נזק של עשרות אלפי דולרים לאל על
נזק של עשרות אלפי דולרים נגרם לאל על כתוצאה מהטיפול ב-120 נוסעים שהיו במטוס החברה שנפגע מציפור בזמן ההמראה מיוהנסבורג, דרום אפריקה, בדרכו לישראל - כך מסר אתמול מנכ"ל אל על, חיים רומנו. מדובר בטיסת אל על שהמריאה באמצע השבוע בדרכה ארצה. זמן קצר לאחר ההמראה, נשמעה חבטה ובתא הטייס התקבלה אינדיקציה על בעיה באחד משני המנועים של המטוס. הסתבר כי ציפור נשאבה לתוך המנוע ופגעה במספר להבים - מה שהצריך הטסה של חלקי חילוף לדרום אפריקה. המטוס, מדגם בואינג 767, נחת בשלום, אך כתוצאה מכך השתבש לוח הטיסות הסדיר בין שתי המדינות. בשלב ראשון הועברו הנוסעים לבתי מלון, ולאחר שהתברר, כי תיקון התקלה יארך זמן רב, הועברו הנוסעים לטיסות של חברות זרות. לדברי מנכ"ל אל על לא היה מדובר בנחיתת חרום ובאף שלב לא נשקפה סכנה לנוסעי הטיסה. האירוע ביוהנסבורג הוא האירוע השלישי בקווים לישראל וממנה מאז החל בסוף השבוע שעבר גל הטיסות המוגבר של פסח. הוא הצטרף לאירוע במטוס של אייר קנדה, שהמריא בסוף השבוע מנתב"ג ושב ונחת לאחר שהתגלתה תקלה במכ"מ מזג האוויר שלו, ולמקרה בו "נתקעו" כ-200 נוסעי ישראייר כשמונה שעות בנתב"ג, לאחר שטיסתם לברצלונה לא המריאה כמתוכנן בגלל תקלה טכנית במטוס. מנכ"ל בריסל איירליינס: רשות שדות התעופה מפלה אותנו מול אל על מנכ"ל בריסל איירליינס בישראל, רובי הרשקוביץ, מותח ביקורת חריפה על רשות שדות התעופה (רש"ת) ומאשים אותה באפליית חברות התעופה הזרות מול אל על, בחלוקת זמני המראות מטוסים מנתב"ג. בשיחה ל-TheMarker אמר הרשקוביץ כי חברתו פנתה למרכז התיאום של רש"ת, בבקשה לאשר לה להמריא בשעה 02.30 אחר חצות מנתב"ג בימי חמישי, במקום ב-01.40. נתב"ג נסגר לתנועת מטוסים בכל לילה בין השעות 02.00 אחר חצות ל-04.50 לפנות בוקר. "בקשתנו הסתמכה על כך שגם לאל על מאשרים באופן יוצא מהכלל להמריא בימי חמישי בלילה מנתב"ג, בשעות שלאחר סגירת שדה התעופה; זאת, כדי שמטוסיה יוכלו להשלים סבב טיסות לפני כניסת השבת. להפתעתי קיבלנו תשובה שלילית. אני לא מבין מדוע לאל על נותנים להמריא בלילה ולנו כחברת תעופה זרה מסרבים. יש כאן בפירוש אפליה לרעה של חברות התעופה הזרות מול אל על", אמר הרשקוביץ. יתרה מכך, לדברי הרשקוביץ, "דווקא מטוסי המטען של אל על מדגם בואינג 747-200 אשר גם להם מותר להמריא מנתב"ג בשעות שלאחר סגירתו לטיסות נוסעים סדירות ושכר, הם שמרעישים ביותר וחורגים מדי חודש מרמת הרעש המותר של המשרד לאיכות הסביבה. לנו, שרוצים להשתמש במטוסי נוסעים בעלי מנועים מאוד שקטים, לא מאפשרים להמריא בלילה מנתב"ג". הרשקוביץ לא מתכוון לעבור לסדר היום מול ההתנהגות המפלה של רש"ת והוא ייפנה לדרגים גבוהים יותר, כהגדרתו, במשרד התחבורה. ברשות שדות התעופה (רש"ת) דחו את טענותיו של הרשקוביץ ומסרו כי מטוסי אל על ממריאים באישור מיוחד בגלל עניין השבת, רק ביום חמישי בלילה. טייסי אל על מצטרפים לעובדי הקרקע טייסי אל על אישרו את הצטרפותם לתאגיד המשותף עם עובדי הקרקע, לצורך רכישת מניות החברה במחיר מוזל, והגוף המשותף יוצא לדרכו. ל-TheMarker נודע כי נציגות העובדים קיימה בשבוע שלפני חג הפסח סדרה של אסיפות הסברה לעובדי אל על בנתב"ג, שבהן הסביר מזכ"ל הנציגות, מיכאל כוכבי, את משמעויות הגוף החדש. עובדי אל על רכשו בסוף פברואר השנה כ-8% ממניות החברה. זאת במסגרת תאגיד עובדי אל על - גוף משותף לעובדי הקרקע והטייסים שהוקם כחלק מהליך ההפרטה של חברת התעופה. העובדים רכשו את המניות במחיר מוזל של 70% ושילמו כ-12.5 מיליון שקל, שאותם מימנה חברת הפניקס. הגוף החדש יוכל לרכוש עוד 5% ממניות אל על בהנחה של 40% החל ב-2007. תהליך אישור ההצטרפות של הטייסים לאיגוד נמשך זמן רב, משום שכל טייס בחברה היה חייב להצביע באופן אישי על הסכמתו להצטרף לגוף החדש. בגלל שרבים מטייסי החברה נמצאים רוב ימות השבוע בתפקיד, או בהשתלמויות ואימוני סימולטורים בחו"ל, נמשך תהליך האישור זמן ממושך עד להשלמתו. הצטרפותם הרשמית של הטייסים לתאגיד סוללת את הדרך לתחילת פעילותו באופן מעשי. בשלב זה נמצא התאגיד בהליך מציאת מקום ויצירת מערכת המיחשוב. מתוך:.themarker