זכויות בעלי-חיים השבוע

shanty.G

New member
../images/Emo26.gif זכויות בעלי-חיים השבוע

שבועון אינטרנט לזכויות בעלי-חיים עורך: אריאל צֹבל. מערכת: חגי כהן, נעמה הראל. דואל לתגובות: [email protected] ת.ד. לתגובות: 6315 תל-אביב, מיקוד 61062 טלפון: 5226992-03 פקס: 5220699-03 מרכז אנונימוס: דיזנגוף 93, קומת מרתף, תל-אביב אתר אנונימוס באינטרנט: www.anonymous.org.il שלום, אנו שמחים להגיש לכם את גיליון מס´ 39. אם אינך מקבל/ת את השבועון ישירות, תוכל/י להירשם באופן עצמאי על-ידי שליחת דואר אלקטרוני ריק לכתובת זו: [email protected]. המנויים/ות הוותיקים מוזמנים להפיץ כתובת זו בין חברים ומכרים כדי שיוכלו להירשם לשבועון באופן עצמאי. אם בכוונתך להחליף את כתובתך, אנא זכור/י לרשום את עצמך מחדש או להודיע לנו על שינוי הכתובת! אם אחד מן הגיליונות הקודמים לא הגיע אליך או הגיע באיחור (השבועון נשלח בקביעות ביום שישי), אנא הודע/י לנו. בגיליון זה: 1. חדשות ופעילויות 2. "ראשית כל מותר האדם" – רשמים מכנס "חיות וחברה" 3. חיי אפרוח: עצמות עקומות ושק חול על הגב 4. הצצה לעולם חדש: המנגנון החקלאי ורווחת בעלי-חיים (כתבה ראשונה) 5. פינת התזונה: הלילה הזה כולנו צמחונים – סדר פסח נטול בשר קריאה מהנה, מצוות אנונימוס
 

shanty.G

New member
1. חדשות ופעילויות

הפגנה נגד פיטום אווזים ביום א´, 31.3.01, בין השעות 14:00-16:00, תתקיים הפגנה נגד פיטום אווזים בכניסה לירושלים, בגשר ליפתא. ההפגנה תכלול מיצג גדול, והיא תאובטח על-ידי המשטרה. בואו בהמוניכם! אוהל מחאה נגד פיטום אווזים לקראת הדיון הקרוב בבג"ץ (18.4), יוקם מרכז הסברת רחוב החל מיום א´ (31.3), בצומת רכבת מרכז (הרחובות ארלוזורוב / נמיר). המרכז יפעל יומם ולילה, ויכלול מיצג, שילוט וחומרי הסברה. פרויקט גדול זה דורש עבודת מתנדבים/ות נוספים/ות. לפרטים – התקשרו למשרד 5226992-03. הצטרפו למשמרות מחאה נגד פיטום אווזים! משמרות לחלוקת כרוזים ומדבקות לכלי-רכב בתל-אביב יתקיימו מדי יום ו´ בשעה 12:15 ליד קניון עזריאלי (דרך פתח-תקווה פינת דרך השלום) ומדי יום ב´ בשעה 15:15 מול מועצת הלול – ברחוב קפלן 2 (פינת אבן גבירול). בימי ו´ יתקיימו גם משמרות בצומת הכפר הירוק, בשעה 12:30. לתיאום התקשרו לאלכס: 744883-054, או לדניאלה: 250304-055 או 5470474-03. באזור השרון דרושים גם מתנדבים/ות להצטרפות לדוכני הסברה. כתבו מכתבים לשר החקלאות – למי שלא כתבו עדיין! משרד החקלאות טרם השיב על העתירה לבג"ץ נגד פיטום אווזים. אנו מבקשים לכתוב לשר החקלאות מכתב, ובו בקשה להימנע מלתמוך בתעשייה האכזרית. ציינו במכתבכם כי פיטום אווזים נאסר כמעט בכל המדינות הנאורות. כתובתו: מר שלום שמחון, שר החקלאות. ת.ד. 30בית-דגן. מספר פקס: 9485835-03. ניתן גם לשלוח דואל דרך אתר משרד החקלאות http://www.moag.gov.il/ (יש להיכנס ל"כתבו לנו" ושם לבחור בנמען "שר החקלאות").
 

shanty.G

New member
2. "ראשית כל ´מוֹתר האדם´

– בלי סימן שאלה" רשמים מהכנס "היבטים אתיים של הקשר בין אנשים לבעלי-חיים" הרבה קולות. מאות אנשים הגיעו לכנס שארגן פרויקט "חיות וחברה" (המחלקה לזואולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב), שנערך ביום א´, 24.3.02. בכנס השתתפו מרצים/ות מכל קצווי הקשת האידיאולוגית ביחס לשחרור בעלי-החיים: מחקלאים ומדענים העורכים ניסויים בבעלי-חיים ועד לאנשי אנונימוס. ייצוג נרחב במיוחד היה לעוסקים בניצול חיות לטיפול בבני-אדם ולחינוך. מעל כולם שררה חסותה המצערת של חברת אייאמס יוקנובה, המייצרת מזון לחתולים ולכלבים. זוהי חברת-בת של התאגיד פרוקטור אנד גמבל, שארגונים לזכויות בעלי-חיים בעולם קוראים להחרים את מוצריו ואת מוצרי חברות הבת שלו, משום שהתאגיד עורך ניסויים בבעלי-חיים בתעשיית הקוסמטיקה. ההפתעה החיובית בכנס הייתה הקהל: רבים סירבו – ואף הביעו זאת בקול – לקבל את עמדתם של מרצים, המצדדים בצורות שונות של ניצול חיות. הרצאות התקיימו במליאה מול הקהל כולו, ולאחר מכן נערכו עשרות הרצאות במקביל. צוות זכויות בעלי-חיים השבוע נכח בכ 20 מן ההרצאות. הבריון, הכלב והמשטרה. על שער חוברת התקצירים של הכנס מתנוסס איור מאלף. באיור נראה גבר גדול ושעיר, הפונה באיום לעבר שלוש דמויות: ילדה, כלב ואישה. הילדה מגוננת בגופה על הכלב, שהבריון מבקש לתקוף. הכלב מביט בפחד אל האיש, ומאחור מדברת האישה המודאגת בטלפון – ודאי מזעיקה את המשטרה. האיור מבטא היטב תפיסה רווחת, ששלטה גם בכנס: הסכנה העיקרית הנשקפת לחיות שונות – שהן, כמובן, כלבים ו"חיות מחמד" אחרות – היא מידי בריונים. מי יגונן עליהן בגופו? ילדות קטנות. ומה הפתרון? לקרוא למשטרה. אבל באיור, כמו בחיים – המשטרה לא מגיעה. וכמו בחיים, איש אינו נותן את הדעת על כך – אולי אפילו לא הילדה – כי הרוב המכריע של החיות הנפגעות בידי בני-אדם, סובלות מניצול מתועש וממוסד לחלוטין. סימן השאלה נעלם. בפתח ההרצאות קבעה בנחרצות ד"ר לאה שילה, המפקחת על הוראת הפילוסופיה במשרד החינוך, ש"מותר האדם!", וזהו זה. עם היעלמות הספקנות הפילוסופית בסוגייה זו, היא עברה לשאלה, האם חיות ממינים אחרים זכאיות בכלל ליחס מוסרי? הסוגייה המרכזית שהטרידה את שילה היא, שחיות אלה אינן מסוגלות לדבר. שפע הגישות המקובלות בעשורים האחרונים להערכת תוכן התודעה של חיות שונות, כמו גם הספקנות ביחס לערכה הכל-יכול של הלשון בעניינים אלה – נותרו הרחק מן הדיון של שילה. היא בחרה לסקור את יחסם של פילוסופים למעמדן המוסרי של חיות עד למאה ה 18, ועצרה שם. גישה זו עמדה בניגוד לרעיונות העדכניים שהציג במליאה ד"ר רוני רדו ממשרד החינוך, אשר דיבר על "חיות מחמד" הכלואות בכלובים, והשכיל למקם את הנושא בתוך ההקשר הרחב הרבה יותר, של ניצול מתועש של בעלי-חיים. רדו הציע להתייחס אל "חיות המחמד" כאל חיות בר, והדגיש כי גישה זו צריכה להביא לא רק לשיפור ברווחתן של החיות הנתונות בשבי, אלא גם להקטנת מספר החיות הכלואות ולמספר המינים המנוצלים באופן זה. ניצול "ידידותי" בבתי-הספר. במושבים על ניצול חיות ככלי לחינוך ולטיפול, שלטה גישה בלתי ביקורתית, אפילו בקרב רוב הקהל. במושב "שאלות אתיות בהכנסת תכניות בנושא בעלי-חיים לבתי-הספר", למשל, נדחקו קידום רווחת בעלי-החיים וקידום הרגישות כלפיהם לשולי הדיון במטרות תוכניות החינוך. פיתוח מנהיגות, טיפוח רגישות לחלש האנושי, וכדומה – אלה הן המטרות שהוצגו. האם יש סתירה בין רווחת הילדים לרווחת החיות בפינת-החי? שאלה ישראלה פוקס (אשת S.O.S. חיות ומדריכה במשרד החינוך) באופן רטורי, ומיהרה להשיב: אין סתירה. לאחר מכן תיארה "פינות-חי", שבהם דגים צפים באקווריומים דלוחים, מכרסמים צפופים בכלוביהם, אוגרים בורחים מן הכלובים ונרמסים תחת רגלי הילדים – ועדיין לא צצה המסקנה המתבקשת, שבמקום שבו נותנים לבני-אדם שליטה ללא מצרים בחיות – כגון ב"פינות-חי" – פגיעה חמורה בהן היא תוצאה בלתי נמנעת. גם דבריו של ד"ר רדו בהרצאתו במליאה לא נקלטו: המסר העיקרי שמעבירות "פינות-חי" איננו הצורך בטיפול הולם בחיות, אלא לגיטימציה לשליטה מוחלטת בחיות, לכליאתן ולשימוש בהן. עוד ניצול "ידידותי": טיפול. רוח דומה שררה גם במושב "אתיקה וחוק בהיעזרות בבעלי-חיים לרווחת האדם". מי שציפה, שלמושב יהיה קשר לכותרת הכנס – התאכזב. הבעיות האתיות שהעסיקו את המרצים נסבו בעיקר על הונאת המטופלים וסכנה לבריאותם כתוצאה ממתן טיפול על-ידי אנשים נטולי הכשרה מתאימה (עו"ד יורה קרנות, סגנית בכירה ליועץ המשפטי במשרד הבריאות). ההרצאות כללו גם התייחסות ל"שימוש נכון" בחיות; ספקות אתיים לגבי עצם הלגיטימיות של מוסד זה לא עלו. "היתרון שלי זה שאני לא שומע". כך העיד על עצמו ד"ר עודד ניר, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ויו"ר המושב המעניין ביותר בכנס: "רווחת חיות משק". ניר, מן המתנגדים הבולטים במשרד החקלאות לרפורמות לרווחת בעלי-חיים, הגיב כך על מחאות הקהל כנגד הבדיות הרבות שהשמיעו נציגי החקלאים, וביניהן: תפוקת הביצים הגבוהה של תרנגולות הכלואות בכלובים מעידה כי טוב להן בכלובים (אגון סמלר, שירות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות); לא יתכן שחקלאי יגרום לעופות סבל, כי הדבר יפגע בפרנסתו (בניהו מנדל, יו"ר ארגון מגדלי העופות); כוחם של צרכני מוצרי ה"חופש" והמוצרים האורגניים באירופה ובישראל הוא זניח (מנדל, בסיוע נתונים סטטיסטיים מסולפים); אם ייאסרו שיטות חקלאיות מסוימות בישראל יחליפו מוצרים מיובאים שיוצרו בשיטות אלה את המוצרים המקומיים שנאסרו (ניר, בקול מאיים במיוחד); ועוד. מקום לאופטימיות? למרות הבדיות המוכרות של נציגי החקלאים היה למפגש ייחוד: דברי הביקורת השקולים של עו"ד יוסי וולפסון (אנונימוס) ושל אבי פנקס (העמותה למען חיות משק) על החקלאות נאמרו תחת תמיכתו של קהל "ביתי" גדול – תופעה שוודאי אינה מוכרת לסמלר ולמנדל. באווירה זו הכריזו סמלר ומנדל על הצורך בהידברות – הכרזה בעלת חשיבות רבה: הביקוש למוצרים מן החי (בעיקר ביצים), שיוצרו בתנאי רווחה יחסיים, עולה כיום בהרבה על הייצור. לסמלר, לניר ולמנדל יש כוח השפעה, העשוי לסייע בשחרורן של אלפי תרנגולות מכלובי הסוללה למבנים פתוחים. כנס "חיות וחברה" יצר מגע בלתי אמצעי ונדיר בינם לבין קהל המעוניין בשחרור התרנגולות, ואולי תהיה לכך השפעה בעתיד.
 

shanty.G

New member
5. פינת התזונה: הלילה הזה כולנו ...

הלילה הזה כולנו צמחונים רשמים מסדר פסח נטול בשר נעמה הראל מדווחת מאירועי הסדר המשפחתי, שעבר הסבה לראשונה לאירוע צמחוני: מה נשתנה הלילה הזה? צמחונים רבים מכירים את חוויית הסדר כאירוע טראומטי, שבו מוגשות חיות מתות מסוגים שונים לשולחן, בעוד שלצמחונים שולפים מהמקפיא איזו קציצה תעשייתית. "אולי בכל זאת תנסו פעם?", "מזל שאני לא צמחוני" ו"איזה מסכנים" הן רק דוגמאות להערות שצמחונים נאלצים להתמודד איתן בארוחות מסוג זה. לא עוד. לאחר שבישרתי לאמי באופן חד-משמעי כי איני מתכוונת להשתתף באירועים כאלה, היא הרימה את הכפפה והכריזה – "השנה עורכים סדר צמחוני!" תנועת הנגד. השמועה פשטה כTD בלול פטמים. הפלג המצ´ואיסטי במשפחה ראה בכך פגיעה חמורה בזכויות האדם, שאחת מהם היא, כידוע, הזכות לאכול בשר. אחרים, הרואים בגפילטע פיש מילה נרדפת לסדר פסח, היו ספקנים לגבי עצם האפשרות להזין 18 איש במזון צמחי. "תוספות" ו"תחליפים". ספקנות זו גרמה להכנת כמויות אדירות של מזון מסוגים שונים, שהיו יכולות להזין לפחות מאה איש. היות שעבור רוב אוכלי הבשר, שייך המזון הצמחי לקטגוריית התוספות (המנות שהוגשו כללו, בין היתר, פלפל ממולא, אפונה ברוטב נענע, תפוחי-אדמה ברוזמרין, אורז בצנוברים וחצילים ברוטב עגבניות), התנדבתי אני להכין את המנה העיקרית – או כפי שהיא נקראת בפי אוכלי הבשר: "התחליף לבשר". בחרתי בתבשיל פתיתי סויה, שעועית ירוקה ושקדים ברוטב טריאקי, שזכה לשבחים מפי הספקנים, ולהתעלמות מוחלטת מן הפלג המצ´ואיסטי, שסירב בתוקף אפילו לטעום. "לא נוגע בסויה ממטר" – הכריז נציג הפלג. בסוף, לאחר מספר קינוחים, התפלאו הסועדים להיווכח כי "האוכל הצמחוני הזה דווקא ממלא". החששות הופרכו – אף אחד לא חזר רעב. תבשיל פתיתי סויה, שעועית ירוקה ושקדים ברוטב טריאקי החומרים: כוס פתיתי סויה מאורכים יבשים 1/4 בקבוק מרינדת טריאקי של תמרה כוס שעועית ירוקה טרייה 1/2 כוס שקדים (לא קלויים) 2 בצלים שמן לטיגון 1/3 כוס שבבי שום מיובשים אופן ההכנה: 1. מבשלים במים את פתיתי הסויה במשך שעה, מסירים מהאש ומסננים. 2. מניחים את הפתיתים המבושלים בקערה ומשרים במרינדה המוכנה למשך שש שעות. 3. בינתיים קוטמים את קצוות השעועית, ומבשלים במים במשך כעשרים דקות, עד להתרככות השעועית. מסננים ומוסיפים לקערת פתיתי הסויה. 4. יוצקים מעל השקדים מים רותחים, ממתינים מספר דקות, מסננים ומקלפים את השקדים – ההשריה במים מסייעת להיפרדות הקליפה מן השקד. מוסיפים את השקדים לקערת הפתיתים. 5. עם תום שעות ההשריה, קוצצים בצל ומטגנים במחבת עמוקה עד להזהבה. מוסיפים את תערובת פתיתי הסויה, השעועית והשקדים. 6. מוסיפים את שבבי השום, מערבבים, מכסים את המחבת, ולאחר כשבע דקות (עד להתרככות שבבי השום) מסירים מהאש. מגישים חם. מומלץ לבקר בפורום צמחונות וטבעונות
 
למעלה