על פסייח, טרופיקליה ומה שבינהם

Rondomali

New member
../images/Emo20.gif על פסייח, טרופיקליה ומה שבינהם

ב-1967 עלה קאיטנו ולוזו על הבמה של Brazil's TV Record Musical Festival , מלווה ע"י להקת ביט (Os Beat Boys) וביצע את ה"להיט" מתוך אלבום הבכורה הפסיכדלי שלו: Alegria Alegria התגובה של הקהל היתה בוז ארוך. אחריו עלה על הבמה חברו ז'ילברטו ז'יל, שביצע את השיר Domingo No Parque אשר שילב רוק עם מוסיקה מקורית ברזילאית. ז'ילברטו זכה לתשואות רמות. לאחר סיום הפסטיבל השניים הטמיעו את התובנות שרכשו, כינסו את חבריהם והגדירו ביחד את המניפסט של תנועה מוסיקלית-חברתית חדשה: תנועת הטרופיקליה . אגב: השיר Alegria, Alegria (בתרגום: שמחה, שמחה) הפך להיות המנון הפסייח הברזילאי. אבל זה התחיל כמה שנים קודם לכן. רסיסי הפצצה המוסיקלית שהתפוצצה בליברפול היגיעו עד ברזיל והביאו לצמיחתם של שני סגנונות מוסיקליים שונים-דומים, כמו שני תאומים שנולדו מאותה רחם אבל שונים בתכלית: הפסייח הברזילאי והטרופיקליה (או בשמה האחר: Tropicalismo ). הפסייח הברזילאי היה קצר ימים וכמעט לא היגיע לתודעה של הציבור הרחב (במאמרו המצוין של יואל הוא טוען כי רק כ-1000 ישראלים מודעים לקיומם של הצ'רצ'ילים. בברזיל, מדינה של למעלה מ-130 מיליון תושבים רק כמה אלפים מודעים לקיומה של מוסיקת הפסייח הברזילאית, לא כולל המוטנטס ש"שויכו" עם הזמן לטרופיקליה). הטרופיקליה, לעומת זאת, התחילה גם היא בשוליים, אבל הפכה להיות הזרם המוסיקלי הדומיננטי והמרכזי בברזיל: MPB - Musica Populara Brasileira. ולמה? שני הזרמים הושפעו מהרוק-ביט הבריטי והפסיכדליה של החוף המערבי, בשני הזרמים היו מעורבים הרבה אנשים טובים ומוכשרים. אבל היו כמה הבדלים מהותים בין הפסייח הברזילאי לטרופיקליה: 1. מקור הצמיחה: הטרופיקליה צמחה מתוך השכבות העממיות, בעיר המיסטית סלבדור שבמדינת באהיה (בדומה לארה"ב גם ברזיל מחולקת למדינות) משם עברה לסאו-פאולו, לריו דה ז'נירו וליתר המדינות. הפסייח צמח בעיקר בבתי הספר התיכוניים בסאו-פאולו ובערי התעשיה בדרום (שם מרוכזים ה"אירופאים"), בקרב אלו שיכלו להרשות לעצמם לרכוש תקליטים מיובאים וכלי נגינה טובים (בתקופה שמשכורת ממוצעת היתה 40-30 דולר לחודש). המבצעים והקהל של הפסייח היו צעירים שבאו משכבות האוכלוסיה המבוססות יחסית, אבל גם המצומצמות מאד. ד"א: הפסייח לא היה לבד בסרט הזה, לגורל דומה זכו גם זרמים מוסיקליים אחרים שהיו פופולריים ברחבי העולם: הרוק המתקדם הברזילאי בשנות השבעים, הPאנק הברזילאי ב-79-80, והמטאל הברזילאי (המעולה!) באמצע שנות השמונים. כל אלו היו נחלתם של אותה שכבה חברתית-כלכלית. המפנה היגיע באמצע שנות השמונים כשרשת Globo TV השיקה ערוץ מוסיקה ובהמשך היגיע גם MTV ברזיל. התוצאה הייתה שהסגנונות המוסיקליים "הבאים בתור" הגראנג', האלקטרוניקה וההיפ-הופ הגיעו לשכבות אוכלוסיה רחבות יותר (גם השיפור במצב הכלכלי תרם לכך). 2. מקורות והשפעות: להקות הפסייח הברזילאיות אימצו את המוסיקה של לונדון וסן פרנסיסקו, לעיתים התאימו לה מילים בפוטוגזית, לעיתים שרו באנגלית. ברובה זו היתה מוסיקה חקיינית שלא אמרה הרבה לקהל הברזילאי הרחב שאך-רק אימץ את הבוסה נובה (בתרגום מילולי: גל חדש). כפי שניתן להבין מהתקרית של קאיטנו, המייסדים של הטרופיקליה הבינו שהמפתח להצלחת הסגנון הוא בשילוב של זרמי המוסיקה המסורתיים והבוסה נובה עם הרוק והפסיכדליה (ועל כך בהרחבה בפרק הבא). 3. התכנים: בפסייח הברזילאי לתכנים לא הייתה כמעט משמעות, בדומה לפסייח הבריטי רוב ההרכבים לא ניסו להעביר מסרים מעבר לשבלונה הרגילה. היוצאים מהכלל היו Modulo 1000 (הלהקה!). בטרופיקליה לתכנים היתה חשיבות מרובה. בתקופה של השתלטות החונטה הצבאית ואימפריאליזם כלכלי ארה"בי היוצרים השתמשו במוסיקה ככלי להעברת מסרים חברתיים ופוליטים (מרומזים יותר או פחות). יוצרים אלו סבלו בין היתר מהטרדות של המשטר ויש כאלו, כמו קאיטנו, שהוגלו מברזיל.
לסיום הפרק הראשון קצת על סלבדור-באהיה, העיר הקסומה והמיסטית שבה התחילה תנועת הטרופיקליה: סלבדור, בירת מדינת באהיה, שוכנת על חוף האוקיאנוס האטלנטי, בערך באמצע הדרך בין רסיפי, בירת פרנמבוקו (העיר החשובה בצפון) לבין ריו דה-ז'נירו מדרום לבאהיה. בעברה הרחוק המקום היה כפר דייגים שפרנסיו (דאז) התאפיינו בסובלנות לעבדים השחורים שברחו ממטעי הסוכר והקפה, גם כתוצאה מכך סלבדור היא העיר ה"שחורה" ביותר בברזיל, יש בה שילוב מיסטי בין קתוליות אדוקה (בפלהורינו נמצאות הכנסיות היפות ביותר בברזיל ובכלל) לבין המורשת הפאגאנית שהביאו איתם העבדים. זה לצד זה חיים הכמרים הקתוליים בכנסיות ובמנזרים ו"כוהנות" המקומבה בפרברי העוני. טקסי המקומבה (הגירסיה הברזילאית האפלה יותר של המאגיה השחורה) הם דבר מדהים, "לבן" שנוכח ב"טקס" כזה לא ישכח אותו לעולם, אם כי פיו יהיה חתום לעד (רמז: כותב שורות אלו). יש גם מקומבה "לבנה", חוקית יותר. מי שמגיע לברזיל מספר שבועות לפני הקרנבל חייב להגיע לסלבדור לראות את הילולת ה"הימנז'ה". זה היום שבו מוגשות מינחות הפרחים לאלת הים. מאות באיאנות (נשים שחורות בשמלות רחבות לבנות) משליכות טונות של פרחים לים, אח"כ כל אחד יכול להשליך ולהביע משאלה. בהמשך החוף והגלים מכוסים במעין "מרבד" של פרחים, מראה מדהים. ויש כמובן גם את מבחן האומץ: צריך לאכול שם שין-שין דה גליניה - תרנגולת מטוגנת באוליו (שמן) די דנדה (פעמיים סגול), לאלו בעלי קיבה חזקה זה טעים שיגעון. לא סתם ז'ורז'ה אמאדו וחבריו הסופרים כתבו כל כך הרבה ספרים וסיפורים שהרקע להם הוא סלבדור ותושביה.
עד כאן הפרק הראשון, אם זה מעניין אתכם אני אמשיך לפרקים הבאים: פרק ב' – השורשים המוסיקליים מהם צמחה הטרופיקליה וכן סקירת של האקלים התרבותי, החברתי והפוליטי בברזיל באמצע שנות השישים. האקלים הזה שימשו מקור לא רק לזרם המוסיקלי אלא גם רקע לתנועה החברתית והאומנותית שצמחה במקביל לטרופיקליה. וגם ניים-דרופינג של האומנים החשובים ו/או המעניינים (לדעתי). פרק ג' – "האיש ופועלו" - קאיטנו ולוזו פרק ד' – "המוטנטים באים" – בין הפסייח לטרופיקליה, פלוס סקירה על הרכב הפסייח החשוב ביותר: המוטנטים (Os Mutantes) . R
 

גדי שבת

New member
וואו!!

מרתק. אני מחכה כבר לפרקים הבאים. אגב, כשאתה כותב על הפסיכדליה הברזילאית, בהבחנה בינה לבין לטרופיקליה, אתה מתכוון גם למה שמכונה Jovem Guarda? ושאלה נוספת - למה אתה טוען שהמוטנטים "שויכו עם הזמן" לטרופיקליה? הרי הם היו שם מההתחלה ואף היו מרכיב מרכזי ביותר בטרופיקליה. הם אמנם נוסדו כמה שנים לפני כן, אך אלבום הראשון שלהם הוקלט במסגרת הזרם הטרופיקלי ומעבר לכך זו הלהקה שמלווה את ז'ילברטו ז'יל ואת קייטנו ולוזו בשנים אלו, לפחות בחלק מהקטעים והאלבומים. ובכך למעשה הסאונד של הטרופיקליה הוא במידה רבה הוא הסאונד של os mutantes.
 

melancholy man

New member
גדי שבת In the house!!!

כיף לראות אותך גם כאן גדי, שמח שמצאת את הדרך בסוף
 

zooly

New member
עוד עוד עוד!!!!!1

אני מודה שההיכרות שלי עם הפסייח הברזילאי מצטמצמת לאוז מוטנטס. אבל זה יותר ממספיק כדי לעורר עניין.
 

Rondomali

New member
טוב לראות אותך כאן

אם אתה אכן זולי מכאן, טוב למצא אותך פה, מן הסתם קיימת הסטוריה משותפת מכאן ומפורום מוסיקה (מנוחתו עדן). אם לא, קבל את התנצלותי
 

zooly

New member
כן, זה אני ../images/Emo163.gif

האם אני מכיר אותך בניק אחר?
 

gilgamesh

New member
מצוין, אנא במטותא המשך

ובחייאת ספר מה הולך שם במקומבה, סקרנת אותי.
 

Jflyaway

New member
וידידי, אל תשכח פרק עם

ליברפול, באטונס, ספקטרום, אוס ברזואס, אוס לובוס, בנגו, בלו-אפ, ושאר ההרכבים הפסיכדליים שעשו את השעטנז המדהים הזה של FLOWER POWER עם פופ רוק ברזילאי. יופי של תחקיר מעמיק. I CANT WAIT
 

modulo1000

New member
איפה הסתתרת עד עכשיו...נהדר

כתבת יפה תוך אזכור הרקע החברתי למהפכה המוסיקלית בברזיל אגב המהפכה הסגנונית הייתה הרבה יותר קשה לאומנים בדרום אמריקה מאשר לדוגמא בוב דילן שעבר חשמול או אלביס בנענועיו המעבר היה מוטנטי כאילו יצירת יש מאין אך בכל זאת שולבו אלמנטים פולקלוריים יפים כל כך מן הבוסה נובה. רנדומלי....מחכים בקוצר רוח להמשך
 

Rondomali

New member
תראה... תשמע... תקרא...

דיברתי אם חבר מברזיל שנמצא כבר כ- 30 שנה בעיסקי המוסיקה שם, כולל השוליים למינהם, והוא לא הכיר חלק מההרכבים שהזכרת ואחרים ששנינו יודעים עליהם. אחרי בדיקה הוא חזר אלי עם תשובה מפורטת. אני אעשה לתשובתו אלגוריה למה שקרה כאן בסוף שנות השישים: אם המוטנטס הם המקבילה לצ'רצ'ילים, אזי רוב ההרכבים שהזכרת מקבילים ללהקות משלנו כמו "השמנים והרזים", "הכוכבים הכחולים" ולהקות דומות שהופיעו ב"כריש" או ב"אמא מתגלחת" או בשאר המועדונים בסביבות רח' המסגר או רמלה. לא רבים ראו אותם בהופעות ותקליטים הם לא מכרו כלל. כמו שקורה בארה"ב עם הרבה הרכבים ש"התגלו" רק בעשור האחרון (ובזמן אמיתי מכרו רק כמה מאות או אלפי עותקים) כך קורה גם בברזיל, או יותר נכון בקהילית האספנים ש"גילתה" פתאום את רוב ההרכבים שציינת. וד"א רוב ההרכבים שצינת אינם מופיעים אפילו אצל ורנון (באתר). C U
 

modulo1000

New member
10 הדיברות לפסיכדליה דרום אמריקנית

לכו ללינק המ"צב וכנסו ל LATIN / MEXICAN /BRAZILIAN המדובר בשלושה אוספים הטובים ביותר בזאנר אגב ממליץ גם על שאר האוספים אין שום קטע טריוויאלי/בינוני/או מיותר מדובר במומחים הכי גדולים בעולם לפסיכדליה סימכו על בחירתם אגב רוב התקליטים המיוצגים בשיר אחד קשים מאוד/בלתי ניתנים להשגה אני לא בטוח שבשלב זה ניתן למצוא על המדפים בארץ אבל אם תלחצו חזק על החברה מקצת אחרת ....... ??? אם הם לא יוכלו אזי ניתן דרך האתר המצ"ב או באתר זול יותר CDQUEST זהו מורה נבוכים בתחום הפסיכדליה הנדירה ושימש לי ול JFLY נקודת מוצא למסע הארוך ל MACHU PICHU.
 

Jflyaway

New member
עזוב וורנון, פורופם פסייח בתפוז

זה הוורנון החדש, הא הא !
אגב, אני שמח שביקשתי ממך "להתלבש על ברזיל" - אתה רואה את הפידבקים? ידעתי שתביא אותה בעומק. איך אומרים? כה לחי!
 

Rondomali

New member
מוטנטים בהוצאה מחודשת ובזול


אחרי שהיה חסר תקופה ארוכה בשוק BMG הוציאו מחדש, בשבוע שעבר, את אלבום האוסף של Os Mutantes שבזמנו נערך ביוזמה של דיויד ביירן מהטוקינג הדס. בדג'אנגוס מוכרים אותו עכשיו ב-$11 כולל משלוח (עד ה-5 לאפריל המשלוח בכל סכום בחינם, אחרי זה רק מ-$25 המשלוח חינם). למי שרוצה להתחיל לשמוע פסייח ברזילאי מהטופ שבטופ זו עיסקה יותר ממשתלמת (גם כלכלית - רק 47 ש"ח). זה הלינק לדג'אנגוס - בכלל חנות מעניינת. מטריפה ומטורפת כאחד. אה... שם האלבום כפי שמופיע בדג'אנגוס World Psychedelic Classics, Vol. 1 הוא כותרת המשנה של הדיסק. ולא... לא היה Vol. 2 R
 

גדי שבת

New member
ברשותך - רק הסתייגות קטנה

אחזור ואציין שמאוד נהייתי מהמאמר ואני מאוד מצפה להמשך, רק שיש לי שתי הערות: משתמע מדבריך (או כך לפחות הבנתי – ואשמח אם תתקן את אי ההבנה אם לא הבנתי נכון) שהטרופיקליה היא תוצאה של הסקת מסקנות מההופעה של קייטנו והביט בויז בפסטיבל לעומת ההצלחה היחסית של ז'ילברטו ז'יל באותו פסטיבל. משתמע מדבריך שכביכול קייטנו משך לפסיכדליה והרוק ואילו ז'יל שילב בין מוסיקה אותנטית לרוק, וכתוצאה מתגובות הקהל הובהר לו ולז'יל שכדאי לשלב מוסיקה ברזילאית אותנטית עם פסיכדליה. אם לכך התכוונת הרי שאני לא ממש מסכים. קייטנו ולוזו, כמו גם ז'ילברטו ז'יל, הגיעו מהבוסה נובה והמוסיקה הברזילאית האותנטית-שורשית. המודל של קייטנו, הן בכתיבה והן בצורת ההגשה, היה ז'ואו ז'ילברטו (אבי הבוסה נובה). ולוזו עצמו ציין לא פעם שז'ואו היה המוסיקאי שהשפיע עליו יותר מכל אחד אחר. אלבום הבכורה של ולוזו (עם גל קוסטה) היה אלבום בוסה נובה לכל דבר. אלא שקייטנו היה מהפכן וחדשן באופיו וכבר אז, כמו גם בהמשך הקריירה שלו, הוא היה פתוח לשינויים ולהשפעות מהעולם. הוא שילב אותן על בסיס המוסיקה הברזילאית האותנטית שמעולם לא התנער ממנה. במובן זה אני לא מוצא הבדל בינו לבין ז'ילברטו ז'יל. כמו כן, אני חייב לציין שהאלבום של ז'ילברטו ז'יל נועז בעיני ופסיכדלי לא פחות מזה של קייטנו, אם לא יותר. מלבד זאת, יש לך נדמה לי בלבול קל בין שני אירועים שונים. קייטנו ולוזו אכן הופיע עם להקת ביט בויז בפסטיבל 1967 בשיר אלגריה אלגריה, שהיה להיט לא קטן. הוא *לא* זכה לקריאות בוז מהקהל. נהפוך הוא – השיר הגיע למקום הרביעי באותו פסטיבל והצליח לא רע [1]. אגב, באותו הפסטיבל שאתה מזכיר, os mutantes הופיעו עם ז'ילברטו ז'יל בשיר Domingo No Parque. אתה מתבלבל עם אירוע אחר שהתרחש שנה לאחר מכן. בפסטיבל 1968 הופיע קייטנו עם להקת אוס מוטנטס בשיר Proibido Proibir (אסור לאסור).[2] היה זה שיר מחאה חריף. ולוזו והמוטנטס עלו לבמה והופיעו כשהם מפנים את גבם לקהל ולבושים בבגדי פלסטיק צמודים. עבור הקהל היה זה כנראה יותר מדי. הם אילצו את קייטנו והמוטנטים להפסיק לשיר והתפתח עימות מילולי בין קייטנו לקהל. יש לי הקלטה מאותה הופעה (הופיע באחד האוספים המוקדמים של קייטנו). זה די מדהים מה שהלך שם וקייטנו צועק גם אמירות פוליטיות ברורות. אחרי האירוע הזה, והמחאה הפוליטית הישירה של קייטנו, היה זה עניין של זמן עד שהשלטונות הצבאיים יעצרו אותו ויגלו אותו מברזיל. [1] רק להדגמה - במצעד השנתי של 1967 (המבוסס על מכירות סינגלים וכולל גם סינגלים מחו"ל, כלומר "לועזיים") הגיע השיר למקום השלושים, אחרי No Milk Today של הרמן הרמיטס ולפני You Only Live Twice של ננסי סינטרה. Domingo no Park של ז'ילברטו ז'יל הגיע למקום ה- 35. [2] הכותרת לשיר לקוחה מסיסמת מרד הסטודנטים של פריס באותה השנה.
 

Rondomali

New member
נכון... ולא נכון...

אני מאד שמח שנהנית מהמאמר. כשיואל ביקש ממני לכתב על הפסייח בברזיל התחלתי לאסוף חומרים ממקורות שונים, באנגלית (עזבתי את ברזיל ב-1990 ומאחר וזו לא שפת האם שלי, הפורטוגזית הספיקה בחלקה להשתכח). בין המקורות השונים היו סתירות שונות ומשונות לגבי ההיסטוריה של התנועה הזו בין 1964 ל-1968, כך שפניתי לחבר שלי מהשנים ההם, ששוחה בעיניינים האלו וביקשתי ממנו לעשות סדר בבלגן - זה יבוא לידי ביטוי בפרק השני. אבל בכל זאת אני רוצה לתקן את המתקן: האלבום של קיטאנו עליו אתה מדבר נקרא Domingo ועליו חתומים קאיטנו וגל קוסטה כצמד, אני מדבר על האלבום שתמונתו מפארת את תשובתי שהוא אלבום הסולו הראשון של קאיטנו ואלבום פסייח למופת (אולי אלבום הפסייח הטוב ביותר שיצא מהיבשת הלטינית) וממנו לקוח "אלגריה אלגריה". לגבי הפסטיבל שתיארתי אני די סמוך ובטוח שהתיאור שלי נכון, כי התיאור הזה הופיע במספר מקורות וזכה לאימות מהחבר מברזיל. אבל לא בא לי להכנס לקטנות, זה בסה"כ היה פתיח עם אנקדוטה מעניינת. מה שמעניין אותי ומה שאני רוצה להעביר מתמקד בשילובים המוסיקליים, במהפכנות המוסיקלית ובתהליכים התרבותיים, החברתיים והפוליטיים שהיו ברקע והיוו זרז לצמיחה של הטרופיקליה והגעתה תוך שנים מעטות מהאלטרנטיבה למרכז - על כך בהמשך הסדרה. מצעדי פזמונים וכאלו: יכול להיות שאתה צודק, אבל אותי זה פחות מעניין מי הגיע לאיזה מקום ובאיזו שנה. אם אתה רוצה - תרחיב על כך, Welcome. אבל בהחלט ההתייחסות שלך מעניינת. R
 

modulo1000

New member
בואו אפתור את הויכוח + חידה (לא לכם

גשו לאתר הנפלא באנגלית שממליץ על הענפים הראשיים של עץ הפסיכדליה הברזילאית ותראו שבכלל מדובר היה על חבורה שלמה שהייתה קשורה אלה עם אלה Jorge Ben /Maria Bethania /Gal Costa/Gilberto Gil /Os Mutantes Caetano Veloso /Tom Ze וכמובן היו רבים נוספים ובטוח היו עלומי שם שהקדימו אותם אז כולם חברים וכאן ניגש לחידה היומית....מה בתצלום ושל מי התקליט
 
למעלה