Shakin' Street, התחתן עם פטי סמית', וחי חיים בורגניים להחריד, עד מותו מהתקף לב, לפני כעשור. Shakin' Street, שירה של הלהקה המופיע באוסף, הוא שיר מצויין ואהוב עלי מאוד. ניתן למצוא את השיר בכמה אוספים והדפסות מחודשות של אלבומי הלהקה. המלצתי היא על אוסף "המיטב" שלהם שיצא בחברת Rhino, שאיכותה לא מוטלת בספק. הגרסה המופיעה כאן בדיסק היא גרסה בהופעה חיה, כנראה משנת 1969. 9. Sex Pistols - Seventeen שיר של הפיסטולס. מתוך אלבומם Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols משנת 1977. הגרסה המופיעה בדיסק היא מהופעה של הלהקה בסן פרנסיסקו בשנת 1978. (האלבום נקרא Live at Winterland San Francisco). השיר הוא בעצם המניפסט של הפאנק האנגלי: שונאים את הבורגנות, שונאים את המבוגרים, שונאים את ההיפים ושונאים את עצמם. We like noise it's our choice It's what we wanna do We don't care about long hairs I don't wear flares See my face not a trace No reality I don't work I just speed That's all I need I'm a lazy sod, I'm lazy sod 10. New York Dolls - Chatterbox הדולז פעלו במחצית הראשונה של שנות השבעים, בארה"ב. סגנונם היה שילוב של רוק 'מלוכלך' סטנדרטי, וגלאם בריטי. הדולז היו אחד הנסיונות הבודדים ליצור גלאם אמריקאי, והם הצליחו באופן חלקי (כמדומני שהם מעולם לא פרצו את גבולות ניו יורק). המראה הפרובוקטיבי שלהם היה חידוש גדול בזמנו, וגרם לסנסציה: בדומה לגלאם הבריטי, הם אימצו בגדי נשים ואיפור. המוסיקה שלהם היתה, כאמור, רוק סטנדרטי. הופעותיהם היו בלגאן שלם, וכך גם חייהם הפרטיים. כמדומני שרק אחד מבין חברי הלהקה עדיין בחיים - כל השאר מתו מסמים או מחלות, בשלב כזה או אחר. אך להקה היתה השפעה גדולה, ואלבומיהם מוערכים עד היום (מוריסי הוא מעריץ גדול, למשל). לטעמי, הלהקה מוערכת יתר על המידה, וחשיבותם היא יותר הסטורית מאשר אמנותית. בשלב מאוחר בחיי הלהקה, הם נוהלו ע"י מאלקולם מקלרן, שעבר שנה מאוחר יותר לנהל את הפיסטולס, והשאר כתוב על דפי ההסטוריה. השיר הכלול באוסף מצוי באלבומם Rock'n'roll. 11. Mott the Hoople - Crash Street Kidds בדומה לדולז, גם MTH היו נסיון ליצור גלאם אמריקאי. ההופל היו בשלב מסויים בני טיפוחיו של דיוויד בואי, למרות שהיה להם כותב שירים וסולן מוכשר משל עצמם, איאן האנטר. ההופל לא זכו להצלחה מסחרית באמריקה, אבל הוערכו מאוד בבריטניה (עד כדי כך שבמשך שנים חשבתי שהם להקה אנגלית) והשפיעו על הפאנק האנגלי. גם כאן, לטעמי, יש הערכת יתר שלהם, בגלל החשיבות ההסטורית של הלהקה. אבל איאן האנטר הוא כותב מוכשר, בלי שום קשר. השיר הכלול באוסף, נמצא באלבומם של הלהקה הנושא את שמם וכן באוספי שירים וקופסאות שונות שלהם. בדומה לשירים אחרים כאן, גם זה שיר על אינדיבידואליות בפני ה"דיכוי" של הרוב: I ain't just a number I wanna be heard 12. Peter Hammil - Nadir's big change האמיל היה חבר בלהקת Van der graaf generator, ואח"כ פנה לקריירת סולו, במהלכה הקליט עשרות אלבומים, כמדומני. האמיל איננו בדיוק כוס התה שלי. לטעמי הוא כותב יומרני ומשעמם. השיר הנ"ל לקוח מאלבום שלו משנות השבעים, ונשמע כמו פרוטו-פאנק. זה לא הצליל הרגיל של האמיל, למיטב ידיעתי, אבל לא ממש התעמקתי בעשרות אלבומיו. 13. Jerry Nolan - Take a Chance נולאן היה חבר נוסף ב-New York Dolls, אשר פנה לקריירת סולו (כמו שאר חבריו). גם הוא מת, בשנת 1992 (כמדומני שרק דייויד ג'והנסן עדיין בחיים). השיר הנ"ל הוא שיר רוק סביר, בסגנון הסטונס, לא יותר מזה. הוא לקוח מהאלבום Manhattan Meyham. 14. Can - Hallelujah להקה גרמנית אקספרימנטלית חשובה, שפעלה בשנות השבעים. השפעתה של Can היתה ארוכת-טווח (דווקא לא ברור לי כ"כ מדוע עורכי MOJO חושבים שהיתה להם השפעה על הפאנק האנגלי). הם בוודאי השפיעו על ה-Fall ולהקות פוסט-פאנק אחרות, ועל להקות אקספרימנטליות הפועלות כיום. המוסיקה שלהם נשמעת כיום "טריה" כמו ביום שהקליטו אותה, לפני שלושים שנה. אני ממליצה ביותר על אלבומיה, במיוחד לאלו מכם שאוהבים את תקופת 1968-1973 של הפלויד. הקטע הנ"ל לקוח מאלבומם Tago Mago. כאמור, מומלץ ביותר. 15. Dr. Alimantado - Born for a Purpose / Reason for living אמן רגאיי שאת שמו לא שמעתי מקודם. הרגאיי, שהגיע לאנגליה עם המהגרים מאיי הודו המערבית, החל לחדור באמצע שנות השבעים למוסיקת הרוק האנגלית, והיתה לו השפעה גדולה על הפאנק - במיוחד על הקלאש (פחות על הפיסטולס). השפעתו הגדולה ביותר היתה כמה שנים לאחר מכן, בתחילת שנות השמונים, עם פריצתה של הלייבל two tone, ולהקות כגון ה-specials, UB40 ומאדנס.
 
אהבתי

להעשיר את הידע על המצב של להקות אחרות כשפינק פלויד היו על הירח. ח"ח על המאמר.
 
חן חן

מטרת השרשור היא, כמובן, להמליץ על דברים שאנו חושבים שכדאי לאחרים לשמוע. אני מקווה שמה שכתבתי יגרום לכם לרצות לשמוע לפחות חלק מהדברים, וכמובן שזה המקום גם להמלצות שלכם: מה לדעתכם כדאי/חשוב לאחרים לשמוע (או לקרוא, לראות וכו')?
 

Chapter 24

New member
בעייה קטנה

המשותפת, אני מניחה, למרבית קוראי הפורום, היא שמרבית האלבומים והשירים האלו אינם נגישים להם. קל להמליץ על שורשי הפיסטולס או Rubbles, אבל למי שאינו מיליונר, רכישת הנ"ל היא בגדר חלום בלבד. וכו'. האם יש דרך לאפשר לאנשים לשמוע, נניח, את המלצת השבוע, באופן חוקי, ע"מ שיוכלו לדון בו? אחרת, הפינה הנ"ל (ודיונים אחרים) יהיו מוגבלים מאוד מבחינת המשתתפים בהם.
 

One Echoe

New member
מז"א?

לא הבנתי אותך כ"כ... כל הדיסקים הם בערך אותו מחיר
 
זה היה נסיון של הכותב/ת לעקוץ אותי

בקשר לשרשור בפורום אחר. אבל קרא את מה שכתבתי, למטה, בכל זאת.
 

Chapter 24

New member
לעקוץ?

הפתיעה אותי כמות התגובות וניסתי לעזור. אגב, באיזה גילון של מוג'ו מדובר?
 

Chapter 24

New member
כלומר מי שלא היה במקרה בחו"ל

בחודש האחרון לא יכול היה להאזין לאלבום. חבל, זה מצמצם את אפשרויות התגובה. אגב, האלבום של The Modern Lovers מאוד מומלץ גם הוא, חבל שגם אותו קצת קשה להשיג במקומותנו, אבל אנחנו נשים בעלות תושיה לא כן? האם יתכן שחברי פורום פ"פ אינם חובבי סקס פיסטולס כפי שניתן היה להניח מראש?
 
אפשר להזמין את הגליון באינטרטנט

זה מה שאני בד"כ עושה, כשאני לא בחו"ל. המחיר, כאמור לעיל. מדי פעם גם אפשר למצוא גליונות בסטימצקי. יש מצב לנג'ס להם שיביאו, אבל לאור הכרת רמת השירות שלהם, דרך א' יותר מהירה. ב. האמנם The Modern Lovers בלתי ניתנים להשגה בארץ? לא בדקתי אבל זה קצת מוזר, שכן זה אלבום ידוע ונחשב. ג. אני לא חושבת כך; ההנחה שלי היא של חוסר ידע (עקב חוסר חשיפה לחומר), לא חוסר אהדה. ד. וואלה, גם את מצטטת מניק דרייק? המממ.
 
פשוט מאוד

קונים את גליון MOJO אליו מצורף הדיסק המדובר. משהו כמו 60 ש"ח, בערך. חוקי לחלוטין, ומגיע עד תיבת הדואר בבית. בנוסף, נתתי מספר אפשרויות רחב לרכישת אלבומי האמנים המדוברים. רק במיעוט המקרים (כגון דייב ברי או דר. אלימנטרו) השיר קשה להשגה מחוץ לאוסף עליו דיברתי. לכל האמנים יש אלבומים אותם ניתן להשיג בקלות בטאוור ובחנוית דומות בארץ. ואם אתם עדיין מתקשים, פנו אלי, ונדבר.
 

brotos

New member
שבת שלום.

המלצות על מוזיקה אין לי, כי לא קניתי שומדבר חדש. גם אין לי זמן כ"כ לשמוע מוזיקה. תחשבו, תחשבו על מה שאתם עושים.
 

holo

New member
יום ראשון שלום../images/Emo16.gif

ואני רוצה להמליץ על: אלבום ההופעה של רוקפור "רוקפור בהופעה" רק שתדעו שזאת להקה טובה מאוד גם כלהקת קאוורים וגם החומר המקורי שלה מצוין.. אני אהבתי מהאלבום את "מכונת הזמן", "חור בלבנה" שהוא שיר יפה מאוד ואת הקאוור המצויין לאבשלום! ו..............רוקפור עשו קאוור לאסטרוני דומיין בהופעה, ואני פשוט רוצה להגיד שזה אחד הקאוורים הטובים!! הם פשוט עושים ביצוע מצויין!
 

holo

New member
אגב,

את האלבום קניתי ליומולדת של אח שלי אם זה מעניין מישהו..
 
להקה מצויינת...

אבל ממש. מישהו פה בפורום המליץ על "האיש שראה הכל" אז קניתי אותו ולא התאכזבתי, אסכם את זה ככה. מסכים איתך, הכיסוי לשיר אסטרונדמי דומיין הוא באמת אחד הטובים. זו להקה למשל, שלא מוכרת בארץ כפי שהיא מוכרת בחו"ל, וחבל שכך, כן?! אפרופו, מזל טוב לאח שלך
 

holo

New member
אבל באנגלית לא אומרים את זה

דומיין? טוב..לפחות ברשימת שירים היה כתוב דומיין..
 

One Echoe

New member
אם שמעת את הקאוובר

לאבשלום. מוטב שתשמע את " בחזרה לשבלול ", אלבום שיצא בשנת 1996. אלבום הצדעה לאלבום שבלול שיצא בתחילת שנות ה70-של אריק איישנטיין ושלום חנוך. פשוט מדהים.
 
למעלה