../images/Emo20.gifפרק ב- סמבה, כדורגל ויתוש טורדני
בשנות החמישים נשלטה היבשת הלטינית בידי תאגידים מארה"ב שחמסו את אוצרות הטבע וניצלו באופן ציני את כוח העבודה הזול. התאגידים דאגו "לשמן" טוב-טוב את הרודנים המקומיים ולסייע להם לשמור על שלטונם. הפיקחים שברודנים השתמשו בכספים להשגת "שקט תעשייתי" במדינותיהם באמצעות אספקת "לחם ושעשועים" להמונים (מי אמר אויטה?) וחלקם גם דאגו גם לשיפור התשתיות, החינוך והכלכלה. גם מדינות אירופה לא טמנו ידן בצלחת. בשנות השישים הצטרפו צרפת וגרמניה למנצלים, כך שלא מעט מה"נס הכלכלי" של אירופה הושג על גבם הדואב של תושבי אמריקה הלטינית. כשברקע המאבק הבין-גושי, מה הפלא שבסוף שנות החמישים החל גל מרקסיסטי לשטוף את מרכז ודרום אמריקה. ההפיכה בקובה הדליקה הרבה אורות אדומים בטקסס, ניו יורק וושינגטון, שם הוצגו ההערכות בדבר התעצמות "השד הקומוניסטי" ואי היכולת של הרודנים המקומיים לעמוד בפני השתלטות הקומוניזם על מדינותיהם. ג'ון קנדי נתן ל-CIA אור ירוק ואלו בשיטותיהם הידועות איתרו קצינים "נאמנים" וסייעו להם לבצע הפיכות צבאיות, כך שאת מקום הרודנים המושחתים תפסו חונטות של קצינים לא פחות מושחתים אבל הרבה יותר אכזריים. הנודעים ביותר לשמצה היו שלטון הגנרלים בארגנטינה (בעיקר בשנות השבעים) ושלטון הדמים של פינושה בצ'ילה, באותן שנים. אפקט הדומינו שנוצר לא פסח על ברזיל. ב-1964 הייתה שם הפיכה צבאית (השלטון הצבאי נמשך עד 1984) . לשלטון הצבאי בברזיל כמעט ולא קמה התנגדות, היה לגנרלים להם מעט שכל והרבה מזל. למזל היו שתי פנים, האחת הייתה האופי הנינוח יחסית של הברזילאים שסולדים באופן מסורתי מפוליטיקה (אולי זו גם הסיבה לכך שבברזיל לא קמו תנועות התקוממות וגרילה ושפעילות המחאה הייתה מינורית למדי). הפנים השניות היו בדמות ילד בן פחות מ- 18 עם שם ארוך משהו, שכמנהג הברזילאים קוצר לכינוי בן שתי הברות: "פלה". ב- 1958 הילד הזה הוליך את ברזיל לזכייה הראשונה בגביע העולם בכדורגל, כעבור 4 שנים בשטוקהולם הוליך גארינצ'ה עקום הרגלים את ברזיל לזכייה השניה (פלה היה פצוע) וב- 1970 הנבחרת הטובה בכל הזמנים הביאה את הגביע השלישי לברזיל. בין 1958 ל- 1970 שוחק בברזיל הכדורגל הטוב בתבל, יותר מכך, הכדורגל היה דת והשלטון השתמש בדת הזו על מנת "להרדים" את האוכלוסייה. אם מוסיפים לכך את הסם של פברואר, הקרנבל, הרי שהשילוב של כדורגל וסמבה יצר במדינה תרדמת חברתית-פוליטית. את הציבור הרחב עניינה הרבה פחות היעדר הדמוקרטיה או השחיתות של השלטון והרבה יותר המשחק הקובע בין קורינתיאס לסנטוס (קבוצתו של פלה) או מי ניצח בתחרות בתי הספר לסמבה Grupo A : Portela או Beija-Flor (אני אישית בעד Villa Isabel מנצחת 1988). ואז בתוך השקט והשלווה המדומים האלו היה יתוש אחד שהסתובב סחור סחור מסביב לראש של השלטון הצבאי, מטריד, עוקץ ולא נותן "להעביר אותה" במנוחה. היתוש הזה היה קבוצה של אומנים מבאהיה (זמרים, נגנים, קולנוענים, ציירים, פסלים, סופרים ומחזאים) שקראו לעצמם תנועת הטרופיקליה (או טרופיקליסימו) וניצלו את הפופולריות שלהם על מנת להפיץ מסרים "חתרניים" בעד דמוקרטיה וחופש אישי, נגד סתימת הפיות והשתקת העיתונות ונגד השחיתות הגואה שאכלה כל חלקה טובה בברזיל. התקליטים של חברי התנועה עברו מיד ליד, בעיקר באוניברסיטאות, ויצקו שמן על המדורה שהשלטון רצה כל כך לכבות. ארבעה עשורים קודם לכן, ב- 1928, משורר פאוליסטה בשם Oswald de Andrade הגה מניפסט אומנותי-חברתי בשם Manifesto Antropofagico (כותרת משנית: Cannibalistic Manifesto , המניפסט הקניבלי) שבו היו שני אלמנטים מרכזיים אשר השפיעו רבות על ז'ילברטו ז'יל וקאיטנו ולוזו. האחד דיבר על Melting Pot אומנותי שלתוכו ניתן לצקת הכל ולהוציא ממנו משהו חדש ובלתי צפוי. האלמנט השני דיבר על כך שכל אומן באשר הוא צריך לנסות להשפיע ולשנות את הסביבה בה הוא נמצא, לטוב או לרע. ז'יל וקאיטנו נשבו בתיאוריה הזו (במיוחד בקטע של "לטוב") והיא שימשה נר לרגליהם. קאיטנו לא הסתפק בסמבה וכדורגל, הוא רצה הרבה יותר. פעם הוא אמר ש: She loves you yeh, yeh, yeh זה טקסט נחמד, אבל זה לא בשבילו. הוא היה בראש ובראשונה משורר ורק אח"כ מוסיקאי, הוא ידע שזהו הזמן וזה המקום לנצל את הפופולריות הגואה של המוסיקה שהוא וחבריו יצרו ולנצל את יכולת הכתיבה המופלאה שלו על מנת להפיץ מסרים חברתיים ופוליטיים, הוא רצה להוציא לאור תקליטים שיציתו את האש. ז'ילברטו ז'יל לא כל כך הסכים איתו, הוא טען שעומס יתר של תכנים פוליטיים במוסיקה של החברים בקבוצה ירחיק מהם את ציבור המאזינים, האחרים נטו לדעתו של ז'יל וגם קאיטנו בסופו של דבר קיבל אותה, כך שבתקליטיהם הם יצרו מיקס של נושאים סטנדרטיים ומחאה. המחאה התחילה באופן מרומז ועם הזמן הפכה ליותר ויותר גלויה, ושלא תחשבו ששאר החברים עמדו בצד, גם להם היה מה לאמר והם שרו/צעקו את זה. אבל באותם ימים זה לא הלך חלק. קאיטנו וז'יל שילמו את המחיר, בשנת 11968 הם נידונו לחצי שנת מאסר על "חתרנות". הם "ישבו" חודשיים ובלחץ הקהל הם שוחררו למעצר בית ליתר התקופה, אבל הם לא הפסיקו לכתוב כך שהשלטונות הגלו את שניהם. גם בלונדון השניים לא קפאו על השמרים, הם המשיכו לכתוב ולהעביר את החומר לחבריהם בברזיל, שכמובן הקליטו והפיצו את השירים. כעבור שנתיים ז'ילברטו ז'יל קיבל אישור לחזור וב- 1972 גם קאיטנו חזר, והם היו פופולריים יותר מתמיד. מחוץ לברזיל מתייחסים בעיקר למהפכה המוסיקלית של תנועת הטרופיקליה ואילו בברזיל, "דור וודסטוק" הברזילאי מחשיב בראש ובראשונה את מהפיכת התוכן שהתנועה הובילה. בפרק הבא: המהפכה המוסיקלית. נהניתם – תגיבו. לא נהניתם – תגיבו בפורום השכן R