ג' – על מהפיכת הטרופיקליה 67-70
בשנות השישים ריו דה-ז'נירו הייתה בירת הסמבה, במועדונים האפלוליים של סאו-פאולו ניגנו את הבלוז הברזילאי, ה-Chorinho או ה-Choro (מבטאים שוריניו/שורו, בתרגום חופשי: שורו=בכי ... וכמה שאני מתגעגע לזה), ברסיפי ובצפון רקדו את ה-Frevo ושמעו Forro (מבטאים: פו-הו, עם חולם), ברוב תחנות הרדיו והטלוויזיה שידרו בוסה נובה. בבאהיה, הממוקמת בין כל הנ"ל, שאבו הכל מהכל: סמבה, בוסה נובה, פו-הו ומקצבים אפריקאיים שאיפיינו את הפולק המקומי. מה מתאים יותר מזה לצמיחת סגנון מוסיקלי חדש? ב-1942 נולדו במדינת באהיה שניים שבבוא היום יהיו האבא והאמא של הטרופיקליה: ז'ילברטו ז'יל וקאיטנו ולוזו. שניהם נולדו למשפחות מוסיקליות (קאיטנו הוא אחיה הקטן של מריה בתניה, מהגדולות שבזמרות ברזיל), שניהם למדו מוסיקה ונגינה ושניהם ספגו השפעות דומות בצעירותם: צ'אק ברי, מיילס דיויס, ז'ואאו ז'ילברטו ולואיס גונזאגה (או במילים אחרות: רוק'נ'רול, קול ג'אז, בוסה נובה ופולק ברזילאי). מאוחר יותר גם עליהם נחתו כרעם ביום בהיר התקליטונים הראשונים של הביטלס ושאר להקות הביט מליברפול ולונדון. ז'ילברטו ז'יל הקים את ההרכב הראשון שלו כבר בסוף שנות החמישים, Os Desafinados , הוא היה גיטריסט מבוקש בהקלטות של אחרים וגם מלחין מוכשר שבתחילת שנות השישים התפרנס מכתיבת ג'ינגלים לפרסומות ברדיו ובטלויזיה. ב- 1964 הוזמן ז'ילברטו להופיע בתוכנית פולק ובוסה נובה בשם Nos Por Exemp, המנהל המוסיקלי של התוכנית הזו היה קאיטנו ולוזו. המסלול המוסיקלי של קאיטנו היה חלק יותר, את הדרך סללה לו אחותו מריה בתניה (Maria Bethania), שגילתה את הפוטנציאל האדיר הטמון באחיה. כבר בגיל 20 קאיטנו הגיע לרדיו ולטלויזיה בבאהיה בתור כותב, מבצע ומנהל מוסיקלי. כשקיבל לידיו את תפקיד המנהל המוסיקלי של התוכנית Nos Por Exempo הוא מיהר והזמין אליה את הגיטריסט המוכשר ז'ילברטו ז'יל (ואפשר להגיד שזו הייתה נקודת ההתחלה). מאוחר יותר הוא הזמין לתוכנית עוד זמרת צעירה שהכיר: גל קוסטה. החברות בין קאיטנו וז'יל התהדקה ובשנת 1965 הם עברו לסאו-פאולו שם נחשפו למוסיקאים וסגנונות מוסיקליים נוספים, לאומנות ולקולנוע (הם היו מעריצים נלהבים של הקולנוע החדש הצרפתי, במיוחד של סרטי ז'אן-לוק גודאר). בסוף אותה שנה קאיטנו עבר לריו דה-ז'נירו בעקבות אחותו שהשיגה לו חוזה בחברת תקליטים. לקאיטנו היו הרבה רעיונות אותם ציפה לממש בתקליט אבל חברת התקליטים לחצה עליו להוציא תקליט בוסה-נובה. הוא גייס את ידידתו מבאהיה גל קוסטה ויחד הם עשו תקליט נחמד, לא יותר, בשם Domingo תחת השם Gal e Caetano . בינתיים בסאו-פאולו ז'ילברטו ז'יל התוודע לסצינה המקומית של להקות הביט, הוא גם יצר קשר עם שני סטודנטים פרועים, האחים בפטיסטה, שהיו צרכנים אובססיביים של תקליטוני ביט מלונדון, קליפורניה וטקסס. גם קאיטנו לא קפא על השמרים, אם עד אז הוא האזין לביטלס, לדילן ולביץ' בויז, בעת העבודה על התקליט עם גל קוסטה הוא נחשף לאסיד-פולק של החוף המערבי ולניצני הפסייח מלונדון. הוא לא אהב את ההגבלות שהטילה עליו חברת התקליטים ולמרות ההצלחה היחסית של התקליט שלו עם גל הוא החליט לעבור לחברת פיליפס שאיפשרה לו חופש אומנותי. כך הוא יכל ליצור את התקליט הראשון שהוא הרגיש שהוא ממש שלו. התקליט של קאיטנו, שנקרא "קאיטנו ולוזו" (ותמונתו מופיעה בפרק ב'), הכיל מוסיקה פסיכדלית עם רוטב בוסה נובה מתובל בפולק ועם טקסטים מליגה אחרת, אבל בעיקר זה היה תקליט פסייח מצוין. בהתחלה התקליט נחל הצלחה בקרב הקהילה האומנותית, הסטודנטים וקהל צעיר שהיה שומע רוק מבריטניה וארה"ב. לאחר שתנועת הטרופיקליה צברה תאוצה ופופולריות הוא הפך לנחלת הכלל. קאיטנו וז'יל נפגשו שוב בפסטיבל של 1967 (ראה בפתיח לפרק א'). באותו פסטיבל זכה אדו לובו, ז'יל דורג במקום השני וקאיטנו ברביעי, אבל זה היה פחות חשוב, הדבר שבעיקר הטריד אותם היו התגובות של הקהל. בפגישה שהם ארגנו לאחר הפסטיבל השתתפו קאיטנו ולוזו, ז'ילברטו ז'יל, המנצח הקלאסי Julio Modaglia , גל קוסטה, טום זי (Tom Ze) ואחרים. הם החליטו לאמץ חלק מהרעיונות שהופיעו במניפסט הקניבלי מ-1928 (ראה פרק ב') וליצור מניפסט רעיוני לתנועה חדשה: הטרופיקליה. את השם הם לקחו מיצירת אומנות של Helio Oiticica משנת 67. המניפסט הרעיוני קבע: 1. כל שילוב מוסיקלי ויצירתי הולך: אפשר לשלב רוק עם סמבה, פסיכדליה עם בוסה נובה, גיטרות חשמליות עם Berimbaus , פולק כפרי עם נויז אורבני, אומנות "גבוהה" עם קיטש וכן הלאה. 2. חייבת להיות אמירה באומנות. בתקליטים ובהופעות אפשר ליצור מיקס של טקסטים בנאליים עם מחאה, אבל לפחות בחלק מהשירים חייבת להיות אמירה חברתית-פוליטית. פריצתה של תנועת הטרופיקליה הביאה לפרץ יצירתי אדיר של חבריה בין השנים 1967 עד 1970, כולם יצרו והשתתפו בתקליטים של כולם, מעין "אורגיה מוסיקלית" אדירה. לקבוצה הצטרפו בין השאר: Nara Leao, Capinam, Torquato Neto & Os Mutantes וכן המעבד Rogerio Dupart . הבולט מבין התקליטים הרבים והטובים שהוציאו החברים בין השנים 1969-1967 היה האוסף "טרופיקליה" (Tropicalia: Ou Panis Et Circenses) שאותו הגה ז'ילברטו ז'יל. באוסף, ושתמונתו מפארת את פרק זה ושאותו עיבד רוג'ריו דופרט, השתתפו: ז'ילברטו, קאיטנו, גל קוסטה, נארה לאו, טום זי והמוטנטים. התקליט נחל הצלחה וחשף את התנועה והאומנים לאלו שעד כה לא נחשפו להם. זה היה אחד האלבומים האחרונים בו השתתפו ז'יל וקאיטנו בטרם הועלו על מטוס ללונדון עם כרטיסים בכיוון אחד. בלונדון השניים המשיכו להקליט וגם לכתוב עבור חבריהם (קאיטנו גם כתב עבור עיתון). החברים כללו את השירים של הצמד (ביחד ולחוד) בתוך שפע התקליטים שהוציאו באותה עת. אבל היעדרותם של שני מנהיגי התנועה התחילה להשפיע, במהלך 1970 הקבוצה החלה להתפרק והאומנים פנו כל אחד לדרכו, אם כי שיתופי הפעולה בינהם התקימו גם בשני העשורים הבאים. כשהקבוצה החלה להתפרק חבריה הסתכלו סביבם, הם ראו שהנה הם יושבים על פסגת המוסיקה בברזיל, משוליים הם הפכו להיות המרכז. עיתונות המוסיקה בברזיל המציאה מונח חדש:MPB – Musica Popular Brasileira . לזרם המוסיקלי ה"חדש" הזה שויכו אומנים פופולריים נוספים כגון: אליס רז'ינה (הגדולה מכולן!!!), מריה בתניה, ז'ורז'י בן, קלרה נונס ואחרים. הייתה אפילו להקה מצליחה בשם MPB-4 . אלבומים בולטים נוספים מתור הזהב: Gilberto Gil – S/T #1 (68); S/T #2 (69); S/T #3 (71); Expresso 2222 (72) - His Best! Caetano Veloso – S/T #1 (67) [Best Brasilian Psych]; S/T #2 (69); S/T #3 (71); Transa (72) Gal Costa – S/T #1 (68); S/T #2 (69); Legal (70) Tom Ze – Grande Liquidacao (68) Os Mutantes – S/T #1 (68); S/T #2 (69) Nara Leao – S/T (68); Dez Anos Depois (71) Maria Bethania – S/T #3 (69)