פיגועים היסטוריים בתחבורה ציבורית

../images/Emo26.gifפיגועים היסטוריים בתחבורה ציבורית../images/Emo26.gif

קומונה 1862 כאן בתפוז תיתן מענה מדוייק לכל שאלה אודות פיגוע באוטובוסים וברכבות שארע כאן בארץ מאז 1892 ועד לרגע זה. יוצרי הקומונה שהכניסה אליה מותנית בבקשה, ערכו ועורכים מחקר ענק על הנושא. מספר הפיגועים בתחבורה ציבורית מאז 1892 ועד היום כאן בארץ עומד על 19500 ארועים. כולם מתועדים היטב. ניתן לקבל פרטים ספציפיים על פיגוע זה או אחר מתוך מאגר המידע העצום הכולל מיליוני עמודים בטבלאות ובהסברים. כמו-כן, ניתן לקבל תשובות לגבי היסטוריה רכבתית ואוטובוסית כאן בארץ מאז ומעולם. המאגר הינו המאגר הגדול ביותר בארץ והושקעו בו כבר 25 שנה רצופות. יש להגיש בקשה לכניסה לקומונה אשר תאושר במידת האפשר. אנו מתעדים כל דבר שקשור לתחבורה ציבורית בארץ ישראל ובמדינת ישראל ומאגר הצילומים מכיל מיליוני צילומים של אוטובוסים ורכבות מהארץ, לאורך כל התקופות. במאגר מידע מפורט על כל אוטובוס מתוך 70415 האוטובוסים שהיו כאן מאז 1909 ועד לאלה שייכנסו לשרות במהלך השבוע הקרוב. כמו-כן, ניתן לקבל קורות חיים מפורטים של כל אחד מ- 1600 הקטרים שהיו בארץ מאז שנת 1890 ועד 2007. בברכת שבוע טוב ורגוע ללא תאונות או פיגועים. ד"ר אביתר רייטר, ירושלים.
 
דוגמת המחשה:../images/Emo26.gif

כל פיגוע מתואר ומפורט למען הדורות הבאים. אין לנו אתר אינטרנט וכרגע אין כוונה לפתוח כזה. הנה למשל קצת פירוט על הארוע שהתרחש במעלה העקרבים ביום 17.03.1954: פרטים על הרכב: מס' רישוי מקורי: ת 1383 הוחלף ביום 12.06.1959 ל- 37-551 ג'י.אם.סי דיזל 1950 אגד הורכב מנוע ליילנד. אוטובוס מס' ת 1383 היה מעורב בפיגוע ירי ורצח של חוליית פדאיון שהסתננה מגבול ירדן בכביש מעלה העקרבים ביום 17.03.1954. האוטובוס חזר מחגיגות 5 שנים לאילת. בפיגוע זה נהרגו 11 נוסעים ו- נוסע אחד נפצע באורח אנוש (חיים פירסטנברג, בנו של אחד משני הנהגים, שהיה בעת הארוע ילד בן 5). ביום 08.09.1986 נפטר פצוע זה שהיה מאושפז כ-"צמח" במשך כל השנים מאז האירוע. עם מותו, עלה מס' ההרוגים באירוע ל- 12. הנוסעת היחידה שניצלה היתה מירי פירסטנברג, בתו של אחד הנהגים ואחותו של חיים פירסטנברג ז"ל. בפיגוע זה נהרגו 2 נהגי האוטובוס: אפרים פירסטנברג וקלמן עשרוני ז"ל. יתכן שהיו נפגעים נוספים ברכב צבאי שחלף במקום קודם לכן. כתבה מקיפה וחדשנית הכוללת פרטים חדשים אודות פיגוע זה והשלכותיו רבות השנים מופיעה ב: טל חיים, לא למדנו כלום, "כל-הזמן" (ירושלים), גיליון מס' 257, 12.03.2004, עמ' 80 – 82. כתבה מקיפה כולל תמונת שער, מופיעה ב: אחי-שחר יאיר, נזכור – ודבר לא נשכח !, "חופשי-חודשי", בטאון משפחת אגד, גיליון מס' 74, אדר תשס"ד  מרץ 2004, עמ' 25-24. עם שינוי שיטת המיספור בשנת 1959, שונה מס' הרישוי של אוטובוס מס' ת 1383 ל- 37-551. פירוט נוסף מתוך טבלה אחרת במחקר: הערה: ביום 17.07.1994 ארע פיגוע התקפה והצתת אזור מוסך האוטובוסים של "אגד" – מוסך "ארז" בידי פורעים ערביים מרצועת עזה. בארוע נשרפו בין היתר 3 אוטובוסים נוספים שהיו פעילים ושייכים למוזיאון הרכב ההסטורי של "אגד" בחולון, שהיו ביום הארוע בטיפולים שונים במוסך "ארז": אוטובוס G.M.C שמספרו ת 1371 עלה ברובו באש ורק המנוע וחלקו הקדמי שרדו. סיפור חייו של אוטובוס זה: מדובר באוטובוס מסוג G.M.C שמס' הרישוי המקורי שלו היה כ 682 והשתייך לקואופרטיב "שחר" שהתמזג ביחד עם קואופרטיב "דרום-יהודה" ל-"אגד" ביום 01.11.1951. האוטובוס קיבל מס' רישוי חדש: 37-508 והורכב בו מנוע “LEYLAND”. אח"כ עבר שינוי מבנה בחודש דצמבר 1966 לתצורת סדנא ניידת וקיבל מס' רישוי חדש: 136-873. אוטובוס סדנא זה הושבת ביום 28.01.1979. אח"כ שופץ ושוחזר שוב לתצורת אוטובוס נוסעים עבור הפקת סרטים כדוגמת "אסקימו-לימון" וקיבל מס' רישוי אחר (ישן): ים 450. האוטובוס השתייך למוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" עם הקמתו. במוזיאון הוחלף שוב מס' הרישוי שלו והפעם ל- ת 1371. ביום 17.03.1994 השתתף האוטובוס בטקס חנוכת מצפור במלאות 40 שנה למארב המחבלים שהתרחש במעלה העקרבים. עם תום הטקס, הוסע האוטובוס אל מוסך "ארז" לצורך טיפול ושיפוץ. במוסך זה נשרף כאמור. אח"כ שוקם ונבנה מחדש ולבסוף קיבל את מס' הרישוי ת 1383 שזהה למס' הרישוי של אוטובוס ה- G.M.C המקורי מהפיגוע במעלה העקרבים שהתרחש ביום 17.03.1954. כיום מוצג במוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" בחניון חולון. יום טוב.
 
למעלה