מאמר ב"גרדיאן" מאתמול, ה-5.11
במאמר הזה יש הרבה מאוד דברים מעניינים. אין לי זמן לנתח את הכל, אז אני משאירה את זה לכם: "הוא נהג לשנוא אותם, אבל עתה, ג'ון האריס חושב שהם הלהקה הבריטית המשפיעה ביותר". מתישהו בסוף שנות השמונים, החליט רוג'ר ווטרס ללכת לראות את REM בהופעה. באותה תקופה, היו REM מלכי תכניות הלילה ברדיו, ואהובי עיתונות המוסיקה. המנהיג-הקראטיבי לשעבר של הפלויד השתומם לראות את מייקל סטייפ, סולן הלהקה, נותן בהדרן גרסת כיסוי ל-DARK GLOBE, שיר שהוקלט ע"י סיד בארט - חברו לשעבר של ווטרס, אשר לפני שנים רבות נכנע למחלת הנפש בה לקה, נעלם מהלהקה בתחילת 1968, וחזר לבית משפחתו בעיר הולדתו קיימברידג'. ווטרס החליט לבקר את REM מאחורי הקלעים, כשהוא מצפה לקבלת פנים ידידותית. במקום זאת, הוא זכה ליחס צונן: "בחדר הלהקה, לאחר ההופעה" הוא סיפר לי לאחרונה, "מייקל סטייפ סרב לדבר איתי. זה כאילו הוא אמר: "אידיוט! סיד היה הגאון האמיתי." תארתי לעצמי שסטייפ יהיה קצת ככה." חשדותיו של ווטרס היו נכונים. עמדתו של סטייפ לא היתה שנויה במחלוקת במיוחד. באותה תקופה, כאשר השפעות הפאנק עדיין היו מורגשות, גם אם בצורה חלשה יותר, הפלויד של תקופת פוסט-בארט עדיין נראו כמו כל הדברים השליליים שהסקס פיסטולס מחו כנגדם בצדקנות. ג'וני רוטן, כידוע, נהג ללבוש טי-שירט של פינק פלויד עליה הוסיף את הכיתוב "אני שונא את..". פינק פלויד לא היו היחידים שזכו ליחס כזה. כמי שלמד את השיעורים המוסיקליים הראשונים בתקופה זו, אני זוכר היטב את רשימת התענוגות האסורים: לד זפלין (המציאו את הרוק הכבד; היו חשודים במיזוגניות), קרוסבי, סטילס ונאש (היפים חלשלושים שהתמסחרו ולקחו יותר מדי קוקאין), הגרייטפול דד (אידיוטים שמוחם מטוגן מאסיד - ועוד עם זקנים), ועוד. אפילו מי שאהדו את הביטלס, היו חשודים. הדבר ה"נכון" לעשותו היה לאסוף סינגלים של להקות אינדי בריטיות, ולהעמיד פנים ששנות השישים והשבעים כלל לא קרו. כיום, תודה לאל, רוב האנשים הם בעלי ראש יותר פתוח. דוגמא לכך היא ההשפעה הנמשכת של הפלויד: השנה ראינו את ה-SCISSOR SISTERS מגיעים לראש מצעדי המכירות עם גרסת דיסקו לשיר CN - שיר מרגש, שהיה גולת הכותרת של האלבום (ובעצם מסה על כוכבות-רוק) שהוציאו הפלויד בשנת 1979, בשם "החומה". גם הטון המרכזי של הרוק הבריטי נשאר בהשפעת הפלויד: אלבומם של רדיוהד, OK COMPUTER, משנת 1997, החייה את הקונצפט של בחורים בריטיים מהמעמד הבינוני, המשחררים הגיגים נוגים על הסבל הקיומי. המוסיקה של רדיוהד נשארה מעוגנת בתפישה של אמנות "גבוהה", שמקורה בוודאי ב-DSOTM. מאז יציאת OK COMPUTER, נמשך קו זה, כפי שניתן לראות בהצלחה של COLDPLAY, למשל - וכיום גם בקו בו נוקטות להקות כמו DOVES, ELBOW ו-MUSE. בהתאם לדימוי שלהם, הנקשר לריחוק וסנוביות אנגלית, הפלויד כמעט ולא מודעים להשפעה שלהם על הלהקות הצעירות. "אני מעולם לא התעניינתי במיוחד במוסיקה מודרנית" אומר ווטרס, "אני תמיד אקשיב לאלבום החדש של בוב דילן, אבל אצטרך הרבה השמעות כדי להאזין בצורה דומה למישהו אחר". דייויד גילמור, הגיטריסט שהיה יחד עם ווטרס גרעין הלהקה, עד הריב המכוער ביניהם באמצע שנות השמונים, נראה רק טיפה יותר מודע: "אני אוהב את רדיוהד" הוא אמר לי בשנה שעברה, "אני לא אוהב את כל מה שהם עושים - באופן טרגי אני אוהב יותר את האלבומים המוקדמים שלהם. אני בן 56, עם המוני ילדים שמתרוצצים מסביב, כך שאני אדם עסוק. אין לי ממש הזדמנות לשבת ולהאזין בדריכות לאלבומים שלמים, כפי שצריך לעשות, אבל הם הקליטו כמה דברים טובים בהחלט. אני יכול להבין מדוע אנשים משווים [בין הפלויד לבין רדיוהד], אבל קשה להבין מה הוא [תום יורק] שר. הוא קצת ממלמל את המילים, לא?". ללא קשר להשפעה שלהם על מוסיקאים עכשוויים, רק מי שלהם אוזניים מלבד, יוכלו להכחיש את ההדר של המוסיקה שעשו הפלויד משנת 1968 והלאה. אני אומר זאת בקנאות של מי שהמיר את דתו: מאז גיל 18, הייתי מעריץ של בארט, וחשבתי שהמוסיקה של עמיתיו-לשעבר עלולה לגרום למעין תגובה אלרגית. אבל אז, בשנת 1993, העורכים של ה-NME נתנו לי לכתוב את הביקורת על DSOTM, שיצא מחדש לרגל 20 שנה ליציאתו המקורית, וכל הדעות הקדומות שלי נעלמו. המבקרים המבוגרים יותר, שהנחו את הטעם המוסיקלי דרך הפאנק והאינדי, גרמו לי לחשוש שהאלבום יהיה מעין דבר חלשלושי, על גבול האי-מוסיקליות - התגלמות התועבה שנקראה "רוק מתקדם"; במקום זאת, מלבד כמה סולואי גיטרות, גיליתי יצירה רבת הוד וחן, נגישה ומלאת אמפטיה, רחוקה מאוד מההאשמות של נפיחות פרוגית. כפי שווטרס אמר לי מאוחר יותר: "אם אתה כותב מילים כמו breathe, breathe in the air, don't be afraid to care אתה משאיר עצמך פתוח לנחירות בוז. אנשים אומרים: "אידיוט שכמוך!, זה פשוט פתטי!". האלבום הוא מאוד לא-בוגר באינטנסיביות שלו, אבל אני מאוד שמח כיום שלקחתי את הסיכון הזה."