שבת "ויחי"

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif פרשת ויחי ../images/Emo63.gif

אנכי, אעשה כדבריך! בפתח הפרשה קורא יעקב ליוסף ודורש ממנו "שים נא ידך תחת ירכי ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים". כלומר מבקש יעקב מיוסף להשבע לו על המילה, אות הברית בין הקב"ה וישראל, ברית התלויה מצד ישראל בהמשכיות התולדות כי הרי "לזרעך אתן את הארץ הזאת", שלא יקברנו במצרים. נשאלת אם כן השאלה, אם כבר ביקש יעקב מיוסף להשבע לו, מדוע חוזר הוא ומבקש ממנו "השבעה לי" לאחר שיוסף אמר לו "אנכי אעשה כדבריך". אלא עלינו להבין שיעקב בקש מיוסף להשבע על שני דברים שונים. כאשר מבקש יעקב מיוסף "שים נא ידך תחת ירכי" הוא מבקש ממנו שלא יקברנו במצרים. וכשעונה לו יוסף "אנכי אעשה כדבריך", בדרך כלל מבינים אנו אמרה זו של יוסף כאילו אמר אנכי אעשה כמו שביקשת, אך בקריאת הדברים יחד עם טעמי המקרא (וכדי להבין את כוונתו של יוסף ובכלל, עלינו ללמוד לקרא את הדברים גם עם טעמי המקרא שלהם) אנו רואים שיוסף אומר משהו שונה לגמרי, כלומר מה שאתה בקשת ממני לגביך, אף אני אבקש מבני ישראל לגבי עצמי, דהיינו שיעלו את עצמותי ממצרים ושיקברו אותי בארץ ישראל (כלומר אמר לו: אנכי, אעשה כדבריך) וכן כתוב בסוף הפרשה שבישר יוסף לבני ישראל: "פקד יפקוד אלקים אתכם" ואז "והעליתם את עצמותי מזה". על דבר זה שיוסף מודיע ליעקב מבקש יעקב "השבעה לי" ויוסף נשבע שכך יעשה. מדוע חשוב ליעקב כ"כ שיוסף ישבע לו על כך? עלינו להבין שעצם הענין קשור למחלוקת שבין יוסף לאחיו. חלומו של יוסף היה כידוע לצאת אל העמים, בבחינת "אוהל שיכן באדם", לאלם באלומים את ניצוצות הקדושה המפוזרות בעמים ולהאיר חשכת גלות העמים, דהיינו שהישועה תושג ע"י האנושות כולה בשמה ובעצמה. התפקיד של העברי, לפי שיטתו של יוסף, היה להפרות את התרבות האוניברסלית שהגיעה למבוי סתום מרוב שחיתות ואלימות כפי שמעידה התורה על דור המבול, ודור הפלגה וסדום ועמורה. וזה בדיוק מה שספרה התורה לגבי ענין אשת פוטיפר. הרי פוטיפר הוא בו בזמן סריס פרעה ולכן אינו מסוגל להוליד והוא גם כהן און, מלשון "כחי וראשית אוני" וזה מבטא את הדרמה הזאת של מצרים המחכה למי שיוכל להחזיר לה את עתידה. וכדי שלא נטעה ונחשוב שמדובר כאן בענין של ניאוף בעלמא, מדגיש רש"י שהיעוד הוא "להיות עמה" לעולם הבא ולכן לדבר מצוה דוקא היתה הכונה כי ממתי עולם הבא הינו שכר לדבר עבירה? ויוסף מסכים לכך ויבא הביתה לעשות מלאכתו, דהיינו לעשות צרכיו עמה שזוהי מלאכתו המיוחדת לו מבחינת בן פורת יוסף. והיות שברגע האחרון הבין יוסף את טעותו, שזהו ענין ראיית דמות דיוקנו של אביו בחלון, ראייה המבטאת את הפסקת הקשר בין הסבא לנכדים שכאלה: ועל כן נענש יוסף על סירובו ללכת עד הסוף במילוי תפקידו (למרות שדברים אלו נראים כהיפך הפשט העממי, וכמבואר במדרשי חז"ל שאותו יום חג פוריות הוא למצרים - ניבול וזיבול, יום שבו הנילוס מתחיל לעלות על גדותיו להפרות את אדמת מצרים - ולכן נבחר אותו יום לאותה מלאכה). ובכל זאת ימשיך יוסף לרדוף אחרי מימוש חלומותיו בכל כוחו להיות המשביר, הוא המחיה "כי למחיה שלחני אלקים". אמנם אחיו שידעו את נסיונה של הגלות אצל לבן ידעו שזו היא משימה בלתי אפשרית, כי על אף שיש חסידי אומות העולם כאישים פרטיים, אומות העולם הם עובדי כוכבים ומזלות ועובדי אלילים, דהיינו היפך הקדושה הדורשת אחדות, כאשר האליליות היא פירוד בחינת "יתפרדו כל פועלי און". הם יודעים כי גם יעקב שימש את לבן בכל כוחו ולבסוף היה מוכרח לברוח בסכנת מוות. (והרי אנחנו היום כחכם לאחר מעשה שהתברר לנו שזהו היה בבחינת מעשה אבות סימן לבנים כי בכל הגלויות כך היה שכאשר היא נמשכה יותר מן הראוי היא נסתיימה באסון). ואמנם לשתי הדרכים הללו יש מקום, אך צריך לדעת שכל תקופה ודרכה, "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים". ואפילו אם האחים הסכימו לדרכו של יוסף, זאת בתנאי שידע יוסף ש"בי אדני", שדרכו צפויה להכשל, ויהיה עליהם ללכת בדרכו של יהודה, "בצאת ישראל ממצרים ... היתה יהודה לקדשו" (משיח בן יוסף צריך לפנות את הזירה להתגלות משיח בן דוד). ובזה שאומר יוסף "אנכי אעשה כדבריך" - "והעליתם את עצמותי מזה", מודה הוא לאביו ולאחיו כי הסתיימה עונתו ומעתה עליו לקבל את דרכו של יהודה, להיות מעכשיו מצפה ליום פקודה, ובהגיעו, צריכים הכל לעלות לארץ ישראל ואסור להשאיר דבר בארץ הגוים כי שיירים שישראל משאירים אחריהם הופכים בידי העמים לעבודת אלילים. שבת שלום
 

מיקי*

New member
ותיכון מלכותו מאד

פרשתנו עוסקת בצואתו של יעקב לבניו לפני מותו. אולם צואה זו אינה כפי שאנו נוטים לחשוב כלולה ב"ברכות" המפורשות, שהרי אלו הן רק בגדר מידות ותיאור אופיים של השבטים השונים. אולם לאחר מכן נאמר "ויברך אותם איש כברכתו בירך אותם" וכאן טמונה הצואה האמיתית של יעקב לעם ישראל, באמרו להם שהברכה תשרה בכך שהאחדות שלהם תתבטא בזאת שכל אחד ואחד יהיה על פי טיבו וטבעו ולא ישנה דרכו משום הבריות ולציין את הצורך של הקשר עם האחרים והשלמת האחדות בהתכללותם זה עם זה. ומסיים יעקב בדרישה להצטרפות ולקישור אל אבותיו, כך שידעו שהחשיבות הרבה היא בעצם הידיעה שכולנו בני האבות ואב אחד לכולנו וכן את כך שזהו הדבר שיהיה ייחודי לעם ישראל לכל אורך ההסתוריה (בכך למשל ינסה בלעם לפגע בישראל, בניתוק העם מאבותיו ומהעבר ע"י כך שלא ידע בן מיהו אביו) וצריכים אנו לדעת שרק בלקיחת העבר עמנו ובקישור אליו נוכל להמשיך אל עבר ההווה על מנת להתקדם ולהיבנות לעתיד. גם ההפטרה עוסקת במעין עניין זה, כאשר דוד המלך, הראשון שמתגלה בו צוואתו של יעקב ש"לא יסור שבט מיהודה" מצווה את בנו אחריו למען ידע היאך ינהג בשביל לקיים את דברו ותיכון מלכותו בכדי שהמלך הראשון הנקרא "בן דוד" יוכל להמשיך ולהנהיג את ישראל לכך שתקויים באמת צוואתו האחרונה של ישראל לבניו "עד כי יבא שילה". ואולם באה ההפטרה גם להנגיד לנו את שני אישים אלו: בעוד אצל יעקב ישנה אחדות בין בניו בסוף ימיו וכלם מסובים סביב למיטתו, אצל דוד רק בן אחד זוכה להיות ליד מיטת אביו לפני מותו וישנו פירוד בין בניו. וכך רק בקיום צוואתו של יעקב המוריש באמונה את בריתו של אברהם ע"י הנהגתו של שבט יהודה, יוכל שלמה בנו של המלך הראשון הנבחר משאר אחיו משבט יהודה, להצליח בקיום החוקים והמצוות ככתוב בתורת משה למען יקים ד' את דברו, אשר דבר אל דוד. וכך לאחר שבפרשיות האחרונות עסקנו במשיח בן יוסף ובהפטרה עוסקים אנו במשיח בן דוד ההולכים ומתפתחים שניהם, בלימודה של ההפטרה והפרשה שצריך משיח בן יוסף לדעת שמשיח בן דוד הוא זה ההולך בראש, על אף קדימותו בצוק העתים, כמאמר הפס' "ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גשנה", שיורה יהודה ליוסף שהוא הינו לפניו. כי כן עדות ביהוסף שמו, שלמלכותו של יוסף יש סוף ושם השם אינו עדיין שלם ורק ע"י יהודה מתקיים ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד. וכך דוד ויעקב שבשניהם מוזכר הביטוי הייחודי "ויקרבו ימי ישראל / דוד למות", שעליהם אמרו חז"ל שלא ניכרה בהם מיתה שימיהם מתו אך הם לא, ומשום כך דוקא פרשיות המיתה של האבות נקראות על שם החיים ("חיי שרה" ו"ויחי") להורות על הנצח שבקיום צואתם ודרכם, שהרי הם חיים וקיימים בכך ש"נצח ישראל לא ישקר", האידיאה הישראלית נצחה (מלשון נצח). השאיפה אל הנצח מנצחת היא את המוות. וזהו לענ"ד "בלע המוות לנצח", כאשר המוות יתקפל וייבלע ע"י הנצח, בנצחיות הרעיון והדרך, אזי "ומחה ד' אלקים דמעה מעל כל פנים" וזה עצמו יהיה בחינת "וחרפת עמו יסיר" בהיודע כי "נצח ישראל לא ישקר". מצווים את בניהם אחריהם ומברכים אותם להצלחת דרכם בחיבור חיי הבנים עם דרך האבות ושלמה בברכתו של דוד אביו אליו, זוכה "ותיכון מלכותו מאד" לקיום ברכתו של יעקב ליהודה, עד לכינון הממלכה מחדש בהנהגתו של משיח בן דוד שיבא ויגאלנו בב"א. שבת שלום
 
שבת "ויחי"

ח.וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ יעקב חותם את ברכתו לנערים במילים: וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. כדגים הללו שפרים ורבים ואין עין הרע שולטת בהם (רש"י) הגמרא במסכת ברכות [1] מתארת דו שיח המתקיים בין ר' עקיבא, המקהיל קהילות ברבים ללמוד תורה על אף גזירת מלכות רומי, לבין פפוס יהודה המביע תמיהה על כך: בכל נפשך אפילו נוטל את נפשך. תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה כי הוא חייך ואורך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה עאכ"ו... העוסק בתורה, מלמד ר' עקיבא את פפוס, מצוי במקום החיות. הפוסק מלעסוק בתורה משול הוא לדג העולה ליבשה. מקום חיותם של הדגים במים. המעלה את הדגים אל היבשה כגוזר עליהם גזירת מוות. והנה יעקב בברכתו לנערים להיות כדגים, מברך אותם שירבו "בקרב הארץ". והלא הדגים, מקום משכנם בים ולא ביבשה?! בעל ה"שפת אמת" [2] ראה בנוסח זה של הברכה המשך ליסוד אותו ראינו: ... כי כל ברכה הוא מבחי' יוסף שהוא להיות כל דבר נדבק ונקשר בשורשו שהוא חיות הנקודה הפנימיות מהש"י ממילא יש ברכה כי בשורש יש תמיד התחדשות. וכן בשבת כ' ויברך ויקדש מיני' מתברכין כל שיתא יומין ע"י שנתברר בשבת כי הש"י ברא כל הנבראים עי"ז ניתוסף להם חיות מחדש על כל ימי הבריאה. ובנ"י שמעידין ע"ז בש"ק מתברכין. וכ"פ אא"ז מו"ר ז"ל מ"ש וידגו כו' בקרב הארץ ובמד' פי' כדגים שפותחין פיהם לטיפה מים כאילו לא טעמו כו'. והוסיף הפי' אף שהם בקרב הארץ וע"כ עושין מעשים גשמיים. מ"מ יהי' עיקר החיות להש"י כמ"ש כי הם חיינו כו' ולהיות תמיד דבוק בשורש זה הברכה כנ"ל. וכ' ישימך כו' כאפרים כו'. וקשה כי רק כראובן ושמעון יהיו כו' ואמאי נתיחד הברכה ישימך כאפרים ומנשה. אך כי לאשר הי' דור שאחר השבטים ומ"מ נתעלו להיות בכללם. וזה ע"י הברכה כנ"ל להיות דבוק בשורש אף שהם למטה במדרגה. הברכה שמברך יעקב את צאצאיו היא שיהיו כדג ביבשה... האדם צריך להיות מחובר למקור החיות הפנימית, עד שגם בהיותו עוסק בענייני הארץ, במעשים גשמיים הוא מעלה ומרומם את העיסוק בהם לרמה של עשייה רוחנית. זו יכולתם המיוחדת של אפרים ומנשה, אותם שגדלו בגלות מצרים והצליחו לחיות ולהתעלות, עד אשר זכו לדרגת השבטים עצמם – "כראובן ושמעון". ולכן יעקב מברך את צאצאיו, להיות כאפרים ומנשה, היודעים לקבל גם את ברכת המלאך, המצוונו לחיות חיים אמיתיים, גם כאשר אנחנו כדג ביבשה...
 
ביקש יעקב לגלות את הקץ

הרבי מקלויזנבורג זצ``ל הסביר, כי המילה ``לגלות`` מתפרשת בשני אופנים, לגלות מתי יהיה הקץ, או, לגלות את הקץ עצמו דהיינו יעקב רצה לגלות את הגאולה כבר אז, אבל נסתלקה ממנו רוח הקודש וכו` והשעה לא הייתה ראויה לגאולה. שבת שלום.
 
לא הצלחתי להבין..

בתחילה הכל היה מובן אבל כשהכנסת את סיפור אשת פוטיפר וכו' איבדתי את זה... לא קלטתי מה הקשר...חבל.
 

מיקי*

New member
לא כ"כ הבנתי מה לא היה מובן

אשמח להסביר. (ומכך שאף אחד אחר לא הסביר אני מבין או שאף אחד אחר לא קרא, או שאף אחד לא הבין...)
 
למעלה