זכויות בעלי-חיים השבוע

shanty.G

New member
../images/Emo26.gifזכויות בעלי-חיים השבוע../images/Emo36.gif

שבועון אינטרנט לזכויות בעלי-חיים עורך: אריאל צֹבל. מערכת: חגי כהן, נעמה הראל. דואל לתגובות: [email protected] ת.ד. לתגובות: 6315 תל-אביב, מיקוד 61062 טלפון: 5226992-03 פקס: 5220699-03 מרכז אנונימוס: דיזנגוף 93, קומת מרתף, תל-אביב. אתר אנונימוס באינטרנט: www.anonymous.org.il שלום, אנו שמחים להגיש לכם את גיליון מס´ 38. אם אינך מקבל/ת את השבועון ישירות, תוכל/י להירשם באופן עצמאי על-ידי שליחת דואר אלקטרוני ריק לכתובת זו: [email protected]. המנויים/ות הוותיקים מוזמנים להפיץ כתובת זו בין חברים ומכרים כדי שיוכלו להירשם לשבועון באופן עצמאי. אם בכוונתך להחליף את כתובתך, אנא זכור/י לרשום את עצמך מחדש או להודיע לנו על שינוי הכתובת! אם אחד מן הגיליונות הקודמים לא הגיע אליך או הגיע באיחור (השבועון נשלח בקביעות ביום שישי), אנא הודע/י לנו. בגיליון זה: 1. חדשות ופעילויות 2. הסוסים נרמסים גם בישראל (כתבה שלישית על תעשיית מירוצי הסוסים) 3. ה"פתרון": חותכים בבשר החי (כתבה שנייה על קניבליזם במשקי עופות) 4. ספר מומלץ: שנת הבשרים שלי 5. פינת התזונה: לקראת פסח – עוגת מצות ושוקולד קריאה מהנה, מצוות אנונימוס
 

shanty.G

New member
1. חדשות ופעילויות

הצטרפו למשמרות מחאה נגד פיטום אווזים! משמרות לחלוקת כרוזים ומדבקות לכלי-רכב בתל-אביב יתקיימו מדי יום ו´ בשעה 12:15 ליד קניון עזריאלי (דרך פתח-תקווה פינת דרך השלום) ומדי יום ב´ בשעה 15:15 מול מועצת הלול – ברחוב קפלן 2 (פינת אבן גבירול). בימי ו´ יתקיימו גם משמרות בצומת הכפר הירוק, בשעה 12:30. לתיאום התקשרו לאלכס: 744883-054, או לדניאלה: 250304-055 או 5470474-03. באזור השרון דרושים גם מתנדבים/ות להצטרפות לדוכני הסברה. כתבו מכתבים לשר החקלאות בקרוב תידון בבג"ץ עתירה נגד פיטום אווזים. היות שמשרד החקלאות טרם השיב על העתירה, אנו מבקשים לכתוב לשר החקלאות מכתב, ובו בקשה להימנע מלתמוך בתעשייה האכזרית. ציינו במכתבכם כי פיטום אווזים נאסר כמעט בכל המדינות הנאורות. כתובתו: מר שלום שמחון, שר החקלאות. ת.ד. 30, בית-דגן. מספר פקס: פקס: 9485835-03. ניתן גם לשלוח דואל דרך אתר משרד החקלאות http://www.moag.gov.il/ (יש להיכנס ל"כתבו לנו" ושם לבחור בנמען "שר החקלאות"). יום ללא בשר מדי שנה, עם בוא האביב, מתקיים ברחבי העולם Meatout, הפנינג צמחוני. אנונימוס תערוך השנה Meatout ביום ג´ 26.3 בשעה 16:00 ברחבת קניון עזריאלי (תל-אביב), ובו יוגשו לעוברים ולשבים מטעמים צמחוניים. לסיוע באיוש ובבישול – התקשרו למשרד או לנמרוד בטלפון 7323937-03. הפגנה נגד פיטום אווזים ביום א´, 31.3.01, בין השעות 14:00-16:00, תתקיים הפגנה נגד פיטום אווזים בכניסה לירושלים, בגשר ליפתא. ההפגנה תכלול מיצג גדול, והיא תאובטח על-ידי המשטרה. בואו בהמוניכם!
 

shanty.G

New member
2. הסוסים נרמסים גם בישראל

(תעשיית מירוצי הסוסים, כתבה שלישית) בכתבות הקודמות תיארנו כיצד סוחטת תעשיית המירוצים את הסוסים ומענה אותם בחוץ-לארץ. בכתבה האחרונה בסדרה נעקוב אחר ניצני התעשייה בישראל בשנים האחרונות. המירוצים כבר כאן. מירוצי סוסים אינם תופעה חדשה בישראל. בשנות השישים והשבעים נערכו מירוצי סוסים מאולתרים בעפולה, ובשנות השמונים נערך ניסיון למסד את המירוצים במעיין חרוד. בשנות התשעים חלה האטה בתהליך מיסוד המירוצים, אך ב 1999 הוקמו מסלולי מירוצים במושב תלמי אליעזר ובפרדס חנה, וקיים גם אתר מירוצים בחצרים (בנגב). בישראל פועלת "ההתאחדות הישראלית לספורט הרכיבה" (בה מעורבים נציגי הפועל, מכבי ובית"ר), המקיימת תחרויות שונות, הכוללות, בין השאר, רודאו (הן בסוסים והן בפרים), ו"קפיצות ראווה". הימורים נערכים סביב המירוצים בצנעה, משום שאינם חוקיים. הפעלתו של היפודרום (מתקן למירוצי סוסים) עם בסיס מוצהר ומורשה של הימורים תהפוך את המירוצים לתעשייה של ממש, על כל תחלואיה. ממסדים את המירוצים. כבר במאי 1989 המליצה ועדה פרלמנטרית על הנהגת מירוצי סוסים בישראל ומתן זיכיון ההימורים למועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו). ועדות בנושא המשיכו להעניק אישורים מטעם משרד האוצר ומשרד החינוך. בשנת 1996 נעצרה התנופה, בעיקר בעקבות ספקות לגבי הערך הכלכלי של הימורים מסוג זה עבור המדינה, וחששות מתוצאות שליליות, חברתיות ואקולוגיות. בסוף שנות ה 90 לחץ הטוטו על הממשלה לקבל היתר להימורים במירוצי סוסים, וזכה לתמיכה בדרך-כלל. סגן שר החינוך דאז, משה פלד, אף ניהל "סיור לימודים" במסלולי מירוצים בלונדון ובפאריס. אולם הצלחת הטוטו עוררה את התנגדותם של המתחרים, מפעל הפיס, אשר פעלו ביעילות נגד מתן ההיתר לטוטו. מכפר דניאל לנגב. הניסיון הרציני הראשון לבנות תעשיית מירוצים עם הימורים החל ב 1993 בכפר דניאל, מושב שיתופי על כביש תל-אביב-ירושלים, אשר גייס משקיעים להקמת היפודרום על קרקע חקלאית. המושב זכה בתמיכתם של משרד התיירות ומשרד המדע והספורט. למרבה המזל, התכנית נעצרה בסוף שנת 2000 במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בטענה שיש לתכנן את פיתוח כל אזור עמק איילון בטרם יישקל להקים בו היפודרום. לאחר דחיית הפרויקט בכפר דניאל, החלה הרשות לפיתוח הנגב לגבש תכנית להקמת היפודרום בנגב. למעשה, כבר ב 1998 עלה הרעיון ביחס לחצרים, ובשנת 2001 התגבשה יוזמה להקמת היפודרום ברהט. מקרה מפעל הפיס. כל עוד הוביל הטוטו בחזקה על מירוצי הסוסים, פעל מפעל הפיס נגד מיסוד ההימורים בתחום זה, אולם במקביל לכך הוא ניהל מגעים עם היזמים מכפר דניאל. בסוף שנת 2000 הפיק מפעל הפיס כרטיס הגרלות, המשתמש בדימויי סוסים במירוצים, ומשחק מירוצי סוסים וירטואלי. סמנכ"ל מפעל הפיס אמר אז ל"הארץ" כי "השקת חיש גד סוס מנצח היא שלב ראשון בכניסת מפעל הפיס לתחום מירוצי הסוסים", והמנכ"לית הודיעה ל"וואלה!" כי: "הכרטיס הזה מסמן את הזיהוי הראשון של מפעל הפיס עם תחום מרוצי הסוסים בארץ". הסמנכ"ל, ישראל פלג, אף הוסיף, ש"אם נקבל את האישורים המתאימים נערוך מירוצי סוסים בהיפודרום העתיק בקיסריה". לפעילי אנונימוס, אשר הביעו תרעומת על מעורבות מפעל הפיס במירוצים, נשלחו תשובות מתחמקות, הטוענות שעניינו של מפעל הפיס כעת במירוצי סוסים נוגע רק במשחקי מחשב, שהוא אינו מעורב בהקמת היפודרום, ושההיפודרום בקיסריה כבר קיים שם אלפי שנים ממילא(!); בכל נוגע למעורבותו של משרד הפיס בתחום המירוצים בעתיד, ניתנו תשובות מעורפלות ומתחמקות. מי נגד מי? הכוח העיקרי שמניע את הקמתה של תעשיית מירוצים עם הימורים בישראל הוא הפיתוי הכספי – התעשייה העולמית מגלגלת מיליארדים רבים של דולרים בשנה. היזמים משכנעים את הפוליטיקאים בטענות, שזו דרך קלה למדינה להרוויח כסף על-ידי הטלת מסים גבוהים על כספי ההימורים, ושהיפודרום אחד יספק מאות או אלפי מקומות עבודה. בכפר דניאל הם אף ניסו לשכנע, שהקמת היפודרום היא הדרך לשמר ריאה ירוקה באזור. הספקנים בתוך משרדי הממשלה אינם משתכנעים שניתן לגבות את הכסף באופן אפקטיבי. הם גם חוששים מהתפתחותם של מוקדי פשע סביב ההימורים, ואף מהשלכות הרסניות על מהמרים מן השכבות החלשות. התנגדות נשמעת גם מן החוגים הדתיים בממשלה, החוששים – ובצדק – שהמירוצים ייערכו בעיקר בשבתות ובחגים. על הפגיעה בסוסים אין איש מדבר, כמעט. בינתיים מכריחים אותם לרוץ. מירוצי הסוסים צוברים פופולאריות בישראל, ולאחרונה הצטרפו אליהם מירוצי גמלים. ההיפודרום המתוכנן ברהט אמור לאכלס גם גמלים, העוברים אף הם ברירה מלאכותית, אימונים מפרכים ומירוצים מסוכנים. לצד המירוצים למרחקים קצרים, המתקיימים במסלולים מיוחדים, נהוגים גם "מירוצי סיבולת" לסוסים, למרחק 60-100 קילומטרים (בירדן אף נהוגים מירוצים למרחק כפול מזה). מירוצים אלה כוללים הפסקות למנוחה כל 20-30 קילומטרים, למשך 15-45 דקות. רוב הסוסים אינם מגיעים לקו הסיום. רוכביהם הזועמים נאלצים לפרוש לאחר שהבחין הווטרינר בדופק מואץ, בצליעה או בשרירים תפוסים. לכאורה, דואגים שלא לפגוע בסוסים "יותר מדי". אולם כפי שהבחין הכתב דוד רטנר, שצפה במירוץ כזה ביריחו (בהשתתפות פלסטינים, ישראלים וירדנים), "לפני שיצאו הרוכבים לסיבוב השני דיברו הרוכבים על שינוי הטקטיקה – לרכב לאט יותר כדי שהדופק של הסוס לא יעלה טורים מוקדם מדי. אך תוכניות לחוד וביצוע לחוד. בזינוק נשכחת התורה והרוכבים הלהוטים להדביק את הפרשים שיצאו לדרך לפניהם, מדרבנים את הסוסים לדהירה מהירה בלי חשבון." הסוסים המעטים שהצליחו לסיים את המירוץ הזה, נשאו את רוכביהם בדהרה, בטמפרטורה העולה על 35 מעלות בצל. מקורות: תמר רון, "קול פרסה", ארץ וטבע, ינואר-פברואר 1998, עמ´ 41-48; איתמר אייכנר ורמי חזות, "´סיור לימודים´ בחו"ל לחכי"ם – על הימורי מירוצי סוסים", ידיעות אחרונות, 8.7.98, עמ´ 20; גדי גולן, "שר החינוך משהה ההיתר שנתן לטוטו להימורי-סוסים עד אחרי הבחירות", גלובס, 25.2.99; צבי לבאי, "מועצת הטוטו מהמרת על סוס חדש", גלובס, 27.8.99, עמ´ 71; דוד רטנר, "פנטום הגיע שני", מוסף הארץ, 1.0.99, עמ´ 54-58; דוד רטנר, "אין היסוס על כוח סוס", הארץ, 16.6.00, עמ´ ב7; מזל מועלם, "המדינה מעדיפה מירוצי סוסים בנגב", הארץ, 14.11.00; אנה אלייניקוב, "מפעל הפיס מתכנן להפעיל מרוצי סוסים וירטואליים להימורים", הארץ, 27.12.00, עמ´ ג4; "מפעל הפיס מהמר על סוסים", חדשות וואלה!, 18.1.01; גדי גולן, "הרשות לפיתוח הנגב מתכנת להקים היפודרום באזור ב"ש", גלובס, 1.2.01, עמ´ 10; "וגם: היפודרום למירוצי גמלים יוקם בנגב", גלובס, 21.5.01, עמ´ 30; עודד שלום, "אבק כוכבים", 7 ימים, 22.2.02, עמ´ 68-71; דליה טל, "´אתה משקיע כסף ובסוף אתה שוקע´", גלובס, 13.3.02. תודה לסמדר ספקטור וליריב גלבוע על החומר להכנת הכתבה.
 

shanty.G

New member
4. ספר מומלץ: שנת הבשרים שלי

נעמה הראל ממליצה: שונא מתנות יחיה? כשאני נדרשת להגיש מתנת יום-הולדת לאחד ממכריי, האפשרות הראשונה שעולה היא "שחרור בעלי-החיים" של פיטר סינגר. ספר ששינה לי – ולהרבה אחרים, לאו דווקא בני-אדם – את החיים. לאחרונה גיליתי אפשרות שנייה, כאשר מדובר בחבר/ה שכבר קרא/ה את "שחרור בעלי-החיים", או כאשר הרעיון להביא כמתנה ספר עיון, המכיל תיאורים מזעזעים על התעללות קשה וממוסדת בבעלי-חיים, לא נראה מתאים. האפשרות השנייה היא "שנת הבשרים שלי", רומן ביכורים של הסופרת האמריקאית-יפנית רות אוזקי, שתורגם לאחרונה לעברית ויצא לאור בהוצאת עם עובד. סטייק מדמם ברוטב שוביניזם אמריקאי. גיבורת הספר היא ג´יין, במאית סרטי טלוויזיה, שנשכרה להכין סדרה על נשים אמריקאיות מבשלות. הסדרה מיועדת להיות משודרת ביפן בחסות ארגון יצרני הבקר האמריקאי: "הבשורה היא בשר. כל פרק שבועי של ´רעייתי האמריקאית´ צריך להסתיים בשיר הלל לנתח בשר, שיוצג בו. שיאה של החגיגה תהיה אכילתו המענגת. הבשר (ולא הרעיה) הוא כוכב הסדרה! ברור ש´רעיית השבוע´ חשובה אף היא. עליה להיות נאה, מעוררת תיאבון, כל-אמריקאית. היא הבשר בלבוש אישה: שופעת, חסונה, אך לעולם לא מגוידת וקשה לעיכול. באמצעותה ירגישו עקרות הבית של יפן את תחושת החמימות הלבבית, את הנעימות והנוחות של הבית – את ערכי המשפחה שהבשר האדום של אמריקה הכפרית הוא סמלם." (עמ´ 18) המרד הנשי. ג´יין מסרבת לספק את הסחורה. היא מעדיפה לחשוף את האמת, או לפחות חלק מהאמת, שמאחורי תעשיית הבשר האמריקאית. במקביל לסיפורה של ג´יין, מסופר גם סיפורה של אקיקו, אישה יפנית מוכה, שבעלה מועסק אף הוא על-ידי ארגון מגדלי הבקר האמריקאי. שתי הנשים מצליחות להשתחרר מהשליטה הפטריארכלית וממיתוס הבשר. במקום לשווק סטייקים מדממים ברוטב ערכי משפחה אמריקאיים, בוחרת ג´יין לראיין זוג לסביות צמחוניות, לצלם שחיטת פרות בבית-מטבחיים ולחשוף נזקים אקולוגיים ובריאותיים שגורמת תעשיית הבשר. ואילו אקיקו מסרבת לעכל את הבשר שבעלה מכריח אותה להתפטם בו, ומסרבת להרות. ג´יין חושפת את ההיסטוריה של ה DES. הספר מכיל תחקיר מעמיק על שימוש בהורמונים בבקר, ובסוף הספר ניתן למצוא אף הפניות למידע נוסף בנושא. ההורמון העיקרי שנזקיו מתועדים בספר הוא ה DES, אסטרוגן (סוג של הורמון) מעשה ידי אדם. ההורמון סונתז לראשונה ב 1938, וזמן קצר לאחר מכן התגלה, שהזרקתDES לתרנגולים זכרים מסרסת אותם סירוס כימי: הזכרים מפתחים אפיונים נקביים – חזות שמנמנה ובשר עסיסי – תכונות המבוקשות אצל הסועדים. זוללים הורמונים. השתלות DES תת-עוריות הפכו מיד לנוהג מקובל בתעשיית העופות לבשר, לפחות עד 1959, שאז אסר זאת ה FDA (מִנהל התרופות והמזון בארצות-הברית): "מסתבר שמישהו גילה, כי כלבים וגברים ממשפחות דרומיות מעוטות הכנסה פיתחו סימנים נשיים בעקבות אכילת חלקי עוף זולים ופסולת מפעלים לעיבוד עופות. משרד החקלאות של ארצות-הברית נאלץ להוציא כעשרה מיליון דולרים על קניית עופות נגועים לשם סילוקם מהשוק. אלא שבינתיים הוחל שימוש נרחב ב DES גם בייצור בשר בקר, אך למרבה הפלא לא עשה ה FDA דבר להפסיקו... בראשית שנות השישים, אחרי שנאסרה השתלתו בעופות, השתמשו למעלה מתשעים וחמישה אחוזים ממפטמי הבקר בארצות-הברית ב DES כדי להגביר את קצב הייצור. ודאי, היו דיווחים על חקלאים שנשמו או בלעו בטעות אבקת DES ופיתחו תסמינים כמו אין-אונות, אובדן פוריות, גינקומסטיה (דדיים מוגדלים ורגישים) ושינויים בגובה הקול. אבל נוכח הרווחים המובטחים... ואחרי ככלות הכל, הרי מאז ומעולם הייתה החקלאות כרוכה בסיכונים. זה דבר ידוע." (עמ´ 164) ומה עם בעלי-החיים? הספר בהחלט לא מתמקד במה שעובר על בעלי-החיים בתעשיית הבשר, אך מבעד להתמקדות בבריאות האדם והסביבה צצות ועולות הפגיעות בבעלי-החיים. ואף יותר מכך, עולה באופן בולטת אדישותם של החקלאים כלפי בעלי-החיים, ונכונותם לפגוע בכל צורך בסיסי של החיות כדי להגדיל את הרווחים. כך מספר מגדל בקר מדרום ארצות-הברית על פרויקט ה"מִחזור" נוסח חקלאי ארצות-הברית: "יש לנו תוצרי לוואי של צ´יפס תפוחי-אדמה, של מבשלות בירה, של מזקקות אלכוהול, נסורת, שבבי עץ. יש לנו אפילו תוצרי לוואי של המשחטה – אנחנו ממחזרים בקר בחזרה לבקר. חלבון אינסטנט – לא רע, מה?´. ´זאת קניבליות!´ הוא הביט בי בבוז תהומי. ´הם לא בני-אדם´, אמר. ´קראתי על מישהו מאוניברסיטת קנזס שפיתח חציר מפלסטיק´... ´אתם מאכילים בעלי-חיים בפלסטיק?´ ´ואם את מתפעלת מזה, אז תקשיבי טוב. מלט. כן כן. אבקת מלט. יש בזה הרבה סידן, והפרות שהשתתפו בניסויים עלו במשקל בשלושים אחוזים מהר יותר מפרות שאכלו מספוא רגיל, והבשר היה רך ועסיסי יותר." (עמ´ 335-336) החיים בזבל. לא רק בפסולת מבחוץ מאביסים החקלאים את הפרות, אלא גם בפסולת שהפרות עצמן מייצרות: "´את רואה את זה?´ ´את מה?´ ´חרא´... ´אני לא מזבל – אני אומר לך בשיא הרצינות. זה יוצא מצד אחד ונכנס מצד שני. זה נקרא קו ייצור מהיר. מגדל חזירים אחד בקנזס דחף את החזירות המעוברות שלו מתחת למכלאות הגימור. את יודעת כמה הוא חסך בעלויות מספוא? עשרת אלפים דולר בשנה´. המילים הצטלצלו בחרדת קודש... הבהמות שברקע לא נראו מאושרות כלל ועיקר." (עמ´ 336-337)
 

shanty.G

New member
5. פינת התזונה: לקראת פסח

עוגת מצות ושוקולד החומרים: 200 גרם מרגרינה בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות 100 גרם שוקולד מריר, חתוך לקוביות 3 כפות סוכר גדושות 3 כפות קקאו גדושות 3 כפות מים 8 מצות כוס יין אדום מתוק חופן קוקוס אופן ההכנה: 1. מכניסים לסיר קטן את קוביות השוקולד, את הקקאו, את הסוכר ואת מים, מבשלים על אש קטנה ובוחשים לקבלת תערובת אחידה. 2. מורידים מהאש, מוסיפים את המרגרינה, ובוחשים עד לקבלת תערובת אחידה. 3. מקררים מעט, עד לקבלת מרקם שאינו נוזלי, אלא משחתי. 4. בינתיים יוצקים יין על כל מצה משני הצדדים, עד שהמצות מתרטבות אך לא מתפוררות. 5. מורחים באמצעות מרית מתערובת השוקולד על צד אחד של כל מצה. 6. מניחים את המצות זו על גבי זו, כשהצד המרוח בשוקולד למעלה. 7. מפזרים קוקוס על המצה העליונה. 8. מכניסים למקרר ומגישים קר. תודה לניצה רונן על המתכון מומלץ לבקר בפורום צמחונות וטבעונות
 
למעלה