זכויות בעלי-חיים השבוע

../images/Emo26.gifזכויות בעלי-חיים השבוע../images/Emo36.gif

שבועון אינטרנט לזכויות בעלי-חיים עורך: אריאל צֹבל. מערכת: חגי כהן, נעמה הראל דואל לתגובות: [email protected] ת.ד. לתגובות: 6315 תל-אביב, מיקוד 61062 טלפון: 5226992 03 פקס: 5220699 03 מרכז אנונימוס: דיזנגוף 93, קומת מרתף, תל-אביב אתר אנונימוס באינטרנט: www.anonymous.org.il שלום, אנו שמחים להגיש לכם את גיליון מס´ 63. להרשמה עצמאית לשבועון, היכנסו לאתר שלנו. אם בכוונתך להחליף את כתובתך, אנא זכור/י לרשום את עצמך מחדש או להודיע לנו על שינוי הכתובת!
 
3. מקום של כבוד לרגש כלפי בעלי-חיים

זכויות בעלי-חיים לפי הביקורת הפמיניסטית של ג´וזפין דונובן דונובן. ג´וזפין דונובן מכהנת כפרופסור לספרות אנגלית באוניברסיטת מיין (ארצות-הברית). היא כתבה רבות על פמיניזם, זכויות בעלי-חיים וספרות נשים. בשנת 1996 יצא לאור ספר שערכה עם קרול אדמס (הן ערכו יחד ספר נוסף): מעֶבֶר לזכויות בעלי-חיים: אתיקה של אכפתיות ליחס כלפי בעלי-חיים. בספר תשעה מאמרים, המציגים תפיסת מוסר פמיניסטית בתחום יחסם של בני-אדם למינים ביולוגיים אחרים. דונובן תרמה שני מאמרים: "זכויות בעלי-חיים ותיאוריה פמיניסטית" ו"תשומת-לב לסבל: סימפטיה כבסיס ליחס אתי כלפי חיות". מאמרים אלה מייצגים כיוון עשיר וחשוב של מחשבה בתנועה לשחרור בעלי-חיים, המשגשג זה יותר מעשור. סינגר, רגאן ורגש. עמדתה של דונובן (ושל כל שאר הכותבות והכותבים בספר) היא תגובה ביקורתית לפילוסופיה המוכרת יותר של התנועה לשחרור בעלי-חיים, שנציגיה הבולטים הם פיטר סינגר (שחרור בעלי-החיים) וטום רגאן (הטיעון לזכויות בעלי-חיים). בהקדמה לשחרור בעלי-החיים מבהיר סינגר, שכל טיעוניו בספר הם רציונליים ושעניינו בבעלי-חיים אינו מבוסס על רגשנות ועל קשר עם "חיית מחמד", המביאים לחוסר עקביות (אוהבים חיות מסוימות ואוכלים חיות אחרות!). גישה דומה מפגין גם רגאן בספרו שלו. הדגש על הרציונליות אינו מתמצה בהתנערות מ"אשמת" הרגשנות, אלא הוא טבוע בעצם צורת המחשבה של סינגר, רגאן ועמיתיהם. סינגר כותב במסורת התועלתנית: הוא עוסק במעין חישובים של סבל ושל הנאה, בניסיון למזער את הסבל ולהביא למרב ההנאה בעולם. את היחס הראוי לבעלי-חיים יש לקבוע, לפי סינגר, בהתאם לחישוב הנאתם וסבלם מול הנאתם וסבלם של בעלי-חיים אחרים (וביניהם בני-אדם). החישוב הוא רציונלי ובלתי אישי לחלוטין. רציונליות חמורה ניכרת גם אצל רגאן, המתבסס בהרחבה על הפילוסוף עמנואל קאנט. קאנט, שמתנגד במפורש לביסוסו של המוסר על רגשות, ראה בהכרה המוסרית סוג של עיקרון תבוני, הקובע חובות מוסריות – החלות על יצורים תבוניים ועבור יצורים תבוניים בלבד (לדעת קאנט – עבור בני-אדם בלבד). רגאן מבצע "תיקון" לקאנט וקובע, שהחובות המוסריות צריכות להתייחס גם לבעלי-חיים בעלי נפש מורכבת מספיק. כמו אצל סינגר, גם כאן הדרך לקבוע מהו היחס הראוי לחיות מסוימות מבוססת על עיקרון, האמור להביא כל אדם לשפוט באופן זהה. נגד הרציונליות. מה רע בכך, שכולנו נשפוט כיצד לנהוג בבעלי-חיים לפי עקרונות רציונליים ואוניברסליים? בתשובתה לכך מגייסת דונובן מסורות נכבדות של ביקורת חברתית על צורת המחשבה הדומיננטית בתרבות המערב. הביקורת מראה, שהרציונליוּת, האוניברסליוּת והמדעיוּת פועלות נגד האינדיבידואלים בחברה, ובעיקר נגד החלשים שבהם – נשים וכמובן בעלי-חיים: · תחת ההיגיון המדעי, נתפסים יצורים חיים כגופים פיזיקליים גרידא, כמכונות המתפקדות לפי חוקים אוניברסליים. היצור החי נתפס כלא-יותר מאובייקט, שניתן לבצע בו כל סוג של מחקר ומניפולציה טכנולוגית. · תחת הדגש על עקרונות אוניברסליים, נרמסת האינדיבידואליוּת של היצור החי. הוא נתפס כדוגמה של מערכת ביולוגית מסוימת, חסר ערך כשלעצמו – אין כל מעצור להשתמש בו, להחליפו או להשמידו. · הלימוד המדעי הוא חלק ממערכת מובהקת של שליטה. הידע על היצור החי מנוצל תמיד כדי לשלוט בו ביתר יעילות; החקלאות המודרנית, השולטת באופן חסר תקדים בתנאי חייהם של בעלי-חיים ובתכונותיהם התורשתיות, היא יישום של הביולוגיה ושל מדעים אחרים. · נוצרת הפרדה בין דברים הנתפסים כמנוגדים, מתוך העלאת ערכו של האחד וביטול ערכו של האחר: הרגש נתפס כנחות מן ההיגיון, נשים נתפסות כנחותות מגברים, בעלי-חיים נתפסים כנחותים מבני-אדם. אם כן, לפי דונובן, תפיסת המוסר המדגישה את הרציונליות ואת האוניברסליות נשענת על מערכת אשר רומסת כל יצור חי; כדי להגן על בעלי-חיים, יש להישען על מערכת אחרת. סימפטיה. המערכת שמציעה דונובן מעמידה את היחס הרגשי האישי של כל פרט בתור בסיס להכרעות המוסריות שלה או שלו. ללא רגש, קשה לפתח עניין מוסרי בזולת ולהגיע להכרעה מוסרית. יחס רגשי אינו נוצר מעצמו – הוא דורש מאמץ: להתקרב ליצורים חיים השונים מאתנו במובנים רבים, להכיר אותם, לנסות להבינם, להזדהות איתם, לדאוג להם, לנסות לתפוס מה עובר עליהם. גישה זו של יצירת "סימפטיה" או ethics of care, מנוגדת לגישה המדעית של הכרת הזולת, השואפת לצבור עליו ידע מרחוק, באופן בלתי אישי ככל האפשר. סימפטיה פוליטית. פיתוח אכפתיות, סימפטיה והזדהות הוא נקודת-מוצא בלבד, לפי דונובן. אם כל ענייננו המוסרי יהיה ברגש המתעורר לנוכח סבלה של חיה הניצבת מולנו, נחמיץ את התמונה הכוללת, של המערכת שבה בני-אדם מנצלים חיות שונות באופן קבוע למטרות חקלאיות ואחרות. דונובן טוענת, שכדי לעבור מן החיה הבודדת למערכת המנצלת, אין טעם רב בעקרונות שמציעים סינגר (חישוב סבל והנאה) ורגאן (ציות לחובה כלפי זכויותיו של הזולת). העקרונות הללו מופשטים מדי, מנותקים מן המציאות. מה שדרוש הוא "פוליטיזציה" של העניין המוסרי – להבין את המערכת החברתית-כלכלית-פוליטית של הניצול ולפעול בתוכה מתוך סימפטיה לחלשים. הרגש יוצא מהארון. העימות בין "הפילוסופים הרציונליים" (כגון רגאן וסינגר) לבין הפילוסופיות הפמיניסטיות (כגון דונובן) אינו כה קיצוני. דונובן אינה מציעה להשליך את תפיסות המוסר הרציונליות ולהחליפן בתפיסת מוסר רגשית, אלא להוסיף את הממד הרגשי. גם אצל סינגר ורגאן ניתן למצוא הכרה בחשיבותו של הרגש בתפיסת המוסר, אולם קיים הבדל ברור של דגש. אצל סינגר, בעיקר, בולטת הדגשת הרציונליות מטעמים רטוריים – הוא כתב תחת ההכרה, שכדי לזכות ביחס רציני, כדאי להצהיר על עצמך כרציונלי לעילא. אגב כך נחנק הבסיס הרגשי, שעליו מושתתת התנועה לשחרור בעלי-חיים: אנו מתביישים בחמלה שלנו כלפי החיות, בזעזוע שאנו חשים למראה סבלן, בדמעות שלנו – ומשתדלים להפגין קור-רוח לא פחות מתעשייני-מזון ומדענים. כאן הגיעה הביקורת הפמיניסטית והוציאה את הרגש מן הארון: לא זו בלבד ש"אפשר לסלוח לנו" על רגישותנו, אלא שאין – ולא יכול להיות – מוסר ללא רגש. הרגש במבט ביקורתי. הצבתו של הרגש בחזית התמונה נותרת בעייתית. דונובן מתארת תהליך פיתוח של רגשות, התובע קרבה פיזית, מגע מתמשך והיכרות עם חיות אינדיבידואליות. גישתה פועלת במיטבה בתוך הקהילה האנושית וביחס ל"חיות מחמד" או לחתולים החיים חופשיים בחצרות. אך הניצול החקלאי והמדעי המתועש של בעלי-חיים מפעיל התנגדות עצומה לרגש: החיות רחוקות ובלתי נגישות, המון בלתי נתפס, אנונימי לחלוטין. כמעט שלא ניתן להכירן באופן בלתי אמצעי, ולמעשה אנו באים איתן במגע בעיקר לאחר שהפכו למוצרי צריכה. הרגש נוטה להיאלם דום מול היקפו הבלתי נתפס של הניצול, מול ה"נורמליות" שלו, מול האנונימיות. עבור רבים מאתנו, התשובה לשיתוקו של הרגש עשויה להיות פנייה לעקרונות צדק אוניברסליים. מקורות: Josephine Donovan, “Animal Rights and Feminist Theory” (1990), in: Josephine Donovan and Carol J. Adams (eds.), Beyond Animal Rights: A Feminist Caring Ethics for the Treatment of Animals (New York: Continuum, 1996), pp. 34-59. ------------- “Attention to Suffering: Sympathy as a Basis for Ethical Treatment of Animals” (1994), in: Beyond Animal Rights, pp. 147-169. הספר נמצא בספריית אנונימוס ובספריות האוניברסיטאיות. ניתן לקנותו באינטרנט.
 
4. פינת התזונה: פלפל ממולא

החומרים: למילוי 6 פלפלים ירוקים 2 בצלים 3 עגבניות 2 כפות רסק עגבניות 3/4 כוס אורז שמן לטיגון חצי כפית מלח כפית פפריקה רבע כפית פלפל שחור לרוטב 5 כוסות מים רותחים 2 כפות מרק "בטעם עוף" (מוצר פרווה, ללא מרכיבים מן החי!) 3 כפות רסק עגבניות כפית כמון כפית פפריקה אופן ההכנה: 1. קוצצים את הבצלים ומטגנים עד להשחמה. 2. מוסיפים את האורז, מערבבים, ולאחר כשלוש דקות מסירים מהאש. 3. מרסקים את העגבניות בפומפייה או במעבד מזון, מוספים את רסק העגבניות, המלח והפפריקה ומערבבים. 4. מערבבים את רסק העגבניות, הבצל והאורז. 5. מסירים את פתח הפלפלים ושומרים את ה"מכסה". 6. בעזרת כף ממלאים כל פלפל בתערובת עד לכדי שני שליש מהפלפל. 7. מניחים את הפלפלים בסיר או במחבת עמוקה, ויוצקים עליהם תערובת הרוטב, כך שהוא מכסה לפחות את רוב הפלפלים. 8. מבשלים בסיר או במחבת מכוסה במשך שעה. 9. מגישים חם או קר. למתכונים צמחיים נוספים מומלץ לבקר בפורום צמחונות וטבעונות
 
ועוד: אימוץ בתל"ל חיפה

באסט (האשפפי) - פודל מעורב בטרייר - פינצ´ר מעורב - טרייר לבן - פוינטר מעורב - האסקי אלסקן מלמוט - גורי חתולים עיקורים בחצי מחיר * דרושים מתנדבים 051411082 * 048222874 http://planet.nana.co.il/tllh
 
למעלה