זכויות בעלי-חיים השבוע

../images/Emo26.gifזכויות בעלי-חיים השבוע../images/Emo36.gif

שבועון אינטרנט לזכויות בעלי-חיים עורך: אריאל צֹבל. מערכת: חגי כהן, נעמה הראל דואל לתגובות: [email protected] ת.ד. לתגובות: 6315 תל-אביב, מיקוד 61062 טלפון: 5226992 03 פקס: 5220699 03 מרכז אנונימוס: דיזנגוף 93, קומת מרתף, תל-אביב אתר אנונימוס באינטרנט: www.anonymous.org.il שלום, אנו שמחים להגיש לכם את גיליון מס´ 55. להרשמה עצמאית לשבועון, היכנסו לאתר שלנו. אם בכוונתך להחליף את כתובתך, אנא זכור/י לרשום את עצמך מחדש או להודיע לנו על שינוי הכתובת! אם אחד מן הגיליונות הקודמים לא הגיע אליך או הגיע באיחור (השבועון נשלח בקביעות ביום שישי), אנא הודע/י לנו. בגיליון זה: 1. חדשות ופעילויות 2. הרג מסוגנן וקהל מריע: על "מלחמות" פרים 3. החיים בתור מכונה לייצור זרע – על הזרעה מלאכותית (כתבה שנייה) 4. הפוליטיקאית החשובה ביותר בעולם: מנאקה גנדי, שרה בהודו 5. פינת התזונה: לביבות בטטה קריאה מהנה, צוות אנונימוס
 
1. חדשות ופעילויות

הפגנה למען עמק הצבאים בירושלים ביום ג´, 23.7 (ערב ט"ו באב), ב 19:30, ייערך בעמק הצבאִים בירושלים אירוע למען שמירת עמק הצבאים כפארק טבע. במקום תיערך שירה בציבור ופעילות נוספת. עמק הצבאים הוא פנינת טבע אחרונה בלב ירושלים ומהווה את ביתם של בעלי-חיים רבים, כולל כ 25 צבאים. עיריית ירושלים ויזמי הנדל"ן ממשיכים במאמצים להרוס את העמק ולהפכו לשטח בנוי. להגעה: מגיעים לצומת פת ויורדים לעמק שמתחת לכביש הרצוג. האירוע ייערך בשולי העמק כדי שלא לגרום לחץ לאוכלוסיית הצבאים. אנא הפיצו את הידיעה בתנועות נוער ובקרב חבריכם. לפרטים: אמנון 943292-054 הוקדם הדיון בבג"ץ על העתירה בעניין הניסויים בקופים בעקבות העתירה נגד האוניברסיטה העברית בעניין הניסויים בקוֹפים הנערכים בה, הקציבו שופטי בג"ץ 7 ימים לאוניברסיטה להשיב מדוע לא ייעצרו הניסויים. האוניברסיטה הגיבה, ולאחר מכן הוגשה תגובת הארגונים, אשר התקבלה על-ידי בית-המשפט. בעקבות כל זאת, קבע השבוע בג"ץ (השופטת דורית בייניש) מועד קרוב לדיון בבקשת העמותה למען מדע מוסרי, נח ותנו לחיות לחיות, להוציא צו ביניים וצו על תנאי נגד האוניברסיטה: 12 באוגוסט. בכך הקדים בג"ץ את הדיון, שנועד להיערך בדצמבר. לפרטים ולסיוע לקמפיין, פנו לעמותה למען מדע מוסרי דרך: [email protected] או: בטלפון: 058-600500 (לירון). הצעת חוק חדשה נגד עיקול בעלי-חיים מאחר שבעלי-חיים נתפסים במדינת ישראל כרכוש, ניתן לא רק לסחור בהם, אלא גם לעקל אותם. לאחרונה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה, לפיה לא תוכל יותר ההוצאה לפועל לעקל בעלי-חיים. כיום, מעקלת ההוצאה לפועל גם בעלי-חיים ה"שייכים" לבעלי החוב, ויוזם ההצעה, ח"כ אבי יחזקאל, מכריז בהצעת החוק כי "יש להפריד בין עיקול מטלטלין או נכס לעיקול של בעל-חיים – כשם שלא יעלה על הדעת לעקל בני-אדם אין להעלות על הדעת לעקל בעל-חיים". כִתבו מכתבי תמיכה לח"כ אבי יחזקאל: [email protected] עיריית גבעתיים נלחמת בחתולי החצר בחודשים האחרונים החלו פקחי עיריית גבעתיים לאכוף סעיף בחוק העזר העירוני של גבעתיים, לפיו "לא יאכיל אדם בעלי-חיים ברחוב באופן שיש בו כדי לזהם את הרחוב", ולרשום דו"חות למאכילי חתולים בחצרות. בפסק-דין, שניתן בנובמבר האחרון במשפט דומה לזה שנערך עתה בגבעתיים, ביטל שופט בית-המשפט השלום בירושלים את כתבי-האישום שהוציאה עיריית ירושלים לשתי תושבות העיר, באשמת האכלת חתולים ברחוב בשלושה מקרים שונים. השופט קבע, כי יש להחיל התקנה האוסרת האכלת החתולים באופן מצומצם, ורק במקרים בהם הוכח כי יש בה כדי לגרום סכנה תברואתית של ממש. לקריאת כתבה בנושא, ראו קישור בתחתית ההודעה. בעל חווה לרכיבה על סוסים הורשע בהתעללות יהודה מרקוס, המפעיל פינת חי בשם "מרכבות לטרון" באזור רמלה, העביד במהלך שנת 2000 בעלי-חיים מסוגים שונים עד אפיסת כוחות במספר הזדמנויות. בין היתר, כללו הדברים חליבה בלתי מבוקרת של פרה, רכיבה על חמורים וסוסי פוני ללא ליווי ובאופן שאִפשר העמסת יתר על אותן חיות, וסחיבת כרכרות ברזל על-ידי חמורים וסוסים מבלי שהוסדרו שעות העבודה והמשקל שבכוחם לשאת. העונש: קנס של 12,000 שקלים ושבעה חודשי מאסר על תנאי. לקריאת כתבה בנוֹשא.
 
3. החיים בתור מכונת זרע

הזרעה מלאכותית בתעשיות המזון (כתבה שנייה) לכתבה הראשונה בסדרה. מי צריך זכרים? עצם ההפרדה בין זכרים לנקבות היא מלאכותית לחלוטין. בתנאים טבעיים, החיות עצמן קובעות מי יהיו בני או בנות הזוג, והן שקובעות את הזמן המתאים לפעילות המינית. תקשורת הדדית באמצעות קולות, ריחות ומגע, היא שמביאה להזדווגות. עבור חקלאים המעוניינים לבצע הזרעה מלאכותית, מהווה שלילת התקשורת בעיה מסוימת, כי קשה להם לזהות מתי הנקבות מיוחמות. קיימים סימנים חיצוניים שיכול אדם לזהות, אולם הם מטעים; בחזירים, למשל, הזמן המתאים להזדווגות – או להזרעה – הוא קצר מאוד, עד דקות אחרות בלבד. לכן נוהגים החקלאים להותיר בשטח מספר זכרים, שיעוררו את הנקבות ויאפשרו לחקלאי לזהות את הרגע המתאים להזרעה, כשהם צופים בניסיונותיו של הזכר להזדווג ורואים אילו נקבות נרתעות מקפיצתו, ואילו מעוניינות בהזדווגות. ביונקים הנמצאים במרעה, יש החוסכים את הצורך בתצפית על-ידי צביעת גחונו של הזכר, הנמרח על גב הנקבות שגילו נכונות להזדווג עמו. סוף עידן הזכרים ה"רגילים". בבקר, הפר שנשלח לחיות בין נקבות נקרא "פר שדיך" teaser bull)). אולם את ניסיונות ההזדווגות שלו עוצרים, או לפחות את ההפריה עצמה – שהרי אין לו התכונות הגנטיות הרצויות לחקלאים. הספרות החקלאית מציינת שלוש שיטות לעצירת ההפריה: · הטיית אבר-המין של הפר על-ידי ניתוח, הגורם לך שהאבר יוצא מצד הגוף. · "הלבשת" שפופרת פלסטיק על אבר-המין, הכוללת חוט פלדה המוחדר לתוך האבר. שיטה זו מביאה לעתים קרובות לזיהום ולכאבים קשים, עד כדי כך שהפר אינו מעוניין עוד להזדווג. · הסרת אבר-המין באמצעות ניתוח. שיטה אחרת להימנע מהפריות "מיותרות" היא להשתמש בנקבות: אלה הן "פרות שדיכות", שספגו מניפולציה הורמונלית, הגורמת להן להתנהג כמו זכרים. יש להעיר, שנהוגות גם דרכים אחרות לגילוי התייחמות, למשל – על-ידי החדרת מדחום זעיר ליד הנרתיק, המאותת למחשב על מצב גופה של הפרה. אך מרבית המאמצים מתרכזים כיום בגרימת ייחום באופן יזום לפי צורכי התעשייה: על-ידי מניפולציה הורמונלית אינטנסיבית באמצעות זריקות או על-ידי החדרה לנרתיק של ספוגיות הנושאות חומרים שונים (שאחד ממרכיביהם הוא מוחות כבשים), לפעמים לתקופות של מספר שבועות. גירוי מבוקר. עבודת ההזרעה, כפי שמנסחת זאת האנציקלופדיה לחקלאות, מתבצעת על-ידי "טכנאים". "טכנאים" אלה מבקשים לעורר את הזכרים בתנאים הנוחים לאיסוף הזרע. לשם כך מונעים תזוזה מן הפרה שאיתה מנסה הפר להזדווג. למעשה, מרבים להשתמש בזכרים בתור ה"אובייקט" להזדווגות. חיה זו נפגעת לא רק מריסונה ומהאקט הכפוי, אלא גם מכך שפר כבד עולה עליה שוב ושוב. יש המשתמשים תחת זאת במתקן, שהדמיון העיקרי בינו לבין פרה הוא היותו בגודל המתאים והכיסוי שלו – בעור של פר/ה. הפר המגורה מטפס על המתקן או על הפר/ה, ועם תחילת ההזדווגות, ממהר אליו הרפתן ומחדיר בכוח את איבר-מינו של הפר לתוך "בושת מלאכותית" – זהו מעין צינור דמוי אבר-מין נקבי, ובקצהו מבחנה שאליה מתנקז הזרע. לפי שיטה אחרת, הנהוגה בעיקר באילים ובתיישים, מפיקים את הזִרמה על-ידי "גירוי" חשמלי. בכל מקרה, נראה כי הזכרים סובלים תסכול מהפעולות שמבצעים בהם. "חליבת" עופות. תרנגולים, הנחשבים כבעלי ערך כלכלי נמוך יותר מיונקים, וכן בגלל היותם חלשים מהם, עוברים "טיפול" קשוח עוד יותר. לפני הגיעם למשק, הם עוברים טיפול "קוסמטי" במדגרה, כגון חיתוך הכרבולת, קיצוץ אצבעות מסוימות, או ניקוב ברגל. אז, ראשית חכמה, צריכים הלולנים ללמוד את העבודה (לפי "ספר הלול"): "המטפל המתחיל ינסה את מזלו על מספר רב ככל האפשר של תרנגולים, עד שימצא אחד או אחדים המגיבים במהירות – ועל אלה יתאמן תחילה. את אזור פי הטבעת בתרנגולים יש לנקות מהנוצות, המפריעות למירוק [שפיכת הזרע]." בשלב הבא, מונעים מן התרנגול מים ומזון למשך 4-6 שעות, ועוברים לחליבת הזרע – לעתים בעזרת משאבה, ולעתים על-ידי גירוי אגרסיבי בלבד: "עם הבלטת איבר המין – לוחצים בעדינות וצובטים באופן נמרץ בבוהן ובאצבע יד שמאל עמוק מתחת לבסיס הבשרי של הזנב. יש חשיבות ללחיצה בעומק באצבעות מפוסקות ולצביטה, כי הכוונה היא לסחוט כמה שאפשר מן הזִרמה שבשלפוחיות הזִרמה הקבועות עמוק בבסיס הביב מתחת לאיבר המין ולזיזים. אם מתקבל הרושם כי פעולות אלה פוגעות בגופם של התרנגולים – אין זו טעות: "עם הוצאת התרנגול מהתא – יש להתחיל מיד בגירוי המיני. גם אם התרנגול תוקפני ומתגונן – אין לאבד זמן בניסיון הרגעה. תוקפנות התרנגול אינה מפריעה לרפלקסים המיניים שבעקבות הגירוי. "במקרה שתוך החליבה נגרם דימום, על-ידי פציעת רקמות הביב [פתח איבר המין] או איבר המין – הכרחי להפסיק את חליבת התרנגול הפצוע ל 4-5 ימים." לפני ההזרעה. סיפורם של הזכרים ה"משביחים" הללו, ובעיקר בתעשיית החלב, הוא חריג ביותר. הרוב המכריע של העופות בתעשיית הבשר נשלח לשחיטה לפני גיל הבגרות המינית, או מיד בתחילתו. בתעשיית החלב, רוב העגלים הזכרים שנולדו, נשלחים לפיטום כחלק מתעשיית הבשר. רק לכמה עשרות עגלים צפויה תכנית ממושכת, הכוללת את "חליבת" זרעם. את הזרע מנצלים להפריית מאות פרות, שצאצאיהן עוברים מדידות: עבור הצאצאים הזכרים, המדידה מתחילה בשחיטתם, ומסתיימת בשקילת בשרם. הנקבות מוזרעות ונמדדת תפוקת החלב שלהן. תוצאות אלה גוזרות את דינם של הפרים: מי שצאצאיו העלו מדידות נמוכות – כלומר רוב הפרים – נשחט. את הפרים המעטים שנותרו, הפרים ה"משביחים", יחזיקו בדרך-כלל בבידוד, ימשיכו לסחוט מהם זרע במשך שנים, פעמיים-שלוש בשבוע, ויפרו באמצעותו פרות, אלפי ואף רבבות פעמים. בתעשיות-חי אחרות, התהליך הוא לרוב קצר יותר וכולל יותר זכרים, העוברים "חליבת" זרע בתדירות דומה. בשבוע הבא נתאר את פעולת ההזרעה בנקבות מקורות א. גוטויין, א. בור, א. רפפורט ו ג´ אליסון, "השראת ביוץ יתר ואיסוף עוברים מכבשות אואסי", מתוך: השדה כרך ע"א, יולי-אוגוסט 1991, עמ´ 1559. מ. אייזנברג, ט. כהן, מ. עמיר, מ. איתם, ו א. אייזנבוד, "גילוי פרות חלב מתייחמות", השדה כרך ע´, ינואר-מרץ 1990, עמ´ 934. יצחק ארנון (עורך), האנציקלופדיה לחקלאות כרך רביעי, "בעלי-חיים", מודן – הוצאה לאור, 1981, עמ´ 511, 616-618, 732, 805, 829. אברהם תאומים, "ההזרעה המלאכותית בתרנגולות", ספר הלול, הוצאת שלום נחמן, 1980, עמ´ 227-236. מילון אנציקלופדי לבעלי-חיים במשק החקלאי, ספריית מעריב, 1980, עמ´ 28-29, 56, 87. Andrew Johnson, Factory Farming, (Oxford UK and Cambridge USA: Blackwell, 1991), p. 14. Jim Mason and Peter Singer, Animal Factories, (New York: Harmony Books, 1990 rev. and updated), pp. 47-48. Joyce D’Silva and Peter Stevenson, Tim O’Brien (ed.), “Modern Breeding Technologies and the Welfare of Farm Animals”, Compassion in World Farming Trust, July 1995, pp. 9-11.
 
4. הפוליטיקאית החשובה ביותר בעולם

מאנֶקה גנדי, השרה לרווחת בעלי-חיים בהודו אקטיביסטית בשלטון. מאנקה גנדי היא פעילת זכויות בעלי-חיים. התמיכה שלה ברפורמות של רווחת בעלי-חיים אינה עניין צדדי עבורה. היא פעילה רדיקלית, המכריזה על קידום זכויות בעלי-החיים כפרויקט מרכזי בחייה. עד כאן היא אינה כה יוצאת-דופן. אולם מאנקה גנדי היא גם שרה – בממשלה של אחת המדינות הגדולות בעולם, והיא הפכה את ההגנה על בעלי-חיים לפרויקט ממשלתי. פעילותה בממשלת הודו הופכת אותה לאחד האנשים החשובים בעולם בתחום ההגנה על בעלי-חיים. יותר מ PeTA. ג´ייסון בייקר, מנהל PeTA India, מתאר את מאנקה גנדי בתור הפעילה הרדיקלית ביותר לזכויות בעלי-חיים, שהוא מכיר בהודו. הארגון של ג´ייסון נחשב כארגון בעל עמדה ברורה ותקיפה בתחומו, אולם אם יש חילוקי דעות בין ג´ייסון למאנקה, הרי אין הם נוגעים לפעילותו ה"פרובוקטיבית", העלולה לפגוע בתדמית המכובדת של פעילותה הפוליטית – אלא דווקא ל"פשרנות" של PeTA India, לדעת השרה. לאחר שהסירה PeTA את החרם מעל תעשיית העור ההודית, למשל, ניתקה מאנקה הכועסת את הקשר עם PeTA India במשך שנה. קורות פעילות. מאנקה גנדי היא ילידת 1956, אלמנתו של סנג´איSanjay) ), בנה של אינדירה גנדי. בפרופיל הפוליטי שלה, בסעיף מקצוע, כתוב: סופרת ופעילת בעלי-חיים וסביבה. היא הייתה ממקימי הארגון People for Animals, ב 1994 – המונה כמאתיים אלף עובדים ב 146 סניפים – העמותה הגדולה בהודו. היא כתבה טור בעיתון פופולארי בענייני רווחת בעלי-חיים ואיכות הסביבה, ואף פרסמה ספרים בנושא. מאנקה מחזיקה בתפקידים בממשלת הודו מאז 1988. ב 1989-1990 היא הייתה שרה לענייני סביבה ויערות (בין השאר). ב 1999-2001 היא כיהנה כשרה לצדק חברתי ולהסמכה (Empowerment). מתחילת עבודתה בממשלה היא שאפה לפתוח משרד ממשלתי לרווחת בעלי-חיים, ובספטמבר 2001 היא קיבלה, בנוסף לתיק התרבות, מחלקה עצמאית של "טיפול בבעלי-חיים" (Animal Care), כחלק מהגדרת תפקידה כשרה. עד מהרה היא הועברה לתפקיד שרה זוטרה יותר: בנובמבר 2001, הוחלף תיק התרבות בתיק "ביצוע תכניות וסטטיסטיקה", אולם מחלקת "טיפול בבעלי-חיים" נותרה בידיה. מרגיזה את הממשלה. מאנקה היא פוליטיקאית עצמאית, שאינה נרתעת מלהביע עמדות בלתי אהודות בנושאים שונים. כשהייתה שרת התרבות, היא הנהיגה חקירה בנושא העמותות (ארגונים לא-ממשלתיים, NGOs), חשפה שחיתויות – חלקן בדרגים גבוהים במדינה – וטענה ש 60 אחוזים מכלל העמותות הן מזויפות. פרשה זו הייתה, כנראה, הגורם להדחתה מתפקיד שרת התרבות; כסיבה אפשרית הוזכרה גם תקרית דיפלומטית שנגרמה, כאשר מאנקה התעמתה עם שגריר דרום קוריאה בסוגיית מנהג אכילת הכלבים על-ידי בני-ארצו. שרה נגד תעשיות המזון מן החי. מאנקה גנדי היא טבעונית מוצהרת (התקשורת נוהגת "לרכך" זאת ולכנותה "צמחונית"). הצלחותיה לקדם את הטבעונות במסגרת תפקידה בממשלה הן, כצפוי, מוגבלות מאוד. בין הישגיה מציינים מאבק מוצלח בתאגידKentucky Fried Chicken כשהעילה למאבק הייתה השימוש שעשו המסעדות בשומן בקר – בניגוד לדתם של לקוחות רבים בהודו. הצלחה מעניינת נוספת היא הנהגת סימון מוצרי מזון בתוויות "צמחוני" / "לא-צמחוני". מאנקה יצאה באופן פומבי נגד הקרבת חיות באירועים דתיים – תופעה שכיחה למדי בהודו, לא פעם באופן פרטי למדי ובסתירה לדתות הממוסדות. מאנקה קראה להפרדה מוחלטת בין דת להקרבת קורבנות, והצביעה על האינטרסים בכלכליים העומדים מאחורי תופעה זו, שקצבים ומלווי כספים (לרכישת חיות להקרבה) תומכים בה. ראוי לציון, כי השרה התבטאה בפומבי נגד צריכת חלב, כשהיא חופשת את העובדה שרוב ההודים מעדיפים שלא לדעת – ייצור חלב כרוך בפגיעה קשה בפרות, כולל הריגתן. פיקוח (אמיתי!) על ניסויים. המשרד שבראשו עומדת מאנקה גנדי, מפעיל את "הוועדה למטרת בקרה ופיקוח על ניסויים בבעלי-חיים" (CPCSEA), אשר מבצעת חקירות במוסדות מחקר, תחת סמכות ממשלתית. לא מדובר במילוי טפסים ובאישור אוטומטי של ניסויים (כפי שעושה המועצה לניסויים בבעלי-חיים בישראל), אלא בחקירות, שמטרתן לחשוף תנאי חיים קשים במעבדות, וכדומה – בניגוד לחוק. בעקבות תיעוד מצבן של חיות במוסד הלאומי לווירולוגיה ב Pune, למשל, דרש בחודשים האחרונים משרדה של מאנקה להפסיק את הניסויים במקום, ונכנס לעימות עם משרד הבריאות. כך נוצר ויכוח מוזר במקצת, בהתחשב בכך, שהוועדה נועדה לפעול לרווחת בעלי-החיים: משרד הבריאות האשים את מאנקה, שמינתה לוועדה רק "אנשי רווחת בעלי-חיים", ואילו היא השיבה, שהוועדה כוללת גורמים מבחוץ, ללא עניין מיוחד ברווחת בעלי-חיים, כולל אנשי משרד הבריאות. למען חיות הבר. אחד מן הנושאים שמצליחה מאנקה גנדי לקדם הוא הגנה על חיות בר. היא פועלת נגד ציד ונגד הרס שמורות טבע לצורך שימושים כלכליים, כגון הקמת מפעלים, מרעה ותיירות אינטנסיבית. היא הצליחה לקדם בניית גני חיות דמויי סביבה טבעית ליד אזורים עירוניים גדולים, ולשחרר בהן חיות בר (שלא ניתן עוד להשיבן לטבע), שהוחרמו מכלובים צפופים בגני חיות קטנים. בנוסף לכך, היא קידמה את ההגנה על כלבים, וכיום אסור להרוג אותם ברבות מערי הודו. דת, סביבה וכבוד. בתפיסת העולם של מאנקה גנדי ניכרים השורשים הדתיים. במאמר שלה, המתאר את האכזריות שבתעשיות היופי, היא מזכירה ניסויים מחרידים שנערכים בבעלי-חיים כדי לייצר מוצרי קוסמטיקה, שיטות לפשיטת עורם של נחשים ולטאות לייצור מוצרי עור אקזוטיים, הרג איילים כדי להפיק מגופם בושם ועוד – וגם את השיטות לייצור משי, הכוללות הרג זחלים. התנועה לזכויות בעלי-חיים במערב אינה עוסקת בזחלים, מתוך הנחה שמערכת העצבים שלהם אינה מפותחת, והם אינם חשים דבר. אולם לפי תפיסת-עולמה של מאנקה, גם לחייהם של זחלים יש ערך, וגם לחייהם של צמחים. כאן ניכר גם הרקע ה"ירוק" שלה. אין ספק, שהיא מחויבת לזכויות בעלי-חיים כשלעצמן, אולם היא נוהגת להדגיש גם את ההיבט הסביבתי של הפגיעה בבעלי-חיים, ואת הנזק הגלום בכך עבור בני-אדם. למשל, בנאום שנשאה בפתיחת מקלט לחמורים בינואר 2000, אמרה השרה: "אני שמחה שכולם כאן צמחונים. אכילת בשר רוששה את האומה הזו. כדי לייצר קילוגרם אחד של בשר, עלינו לייצר עשרה קילוגרם של תבואה. לכן, אדם הצורך קילוגרם אחד של בשר לא רק הורג חיות, אלא צורך עשרה קילוגרם של מוצרים – נתח גדול ללא יחס. בארץ שיש בה כה הרבה עוני כפי שיש אצלנו ועם אנשים רבים כל-כך כמו אצלנו, זה בהחלט בלתי מוסרי ומעיק לצרוך כה הרבה." אך מעל לכל עומד הכבוד שרוחשת מאנקה לבעלי-החיים. "אינך צריך/ה בהכרח לאהוב משהו כדי לדאוג לו", היא אמרה במקום אחר. "צריך שיהיה לך כבוד. אהבה היא רגש כה שולי, בהשוואה לזה."
 
(המשך-מקורות)

מקורות: Maneka Gandhi, “Looks That Kill: Beauty Without Cruelty”, http://www.geocities.com/SouthBeach/4195/cruelty.htm “Biographical Sketch, Member of Parliament, 13th Lok Sabha: Gandhi, SMT. Maneka”, http://alfa.nic.in/lok13/biodata/13UP13.htm Indian NGOs, “Interviews: Smt Maneka Gandhi”, http://www.indianngos.com/interviews/manekagandhi.html “Maneka Gandhi”, http://mac.aes.ac.in/hsweb/projs/com_stud/projro/ngo.html Poornima Joshi, “Your Men Share My Concern, Maneka Tells Health Minister”, The Indian Express, Saturday, May 25, 2002, http://www.indian-express.com/full_story.php?content_id=3300 Purnima S. Tripathi, “Maneka and Some Manoeuvres”, Frontline – India’s National Magazine, Volume 18, Issue 25, Dec. 08 -21, 2001, http://www.flonnet.com/fl1825/18250260.htm “City Government Refuses to Euthanize Dogs, Despite Protests”, DogsInTheNews.Com, Saturday, May 19, 2001, http://www.dogsinthenews.com/issues/0105/articles/010519a.htm Ahimsa of Texas, “Mrs. Maneka Gandhi´s speech delivered at the opening ceremony of the Donkey Sanctuary in India on January 12, 2000”, http://www.ahimsatx.org/india/speech.htm Poornima Harish , “Animal Sacrifice: One brave woman leads the fight for a total end to ritual killing”, Hinduism Today, April 1999, http://www.hinduismtoday.com/1999/4/1999-4-12.html “Maneka Claims Cabinet Post for Animals”, Animal People October 1998, http://www.animalpeoplenews.org/98/8/maneka.html ראיון שערך אריאל צֹבל בתחילת יוני, 2002, עם ג´ייסון בייקר, ראש Peta India.
 
5. פינת התזונה: לביבות בטטה

החומרים: 2 בטטות בינוניות כוס קמח חצי כפית מלח רבע כפית פלפל שחור ארבע כפות מים שמן או מרגרינה לטיגון אופן ההכנה: 1. קולפים את הבטטות וחותכים לפרוסות. מבשלים בסיר מים עד להתרככותן ומסירים מהאש. 2. מסננים את הבטטות, מעבירים לקערה מועכים את הבטטות לממחה באמצעות מזלג. 3. מוסיפים לקערה את הקמח, המלח, הפלפל והמים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. 4. יוצקים במחבת שמן או מרגרינה, בידיים רטובות יוצרים מהתערובת לביבות שטוחות, ומטגנים את הלביבות משני הצדדים – במחבת מכוסה ועל אש נמוכה – עד להשחמה. מגישים חם. מומלץ לבקר בפורום צמחונות וטבעונות
 
למעלה