Shine On You Crazy Diamond

../images/Emo168.gif Shine On You Crazy Diamond

היום מועלה לדיון השיר הראשון - על שני חלקיו - באלבום Wish You Were Here, כמו גם דיון באלבום כיצירה שלמה (שכן השיר פותח ומסיים את האלבום, ובכך נותן לו מסגרת רעיונית ומוסיקלית). סקירות, ביקורות, הערות, הארות והגיגים - נא לשרשר כאן.
 

Jack Daniel

New member
../images/Emo62.gif תמיד תהיתי....

למי מוקדש השיר, ובעצם כל האלבום באמת... ....remember when you were young ....hey boy ....welcome my son וכו... האם לכל מאזין שייזכר בשנות הנעורים שלו? או שהמחבר הקדישם לעצמו? או שניהם?
 

FloyDviR

New member
השיר... והדיסק..

מוקדשים למעשה לסיד בארט. השיר הזה מתאר למעשה את זכרונות הילדות שהיו לו עם בארט חברו, ואת מה שקרה כתוצאה מלקיחת הסמים ועל כך שהכל התפורר ונגמר.
 

OzzzzzY

New member
ורצוי להוסיף גם...

שלא רק השיר הזה מוקדש לסיד בארט , אלא גם הרצועה הרביעית של האלבום Wish You Were Here , שהוא בעצם של געגועים לבארט...
 

trancelover

New member
שיר טריפי כזה

4דקות ראשונות יותר מידי מתוחות אבל מעבר לזה שיר אלוףף לעלה מהרגע שנכנס הסקסופון ועד סוף הקטע פשוט מושלם אפילו מ4ומעלה.. עד לחזרה של הסולו הידוע יש כלמיני דברים מטורפים של גילמור עד שיש את החזרה הגדולה בסוף 15:35 והיא פשוט יושבת בדיוק במקום
 

menashke2003

New member
לפי דעתי...

shine הוא הרבה יותר משיר וכל פעם שאני שומע אותו אני מתרגש מחדש. לדעתי זו היצירה המוזיקלית הכי יפה בכל הזמנים. כל שניה בשיר היא עוצמה וכל פריטה של גילמור בשיר מתבצעת עם מלא נשמה. זהו אין הרבה מה להגיד חוץ מענק גדול אדיר!!!
 

OzzzzzY

New member
נגמרה התקופה היצירתית (לדעתי)...

לדעתי באלבום הזה הלהקה מתחילה תקופה חדשה מבחינה יצירתית...המוזיקה הופכת להיות פחות מורכבת , ופחות דורשת תשומת לב. האלבום עצמו מצויין , ואחד האהובים עלי ועל רבים אחרים , אבל אם עושים השוואה בין מה שהלהקה עשתה עד לאלבום הזה , ומה שהלקה עשתה מהאלבום הזה , ניתן להבחין שהמוזיקה הפכה לפחות מעניינת , חדשנית ויצירתית , ויכול להיות שחילוקי הדעות שהתחילו בתקופה זאת (או קצת לפני) השפיעו על הנעשה... לדעתי שני החלקים של spycd , הן הרצועות הטובה ביותר באלבום , והן נותנות לאלבום פתיחה וסיום מצויינים , וכן מבנה מעגלי. בשיר הזה , על שני חלקיו , מוכיח גילמור שהוא גיטריסט מעולה , ומגיע לו יותר קטעים שבהם יוכל לממש את הכישרון שלו , ובזה ניתן להבחין באלבום הבא של פ"פ...
 
ניצול של סיד כגימיק מסחרי

אני גם כמובן מכור לשני הקטעים המדהימים האלה מהרגע ששמעתי אותם פעם ראשונה (מתישהו בכיתה ה'...). מוזיקלית- הם מדהימים, בניית המתח, שטיחי הקלידים, הגיטרות (סולואים פשוטים ויפים), הסקסופונים ובקיצור- הכל, ממש טוב. הטקסט גם מעולה, כתוב יפה והכל אבל-
לא באמת אכפת להם מסיד בארט! הם מנצלים אותו כגימיק! הוא אפילו הגיע להקלטות והם נפנפו אותו משם! אני לא מאמין שהאלבום הזה הוא תוצאה של שנים של ייסורי מצפון שנשמרו בבטן שלהם ופתאום התפרצו באלבום כ"כ מדוייק. לדעתי, אם במודע ואם לא, האלבום הזה ניסה לשחזר את ההצלחה של dark side וזו הייתה הדרך! תחשבו על זה
 

נימרודל

New member
הממפ...

יש משהו במה שאמא של מטילדה אומרת... זה באמת קצת ניצול... אבל השיר הזה בשבילי הוא יותר כמו אגדה... מתחילה ב"פעם לפני שנים רבות בארץ קיימברידג'..." וממשיכה לבשר האמיתי העכשיו ואז העתיד בחלק השני נמצא הסוף, שהם חיו באושר מפוקפק משהו...
 

pink floydror

New member
לדעתי זה לא כל כך נכון

כל השנים חלק מהיצירות שלהם היו מושפעות מבארט לפי מה שהתברר בסופו של דבר, אחרי שנים רבות .. אז הם החליטו לעשות Tribute ענקי למישהו שהמצפון שלהם אף פעם לא היה שקט לגביו .. חוץ מזה .. אתה חושב שהם משתמשים בזה כגימיק מסחרים ושיר ליד הם ישימו את Welcome To The machine ו have A Cigar ? שהם ירדו עד כדי כך נמוך ???
 

NIR Y

New member
לי זה בכלל לא משנה

אני לא יודע למה זה כול כך משנה עם הוא מסחרי או לא אני חושב שאני היחיד שזה לא משנה לו בפורום, ואני באמת לא מבין מה זה משנה זה אותה מוזיקה כי עם תחשוב ככה וגם אם תחשוב ככה. אני חושב שהוא דיסק מדהים ואחד הראשונים ששמעתי של פינק פלויד ובזכותו אני מעריך אותם היום שיין און אחד הקטעים הכי טובים של פינק פלויד גם הראשון וגם השני הוא פותח וסוגר דיסק ממש מוצלח בכלל החלק השני איכשהו מצליח להישמע טוב לאומת החלק הראשון שכול כך טוב שזה כבר מדהים מה שאני ממש לא מבין אנשים שאומרים שהחלק הראשון ארוך ומשעמם איך???? אפשר לומר את זה במיוחד מי שאוהב את פינק פלויד
 

FloyDviR

New member
אני איתך ניר !!!!

זה מממממממש לא משנה לי אם הוא מסחרי או לא!! זה לא ישנה לי דעה... בטח לא על מוזיקה ובטח לא על פינק פלויד! זה הדיסק הראשון ששמעתי של פינק פלויד. זה הדיסק שבזכותם אני אוהב את הלהקה הזאת. שיין און הוא קטע מצוין!!! כל תו בו במקום! סולו מדהים של גילמור!! היתה לי תקופה שהייתי שומע את השיר הזה כמה פעמים ביום וכל פעם מתרגש מחדש!! אין מילים כל כך לתאר את 2 הקטעים האלה! הראשון פותח בצורה מדהימה את הדיסק הזה והשני סוגר אותו בצורה מושלמת!
 
הפכתם אותי לפלצן האינטליגנט

ברור שהאלבום הזה מרגש אותי ברמות מסוכנות ושאני יכול להריץ אותו שבועות במערכת ולבכות מאושר כל פעם שהגיטרה של גילמור נכנסת אחרי הפתיחה השמיימית של רייט או כשהסקסופון אלט מחליף את הטנור בכניסה המהממת שם-wywh יגרום לי לקריסת מערכות ולא משנה כמה יגידו שהוא חרוש. מה שאמרתי זה שלדעתי האלבום לא מתאר באמת את הרגשות שלהם כלפיי סיד יקירי והוא יותר מנוצל כגימיק לשחזור ההצלחה של הצד האפל. לילה טוב!
 
I beg to differ - חלק א'

השיר Shine On You Crazy Diamond הוא שיר מורכב מאוד - ואני לא מתכוונת דווקא למורכבות מוסיקלית, אלא למורכבות הרעיונית. הוא שיר נפלא - אבל גם לא נטול-בעייתיות (כמו רבים משיריו של ווטרס). אבל לפני כן, לדעתי ברור שאין כאן שום ניצול של סיד כגימיק - נהפוך הוא, לחלוטין. SOYCD לא היה השיר הראשון שהפלויד כתבו על בארט. למעשה, ווטרס התחיל לכתוב עליו עוד ב-1965, ולא הפסיק מאז. אבל SOYCD היה השיר הראשון שהפלויד הודו בפומבי שהוא על סיד. כיום, מקובל לחשוב שכל האלבום מוקדש לסיד, כיוון ש-SOYCD פותח וחותם את האלבום, ובכך נותן לו מעטפת. (לא מזמן הייתי בחנות דיסקים והיו שם עותקים של האלבום ביבוא מצרפת. על גבי העותקים היה סטיקר בצרפתית: "האלבום שהפלויד הקדישו לסיד בארט!" או משהו כזה). אבל בזמנו, הלהקה בקושי הודתה שהשיר הוא עליו, ובוודאי שלא דברו בהרחבה על כיצד האלבום - כמו גם DSOTM ואח"כ החומה, הושפע ממנו. יש לזכור, שהפלויד התכחשו לבארט, פומבית, במשך שנים רבות. למעשה, מאז שהועזב מהלהקה. הפלויד בנו עצמם מחדש, תוך התכחשות לתקופת-בארט, עד כדי כך שהם לא הזכירו אותו כמעט בכלל בראיונות (המעטים) שנתנו. וכאשר הוזכר, זה היה במילה, חצי משפט ("פעם היה לנו גיטריסט אבל הוא עזב וגילמור החליף אותו", משהו כזה). ברוב המקרים נתנו הפלויד את הרושם כאילו גילמור היה עמם מלכתחילה. כתוצאה מכך, מחוץ לאנגליה הרוב המוחץ של אוהדי הלהקה - גם ה"שרופים" - לא שמעו בכלל על בארט. זה נכון במיוחד לגבי ארה"ב. בשנת 1974, לאחר DSOTM, אשר עסק ב"לחצים המביאים אנשים לידי טירוף," הרגיש ווטרס מספיק בטוח בעצמו, בכדי להודות שהוא כותב שירים - או לפחות שיר אחד - על סיד. בהופעות באנגליה באותה שנה, ניגנה הלהקה את השיר (עוד לפני יציאתו באלבום), כשהיא מספרת לקהל שזה "שיר על סיד". אחת הסיבות שווטרס הרשה לעצמו להודות בכך, היא שהוא (והפלויד בכלל) החלו רק אז להרגיש בעצם בטוחים בעצמם כלהקה עצמאית, הרחק מצילו של בארט (ממנו לא השתחררו לעולם, אמנם). עד אז, לדברי ווטרס, הוא ראה בסיד "איום" עליו ועל הלהקה, במשתמעף משום שלמרות הצלחתם המאסיבית, באנגליה (לפחות) לא שכחו את סיד, ועיתונות המוסיקה נהגה לתקוף את הפלויד, בין היתר, באמצעות איזכורו של סיד. שיאה של מתקפה זו היה באפריל 1974, אז פרסם ה-New Musical Express מאמר גדול של ניק קנט - אז בכיר המבקרים הבריטיים - על סיד. המאמר, שנקרא The Cracked Ballad of Syd Barrett, היה הראשון שגיבש את מעמדו של בארט כאיקון וכמיתוס, בפני עצמו, בנפרד מהיותו "חבר לשעבר" בפלויד ונשוא שמועות ובדיחות בדבר התנהגותו הביזארית. קנט, שלא היה אוהד של הפלויד, בלשון המעטה, הציב לראשונה את בארט כאיקון אלטרנטיבי לפלויד - שהיו אז בשיא הפופולריות שלהם, כזכור - ע"י הצגתו ככשרון האמיתי בלהקה. אין פלא, לכן, שהפלויד הרגישו מאויימים מאיזכורו של סיד בעתונות הבריטית; הם הרי היו מודעים לכשרונו. המדהים הוא שאפילו במקביל ליציאת WYWH, בו הפלויד עצמם העלו את סיד לדרגת חצי-אל ב-SOYCD, הם עדיין התגוננו בראיונות עיתונאיים, וניסו להסתייג ממנו ולהתרחק ממנו. גילמור סיפר באותה תקופה בראיונות שהוא זה שלימד את סיד לנגן בגיטרה (מה שלא היה נכון). ווטרס, מצידו, אמר בראיונות ש"סיד לא היה כל כך חשוב ומשמעותי ללהקה" - וזה האיש שכתב את המילים ל-SOYCD, כזכור. כפי שציין אחד המבקרים, האלבום WYWH הוא האלבום הכי "אנושי" של הפלויד, הכי מרגש שלהם. הוא גם האלבום הכי אהוב על גילמור, מבין כל אלבומי הפלויד. ווטרס קרוב כאן להפגנת רגשות חמים כלפי אדם אחר, יותר מבכל אלבום אחר. זהו אלבום שנושאו - לדברי הלהקה (וגם לדברי סטורם תורגרסון, המעצב) הוא אבדן - אבדן של חברים, אבדן תמימות הנעורים. בדומה ל-DSOTM, גם באלבום זה בודק ווטרס את הלחצים - מצד חברות התקליטים במקרה זה - שגרמו לטירופו והתמוטטותו של בארט. (הוא הודה בכך בראיונות, שנים לאחר מכן). בעוד Welcome to the Machine ו-Have a Cigar הם ביקורת חריפה וארסית על תעשיית המוסיקה, השירים SOYCD ו-WYWH עצמם הם שירי געגועים ועצב, גלויים בהרבה מאשר ווטרס הרשה לעצמו באלבומים קודמים. SOYCD עצמו הוא שיר מאוד מרגש, הן מבחינת המילים והן מבחינת המוסיקה. הריף הבסיסי - 4 התווים שמנגן גילמור - מעלים תחושה של עצב רב. צלילים אלו הם שנתנו לווטרס את ההשראה לכתיבת השיר, לדבריו. גם אם יש כמה נקודות בהן הסולואים נמשכים יותר מדי, באופן כללי התרומה של כל הכלים, והשתלבותם בקטע (שהוא ארוך מאוד, ולכן קיימת תמיד הסכנה של "מיותרות") היא מעולה.
 
i beg to differ - חלק ב'

(parts 1-5) Remember when you were young, you shone like the sun Shine on you crazy diamond Now there's a look in your eyes, like black holes in the sky Shine on you crazy diamond You were caught in the crossfire of childhood and stardom, blown on the steel breeze Come on you target for far away laughter, come on you stranger, you legend, you martyr, and shine You reached for the secret too soon, you cried for the moon Shine on you crazy diamond Threatened by the shadows at night and exposed by the light Shine on you crazy diamond Well you wore out your welcome with random precision Rode on the steel breeze Come on you raver, you seer of visions, come on you painter, you piper, you prisoner, and shine! …… (parts 6-9) Nobody knows where you are, how near or how far. Shine on you crazy diamond. Pile on many more layers and I'll be joining you there. Shine on you crazy diamond. And we'll bask in the shadow of yesterday's triumph, and sail on the steel breeze. Come on you boy-child, you winner and loser, Come on you miner for truth and delusion, and shine! מילות הגעגועים שחיבר ווטרס למנגינה של גילמור, הן מהטובות שכתב בימיו, השיר מרגש מאוד, אך בו זמנית גם בעייתי. השיר הוא עירוב של זכרונות אישיים, געגועים וחלומות, יחד עם אידאליזציה ואהלהה של בארט (idealization and idolization - נשמע טוב יותר באנגלית), עד כדי הצגתו של בארט כעל-אנושי (ואולי אל-אנושי), מעין סופרמן מרוחק ולא נגיש, זר ומוזר, ולאו דווקא כחבר אנושי, בשר ודם. השיר גם מתמקד בבארט על חשבון דיון ברגשותיו של ווטרס עצמו. ווטרס מתחיל עם חזרה לזמנים הטובים, לנעורים Remember when you were young... כאשר הוא עושה שימוש מירבי (ומיטבי) בדימויים של השמש והירח, אשר הופיעו בשירים קודמים שלו, כמובן, ושאת מקורם ניתן למצוא בשיריו של בארט ב-Piper וב-Jugband blues: you shone like the sun... shine on... like black holes in the sky... you cried to the moon... (אולי התייחסות ישירה ל-Jugband, דרך אגב). אם הירח הוא הטירוף (Dark side of the moon), השמש היא ההפך: You shone like the sun. יתכן שגם "You target for faraway laughter" מתייחס לשיר קודם - הפעם Fearless, מתוך Meddle, שם הופיע סיד כשוטה המושם ללעג ע"י הקהל חסר הרחמים. יחד עם זאת, כאן - ב-SOYCD - יש אולי הד ראשוני, קלוש, בודד, לרגשות האשם המוכחשים של ווטרס עצמו, אשר יחד עם חברי הלהקה האחרים, נהגו לצחוק על סיד כאשר חלה בראשונה, לפני שתפשו מה עובר עליו. השימוש במילה diamond לתאר את בארט הוא מעניין. זוהי מילה שבארט נהג להשתמש בה לעיתים קרובות, ע"מ לתאר משהו שהוא "מעולה". למשל, יש outtake שלו נדמה לי מ-madcap laughs שבו הוא אומר לטכנאי ההקלטות (או לגילמור?): "this take is a diamond", היינו, ההקלטה היתה מוצלחת. מעניין גם השימוש בביטוי steel breeze - "בריזה מפלדה". לא ברור עד היום למה הכוונה בביטוי, החוזר לאורך כל השיר. יש המון תאוריות לגבי זה, וזה אחד הנושאים המדוברים ביותר בקרב המומחים לפלויד. אחת מהתאוריות היא שזה היה הכינוי שבארט נתן לגיטרה שלו. ווטרס עצמו נתן הסבר בלתי מספק, לטעמי, לביטוי. הוא אמר (בראיון מאוחר): "סיד נחתך מהרוחות הסוערות שנשפו באותה תקופה מוקדמת של הרוקנרול. הוא נפגע מהן". הפירוש אינו מספק, כמובן, משום שהוא סותר את השורה בסוף השיר - "we'll sail on the steel breeze". נראה לי שווטרס מסתיר את המשמעות האמיתית של הביטוי, שתשאר, כנראה, לעולם בין שניהם. האהלהה והאידליזציה של בארט באים לידי ביטוי לכל אורך השיר: you legend, you martyr, you miner for truth and delusion you shone like the sun you raver, you seer of visions וכו' וכד'. ווטרס יוצר כאן למעשה דמות שאינה לגמרי אנושית, ובוודאי שאינה נמצאת באותו מישור כמונו - או כמו ווטרס. זוהי דמות מרוחקת, ערטילאית, מורכבת, קיצונית - אגדה וקדוש מעונה, חולם וחוזה, מאויים ובוכה - וחידתית. הריחוק מודגש לא רק ע"י השוואתו של בארט לגורמי שמיים, אלא גם במילים יותר פשוטות: nobody knows where you are, how near or how far בנוסף לבעייתיות שבאידאליזציה, ישנם גם כמה ביטויים בעייתיים בשיר עצמו. הביטוי crazy diamond עצמו לא נשמע לגמרי תקין פוליטית, אך השורה הבעייתית ביותר בשיר היא גם השורה הטובה ביותר בו: you wore out your welcome with random precision random precision - דיוק רנדומלי. זה בדיוק התאור של נגינתו של בארט, של שיריו, בזמן התדרדרותו: רגעים של גאונות צרופה יחד עם אי יכולת לנגן בכלל, או נגינה 'רנדומלית', חסרת כיוון (ודי לשמוע את הקלטות האולפן שלו משנת 1974, כדי להבין עד כמה רנדומלי זה יכול להיות, בתחתית). random precision הוא גם שמו של ספרו של דייויד פארקר, על הקלטותיו של בארט - ספר שנחשב לטוב ביותר שנכתב על סיד. השורה היא בעייתית כמובן, בגלל הרישא: you wore out your welcome. היינו: קבלנו אותך בברכה, אבל הדיוק הרנדומלי שלך המאיס אותך עלינו (ולכן זרקנו אותך לכל הרוחות). בארט מוצג בשיר כדמות נערצת שווטרס היה, מחד, רוצה להדמות לה, אך גם לא. רק לקראת סוף השיר מרשה ווטרס לעצמו אמירה יותר רגשית, יותר אישית: pile on many more layers, and i'll be joining you there .... and we'll bask in the shadows of yesterday's triumph sail on the steel breeze כאן הוא מביע את רצונו לשוב ולהיות יחד עם בארט, לחזור לעבר המהולל שלהם (בניגוד לפרשנויות שהועלו, הכוונה כאן ב-yesterday's triumph הוא להצלחה של הפלויד בראשיתם, לא להצלחתם ב-DSOTM). והשוו כמובן את הקטע הזה ל-If. שני דברים נוספים בקשר לשיר שיש להזכיר: האחד הוא הסרטון שהכין סטורם תורגרסון לשיר, עבור סיבוב ההופעות של PULSE באמצע שנות התשעים. זה אחד הדברים הטובים ביותר שעשה עבור הפלויד, לטעמי. הסרטון הנו אלגוריה עשירה מאוד (מזכירה לי את פיטר גרינאוויי משום מה) על חייו של סיד, תוך שימוש בביטויים מהשיר כדימויים. למשל, בנקודה מסויימת רואים את "סיד" הצעיר כשהוא חובש כובע של כורים - התייחסות לשורה miner of truth and delusion מתוך השיר. הסרטון מומלץ מאוד, ואולי יש מקום לנתח גם אותו - אלו שראו אותו. והדבר השני הוא, כמובן, הופעתו של סיד באולפני abbey road כאשר הלהקה עבדה על המיקסינג של SOYCD, ב-5 ליוני 1975. הרבה כבר נכתב על זה אז אני לא אחזור על כך. ניתן רק לשער איך הארוע השפיע על יחסה של הלהקה לשיר עצמו, בשנים שלאחר מכן.
 
בהתייחס לניתוח השיר המפורט

שכתבה ציף, אני רוצה לקשר אתכם לניתוח שלי ושל חבר שלי לשיר שעשינו במסגרת עבודה בספרות. העבודה כולה נמצאת בטאגליינס, למעוניינים.
 

spake

New member
שיר פשוט אדיר!

לדעתי זו ההגדרה לשיר הזה....... ד"א...אני חדש כאן אז הייי אנשים......
 

רדיקל

New member
אין משהו דומה לזה

לדעתי זהו קטע הרוק הכי ארוך והכי איכותי שקיים בכלל...24 דקות? מה שהכי שובר אותי כל פעם מחדש זה קטע הסינטסייזר והגיטרה בסוף תיכף אחרי הקטע הווקלי בסוף השיר. אני חושב ששמעתי אותו מאות פעמים...לפעמים 10 פעמים ברצף. למי שהשווה בכלל את WISH U WERE HERE ל- DARK SIDE לדעתי בכלל אין מקום להשואה. WISH U WERE HERE הוא האלבום הכי איכותי והכי מלודי שהם יצרו. הוא גם הכי מוקפד מוזיקלית- כאילו כל תו כל פריטה בדיוק במקום. אני גם חושב שזה האלבום הכי אינסטרומנטלי שלהם - אפילו פחות שירה מה DARK SIDE. וואוו כמה דיברתי
 
למעלה