2. התרגיל המסריח של אל-על
אל-על הודיעה שהיא חוזרת בה מהתחייבותה שלא להטיס קופים לניסויים מישראל לחו"ל, שישה ימים בלבד לפני שנועד להתקיים שלב ההוכחות במשפט נגדה. משמעות ההחלטה היא, שבאופן קבוע יועברו משלוחי קופים מחוות מזור לחו"ל, במטוסי אל-על. קופים גוססים בבטן המטוס. מדי שנה, מובלים רבבות קופים ברחבי העולם מאתרי ציד ומחוות למעבדות ניסויים. גורל נורא מצפה להם לא רק במעבדות, אלא גם במהלך הטיסה. הם נכלאים לשעות רבות מאוד בכלובים זעירים בבטן המטוס, בתנאי מחנק קשים ובטמפרטורות קיצוניות. שלשולים ומחלות שונות הם תוצאה שגרתית של הטיסות, ומתועדים מקרים רבים של מות קופים בטיסה. ייצוא וחרם. המאבק הציבורי העולמי נגד הטסת קופים למעבדות נחל הצלחות משמעותיות בשנות התשעים, וכיום מסרבות יותר מ 110 חברות תעופה להטיס קופים. ההטסה מתבצעת כיום על-ידי
חברות מעטות בלבד. ישראל נותרה כאחת המדינות הבודדות בעולם המייצאות קופים לניסויים, באמצעות חברת אל-על, והמקור לקופים הוא החווה שבמושב מזור, אשר הוקמה ב 1990. בחווה נמצאים כיום למעלה מאלף קופים, וכל קוף נמכר בכאלפיים דולר. ראשית המאבק. האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי-חיים (להלן: האגודה) החלה את מאבקה נגד אל-על בשנת 1993. אל-על כבר ייצאה אז קופים מחוות מזור, בנוסף על ייבוא לישראל של קופים שניצודו בטבע. בתחילת אוקטובר ערכה האגודה הפגנה מול משרדי אל-על בתל-אביב, ובעקבות זאת הודיע דובר החברה במכתב מ 17.10.93, ש"אל-על הפסיקה להטיס חיות שנלכדו בג´ונגלים או בשמורות טבע". כבר ב 21.12.93 הטיסה אל-על 20 קופים מחוות גידול מפרו לניסויים במכון וייצמן. שבוע קודם לכן, בתוכנית "כלבוטק" שהוקדשה לניסויים בבעלי-חיים, סירבה החברה להגיב על הטענות נגדה בנושא. לאחר התוכנית קיבלה אל-על טלפונים רבים מצופים, שהתרעמו על שהחברה ממשיכה להטיס קופים לניסויים. בתגובה לכך ניתקה החברה במשך יומיים את קו הטלפון הראשי שלה. המאבק הציבורי המשיך באמצעות הפצת מידע וחרם צרכנים. אל-על תוקפת. הלחץ הציבורי הטריד את אל-על, ובאמצע 1998 פנתה החברה לאגודה ואיימה לתבוע אותה לדין על פרסומיה נגד החברה. עורכי-הדין של אל-על טענו, שהפרסומים שקריים כי אל-על אינה מטיסה קופים – אולם בידי האגודה היו שטרי מטען, המוכיחים שהחברה ממשיכה להטיס קופים. פגישה שנערכה בין נציגי אל-על לבין נציגי האגודה הסתיימה ללא תוצאות. נציגי אל-על התלוננו, שהאגודה נטפלת אליהם ללא סיבה, כי הם רק מובילים מטען ממקום למקום – הם יעצו לנציגי האגודה לנסות לפעול לסגירת חוות מזור או לקדם חוק שיאסור ניסויים בבעלי-חיים. התחייבות נוספת. בתחילת 1999 החלה האגודה בקמפיין חדש נגד אל-על. במאי 1999 נפגשו נציגי האגודה עם הנהלת אל-על, כשבאמתחתם מעל עשרת אלפים חתימות, הקוראות לאל-על להפסיק להטיס קופים. בנובמבר הופיעה במוסף "ידיעות אחרונות" כתבה גדולה של רון לשם על חוות מזור. אל-על הוזכרה שם לשלילה והפור נפל: החברה הודיעה באותו חודש, כי החל מ 1.1.2000 היא תימנע מלהטיס קופים לניסויים בחו"ל. אמנם, היא התחייבה רק על הפסקת הייצוא ולא על הפסקת הייבוא (המתקיים אף הוא במקביל לייצוא), אך גם זה היה הישג גדול. בעקבות הודעתה הוצאה אל-על מ"הרשימה השחורה" של החברות המטיסות קופים לניסויים. וממשיכים להטיס קופים. ביולי 2000 נחשף בחדשות ערוץ 2, כי אל-על המשיכה להטיס קופים מחוות מזור לניסויים בחו"ל, למרות התחייבותה. נציגי החברה הסבירו, שהובלת הקופים כלולה בהתחייבות קודמת לחוות מזור, והיא תופסק עם גמר ההתחייבויות. מנהלי חוות מזור, שחזו את ההתפתחויות, פנו במהלך שנת 2000 לבית-המשפט המחוזי, וזכו בצו זמני, המחייב את אל-על להמשיך להטיס את הקופים ממזור עד אשר יכריע בית-המשפט בתביעה זו. אולם אנשי חוות מזור הטעו את בית-המשפט בנתונים שהגישו לו, וכאשר הוכיחה זאת האגודה בבית-המשפט, ביוני 2001, היא צורפה, לבקשתה, כנתבעת שנייה במשפט. התרגיל המסריח. שישה ימים לפני מועד הישיבה שנקבעה להוכחות במשפט (4.6.02), הודיעה אל-על במפתיע, שהיא החליטה להטיס קופים לניסויים בחו"ל. המשפט בוטל, והסכמת אל-על להטיס קופים קיבלה תוקף כפסק-דין. ככל הנראה, הצעד המפתיע הוא תרגיל משותף של אל-על וחוות מזור. נראה כי אל-על חישבה ומצאה, שתרוויח ממשלוח הקופים כסף רב יותר משתפסיד כתוצאה מכך. יש להניח, כי הנתונים שבידי האגודה והעמותה למען מדע מוסרי, היו מזכים את אל-על במשפט שבו נתבעה על-ידי חוות מזור, ועם הזיכוי הייתה חלה עליה החובה להפסיק להטיס קופים. בראיון ל"מעריב" אמר עו"ד חגי אשלגי, המייצג את האגודה: "מהמשפט כולו עולה חשד כבד והרושם, כי אל-על ביקשה להפסיד במשפט. אילו הפסידה אל-על במשפט, יכלה גם להטיס את הקופים וגם לטעון לטוהר כפיה. היא הרי ´אינה רוצה´ להטיס את הקופים האומללים, אך בית-המשפט ´מכריח´ אותה." הקופים יטוסו אל-על. אנחנו לא! משלוח קופים למעבדות מתבצע לעתים קרובות בתאי המטען של מטוסי נוסעים. מי שטסים באל-על, יוכלו אולי לשמוע את בכי הקופים בבטן המטוס. את עמדת אל-על בנושא מבטא בצורה הצינית ביותר מזכיר החברה, עו"ד איתמר ברטוב: "דומה הדבר לרשות הדואר שמעבירה דואר, והיא אינה יכולה למנוע העברה של דבר דואר כזה או אחר... אל-על אינה עוסקת בניסויים בבעלי-חיים, אלא בהטסת מטענים." לאחר שנחסמה האופציה המשפטית להפסיק את הטסת "המטענים" בידי "רשות הדואר", נותר רק להבהיר לאל-על – באמצעות חרם צרכנים – שחישוביה הכספיים היו מוטעים, ושהבחירה להטיס קופים למעבדות לא תסייע לשיקום מצבה הכספי הרעוע. תודה ליריב גלבוע על העזרה בהכנת הכתבה מקורות נוספים גולן יוסיפון, "הקופים יטוס אל-על: אל-על הפתיעה: תסכים להטיס קופים לניסויים בחו"ל", מעריב, 4.6.02 . אביבה משמרי, "אל-על התקפלה: תטיס קופים של חוות מזור לניסויים", גלובס, 2.6.02. תמר נהרי, מערכת וואלה!, "אל-על התחרטה: תמשיך להטיס קופים לניסויים", וואלה! חדשות, 2.6.02. “Help Urge Israel to Ban Primate Exports for Research”, 15.2.02, http://www.buav.org/f_home.html “Primate in Transit”, http://www.buav.org/pdfs/primates_in_transit.pdf