זכויות בעלי-חיים השבוע

shanty.G

New member
../images/Emo26.gifזכויות בעלי-חיים השבוע../images/Emo36.gif

שבועון אינטרנט לזכויות בעלי-חיים עורך: אריאל צֹבל. מערכת: חגי כהן, נעמה הראל דואל לתגובות: [email protected] ת.ד. לתגובות: 6315 תל-אביב, מיקוד 61062 טלפון: 5226992 03 פקס: 5220699 03 מרכז אנונימוס: דיזנגוף 93, קומת מרתף, תל-אביב אתר אנונימוס באינטרנט: www.anonymous.org.il שלום, אנו שמחים להגיש לכם את גיליון מס´ 46. אם אינך מקבל/ת את השבועון ישירות, תוכל/י להירשם באופן עצמאי על-ידי שליחת דואר אלקטרוני ריק לכתובת זו: [email protected]. המנויים/ות הוותיקים מוזמנים להפיץ כתובת זו בין חברים ומכרים כדי שיוכלו להירשם לשבועון באופן עצמאי. אם בכוונתך להחליף את כתובתך, אנא זכור/י לרשום את עצמך מחדש או להודיע לנו על שינוי הכתובת! אם אחד מן הגיליונות הקודמים לא הגיע אליך או הגיע באיחור (השבועון נשלח בקביעות ביום שישי), אנא הודע/י לנו. בגיליון זה: 1. חדשות ופעילויות 2. מכת ההמבורגר: מחאה ציבורית נגד מקדונלד´ס בירושלים 3. חקלאות של מזון מהיר: על תזונה במשקים מתועשים (כתבה שנייה) 4. ומה בעניין דבש? 5. פינת התזונה: לכבוד שבועות – בלינצ´ס גבינת טופו קריאה מהנה, צוות אנונימוס
 

shanty.G

New member
3. חקלאות של מזון מהיר

על תזונה ומזון במשקים מתועשים (כתבה שנייה) קיצוצים על חשבון החלשים. "התרנגולות אוכלות דולרים", נהג לומר שר האספקה, הקיצוב והחקלאות הראשון של ישראל, דב יוסף. רעיון זה ממשיך להדהד בכתבי-העת החקלאיים בני-זמננו: המזון הוא המרכיב המרכזי בהוצאות ה"ייצור" בתעשיות-החי, ויש לקמץ בו ככל שניתן. שיקול זה הוא כבד-משקל במיוחד בתעשיות העופות. מחיר האפרוח הוא זול, ולכן חיסכון, ולו הקטן ביותר, בכמות המזון שתסופק לאפרוח, עשוי להשתלם – אפילו במחיר מותם של כמה מאות או אלפי אפרוחים בכל לול. מצד אחר, מטרת תעשיית העופות לבשר היא להגדיל את גוף האפרוח בפרק זמן קצר ככל האפשר. כדי ליישב בין האינטרס לחסוך במזון לבין האינטרס לפטם, מתגייס המחקר החקלאי לבחון, עד כמה ומתי כדאי להרעיב, וממה ניתן לקצץ במנת המזון. מנצלים עד הסוף. תעשיות המזון מן החי הן בזבזניות במשאבים: כדי להפיק מבעל-חיים קילוגרם חלבון, מאביסים אותו בכמה קילוגרמים של חלבון, ה"מתבזבזים" כאנרגיה שהוא שורף במהלך חייו. לכן מנסה המערכת החקלאית להגדיל את "נצילוּת המזון" שבו מואבסות החיות. המדענים של תעשיות-החי אכן מצליחים להביא ל"נצילוּת מזון" גבוהה יותר, ולמחיר נמוך יותר לחקלאי; זאת באמצעות שינויים בהרכב החומרים שמהם הוכן המזון, ובאמצעות ברירה מלאכותית מדויקת, המבוססת על הרבעת חיות בעלות "נצילוּת מזון" גבוהה במיוחד זו עם זו. ניסויי ניצול. שלב הניסויים ב"נצילוּת המזון" קודם לשלב היישום המסחרי. כדי לברר את שיעור ההתעכלות של המזון בגוף החיות, אוספים את הפרשותיהן במשך תקופה מסוימת – עשרה ימים עד שבועיים במעלי-גירה, למשל. בתקופה זו מוחזקים כבשים (המשמשים גם לניסויים עבור הזנת בקר) בכלובים אינדיבידואליים הגדולים רק במעט מגודל גופם, שבהם מִתקנים לאיסוף ההפרשות. שיטה אחרת היא הרכבת שק בלתי חדיר על חלקה האחורי של החיה. אחת משיטות הניסוי בעופות כוללת ניתוח, שמטרתו להפריד בין פתח השתן לפתח הצואה (לצורך זיהוי מדויק של רכיבים), שבאופן טבעי מהווים פתח אחד בגוף. "אף-על-פי שאותו ניתוח משנה את המצב הפיסיולוגי של העוף", כותב אהרון בונדי, מחבר הספר "הזנת בעלי-חיים", "הוכח ששינוי זה אינו משפיע על כושר העיכול של העוף." הניסויים, שמטרתם היא, לרוב, בדיקת השפעתה של תוספת רכיב מסוים במזון או החסרתו, מביאים לרוב ל"שינויים צפויים" ומאכזבים, מבחינת החוקרים: מצד אחד מתברר, שאין השינוי מביא לתוצאות המסחריות המקוות, ומצד אחר סובלות החיות שעברו את הניסוי ממחלות האופייניות לליקויי תזונה. גדילה מואצת ומחלות. התוצאה הסופית של המחקרים היא גידול ה"תפוקה" של החיות – שרירים מוגדלים וכדומה – על חשבון שאר אברי הגוף: העצמות, הלב והריאות. ידוע, כי הזנה המאפשרת גדילה איטית יותר, מונעת את הופעתם של עיוותים ברגלי העופות, למשל. הידע הדרוש להבטחת בריאותן התקינה של החיות מצוי בידי המפעלים לייצור מזון עבור חיות בחקלאות, אולם מטרת המפעלים היא שונה: לספק את דרישות החקלאים ל"ייצור" מרבי על-ידי בעל-החיים. ואם המזון אינו מתאים לבעל-החיים? הדבר אינו מהווה בעיה כלכלית כל עוד אינו הורג חיות רבות מדי. פרים ופרות רבים, למשל, סובלים כתוצאה מן המזון שהם אוכלים מהתנפחות הכרס, הגורמת להם כאבים קשים, מהצטברות גזים שהם לא מצליחים להשתחרר מהם, מדלקת פרסות, מהשמנת יתר, ממחלות פיסיולוגיות, מצליעה ומבעיות נוספות. אך עבור החקלאים, אלה אינן בעיות קשות מדי: "לפרה אמנם ראש גדול משלי," נהנה לומר בנימין לב מהמחלקה לבקר במשרד החקלאות, "אך אני יודע טוב ממנה מה וכמה עליה לאכול". הדבר לא מנע ממנו להבהיר, שהתזונה הרווחית שהוא כופה על פרותיו גורמת להן את כל אותן בעיות ומחלות שפורטו לעיל. גדילה מוגברת כ"פיצוי". מחקרים ב 15 השנים האחרונות ממליצים על "הגבלת מזון קיצונית" לאפרוחי תרנגולים בתעשיית הבשר במהלך מספר ימים מהשבועיים הראשונים לחייהם. הגבלת המזון מוצגת בספרות החקלאית במונחים של גרימת מחלה, הגורמת לאחר מכן ל"גדילת פיצוי": "מחקרים רבים דנים בבעיה אם ניתן לחסוך מזון על-ידי תת-תזונה בגיל צעיר והבראת אותם בעלי-חיים בגיל מבוגר יותר על-ידי תזונה נורמלית, או אפילו מנה גדושה יותר, ולנצל את כושרם לניצול מוגבר של מזון בעת הבראתם." (בונדי, עמ´ 445) הפערים בגדילה מתאזנים לפני שליחת החיות לשחיטה. הגבלת המזון בגיל צעיר מאפשרת השקעה מעטה, יחסית, במזון, ואף מגדילה את נפח השריר ביחס לכמות השומן. מרוכז ומעצבן. מזונם של בעלי-החיים המנוצלים בתעשיית הבשר הוא עתיר אנרגיה, במטרה לגרום לגדילה מהירה. למזון זה יש, ככל הנראה, השלכות גם על מצבן הנפשי ועל התנהגותן של החיות. כבר בשנות השישים הוזהרו לולנים, שמזון עתיר אנרגיה גורם לעופות עצבנות, ולניקור הדדי אלים: "מתוך תצפיות מתברר לנו, כי כל עלייה ברמת האנרגיה במזון מגבירה את הנטייה לניקור [...] מכאן אין להסיק מסקנה, כי הלולן חייב להימנע מהגשת מזון רב-און כזה. אדרבא, מזונות אנרגטיים ומאוזנים כהלכה נחוצים כדי להשיג את נצילות המזון הטובה ביותר והכנסה מקסימלית. מוטב להאביס מזון משובח ואנרגטי – ולקטום." (שניידר, עמ´ 23-24) הפתרון שמאמצת המערכת החקלאית הוא, אם כן, לא השבת הרכב המזון המתאים יותר לעופות, אלא "קיטום" (חיתוך) המקור – כך יכולים העופות להמשיך ולתקוף זה את זה בפחות יעילות, ועדיין להשמין במהירות. מקורות אהרון בונדי, הזנת בעלי-חיים, (ירושלים: מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשנ"ב), עמ´ 317-320, 445-446. ישי ויינר, "חלב עקום", יום השישי, 23.12.94. בנימין לב, "´קפטריה´: כן או לא?", השדה, כרך ס"ח, יוני-יולי, 1988. י. מירון ואחרים, "הגבלת מזון לפטמים בשבועיים הראשונים לחייהם – ותוצאותיה", השדה, כרך ס"ו, מרץ-אפריל, 1986, עמ´ 988. יצחק מלכא ואחרים, "הגבלת מזון באפרוחי פיטום", משק העופות, דצמבר 1996, עמ´ 26. מאורי רוזן, "התנפחות עגלים במפטמה", ידיעות לבוקרים, אפיל 2000, עמ´ 32-35. ג´. שניידר, "הנוצות עולות ביוקר אך הן הכרחיות", המשק החקלאי, כרך כ"ד, פברואר 1963, עמ´ 23-24.
 

shanty.G

New member
4. ומה בעניין דבש?

לאחרונה נשלחה לאנונימוס שאלה פשוטה, לכאורה: "האם תהליך ייצור הדבש כרוך בהתעללות ובסבל עבור הדבורים?" משמעותה המעשית של שאלה זו היא, "האם מן הראוי להחרים דבש?" אריאל צֹבל מנסה להשיב – ללא מסקנות חד-משמעיות. מעט על תעשיית הדבש. אם נניח, שדבורים הן יצורים בעלי יכולת להרגיש ולהיפגע, מצטיירת תעשיית הדבש כתחום אכזרי מאוד, מעבר לעצם גזלת פרי עבודתן של הדבורים, כרוכה רדיית הדבש בהרג הרימות וזחלי הדבורים, ובהרג חלק מן הדבורים הבוגרות – כתוצאה מהשפעת עשן או כימיקלים ל"הרגעה", או מניסיונות להגן על הכוורת. במקרים מסוימים, כאשר מצבה של הכוורת אינו מספק את הכוורנים, הם משמידים את כל הדבורים שבה. הכוורנות כוללת פגיעות נוספות, כגון כריתת כנפי המלכה כאשר מעבירים אותה לכוורת חדשה. בנוסף לכך, יצרו הריבוי, הצפיפות והעיוות הגנטי בדבורים פגיעוּת רבה יותר למחלות. תעשיית הדבש גורמת לא מעט פגיעה גם בחיות בר. הכוורנים נוהגים להרוג דובים וגיריות, הנחשבים בעיניהם כאויבים. הרג גיריות בידי כוורנים מתקיים גם בישראל, ובמקרים שהגיעו לידי תלונה במשטרה, בחר בית-המשפט שלא להתערב. בנוסף לכך, הריבוי המלאכותי של דבורים מביא לשינוי בדפוסי ההאבקה של פרחים, וכתוצאה מכך לפגיעה במערכת האקולוגית כולה. הלו, יש שם מישהו? הפגיעה בדבורים מוצגת על-ידי המתנגדים לצריכת דבש במונחים, הזהים למונחים שבהם אנו מתארים התאכזרות ליונקים ולעופות, למשל, שיכולתם לחוש נפגעים היא ברורה ביותר. אולם ניתן לתאר במונחים כאלה, למשל, גם את הטיפול בצמחים, אילו האמנו, שצמחים מסוגלים לחוש. אמונה כזו נחשבת כאבסורד (על אף שספרים בדיוניים כמו "החיים המסתוריים של הצמחים", יצרו, באמצעות האנשה גרוטסקית במיוחד, מעין "שמועה" הרווחת בחברה שלנו, כאילו צמחים "מתנהגים" ו"מרגישים" באופן הדומה לבעלי-חיים). השאלה החשובה היא, אם כן, האם יש בכלל משמעות להתייחס לפגיעה בדבורים כפי שאנו מתייחסים לפגיעה בבעלי חוליות? הגישה המקובלת בתנועה לשחרור בעלי-חיים תולה את התחום המוסרי כולו ביכולת לחוש רגשות שונים, כגון סבל והנאה. ללא יכולת לחוש דבר, אין שם "מישהו", שניתן להתייחס אליו – רק "משהו". אך מה לגבי דבורים? דבורים: מורכבות מדהימה. דבורים, כחרקים חברתיים, מקיימות ביניהן תקשורת מורכבת מאוד, על עניינים החשובים לחיי הכוורת. בדרך-כלל, המדובר בהעברת מידע על מקורות מזון. הדבורים מעבירות ביניהן מידע גם על צרכים נוספים, כגון מחילות העשויות לשמש כמקום חדש להשתכן בו. הדבורים מצליחות להעביר ביניהן מידע על הכיוון שבו נמצא אובייקט חשוב (כגון ציבור של פרחים), על המרחק שלו מהכוורת, על מידת עושרו ועוד. להעברת המידע, הן נעזרות בשילוב של כימיקלים בעלי ריח ותנועות גוף המתבצעות לפי דגמים מסוימים, בהתאם לכיוון התנועה ולרטט הגוף. יש שהמידע נמסר על-ידי דבורים שונות בו-זמנית, ועם זרימת המידע משתנים הסימנים ונוצרת בחירה לצאת ליעד מסוים, מבין האפשרויות שעלו. התקשורת המורכבת נערכת בתוך הכוורת החשוכה, הרחק מכל מגע חושי עם האובייקטים מעוררי העניין. דבורים חושבות? המדובר אפוא במה שנראה כשפת סמלים, הנשענת כנראה על ייצוגים מופשטים של דברים בעולם. למסקנה זו הגיע הזואולוג הוותיק והנודע דונאלד גריפין, הדמות הבולטת זה למעלה משני עשורים בתחום הנקרא "אתולוגיה קוגניטיבית" (תחום מחקר חדש, שעניינו מחשבתם של בעלי-חיים). גריפין קובע בלשון זהירה, שמידת המורכבות של התקשורת הסמלית בין דבורים מצביעה על כך, שהן מסוגלות לבצע מחשבות פשוטות (יש להעיר, כי לא נובע מכך, שגריפין מייחס יכולת חשיבה לחרקים שהמבנה החברתי שלהם פשוט יותר, ללא תקשורת מורכבת ביניהם). לאור הנתונים, גריפין מסתייג מן הניסיונות להסביר את התנהגות הדבורים במונחים מכניים פשוטים. הוא אף טוען, שהכחשת יכולת המחשבה של דבורים נובעת מתוך רצון לשמור על מעמד מיוחד לבני-האדם מחד גיסא, ולהרחיק את החרקים מתחום העניין המוסרי שלנו מאידך גיסא. חוקי פעולה פשוטים? זואולוגים אחרים מגלים ספקנות רבה יותר. מריאן סטמפ דוקינס, שהתפרסמה במחקריה על סבל ועל העדפות של בעלי-חיים, טוענת, שכל ביצועיהן המדהימים של הדבורים (ושל חרקים אחרים) אינם דורשים ייצוג של העולם במחשבה מודעת. לדבריה, הביצועים הללו מצרפים יחד שורה של חוקי פעולה, פשוטים מאוד כשלעצמם, והניתנים להסבר מספק כמנגנונים אינסטינקטיביים, לא-מודעים. השילוב בין מספר חוקי פעולה כאלה עשוי להיראות מסובך, אך לדעת דוקינס, מרכיבי התקשורת של הדבורים הם, למעשה, פשוטים מאוד. אחד הטיעונים החזקים של דוקינס (שעמדתה בהחלט מקובלת יותר מזו של גריפין) היא, שדבורים אינן מפגינות גמישות בשימוש שהן עושות במערכת הסמלים שלהן. הן מגיבות לתנאים נתונים באופן קבוע, ואינן יכולות להגיב כראוי על מצבים המתנגשים עם כללי התקשורת שלהן. לא דומות לבעלי חוליות. על המגבלות ביכולת התקשורת של הדבורים יש המוסיפים את העובדה, שדבורים, כחרקים אחרים, אינן מפגינות מאפיינים אחרים של היכולת להרגיש או לחשוב. למשל, אם חלק אחד מאיבריהן נפגע, אין הן מחזיקות את האיבר הפגוע במנוחה, תופעה המוכרת בבעלי חוליות כעדות לכאב. מערכת העצבים של הדבורים אינה כוללת מוח גדול ומאפיינים אחרים, הידועים כקשורים בתחושה בבעלי-חוליות. ואם לא די בכך, גם היתרון האבולוציוני של החישה אינו ברור כל-כך בעולמן הפשוט של הדבורים ובחייהן הקצרים – תנאים שבהם אינסטינקטים לא-מודעים מועילים יותר להישרדות. מי ייהנה מן הספק? על-פני הדברים, הטיעונים השוללים מן הדבורים את היכולת להרגיש נראים משכנעים יותר, מכל הבחינות: התנהגותית, פיזיולוגית ואבולוציונית. עבור רבים מאתנו, די ברמה זו של שכנוע, כדי להמשיך ולצרוך דבש. אך חשוב לציין, שגם חרם על צריכת דבש הוא מסקנה רציונלית מן הדיון, ולא תוצאת הנפשה עיוורת של יצורים אוטומטיים בעליל. התקשורת בין דבורים מורכבת מאוד, והקושי להסבירה הוא ממשי; על רקע זה, נקודת המוצא של דוקינס היא, שחובת ההוכחה בעניין נפש הדבורים (או יכולתן להרגיש), מוטלת על מי שטוען שיש להן נפש; זאת לעומת גריפין, שעבורו חלה חובת ההוכחה על מי ששולל מהן את הנפש. מדברי גריפין אף עולה, שהטענות על הפשטות לכאורה, אשר עומדת ביסוד התנהגותן של הדבורים, אינן בהכרח מדויקות, ומסקנות המחקר נוטות במיוחד להיות מושפעות מהנחות-היסוד המחקריות. הניתוח שלו מותיר את סוגיית קיומה של נפש הדבורים בספק. לדעת כותב רשימה זו, יהיה זה הוגן לתת לדבורים ליהנות מן הספק – אם אמנם הן מסוגלות ליהנות. מקורות יריב גלבוע, "חיי הדבורים והדבש: מתוק שמשאיר טעם מר – הדבש ונזקיו לבעלי-החיים, לאדם ולסביבה", טבע-און ובריאות 113, ספטמבר-אוקטובר 2001, עמ´ 9-12. Donald R. Griffin, Animal Minds, (Chicago and London: The University of Chicago Press, 1992), pp. 138-141, 178-194. Marian Stamp Dawkins, Through Our Eyes Only: The Search for Animal Consciousness, (Oxford, New York and Heidelberg: W. H. Freeman and Spektrum, 1993), pp. 89-102. David DeGrazia, Taking Animals Seriously: Mental Life and Moral Status, (Cambridge, New York and Melbourne: Cambridge University Press, 1996), pp. 105, 110-112.
 

shanty.G

New member
5. פינת התזונה: לכבוד שבועות

בלינצ´ס גבינת טופו בחג השבועות, שחל היום, נהוג להרבות במאכלי חלב וגבינה. רוב מתכוני החלב והגבינה ניתנים בקלות להמרה למתכונים צמחיים, על-ידי החלפת החלב בחלב סויה והחלפת הגבינה בגבינת סויה. החומרים : לבצק: 2 כוסות קמח לבן חצי חבילה אבקת אפייה כף שמן קורט מלח 2 כפות סוכר 2 וחצי כוסות מים למלית: חבילת "טוב משמנת" של טופוטי (350 גרם) 2 כפות סוכר כפית תמצית וניל חצי כוס צימוקים מרגרינה לטיגון אופן ההכנה: 1. מערבבים את חומרי הבצק בקערה עד לקבלת עיסה נוזלית אחידה. 2. מחממים מחבת קטנה ומשמנים קלות. 3. כשהמחבת חמה גודשים מצקת מרק בעיסה ויוצקים למרכז המחבת. מסובבים את המחבת כך שנוצרת שכבה דקה מאוד של העיסה, המכסה את כל פני המחבת. 4. לאחר כדקה, כשהצד העליון מתחיל להתקשות והצדדים מתחילים להתעגל למעלה, הופכים בזהירות ומטגנים למשך מספר שניות על הצד השני. 5. חוזרים על הפעולה עד לגמר העיסה. 6. מערבבים את חומרי המלית לעיסה אחידה. 7. מניחים כף גדושה מהמלית כסנטימטר מצדו האחד של כל עלה בלינצ´ס ומגלגלים. 8. מצננים במקרר ומגישים קר. מומלץ לבקר בפורום צמחונות וטבעונות למתכונים טבעוניים נוספים
 
למעלה