• פותח הנושא doof
  • פורסם בתאריך

doof

New member
../images/Emo18.gif

עקב הסכנה הגדולה הנשקפת למטוסים בארץ, הנגרמת כתוצאה מהרדיו הפירטי שמשבש את הקשר עם מגדל הפיקוח, מדוע לא מתקינים במטוסים מערכות קשר לוויני,סלולרי או אחר? מדוע משתמשים עדיין במערכת ה-"ווקי-טוקי" המיושנת ?
 
כי

א. זה בינלאומי. הבעיה היא בעיקר למטוסי חברות זרות, עם טייסים שאינם מכירים את ישראל, ומהם לא ניתן לבקש להתקין רדיו מיוחד. ב. כי כל הסיפור על "הסכנה הגדולה" הוא קישקוש. זה מעצבן, זה מפריע, וזה יוצר בלגן לא רצוי, אבל "סכנה גדולה" אין, וכל טייס יודע כיצד להתנהג במקרי תקלות קשר.
 

eyalmnm

New member
לא מדויק.

לעיתים הגלים מושרים של מכשירי השידור הירודים הללו מפריעים לפעולתם התקינה של מכשירי ניווט שונים.
 
גלים מושרים = פסי צד והרמוניות

לאילו שרוצים לדעת את מקור הבעיה של ההפרעות של התחנות הפירטיות על התקשורת התעופה האזרחית, אנסה להביא הסבר קצר (ומקווה כי לא יהיה יותר מידי טכני). כאשר מכשיר רדיו משדר, יוצא ממנו הספק חשמלי שכאשר מגיע לאנטנה "יוצא לאויר" בצורה של קרינה אלקטרו-מגנטית. הקרינה האלקטרו-מגנטית היא תופעה מחזורית המכונה "גל אלקטרו-מגנטי". וכתופעה מחזורית, יש לה תדירות מסויימת (מספר המחזורים לשנייה). התדירות שבה משתמשים בתקשורת רדיו בתעופה האזרחית יכולה להיות בין 118.000MHz (מאה ושמונה עשר מליון מחזורים בשנייה) ל- 135.975MHz לקשר דיבור ומ- 108.000MHZ עד 117.975MHz לעזרי ניווט - VOR ן- ILS. גם שידורי הרדיו הבידורי ב- FM "יוצאים לאויר" בצורת קרינה אלקטרו מגנטית אך, בתדירויות שבין 88.00MHz לבין 107.95MHz . לכאורה, לא היתה צריכה להיות שום בעיית הפרעה. ועובדה כי שידורי תחנות הרדיו החוקיות אינן מפריעות לתקשורת הרדיו של התעופה האזרחית. ואנו יודעים כי תחנות הרדיו הפירטיות אכן מפריעות! הכיצד? כאשר האנרגיה החשמלית יוצאת מהמשדר, חוץ מהתדר שאליו מכוון המשדר, יוצאת אנרגיה בתדירויות נוספות משני צידי ציר התדר. בשידורי FM מתווספות לאנרגיה בתדירות הדרושה הרבה מאוד אנרגיות בפריסה רחבה של תדרים (למשל, משדר המשדר בתדר 100.00MhZ , מוציא תדרים נלווים מ70.00MHz עד 130.00MHz). האנרגיה בתדרים הצדדיים לתדר השידור נקראת "פסי צד". להלכה, כל משדר (ואפשר לחשב מתמטית כמה) מוציא פסי צד. אלא, שבמשדרים החוקיים ישנה "מסננת" המונעת מפסי הצד המיותרים להגיע לאנטנה. אלא, שהמסננת הזו מאד יקרה ויש צורך לכוונן אותה בצורה מדוייקת, שמצד אחד תעביר את האנרגיה בתדירות הדרושה ומצד שני, תמנע מפסי הצד הלא רצויים מלעבור לאנטנה. התחנות הפירטיות לא משקיעות בהתקנת המסננת הדרושה ואז, כאשר הם משדרים, בתדר הנמצא בתחום תדרי הרדיו הבידורי, פסי הצד בצד הגבוה של התדר, נכנסים לתחום הקליטה של הקשר והניווט התעופתי וגורמים להפרעות. מאחר והספקי השידור בקשר האוירי מאד נמוכים (וואטים אחדים) לעומת הספקי השידור של הרדיו הבידורי (עשרות ואף מאות וואטים) הרי שפסי הצד המשודרים יש להם מספיק עוצמה שעלולה לגרום להפרעות משמעותיות לתקשורת ולניווט האוירי. מדינה המערימה קשיים כה מרובים על התעופה האזרחית בנימוקים מנימוקים שונים, מן הראוי שתתן דעתה ותאכוף ביתר רצינות את ענין התחנות הפירטיות. אבל, מאחר וכולנו יודעים מי הם המשדרים העיקריים ברדיו הפירטי - ספק אם המדינה תנקוט פעולה ממשית. אבל זה בסדר - ברדיו הפירטי מלמדים את המאזינים להגיד תפילות על אלו שיהרגו בתאונה שתגרם עקב השידורים הפירטיים! אריאל אריאלי
 

sydneyman

New member
הרמוניות

הכל נכון ומדוייק מאד. יש רק להוסיף שהקשר האוירי הוא יחודי גם בגלל שלפחות חלק מהמשתמשים נמצאים בגובה משמעותי עם זיות אופטימלית לאופק כך שבנוסף לנושא של הספקי שידור מקלט מוטס חשוף להרמוניות שיתכן ועל הקרקע היו נעלמות תוך מרחק קצר ואפילו אפסי מאותו משדר פיראטי. התופעה היא חמורה ויש לא היבט פוליטי גם מעבר לנושא של דתיים, יש המון מקורות של שחדור VHF פיראטי גם בתחומי הרשות הפלסטינית שגם בזה לא מטפלים.
 
הפרעות קשר פירטיות

הפרעות קשר פירטיות הם מסוכנות מאוד בעיקר באי יכולת שליטה על העיתוי בהן הן מופיעות וכן אי היכולת להפסקתן. ישראל אחת המדינות היחידות הנושא מטופל "בעדינות" בכל מקום אחר הפרעה לתדרי קשר אוויריים היא עבירה פלילית ופדרלית בארה"ב לדוגמא. הדבר מסוכן (אולי לא בהרצליה) מאוד וכל קלות ראש בעניין מוטעה. לדוגמא: מטוס נוסעים מבצע ILS למסלול 12 בנתב"ג, בפיינל קצר עולה בטעות מטוס אחר על מסלול 30 יחד עם הפרעת קשר של מאפשרת שידור על ערוץ המגדל......??!! "קישקוש" אני לא חושב
 
למעלה